نوروز گردی در «کهگیلویه و بویر احمد»: راهنمای جامع سفر

گشتی در مقصدهای گردشگری استان سرسبز کهگیلویه و بویر احمد

نوروز گردی در «کهگیلویه و بویر احمد»: راهنمای جامع سفر

نوروز در یاسوج و شهرهای اطراف دیدنی است. بیش از ۱.۵ میلیون نفر در نوروز ۹۶ از مقصدهای گردشگری استان بازدید کردند. از امروز سرویس گردشگری روزیاتو تلاش می کند تا فرصت های گردشگری و تفریحی ۳۱ استان ایران را برای نوروز گردهای ایرانگرد به تفکیک استان معرفی کند تا اگر در سفر نوروزی به دنبال مقصدهای هیجان انگیزی برای گذران تعطیلات سال نو هستید، حداقل اطلاعات لازم در قالب یک گفتار جامع در اختیار شما باشد. مقصد اول سلسله گزارش های نوروز گردی روزیاتو را به استان سرسبز و زیبا کهگیلویه و بویر احمد اختصاص داده ایم. جایی که در اواخر بهمن ۹۶ با سقوط هواپیمای شرکت آسمان، ایران را عزا دار کرد.

اما نمیتوان از شگفتی های یکی از بهشت های بوم گردی ایران به راحتی گذشت. مخصوصا در فصل بهار که طبیعت زیبا در یاسوج و دیگر مناطق شگفت انگیز این استان دیدنی است و فرصت خوبی برای لذت بردن از طبیعت پر آب و سوغاتی های خوشمزه این خطه از ایران هزار رنگ هزار نقش.

با بویر احمد گردی امروز ما همراه باشید.

روستاهای دیدنی استان

یکی از روستاها که تماشای ان را به نوروز گردها توصیه میکنیم، بی بی خاتونین نام دارد که در منطقه مارگون شهرستان بویر احمد است و فضای دل انگیزی در فصل بهار دارد. روستای سر آب بیز این استان که در جاده باشت به چرام (ده کیلومتری باشت) واقع شده است، مقصد روستای گردی دیگری برای نوروز گردهای استان کهگیلویه و بویر احمد است. این روستا در دهستان بابویی قرار داشته و میتوانید سبک زندگی اهالی این استان را از نزدیک تماشا کنید.

علاوه بر این ۲ روستا، روستای گناوه لری نیر که در دو گنبدان گچساران قرار دارد، طبیعتی زیبا در بهار ۹۷ را برای نوروز گردها به ارمغان می آورد که در نظر داشته باشید.

غارهای تماشایی استان

اگر علاقمند باشید در سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد، بخشی از شگفت های زیر زمینی طبیعت ایران را نظاره گر باشید، از فرصت های غار نوردی متعدد این استان استفاده کنید. غار ده شخی که نزدیک پل تاریخی پاتاوه در روستای ده شیخ واقع شده است، یکی از گزینه های غار نوردی در این استان محسوب می شود. اگر به منطقه حفاظت شده خاییز در منطقه دهدشت مراجعه کنید، تالارها و مسیرهای فرعی متعدد و شگفت انگیز غار نی ده (نی نه) شما را به انتظار می کشد.

غار نزل در دهدشت کوه نور و غار کبوتر دهدشت نیز از دیگر مقصدهای گردشگری زیر زمینی استان است که هم چون غار خی در کوه خیص و غار شاه بهرام در شهر باستانی شام بهرام (شمال گچساران)، جاذبه های طبیعی فراوانی برای نوروز گردهای استان دارد.

۱۰ جاذبه گردشگری دیدنی استان

اگر برای سفر به این استان زیبا، چند روز وقت اختصاص دهید، میتوانید جاهای دیدنی فراوانی را در یکی از بکر ترین نقاط کشور شاهد باشید.

  • آبشار یاسوج: در سه کیلومتری یاسوج، در تنگه ای به نام یاسوج، یکی از دیدنی ترین آبشارهای غرب کشور را نظاره خواهید کرد که در واقع نزدیک ترین آبشار به مرکز این استان به شمار می رود و برای پهن کردن سفره نهارهای نوروزی و خانوادگی، گزینه خوبی است.
  • آبشار ده بر آفتاب: جایی در نزدیکی روستای ده بر آفتاب که در ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و در دره ای با درختان چنار مرتفع، فضایی ای فوق العاده برای نوروز گردهای سلفی باز را به ارمغان آورده است.
  • تنگه باشتک: اگر به هفت کیلومتری شمال شرقی گچساران بروید، یکی از زیبا ترین تنگه های ایران را تماشا خواهید کرد که دسترسی به این تنگه از طریق جاده گچساران به امام زاده اسماعیل میسر است.

  • تالاب آب الوان: در یک کیلومتری جنوب غربی تالاب برم الوان، در روستای آب الوان، یکی از دیدنی ترین تالاب های غرب کشور قرار دارد که برای بهار گردی های ۹۷ و حتی تابستان، گزینه فوق العاده ای به نظر می رسد.
  • منطقه سیوک: ‌منطقه حفاظت شده سیوک، نگینی در طبیعت زیبای استان کهگیلویه و بویر احمد بوده و ظرفیت های ارزشمند گیاهی و جانوری ان زیانزد است.

