آیا می دانستید صدام حسین نویسنده یک رمان عاشقانه است؟

آیا می دانستید صدام حسین نویسنده یک رمان عاشقانه است؟

وقتی نام صدام حسین به گوشتان می خورد، بدون شک  هرگز به خلاقیت و هنر نمی اندیشید. صدام حسین، دیکتاتور سابق کشور عراق، به‌ویژه  برای ما ایرانی ها یادآور ۸ سال جنگ و شهید شدن جوانان و آواره شدن خانواده های بی گناه است.

اما بد نیست بدانید این آقای دیکتاتور در سال ۲۰۰۰ میلادی رمانی عاشقانه نوشته و آن را منتشر کرده است. ترجمه انگلیسی عنوان کتاب «زبیبه و پادشاه» است و در حال حاضر در فروشگاه آنلاین آمازون در دسترس خریداران قرار دارد.

این یکی از ۴ رمانی است که به صدام حسین نسبت داده می شود. این کتاب ۱۶۰ صفحه ای در مورد یکی از پادشاهان هزاران سال پیش عراق (نمادی از خود صدام) و یک زن روستایی بنام «زبیبه» است. زبیبه یک شب به کاخ پادشاه می رود و آنها ساعت ها در مورد مذهب، عشق، میهن‌دوستی و خواسته مردم با یکدیگر حرف می زنند.

یکی از نویسنده های گاردین به نام دنیل کالدر، در سال ۲۰۱۱ میلادی در مورد این کتاب نوشته بود: «در همان اوایل داستان متوجه می شوید که رابطه پادشاه و زبیبه در واقع استعاره ای جنجالی برای رابطه مردم و حاکم است.»

البته در همان زمان انتشار کتاب، نظرات متفاوتی در مورد اینکه خود صدام نویسنده این داستان هست یا خیر، وجود داشت. در اولین دوره چاپ کتاب «زبیبه و پادشاه» نام نویسنده به عنوان ناشناس نوشته شد. دلیلش هم مضمون سیاسی داستان اعلام شد. اما از آنجا که هیچ مخالفت و اعتراضی از طرف حکومت عراق برای چاپ این کتاب صورت نگرفت، بسیاری از تحلیل گران اعتقاد داشتند که حتما باید خود صدام حسین نویسنده آن باشد.

به گزارش نیویورک تایمز، ماموران رسمی آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) با کنکاش و بررسی کتاب سعی در کشف جهان‌بینی و طرز فکر ایت رهبر خودکامه داشت. در نهایت هم اینگونه نتیجه‌گیری کرد که این کتاب توسط نویسنده های ناشناس اما تحت نظارت کامل صدام نوشته شده است.

اما کالدر، خبرنگار گاردین این نظریه را نفی کرده و گفته: «این که برخی اعتقاد دارند زبیبه و پادشاه توسط خود صدام نوشته نشده، صحت ندارد. دلیلم هم این است که نگارش کتاب به لحاظ ساختاری بسیار ضعیف است و اثرات و نشانه های تفکرات دیکتاتوری را به خوبی می توان در آن دید.»

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود