کشف گور دسته‌جمعی جدید در نزدیکی مکزیک که تاکنون سابقه نداشته است

کشف گور دسته‌جمعی جدید در نزدیکی مکزیک که تاکنون سابقه نداشته است

در آخر هفته گذشته، باستان شناسان مکزیکی گوری با قدمت ۲۴۰۰ ساله پیدا کردند که در آن ۱۰ اسکلت با دقت و ظرافت زیاد در فرم دایره ای چیده شده اند به صورتی که اعضای بدنشان به هم متصل است.

محققان و دانشمندان هرگز تاکنون با چنین صحنه ای مواجه نشده اند. گمانه‌زنی می شود که این گور به سبک یک سنت و آیین مذهبی ویژه ای چیده شده است.

این کشف ارزشمند در نزدیکی مرکز شهر Tlalpan در جنوب شهر مکزیک صورت پذیرفته است. این روستای باستانی همانی است که در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز گور عجیب دیگری در آن کشف شد. از همان تاریخ تاکنون، سازمان ملی تاریخ و باستان شناسی در این منطقه به حفاری و کشف گورستان های جدید مشغول است.

گور جدید در حدود ۱.۵ متری در زیر ساختمانی در دانشگاه پونتیفیشال مکزیک کشف شده است که برای برگزاری کلاس های درسی، محراب و خوابگاه کشیش ها استفاده می شود.

در پی تحقیقات صورت گرفته روی ۱۰ جسدی که در این گور وجود دارد، تاکنون مشخص و تایید شده که این اسکلت ها به دو زن، یک مرد، یک کودک و یک نوزاد شیرخواره تعلق دارند. دو اسکلت باقی مانده، جمجمه تغییر شکل یافته ای دارند و دندان هایشان نیز به قصد تغییر شکل داده شده است.

گور دسته‌جمعی جدید در نزدیکی مکزیک

در اطراف اسکلت ها، کوزه های گلی و کاسه های گرد با درهای کوچک مدور نیز به چشم می خوردند.

تغییر شکل جمجمه در گذشته در آمریکای میانه امری عادی بشمار می رفته است. به نظر می رسد که گروه های اجتماعی متفاوت و قبیله ها برای تفکیک خود از بقیه قبایل این تغییرات ظاهری را در سر و شکل خود بوجود می آوردند. اما چیدمان دایره ای و حلزونی اجساد در یک گور دسته جمعی اتفاق جدیدی است که تاکنون مشاهده نشده است.

گور دسته‌جمعی جدید در نزدیکی مکزیک

به گفته کارشناسان باستان شناسی، اسکلت ها در حالت حلزونی به دور شئی که شبیه چرخ است، چیده شده اند. این در حالیست که سر یک جسد روی بدن دیگری است؛ دست یکی زیر کمر دیگری است و نوزاد شیرخواره روی بدن یک اسکلت دیگر قرار گرفته است. این چیدمان نشان می دهد که این افراد به نوعی به هم مربوط هستند.

استخوان های بازوی هر جنازه در کنار بدنش به صورت قفل شده در هم قرار دارد. هنوز در مورد اینکه آیا این افراد بدلایل طبیعی جان خود از دست داده اند یا خیر، اطلاعاتی در دست نیست. بیشترهای گورهای دسته جمعی در تاریخ در نتیجه بیماری های واگیردار پدیدار شده اند. اما ممکن است این افراد کشته شده و به این صورت دفن شده باشند.

گور دسته‌جمعی جدید در نزدیکی مکزیک

با اینکه هیچ اطلاعاتی در مورد دلیل مرگ این اجساد وجود ندارد، اما باستان‌شناسان تصور می کنند که دفن آنها بدنبال یک مراسم سنتی یا مذهبی ویژه ای صورت گرفته است.

یکی از کارشناسان باستان شناسی در این رابطه گفته: از آنجا که هر کدام از اجساد در سنین مختلفی هستند و از نوزاد شیرخواره گرفته تا کودک، جوان، بزرگسال و پیر را شامل می شود، شاید بتوان آن را ترجمانی از زندگی نیز فرض کرد.

گور دسته‌جمعی جدید در نزدیکی مکزیک

روستای تاریخی Tlalpan که یکی از اولین سکونت‌گاه های بشری در منطقه بشمار می رود از دوران قبل از سنت (یعنی حدود یکهزار سال قبل از میلاد مسیح تا ۲۵۰ سال پس از آن) شکل گرفته است.

این بازه زمانی به سال ها قبل از شکل گیری امپراتوری آزتک‌ها بر می گردد که اوج قدرت‌نمایی آنها در قرون ۱۴ تا ۱۶ میلادی بوده است.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود