راهکارهایی برای مطالعه بیشتر کتاب

راهکارهایی برای مطالعه بیشتر کتاب

بسیاری از دوستداران کتاب با وجود اشتیاق زیادی که برای مطالعه ی بیشتر کتاب دارند به دلیل اینکه برنامه ی درستی برای آن ندارند موفق به این کار نمی شوند. اما راه های ساده ای وجود دارد که شیفتگان کتاب را به عشق همیشگی شان می رساند.

۱- تعداد کتاب هایی که می خواهید در یک سال پیش رو بخوانید را واقع بینانه تعیین کنید

سایت و اپلیکیشن goodreads که شبکه ای اجتماعی برای دوستداران کتاب است، این قابلیت را دارد که می توانید تعداد کتاب هایی که قصد دارید در یک سال آینده بخوانید را در آن تعیین کنید. البته ممکن است دیدن اینکه دوستان تان پنجاه یا شصت کتاب تعیین کرده اند شما را بترساند! اگر در ابتدای راه هستید، با دوازده کتاب شروع کنید که معادل یک کتاب در هر ماه خواهد بود. اما به مرور اگر متوجه شدید سرعت کتابخوانی شما افزایش یافته، هر زمان که بخواهید می توانید تعداد کتاب ها را تغییر دهید.

۲- مدت زمان موردنظر خود برای مطالعه یا تعداد صفحات در هر روز را مشخص کنید

سعی نکنید با تصور مطالعه ی صد صفحه در روز این کار را شروع کنید، چرا که خیلی زود خسته خواهید شد.

۳- بررسی کنید چه وقتی از روز بهترین زمان مطالعه برای شما است

بعضی مردم مطالعه را به شب ها و پیش از خواب موکول می کنند اما خیلی زود به خواب می روند و مجبور هستند کتاب را رها کنند. در طول روز ساعت های مناسب دیگری هم برای مطالعه وجود دارند، مثلا در مترو یا تعطیلات آخر هفته.

۴- در خانه محیطی مناسب مطالعه ایجاد کنید

این کار را می توانید به راحتی و با گذاشتن کتاب هایتان در جایی از خانه در مقابل دیدتان انجام دهید تا همیشه در ذهن تان باشد. علاوه بر این، وقتی به طور مداوم کتاب هایتان را می بینید، این تمایل در شما به وجود می آید تا هر چه سریع تر خواندن آن ها را شروع کنید. شیوه ی سختگیرانه تر این کار، حذف تلویزیون از خانه است، به این ترتیب احتمال انتخاب مطالعه بالاتر می رود.

۵- عضو کتابخانه شوید

دسترسی بدون محدودیت به کتاب های رایگان موضوعی نیست که احتیاج به فکر داشته باشد. اگر تا به حال عضو کتابخانه نشده اید، همین حالا این کار را انجام دهید! گذراندن یک روز عصر در کتابخانه و پیدا کردن کتابی که از آن زیاد شنیده اید کار آرامش بخشی است. کتابخانه واقعاً یک مکان جادویی است!

۶- همه جا با خود کتاب همراه داشته باشید

می توانید کتاب الکترونیکی یا نسخه ی فیزیکی آن را به همراه داشته باشید. فرقی نمی کند کجا می روید، همیشه یک کتاب با خود داشته باشید. خیلی زود متوجه می شوید زمان های آزاد و کوتاه زیادی در طول روز وجود دارد که می توانید مطالعه کنید، مثلا در مترو یا زمانی که منتظر فرزندتان هستید تا او را از مدرسه به خانه بیاورید.

