«قاب دبی»؛ ابر سازه جنجالی امارات افتتاح شد

فریم طلایی دبی در قلب شهر

«قاب دبی»؛ ابر سازه جنجالی امارات افتتاح شد

گردشگران دبی در سفرهای آتی خود می توانند از یک سازه مرتفع و بسیار جالب در این شهر دیدن کنند که به‌تازگی گشایش یافته و در میان برج‌های دیگر خودنمایی می کند.

«قاب دبی»، یک برج تو خالی با دو پایه به ارتفاع ۱۵۰ متر و ۹۳ متر عرض است که با طلا روکش شده است. این قاب در پارک زابیل شهر دبی و در ابتدای ماه جاری میلادی گشایش یافت.

گفته می شود دبی فریم، بزرگ ترین قاب عکس جهان است و «عرشه آسمان» شیشه ای آن نمای ۳۶۰ درجه از دبی قدیم و جدید را نمایش می دهد.

دبی فریم
دبی فریم، بزرگ ترین قاب عکس جهان است

هنگامی که در این قاب به سمت جنوب دبی نگاه می کنید، تصویری از بخش مدرن این شهر که مملو از برج ها و آسمان‌خراش‌هایی همچون برج خلیفه است را خواهید دید. از طرف دیگر آن نیز شاهد محله های قدیمی دبی هستید.

«قاب دبی»؛ ابر سازه جنجالی امارات افتتاح شد
آرشیتکت این قاب «فرناندو دونیس» است
«قاب دبی»؛ ابر سازه جنجالی امارات افتتاح شد
در واقع، این قاب همانند یک مرز طلایی، دو بخش قدیمی و مدرن دبی را از هم جدا کرده است.

فکری که در پشت ساخت این قاب عکس غول‌پیکر بوده، بعلاوه‌ی طراحی جذاب و زیبایی که دارد موجب شده تا این بنا به یک جاذبه گردشگری جدید در دبی تبدیل شود. دیدن تضاد میان محله های قدیمی و مدرن شهر از میان یک قاب بسیار عظیم، چیزی نیست که شما در جاهای دیگر دنیا شاهد آن باشید.

البته، این طرح یک ایراد هم دارد. یک آرشیتکت مکزیکی به نام «فرناندو دونیس» ادعا می کند که ایده ۶۸ میلیون دلاری قاب عکس بزرگ از او دزدیده شده است.

«قاب دبی»؛ ابر سازه جنجالی امارات افتتاح شد

درون قاب

در سال ۲۰۰۸، دونیس برنده رقابت بین المللی به میزبانی شهرداری دبی و کمپانی بالابرهای ThyssenKrupp، برای طراحی بنایی شده است که جزئیات آن به طور مختصر «سازه مرتفع و نمادین برای دبی» اعلام شده.

این رقابت با حمایت و حسن توجه اتحادیه آرشیتکت های بین المللی (UIA) که شاخه ای از سازمان یونسکوست، بالغ بر ۹۰۰ شرکت کننده داشت. یکی از شروط شرکت در این رقابت این بود که طراحی فرد برنده به عنوان دارایی شهرداری دبی محسوب خواهد شد و پس از امضای طرفین، می توان از آن استفاده کرد.

حق کپی‌رایت اثر همچنان برای آرشیتکت حفظ خواهد شد و طرح او بدون رضایت و موافقتش مورد بهره برداری قرار نخواهد گرفت.

دونیس در این رابطه ادعا کرده که شهرداری دبی در سال گذشته تغییراتی در ثبت طرح او ایجاد کرده است و بدون هیچ اطلاعی به او، این بنا را ساخته. بدنبال این اتفاق، دونیس از شهرداری دبی در سال ۲۰۱۶ میلادی در دادگاه آمریکا شکایت کرده و گفت که در مراحل ساخت این بنا حضور نداشته و حتی برای استفاده غیرقانونی از طراحی او هیچ غرامت یا خسارتی به وی پرداخت نشده است.

انتظار می رود این برج، سالانه دو میلیون گردشگر جذب کند.

«ادوارد کلاریس» یکی از وکلایی که این دادخواست را به دادگاه ارائه کرده، توضیح داده که دلیل تشکیل پرونده شکایت در دادگاه های آمریکا این بوده که شهرداری دبی نتواند پرونده را به نفع خود تمام کند. البته این پرونده به دلیل مسایل مربوط به حدود اختیار قانونی فعلا به حالت تعلیق در آمده است.

«قاب دبی»؛ ابر سازه جنجالی امارات افتتاح شد
بلیط بازدید برج طلایی کاغذی نیست و با استفاده از یک سیستم بلیط فروشی تلفن همراه رزروها به صورت آنلاین یا روی برنامه تلفن همراه انجام می شود.

دونیس همچنین بیان داشته که از اینکه طرح او ساخته شده بسیار خوشحال است اما از اینکه همه حقوقش در اجرای این طرح نادیده انگاشته شده، ناامید و ناراحت است.

«قاب دبی»؛ ابر سازه جنجالی امارات افتتاح شد

در سایت قاب دبی، دونیس به عنوان طراح معرفی شده است. اما این دردی از دونیس درمان نمی کند. او به رسانه ها گفته که همچنان برای احیای حق خود تمام تلاشش را خواهد کرد.

منبع: cnn
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Pourya Mandegar بهمن ۲, ۱۳۹۶

    اعراب رو مسخره میکنیم میگیم سوسمارخورهایی که رو نفت نشستن درصورتی که میبینیم از نفت استفاده کردن و این همه سودهای غیرنفتی میبرن