جزییات «مهر ویژه خروج» دانشجویان مشمول

اطلاعیه وزارت امور خارجه برای تسهیل تردد دانشجویان ایرانی خارج از کشور

جزییات «مهر ویژه خروج» دانشجویان مشمول

یکی از مهم ترین مسائلی که پیش روی دانشجویان ایرانی مشمول به خدمت وظیفه در خارج از کشور است، مساله ورود و خروج و نظام وظیفه است. تسهیلات ویژه ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با هماهنگی با نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح در دستور کار داشته که اخیرا در اطلاعیه وزارت خارجه به آن اشاره شده است.

وزارت خارجه در اطلاعیه ای که اخیرا منتشر کرد آورده است:‌ به اطلاع می رساند که با تلاش های به عمل آمده از سوی اداره کل امور ایرانیان و پیگیری مستقیم و موثر وزیر محترم امور خارجه و در آستانه چهلمین بهار پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تسهیلات ویژه ای در خصوص تردد فارغ التحصیلان مشمول ایرانی دانشگاه های خارج از کشور ایجاد گردیده است.

سامانه امور کنسولی و ایرانیان سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ، مبنع خوبی برای دریاف اطلاعات لازم درباره شرایط خروج از کشور دانشجویان ذکور مشمول است

بر اساس این اطلاعیه از این پس دانشجویان ایرانی مشمول در خارج از کشور پس از اتمام تحصیلات می توانند از مهر خروج ویژه مشمولین برخوردار شوند. بستگان این گونه متقاضیان برای بهره مندی از این تسهیلات با مراجعه به وزارتین علوم یا بهداشت نسبت به لغو معافیت تحصیلی و ارائه گواهی مذکور به اداره کل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه اقدام نمایند و پس از اعلام کتبی اداره مذکور، نسبت به استعلام خروج مشمولین توسط بخش کنسولی سفارت اقدام لازم به عمل می آید.»

همچنین، با عنایت به ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح از تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ، کلیه مشمولین غایب مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می توانند حداکثر دو بار در سال (مجموعا به مدت سه ماه) به کشور تردد نمایند. ضمنا کلیه مشمولینی که دارای ۸ سال غیبت و یا بیشتر می باشند صرفا تا پایان سال ۱۳۹۶ می توانند به کشور تردد نمایند و در این مدت باید نسبت به تعیین تکلیف خدمت سربازی با پرداخت جریمه یا انجام خدمت دوره ضرورت اقدام نمایند .

مهر مشمولین
نمونه اجازه خروج ویژه مشمولین

توجه داشته باشید که کسانی که معافیت عفو رهبری به آنان تعلق گرفته، مشمول دریافت تسهیلات مهر خروج مشمولین نبوده و می‌بایست نسبت به تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه در قالب تسهیلات عفو رهبری اقدام نمایند. ضمنا، کسانی که از مهر خروج دانشجوئی استفاده می نمایند با عنایت به داشتن معافیت تحصیلی نبایستی از مهر خروج مشمولین غایب استفاده نمایند.

مدارک مورد نیاز :

۱- تکمیل یک برگ فرم اجازه خروج مشمولین

۲- ارائه اصل گذرنامه ایرانی

توجه: این مهر به کسانی تعلق می گیرد که حداقل سه سال در خارج از کشور زندگی کرده و از هیچ گونه معافیت تحصیلی برخوردار نبوده و در گذر نامه آنان محل اقامت، خارج ازکشور درج گردیده است.در صورتیکه در گذر نامه، کشور محل اقامت ایران درج شده باشد ابتدا نسبت به تعویض گذرنامه اقدام و سپس درخواست مهر خروج مشمولین گردد.

۳- ارائه اصل رسید پرداخت هزینه درج مهر خروج مشمولین در گذرنامه براساس جدول هزینه های کنسولی نمایندگی مربوطه.

ملاحظات:

به منظور جلوگیری از بروز مشکلات اداری و اتلاف وقت، قبل از مسافرت به کشور نسبت به اخذ اجازه خروج ویژه مشمولین به نمایندگی کنسولی محل اقامت خود مراجعه نمایند.

طبق قانون جدید نظام وظیفه هر فرد ذکور ایرانی از اول ماهی که طی آن به ۱۸ سال تمام می رسد، مشمول خدمت وظیفه عمومی می باشد (سال مشمولیت = سال تولد + ۱۸)  به طور مثال متولدین ۳۰ خرداد ۱۳۷۸ صرفاً تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۶ مجاز به خروج از کشور بوده و لازم است برای اخذ مجوز مذکور در شهریور ماه ۱۳۹۶ اقدام نمایند.

بر اساس بخشنامه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد تسهیلات بیشتر برای ورود و خروج دانشجویان مشمول خدمت نظام وظیفه ، این عده از دانشجویان می توانند با توجه به موارد ذیل از این نمایندگی تقاضای مهر خروج نمایند .

فرم ۲۲۱ وزارت خارجه
تصویر فرم شماره ۲۲۱ مربوط به پرسشنامه مهر خروج دانشجویان مشمول خارج از کشور در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا

شرائط لازم برای دریافت مهر خروج مشمولین 

اجازه خروج دو بار در سال ویژه مشمولینی که در دانشگاه های معتبر خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند . کلیه مشمولینی که به هر صورت تا پایان شهریور سال ۱۳۸۵ از کشور خارج شده و دارای شرائط استفاده از تسهیلات معافیت تحصیلی نمی باشند و در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فن آوری یا بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تحصیل اشتغال دارند ، می تواند سالی یک یا دوبار و جمعا” حداکثر به مدت سه ماه به کشور تردد نمایند.

مدارک مورد نیاز 

۱ -تکمیل فرم شماره ۱

۲-تکمیل پرسشنامه مهر خروج مشمولین دانشجوئی فرم شماره ۲۲۱ و فرم شماره ۵۴

۳ -اصل گذرنامه معتبر ایرانی

۴ -کپی دو طرف کارت سبز و یا هرگونه سند اقامت معتبر

۵ -ریز نمرات رسمی در پاکت دربسته

۶ -برگه اشتغال به تحصیل از دانشگاه مربوطه

۷–هزینه مهر خروج مشمولین (رجوع به فرم ۶۰۰ ردیف شماره ۵)

جزییات بیشتر را در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن مشاهده کنید. اگر برای دریافت مهر خروج ویژه مشمولین با پرسشی مواجه شدید با ناجا یا وزارت خارجه تماس بگیرید. راهنمای جامع قوانین معافیت از سربازی را در این نشانی مشاهده کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود