تکنیک های عکاسی سیاه و سفید؛ خلق دنیایی خالی از رنگ

تکنیک های عکاسی سیاه و سفید؛ خلق دنیایی خالی از رنگ

عکس های سیاه و سفید جاذبه خاصی دارند که توصیه می کنیم اگر علاقه مند به عکاسی هستید، حتما این سبک را امتحان کنید.

در عکاسی مونوکروم (تک‌رنگ) شما در واقع فاکتوری به نام رنگ که جاذبه اصلی بیشتر تصاویر است را از آن می گیرید. در نتیجه باید در نهایت هنر و هوشمندی، سوژه ای را انتخاب کنید که بدون رنگ و به صورت سیاه‌وسفید جذاب باشد و نگاه بیننده را به سمت خود جلب کند.

برای این منظور باید ابتدا نگاه خود را از رنگ خالی کنید. سپس با کمک تنظیمات دوربین، فتوشاپ یا لایت‌روم، عکس هایی بسازید که نگاه هر بیننده را خیره کند و داستانی برای گفتن داشته باشد.

برای این منظور، لازم است با برخی اصول اولیه برای عکاسی سیاه و سفید آشنا شوید. ما در ادامه نکات کاربردی در این زمینه را نوشته ایم.

عکاسی سیاه و سفید
دنیا را بدون رنگ تصور کنید

خالی کردن نگاه از رنگ

برای ثبت یک عکس سیاه و سفید، تصور اینکه سوژه موردنظر شما بدون رنگ چگونه دیده خواهد بود، مهارت مهمی است که باید بیاموزید.

حتی می توانید دوربین را روی حالت مونوکروم قرار دهید و از ویزور (منظره‌یاب) به سوژه دلخواهتان نگاه کنید تا متوجه شوید که سیاه و سفید این منظره چگونه خواهد بود و بافت ها و اشکال چگونه به نظر می رسند. روش دیگر نیز استفاده از تصورات ذهنی و تخیل برای بی رنگ کردن صحنه ای است که در حال تماشای آن هستید.

برای گرفتن عکس سیاه و سفید زیبا باید چند فاکتور را در نظر بگیرید. مهم ترینشان این است که سوژه اصلی شما باید در میان سایه های گوناگون توسی در پس‌زمینه به درستی دیده شود.

سپس، به دیگر تناژهای رنگی و بافتی توجه داشته باشید که به عکس شما عمق می بخشند.

شاید به اشتباه تصور کنید که بالانس نور سفید در عکس های سیاه و سفید اهمیتی ندارد، اما به این خاطر که موفقیت در هر تبدیلی به موفقیت در ترجمه رنگ به سایه های جذاب است، پس بسیار مهم است که عکسی بگیرید که هیچ رنگ و سایه ای از رنگ در آن دیده نشود و کاملا سیاه و سفید باشد.

برای رسیدن به این درک که چه مناظری قابلیت مونوکروم شدن را دارند، باید تمرین کنید. برای این منظور می توانید، عکس های رنگی که قبلا گرفته اید و احساس می کنید که مستعد تبدیل شدن به یک عکس سیاه و سفید عالی هستند را با کمک فتوشاپ سیاه و سفید کنید. با مشاهده نتیجه کار، به تدریج متوجه می شوید که چه سوژه هایی را برای عکاسی مونوکروم انتخاب کنید.

بهترین سوژه ها برای عکاسی سیاه و سفید 

با مونوکروم کردن عکس های رنگی، شما اصلی ترین المان آن برای جذب نگاه را از عکس گرفته اید. بنابراین، باید روی فاکتورهای دیگر تاکید داشته باشید.

برای این منظور، در زیر تعدادی از فاکتورهای مهم برای ثبت عکس سیاه و سفید زیبا را برایتان نوشته ایم تا به تکیه به آن ها بتوانید تصاویر بی نظیری خلق کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این موارد را می توان به طور همزمان یا جداگانه استفاده کرد.

عکاسی سیاه و سفید
تصور اینکه سوژه موردنظر شما بدون رنگ چگونه دیده خواهد بود، مهارت مهمی است که باید بیاموزید.

۱- کنتراست، شکل و فرم

یکی از اصول عکاسی سیاه و سفید این است که همه ترکیب بندی شما بر پایه کنتراست باشد. به این دلیل، دنبال سوژه ای باشید که مشخصات ساده، خطوط قوی و اشکال متنوع دارد. برخی اوقات، سایه ها تعریف کننده شکل و فرم هستند. بنابراین همان طور که به نقاط روشن توجه می کنید، مناطق تاریک را نیز مدنظر داشته باشید.

سوژه های بد برای عکاسی مونوکروم

به طور قطع و یقین نمی توان گفت که چه سوژه ای برای عکس سیاه سفید بد یا خوب است. اما سوژه هایی که همه جذابیتشان به رنگ آنهاست، گزینه های مناسبی برای عکاسی مونوکروم نیستند.

در زیر به برخی موضوعات اشاره کرده ایم که می تواند در این سبک از عکاسی به شما کمک کند.

