پانزده اسید طبیعی مفید برای پوست را بشناسید

پانزده اسید طبیعی مفید برای پوست را بشناسید

با گشتی در فروشگاه های محصولات زیبایی به صف ناتمامی از محصولاتی بر می خوریم که مدعی هستند زمان را به عقب می برند، جلوی اثرات افزایش سن بر پوست را می گیرند و هر مشکلی را از آکنه گرفته تا لکه های پوستی حل می کنند. بسیاری از این محصولات بر پایه ی اسید های طبیعی هستند. اما کدام یک از این اسیدها برای ما مناسب هستند؟

نکته ی مهم دانستن این موضوع است که هر یک این اسیدها چه کارکردی دارد و به بهبود کدام یک از انواع پوست و مشکلات پوستی کمک می کنند.

۱- هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید جدیدترین کشف در دنیای محصولات زیبایی است. با وجود آنکه اغلب اسیدها باعث خشکی پوست می شوند، هیالورونیک اسید پوست را حقیقتا آبرسانی می کند. این اسید قابلیت آن را دارد تا هزار برابر وزن خود آب جذب کند، خطوط ریز و چین و چروک ها را پر کند و پوست را عمیقا مرطوب کند. پزشکان توصیه می کنند برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید در فهرست ترکیبات محصولات زیبایی به دنبال بالاترین میزان هیالورونیک اسید باشید.

۲- سالیسیک اسید

احتمالا تا به حال با این عنصر رایج در محصولات مراقبت از پوست به ویژه آن هایی که برای کنترل آکنه هستند آشنا شده اید. سالیسیک اسید نوعی بتا هیدروکسی اسید است که از پوست درخت بید به دست می آید. این اسید برای حذف سلول های مرده ی پوست و تمیز شدن منافذ بسته شده ی آن مفید است، اما برای پوست های خشک چندان مناسب نیست، بنابراین بهتر است برای پوست های چرب یا به عنوان محصولی موضعی برای جلوگیری از گسترش مشکل پوستی استفاده شود.

۳- گلیکولیک اسید

این اسید از قند به دست می آید و مولکول های کوچک آن به لایه برداری پوست کمک می کند، لکه های تیره را بهبود می بخشد، خطوط ریز چهره را کاهش می دهد و بافت پوست را صاف و یکدست می کند. گلیکولیک اسید از کوچک ترین مولکول های آلفا هیدروکسی اسیدها تشکیل شده و بنابراین می تواند عمیقا و به راحتی به پوست نفوذ کند. این اسید برای بسیاری از مشکلات پوستی مثل چین و چروک، آکنه (و اسکار ناشی از آکنه)، چربی زیاد و کدر بودن پوست مؤثر است.

۴- لاکتیک اسید

لاکتیک اسید از شیر به دست می آید بنابراین در مقایسه با دیگر اسیدهای موجود در این فهرست، با پوست مهربان تر است.  این اسید به دلیل داشتن خاصیت مرطوب کنندگی انتخاب مناسبی برای کسانی است که پوست حساسی دارند و می خواهند رنگ پوست شان را یکدست کنند و خطوط ریز آن را کاهش دهند. پزشکان این اسید را به کسانی توصیه می کنند که می خواهند بافت و رنگ پوست شان را بهبود بخشند، تیرگی های آن را کاهش دهند و پوست کدر و خشک خود را احیا کنند.

۵- رتینوئیک اسید

رتینوئیک اسید را می توان سوپر قهرمان دنیای مراقبت از پوست دانست. این اسید از ویتامین آ به دست می آید و قادر به انجام هر کاری است؛ از کم کردن خطوط ریز و چین و چروک ها گرفته تا معکوس کردن آسیب های نور خورشید و افزایش خاصیت کشسانی پوست. محصولات مراقبی حاوی رتینول که نیازی به تجویز پزشک ندارند نتایج قابل توجهی بر پوست خواهند داشت.

۶- آسکوربیک اسید

آسکوربیک اسید که با عنوان ویتامین سی هم شناخته می شود، عنصر مناسبی برای کسانی است که به دنبال بهبود سلامت پوست شان هستند. این عنصر آنتی اکسیدان قادر است اثر رادیکال های آزادی که باعث تشدید پیری می شوند را خنثی کند، خطوط ریز پوست را کاهش دهد و رنگ پوست را روشن کند. پزشکان معتقدند محصولات حاوی این اسید ارزش هزینه کردن را دارند. ویتامین سی برای همه ی انواع پوست مفید است. به خاطر داشته باشید باید به دنبال محصولاتی باشید که بسته بندی تیره رنگ دارند چون آسکوربیک اسید در معرض آفتاب فاسد می شود.

