راهنمای فعالیت در بازار بورس ایران [قسمت سوم و پایانی]

پاسخ به پرسش های متداول علاقمندان به فعالیت در بورس

راهنمای فعالیت در بازار بورس ایران [قسمت سوم و پایانی]
بورس و سرمایه گذاری  در بورس برای کودکان و نوجوانان نیز فرصت های سرمایه گذاری دارد؟

بله. حتی کودک ۱ روزه نیز میتواند کد بورس بگیرد.

آیا والدین می توانند برای فرزندان خود خرید و فروش سهام انجام دهند؟

بله. این کار امکان پذیر و از طریق  سامانه معاملات آنلاین از هر نقطه دنیا مهیا است.

چه فایده ای خرید و فروش سهام والدین برای فرزندانشان دارد؟

شما توجه کنید که شرکتی که سهم هر شرکتش ۵۰۰ ریال است را به تعداد مشخص برای فرزند ۱ ساله خود خریداری میکنید. زمانی که این کودک وارد مدرسه می شود، (یعنی ۶ سال بعد)، این احتمال وجود دارد که قیمت آن سهم به ۵ برابر یا ۱۰ برابر یا ۲۰ برابر قیمت اولیه رسیده باشد.

شما با این سرمایه گذاری هر چند کوچک، سود قابل توجهی را برای فرزند خود بدست آوردید که قابل مقایسه با دیگر سرمایه گذاری ها با مبلغ سرمایه گذاری اختصاص یافته نیست.

مثلا اکنون با ۱۰ میلیون ریال، نمی توان در بازار کشور، سرمایه گذاری خاصی انجام داد. مگر اینکه طلا یا فرش خریداری کنید و جایی نگهداری کنید که البته باید دردسرهای مربوط برای نگهداری را نیز قبول کنید.

اما شما با مبلغ ۱ میلیون تومان، می توانید ۲۰ هزار سهم ۵۰۰ ریالی خریداری کرده و بعد ار n سال، n  برابر قیمت اولیه بفروشید. با وجود تورم و کاهش سالانه ارزش پول ملی، باز، مبلغ سود بدست آمده نسبت به سرمایه گذاری انجام شده (risk/reward) قابل ملاحظه خواهد بود.

برای همین است که همواره به والدین توصیه می شود به جای هزینه های اضافی و صوری و فانتزی برای کودکان دلبند خود، بخشی از هزینه هایی که سالانه صرف زندگی آنها می کنند را در بازار بورس برایشان سرمایه گذاری کرده و یا بیمه عمر را خریداری کنند.

می توان کودکی را در سن ۲۰ سالگی، بازنشست کرد.

آیا می توان سهمی را همان روزی که می خریم بفروشیم؟

بله

چگونه بفهمم که به سهم من سود تعلق گرفته است؟

پس از خرید هر سهم، می توانید با مراجعه به کارگزاری خود، برگه سهام دریافت کنید. هر زمانی برگه سهم را به کارگزاری ارائه دهید، میتوانید از میزان سود دریافتی مطلع شوید.

آیا امکان ارتباط با شرکتی که سهام آن را خریداری کرده ام وجود دارد؟

bo12

طبق قوانین بورس، حتی کسانی که ۱ سهم از یک شرکت در اختیار دارند نیز می توانند در مجامع قانونی عادی یا فوق العاده شرکت کنند و در رای گیری ها و اعمال نظرها شرکت کنند.

هیات مدیره و مدیرعامل شرکت های بورسی را چه کسانی تعیین می کنند؟

سهامدار اکثریت که اکثریت سهام را به نسبت دیگر سهامداران حقیقی یا حقوقی در اختیار دارد، معمولا هیات مدیره و مدیرعامل شرکت را به مدت مشخصی تعیین می کنند. بنابراین،‌کادر مدیریتی شرکت های بورسی به دلیل آنکه سهامی عام هستند، هر از گاهی تغییر می کند.

حداقل سود اعطایی به شرکت های بازار بورس چقدر است؟

این رقم بستگی به روند سود سازی و کاهش زیان های سالانه شرکت های بورسی دارد و میزان سود قابل تقسیم توسط هیات مدیره و با تصویب مجامع تعیین می شود و حداقلی وجود ندارد. شاید یک شرکت در سال، به ازای هر سهم، n ریال سود شناسایی کند اما هیچ مبلغی از این سود را بین سهامداران تقسیم نکند تا صرف توسعه فعالیت های خود در سال مالی جدید بکند. به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

مهم ترین فاکتور در سرمایه گذاری در بورس چیست؟

مهم ترین فاکتور برای سرمایه گذاری اثربخش در بازار بورس کشور، تحلیل درست صورت های مالی شرکت و مشاوره از افراد ذی صلاح و نگاه بلند مدت و توجه به فاکتور سود آتی است. معمولا سهامدارانی که حتی با مبلغ سرمایه گذاری کم، صبوری و نگاه بلند مدت را به سرمایه گذاری خود معطوف می کنند، از به اصطلاح نوسان گیرهای بازار و کسانی که نگاه کوتاه مدت به بازار دارند، سود بیشتری دریافت خواهند کرد.

نوسان گیری یعنی چی؟

bo14

یعنی شما سهم یک شرکت را امروز ۱۰۰ تومان خریداری کرده اید و ۱ هفته بعد،‌به قیمت ۱۲۰ تومان به ازای هر سهم می فروشید. با کسر مالیات و حق کارگزاری، شما حدود ۱۸ درصد ظرف یک هفته سود کرده اید. بعد از گذشت مدتی،‌دوباره سهم همان شرکت را به قیمت ۸۹ تومان خریداری و به قیمت ۱۷۸ تومان در مدتی بعد بفروش رسانده و بیش از ۹۰ درصد سود دریافت می کنید.

به این فعالیت نوسان گیری گفته می شود. اما توجه داشت باشید که با توجه به فراز و نشیب های بازار سرمایه، ممکن است هدف شما از نوسان گیری، سهامداری ۲ هفته ای باشد و سهم به هر دلیلی به مدت نامعلومی بسته شود.

سرمایه شما تا باز شدن دوباره سهم، قفل می شود. از طرفی دیگر، شاید یک نوسان گیر خیلی حرفه ای، از یک سهم ظرف ۲ سال، مثلا ۱۵۰ درصد سود کند،‌اما شما بعد از ۳ سال، ۱۵۰ درصد + n درصد سود کنید. بنابراین، آنکه سهامداری کرده است برنده بوده چرا که سود بیشتری بدست آورده است.

من هیچ اطلاعاتی درباره بازار سرمایه ندارم و قصد دارم با ۱۰۰ هزار تومان وارد بازار بشوم. چه باید بکنم؟

از دست دادن ۱۰۰ هزار تومان، هیچ وقت برای کسی درد آور نیست. اما شما با این صد هزار تومان، می توانید میلیون ها تومان، اطلاعات و دانش بورسی بدست آورید که شما را در فرآیندهای بلند مدت سرمایه گذاری با مبالغ سنگین تر، یاری می رساند. با سهام ارزان میتوانید شروع کنید. مثل: سهم های زیر ۱۰۰۰ ریال

همانطور که گفتیم، برای موفقیت در بورس، آنچه بیش از همه اهمیت دارد، اشراف اطلاعاتی و سهامداری (صبوری) است و مبلغ سرمایه گذاری معمولا تضمینی برای سود بیشتر نیست.

سایت بورس  فرصتی برای آشنایی با دنیای جالب سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است. اگر برای سرمایه گذاری در  بازار بورس ایران با پرسشی مواجه شدید کامنت کرده و برای دریافت اطلاعات تکمیلی به سایت بورس مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • محسن بهمن ۴, ۱۳۹۶

    ممنون از اطلاعات ارزشمندتون
    قسمت اول نوشته بودید که ۵ قسمت منتشر میکنید
    ” توصیه میکنیم سلسله گفتارهای راهنمای سرمایه گذاری آسان در بازار بورس کشور را که فعلا در در ۵ گفتار ارائه میکنیم دنبال کنید. ”
    چرا شد ۳ تا؟

    و اینکه از معایب هم بگین چون شما همش تعریف کردید

    • علی زمانی بهمن ۴, ۱۳۹۶

      ممنون از نظر شما
      مورد عدد اصلاح شد.
      معایبی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به عنوان که یکی از ابزارهای علمی سرمایه گذاری نمیتوان به صورت کلی ارائه کرد. اما میتوان معایبی برای سرمایه گذاری اشتباه، ریسک گریزی غیر اصولی و امثالهم برشمرد که به کلیات سرمایه گذاری در بورس ارتباطی ندارد و به شیوه سرمایه گذاری در بورس مرتبط می شود. به هر حال فعلا کمتر از ۱۰ درصد جامعه در بازار سرمایه فعالیت دارند.