کودکان سن خود را با تعداد «جشن تولد»هایشان اندازه می‌گیرند

کودکان سن خود را با تعداد «جشن تولد»هایشان اندازه می‌گیرند

کودکان دید بسیار متفاوتی به دنیا دارند. طبق پژوهشی که به تازگی در مبحث تخیل، شناخت و شخصیت انجام شده است، این نکته در خصوص مسأله ی افزایش سن نیز صدق می کند. بسیاری از کودکان سه تا پنج سال برگزاری جشن تولد برای افراد را علت بالا رفتن سن در آن ها می دانند. به این معنی که با هر بار برگزاری جشن تولد یک سال به سن شخص اضافه می شود. از دید این کودکان، اگر برای شخصی جشن تولد برگزار نشود او در همان سن باقی می ماند.

دو پژوهش به دست ژاکلین وولی روانشناس حوزه ی رشد و تیم تحقیقاتی او در دانشگاه شهر آستین ایالت تگزاس صورت گرفت که در آن ها درک کودکان از مسأله ی افزایش سن به شیوه ی قصه گویی مورد سنجش قرار گرفت.

در پژوهش اول، برای ۹۹ کودک آمریکایی سه تا پنج سال ابتدا داستانی نقل شد درباره ی بچه ای که جشن تولدی برایش برگزار نمی شود. داستان بعدی درباره ی بچه ای بود که دو جشن تولد برای او برگزار می شود. داستان سوم نیز درباره ی بچه ای بود که سه ساله می شد. بعد از شنیدن داستان ها، از بچه ها درباره ی سن هر یک از شخصیت ها سوال شد.

پیش بینی تیم تحقیقاتی وولی آن بود که کودکان چهار و پنج ساله در مقایسه با کودکان سه ساله به طور قابل توجهی عملکرد بهتری در تشخیص سن شخصیت هر داستان داشته باشند. این پیش بینی در خصوص داستانی که در آن هیچ جشن تولدی نبود و داستان دیگری که مربوط به یک جشن تولد بود، تا حدود زیادی درست بود. اما در مورد داستانی که در آن دو جشن تولد وجود داشت، همه ی کودکان دچار سردرگمی شدند.

سی و هشت در صد از همه ی کودکان در خصوص داستانی که مربوط به دو جشن تولد بود دچار اشتباه شده بودند و پاسخ آن ها این بود که کودک آن داستان دو سال سن دارد. داستانی که در آن کودک جشن تولدی نداشت و داستان دیگری که مربوط به کودکی با یک جشن تولد بود، برای آن ها موضوع آسان تری بود.

بسیاری از کودکان سه تا پنج سال برگزاری جشن تولد برای افراد را باعث بالا رفتن سن در آن ها می دانند.

علاوه بر این پژوهشگران دیدگاه کودکان درباره ی علت بالا رفتن سن در بزرگسالان را با داستانی درباره ی زنی که نمی خواهد پیر شود، مورد بررسی قرار دادند. داستانی که نقل شد بدین ترتیب بود: «این خانم جیمیسون است. او یک معلم است. به نظر شما او چند سال دارد؟ فردا تولد او است. اما او نمی خواهد پیر شود. او می خواهد تا آخر عمر در همان سن بماند. خانم جیمیسون می تواند در همان سن بماند و پیر نشود؟ حتی اگر خانم جیمیسون نخواهد باز هم پیر می شود؟»

از قرار معلوم این مساله سبب سردرگمی بچه ها شد. هفتاد و یک در صد از کودکان سه ساله پاسخ دادند بله، خانم جیمیسون می تواند جوان بماند. کودکان بزرگ تر عملکرد بهتری در مورد این سوال داشتند و همه ی آن ها توانستند به بقیه ی سوال ها درباره ی سن خانم جیمیسون پاسخ درست دهند.

اما چرا در گام نخست، این پژوهش صورت گرفت؟ موضوع مورد بررسی بسیاری از پژوهش ها آن است که با افزایش سن در کودکان، آن ها چه درکی از حقایق دنیای پیرامون خود می یابند. محققین به پژوهش های دهه ی ۱۹۸۰ استناد می کنند که در آن ها درک کودکان سه ساله از رشد موجودات زنده و عدم رشد اشیا نشان داده شد.

اما برگزاری جشن تولد موضوعی فرهنگی است. به عنوان مثال، شاهدان یهوه که از شاخه های مسیحیت هستند، تولد را جشن نمی گیرند. به همین دلیل محققان پژوهش درباره ی تأثیر احتمالی یک فرهنگ بر روی دیدگاه کودکان در مورد موضوعی که مربوط به هر دو حوزه ی فرهنگ و زیست شناسی است را آغاز کردند. آنطور که پژوهش ها نشان داده اند کودکان به عجیب ترین چیزها فکر می کنند.

منبع: newsweek
بدون نظر

ورود