۷- ماندلیک اسید

مولکول های بزرگ ماندلیک اسید موجب می شوند تا این اسید در مقایسه با دیگر آلفا هیدروکسی اسیدهایی مثل گلیکولیک اسید، با سرعت کمتر و ملایمت بیشتری به پوست نفوذ کند. این عنصر تجدید سلول ها را سرعت می بخشد، به کم شدن علائم افزایش سن کمک و رنگ پوست را یکدست می کند. خاصیت آنتی باکتریال ماندلیک اسید آن را به انتخاب مناسبی برای درمان آکنه به ویژه برای پوست های حساس تبدیل کرده است.

۸- تارتاریک اسید

تارتاریک اسید از انگور به دست می آید و برای لایه برداری پوست و تحریک تولید کلاژن مؤثر است. این اسید به کاهش خطوط و چین و چروک پوست کمک می کند و باعث تحریک تولید کلاژن می شود تا پوست ظاهری سفت تر داشته باشد.

۹- آزلاییک اسید

آزلاییک اسید با قابلیت کاهش التهاب، انتخاب مناسبی برای مشکلات پوستی مانند روزاسه (آکنه ی دوران بزرگسالی به شکل التهاب مزمن پوست صورت) است. این عنصر آنتی باکتریال برای تمیز شدن منافذ پوستی هم مفید است و قادر است آکنه را به خوبی درمان کند. آزلاییک اسید برای همه ی انواع پوست مناسب است.

۱۰- اولئیک اسید

اولئیک اسید فراوان ترین اسید چرب موجود در بافت بدن انسان است. این اسید در بسیاری از چربی ها و روغن های حیوانی و گیاهی هم یافت می شود. اولئیک اسید برای مرطوب ساختن پوست و تسکین مشکلات آن مثل اگزما، روزاسه و پسوریازیس بسیار مؤثر است. اما این اسید منافذ پوست را مسدود می کند و ممکن است آکنه را تشدید کند، بنابراین برای پوست های مستعد آکنه مناسب نیست.

۱۱- لینولئیک اسید

این اسید امگا شش خواص ضد التهابی و انقباضی دارد. مقدار کمی لینولئیک اسید در چربی پوست کسانی که آکنه دارند وجود دارد و پژوهش ها نشان داده است استفاده از لینولئیک اسید آزاد میزان کومدون ها (جوش های زیر پوستی) را کاهش می دهد، به همین دلیل تصور می شود لینولئیک اسید احتمالا آکنه را بهبود می بخشد.

۱۲- لیپوئیک اسید

لیپوئیک اسید به مرمت و احیاء سلول های پوست کمک می کند و به پوست ظاهری جوان تر و سفت تر می دهد. این اسید پف دور چشم ها و به طور کلی صورت را کاهش می دهد، رنگ پوست را یکدست می کند و منافذ آن را کوچک می کند. این عنصر باعث درخشش پوست صورت تان می شود.

۱۳- کوجیک اسید

کوجیک اسید از قارچ و مواد غذایی تخمیر شده به دست می آید. این اسید قدرت زیادی در روشن سازی پوست دارد و به همین دلیل برای درمان تیرگی پوست بسیار مؤثر است. کوجیک اسید پوست را به خوبی لایه برداری می کند و می تواند برای حذف سلول های مرده ی پوست استفاده شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر پوست حساسی دارید این اسید در بعضی انواع پوست باعث سوزش می شود.

۱۴- مالیک اسید

مالیک اسید به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها مانند سیب وجود دارد. این آلفا هیدروکسی اسید به کوچک شدن منافذ پوست کمک می کند، خطوط ریز آن را کاهش می دهد، با لایه برداری پوست رنگ و بافت را بهبود می بخشد و به رفع تیرگی های پوست کمک می کند.

۱۵- فرولیک اسید

فرولیک اسید به طور طبیعی در دانه های میوه هایی مثل سیب و پرتقال و مغزها و غلاتی مثل برنج، گندم، بادام زمینی و دانه ی سویا یافت می شود. این اسید خاصیت ضد پیری دارد و به جلوگیری از صدمات نور خورشید و چین و چروک ها کمک می کند. فرولیک اسید برای کسانی که پوستی حساس یا به مواد غذایی حاوی این اسید حساسیت دارند مناسب نیست.

منبع: mnn
بدون نظر

ورود