۱- آسمان خالی

شاید با خود تصور کنید، چون قرار نیست از المان رنگ در تصاویر خود بهره بگیرید، پس در هر شرایط آب و هوایی می توان عکس مونوکروم گرفت.

اما واقعیت این است که با داشتن جزئیات در تصویر، می توانید نمای زیباتری به آن ببخشید. مثلا وقتی از یک ساختمان عکاسی می کنید، وقتی همه جزئیات سنگ یا آجر تشکیل دهنده نمای بنا با وضوح بیشتری ثبت شود، بهتر می توان در فتوشاپ آن را به فرم دلخواه تغییر داد.

۲- نمایش احساس

اگر منظره ای که قصد عکاسی از آن را دارید به رنگ محتاج است تا حس و حال خود را نمایش دهد، از گرفتن عکس مونوکروم از آن خودداری کنید. مثال واضح این گزینه این است که مثلا بخواهید از غروب یا طلوع خورشید، عکس سیاه و سفید بگیرید! تمامی زیبایی این تصاویر به رنگ های نارنجی، زرد و قرمزی است که خورشید ایجاد می کند و اگر رنگ را از آن بگیرید، عکس، حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت.

عکاسی سیاه و سفید
اشکال ساده و ترکیب بندی های قوی تضمین کننده جذابیت عکس های سیاه و سفید هستند.

ترکیب بندی های گرافیکی

اشکال ساده و ترکیب بندی های قوی تضمین کننده جذابیت عکس های سیاه و سفید هستند. این سوژه ها با خطوط قوی، زاویه های دراماتیک و ساختارهای ساخت بشر بهترین گزینه برای عکاسی هستند. البته از اشکال موجود در طبیعت همانند درختان، کوه ها و شاخ و برگ نیز می توانید برای این منظور بهره بگیرید.

برای شکل های گرافیکی بهتر است ترکیب بندی بسیار ساده ای داشته باشید. سعی کنید که پس‌زمینه تصویر خالی باشد تا شکل موردنظرتان به زیبایی و عاری از هر گونه شلوغی در میانه قاب عکس خودنمایی کند.

کنتراست نوری شدید نیز می توانند در تقویت اشکال گرافیکی موثر باشد. بنابراین می توانید از تابش خورشید برای ایجاد سایه روشن در عکس استفاده کنید.

اگر از نور غیرطبیعی استفاده می کنید، منبع نور را در یک سمت سوژه بگذارید تا کنتراست شدید ایجاد کند. نور مستقیم نیز سایه های عمیق از سوژه می سازد.

استفاده از فیلتر لنز برای عکس های تک‌رنگ

فیلترهای رنگی قدیمی که برای فیلم های سیاه و سفید استفاده می شد، برای دوربین های دیجیتال مناسب نیستند. اما می توانید با استفاده از آن ها میزان کنتراست تصویر را افزایش دهید.

با کمک فیلتر پلاریزه می توانید آسمان آبی را تیره کرده و اجسامی همانند ساختمان یا حتی ابرهای آسمان را پررنگ تر و واضح تر ثبت کنید. لنز پلاریزه بازتاب های نوری از شیشه، فلز و آب را از بین می برد و تصویری واضح و بدون هیچگونه تاری ایجاد می کند.

عکس های مونوکروم مینیمالیستی

عکاسی سیاه و سفید
عکس مینیمالیستی

عکس های مینیمالیستی، جاذبه بصری زیادی دارند. برای ساخت اینگونه تصاویر می توانید از تکنیک لانگ اکسپوژر (نوردهی طولانی مدت) استفاده کنید. این سبک بعد از تاریکی یا در طول روز با کمک فیلتر کاهنده نور قابل ثبت است و موجب نرم و تار شدن سوژه های در حالحرکت می شود و همه توجه بیننده را به سوژه های ثابت جلب می کند.

نور و سایه

عکاسی سیاه و سفید

عکس های سیاه و سفید همیشه هم ترکیبی از نور و تاریکی نیستند. مثلا عکس بالا، تمام تمرکز روی نور بوده تا با تشدید آن یک تصویر تمیز و عاری از المان های اضافه ثبت شود.

این عکس ها زمانی خوب از آب در می آیند که شما یک بکگراند خالی با رنگ روشن داشته باشید. سپس با پخش کردن نور نرم از ایجاد هر نوع سایه ای در چهره پیشگیری کنید. به این تکنیک، عکاسی با نور زیاد یا High key می گویند.

در «های‌کی» از نورپردازی شدید غیر طبیعی استفاده می شود تا همه سایه های سخت و شدید تصویر از بین برود. این تصاویر اغلب حسی مثبت را به بیننده منتقل می کنند. از عکاسی High key بیشتر برای سوژه ای لطیف، ظریف و جنس زن استفاده می شود.

البته از این روش برای عکاسی از چشم اندازهای برفی یا محیط های خیس که بازتاب نور شدیدی دارند نیز می توان استفاده کرد.

عکاسی سیاه و سفید

البته برعکس این روش هم مصداق دارد. یعنی شما با عکاسی از سایه ها و نورهای تیره می توانید عکس های مرموز بسازید.

منبع: techradar
بدون نظر

ورود