۷- از تلفن همراه تان برای مطالعه استفاده کنید

داشتن کتاب الکترونیکی بر روی تلفن همراهتان به این معنی است که هرگز بدون کتاب نخواهید بود. مواقعی هستند که استفاده از کتاب الکترونیکی روی تلفن همراه بسیار آسان تر از به همراه داشتن نسخه ی چاپی آن خواهد بود. در حقیقت، حذف همه ی اپلیکیشن هایی که توجه شما را به خود منحرف می کنند (فیسبوک، اینستاگرام و مانند این ها) شاید ایده ی خوبی باشد. به این ترتیب تنها گزینه ی موجود در تلفن همراهتان برای سرگرمی، مطالعه خواهد بود.

۸- کتاب صوتی گوش کنید

اگر روزانه زمان زیادی را مشغول رانندگی هستید و فرصت زیادی برای مطالعه ندارید، کتاب های صوتی بهترین انتخاب برای شما هستند. تصورش را کنید، می توانید به مجموعه کتاب جذابی گوش کنید که سفر شما را رویایی می کند!

۹- کتاب های دست دوم بخرید

هیچ چیز بهتر از آن نیست که برای یک کتاب خوانده شده، خانه ی جدیدی پیدا شود.

۱۰- با دوستان تان یک باشگاه کتابخوانی تشکیل دهید

یکی از لذت بخش ترین کارها بعد از اتمام یک کتاب می تواند صحبت کردن با دوستان تان درباره ی آن باشد. اگر کتابی وجود دارد که شما و دوستان تان مشتاق خواندن آن هستید، تصمیم بگیرید آن را همزمان بخوانید و باشگاه کتابخوانی دوستانه ی خودتان را تشکیل دهید.

۱۱- یا می توانید به یک جامعه ی مجازی از خوانندگان کتاب بپیوندید

با این کار هر ماه کتاب جدیدی برای مطالعه انتخاب می کنید و به اتمام کتاب تشویق می شوید. در عوض انتخاب یک کتاب برای همه، می توان هر ماه به ژانر مختلفی پرداخت و شما می توانید هر کتابی در آن ژانر را که مایل هستید بخوانید.

۱۲- مهمانی کوچکی برای تبادل کتاب های خود با دوستان تان ترتیب دهید

برای این کار همه ی آنچه لازم است کمی نوشیدنی و خوراکی های خوشمزه و البته کتاب های دست دوم شما است که به خوبی از آن ها مراقبت کرده اید. اگر کتابی را تمام کرده اید، باید این علاقه را با معاوضه ی آن در برابر یکی از کتاب های دوست تان که آن را نخوانده اید سهیم کنید. علاوه بر آن، این کار باعث می شود همیشه کتاب های جدیدی داشته باشید که شما را به کتابخانه ی شخصی تان جذب می کند و با آن ها مثل کتاب های خود رفتار می کنید.

۱۳- کتاب های مورد اقتباس در فیلم های سینمایی را بخوانید

فیلم های اقتباسی زیادی وجود دارند که از آن ها می توانید به عنوان راهنمایی برای انتخاب کتاب استفاده کنید. مقایسه ی این فیلم ها و کتاب ها در مورد اینکه کدام یک بهتر هستند همیشه کار جذابی بوده است.

۱۴- از نیمه تمام گذاشتن یک کتاب ترسی نداشته باشید

این مهم ترین درسی است که باید یاد بگیریم. کتاب های زیادی هستند که خود را مجبور به تمام کردن آن ها می کنیم چون تعریف زیادی از آن ها شنیده ایم یا اینکه باید عزم راسخ داشته باشیم! اما در نهایت متوجه می شویم زمان بسیار طولانی ای را صرف تمام کردن کتابی کردیم که در حقیقت لذتی از خواندن آن نبردیم. زندگی کوتاه تر از آن است که کتاب های بدی بخوانیم. بنابراین اگر صد صفحه از کتابی را خواندید و آن را دوست نداشتید، دست از ادامه ی آن بردارید و کتاب دیگری را شروع کنید. در طولانی مدت به خاطر این کار از خودتان ممنون خواهید شد.

منبع: buzzfeed
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • پویا بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

    یک مقاله ترجمه ای سطح پایین!