  • روستا کریک: ماسوله فراموش شده جنوب! عنوان لقبی است که به روستای کریک یاسوج داده اند. بازدید از این روستا را فراموش نکنید. آب و هوای خوش روستا با چشم اندازهای طبیعی در دل کوهستان آرامش خاصی را به ارمغان می آورد . رودخانه های پرآب بشار و پُل کِلو در روستا با انبوه درختانی که در حاشیه اش جا خوش کرده اند ، چشمه های پشت آسیاب و زیر امامزاده که مایه ی حیات را از قلب زمین به طبیعت هدیه می کنند ، ارتفاعاتی که با جنگل های گسترده ی بلوط و درختان بنه و بادام مزین شده اند . حتما از ماسوله جنوب دیدن کنید.
  • آبشار کمر دوغ: هفتمین آبشار بلند ایران، آبشار کمر دوغ استان کهگیلویه و بویر احمد است. تماشای آن در بهار، خالی از لطف نیست.

  • تنگه تامرادی یاسوج: یاسوج، دیار تنگه ها است. سرزمین آبشارهای شگفت انگیز. تنگه تامرادی آن را در نظر داشته باشید و به همین خاطر، برای یاسوج گردی، حداقل ۲ روز زمان اختصاص دهید.

  • دریاچه کول گل سی سخت: اگر قصد دارید بهار را حس کنید و با دوستان خود لمس کنید، به دریاچه کوه گل سی سخت استان بروید که نگین کهگیلویه و بویر احمد به شمار می رود. پس از گذر از جاده ها و رسیدن به شهر سی سخت باید مسیری را پیاده طی کرد تا به دریاچه ای زیبا رسید . دریاچه ی کوه گل که نگین منطقه ی کوه گل است در ارتفاعات دامنه ی نزدیک به قله کوه گل دنا و در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» به جلوه گری ادامه می دهد.
چهارطاقی خیرآباد: بنای تاریخی به یادگار مانده از سلسه‌ی ساسانی اکنون در روستای ده ناصر در ۵۰ کیلومتری گچساران واقع است.
در ۸۵ کیلومتری دهدشت منطقه‌ای با مساحت ۵۰ هزار هکتار با پوشش گیاهی غنی از جاشیر، چویل، لاله واژگون، چوک، بیلهر، قارچ، ارزن و … قرار دارد که زیبایی طبیعت آن مثال‌زدنی است. این منطقه دارای چشمه‌های فراوانی از جمله چشمه سیب، چشمه وهل و چشمه چرنگی است که همه در پایین دست آبشار تنگ‌مو (سرتوفال) پدید آمده است. راه دسترسی به این مکان زیبا آسفالته نیست و شاید دلیل بکر ماندن این منطقه عدم وجود همین جاده‌ی ماشین‌رو و دسترسی راحت به آن است.
دریاچه برم الوان: اگر به ۴۰ کیلومتری شهر لیکک بهمئی و ۸۰ کیلومتری شمال غربی دهدشت  بروید، دهستانی به نام سر آسیاب یوسفی وجود دارد که دریاچه‌ی پرآب برم الوان به این روستا رونقی خاص بخشیده است و مقصد نوروز گردی  خوبی برای کهیگیلویه و بویر احمد گردها است.
نقش برجسته تنگ سروک: این نقوش در ۶ کیلومتری شهر لیکک واقع شده و مربوط به دوره اشکانی است و برای تاریخ گردهای استان در نوروز گزینه خوبی است
تنگ ماغر: یکی از دیدنی های بهار در استان، تنگه ماغر است که با دلیل وجود باغات و چشمه‌های آب شیرین، اردوگا‌ه تفریحی بسیار جذابی در ۱۰ کیلومتری شهر لیکک است که در آن آثار تاریخی مربوط به دوره ساسانی وجود دارد.
منطقه‌ی گردشگری شلالدون: یکی از نقاط دیدنی نوروز گردی استان، منطقه گردشگری شلالدون است. در مسیر ارتباطی جاده ترانزیت گچساران به شیراز، در ۷ کیلومتری شهر باشت، با منطقه‌ای سرسبز و چشم‌نواز مواجه خواهید شد. پوشش گیاهی جنگلی وسیع با تپه ماهور‌ها و دره‌های زیبا، مسولان را بر آن داشت تا با ایجاد کمپینگ، اقدامات اولیه تفریحی را برای این منطقه فراهم کنند

چشمه بلقیس چرام از مقصدهای بهار گردی در استان کهگیلویه و بویر احمد

فاصله یاسوج تا شما

  • فاصله یاسوج تا تهران ۷۶۰ کیلومتر
  • فاصله یاسوج تا مشهد ۱۲۸۰ کیلومتر
  • فاصله یاسوج تا تبریز ۱۲۰۶ کیلومتر
  • فاصله یاسوج تا اصفهان ۳۲۰ کیلومتر
  • فاصله یاسوج تا شیراز ۱۸۰ کیلومتر
  • فاصله یاسوج تا بندرعباس ۷۶۰ کیلومتر
  • فاصله یاسوج تا اهواز ۴۳۰ کیلومتر
  • فاصله یاسوج تا زاهدان ۱۲۰۰ کیلومتر

سوغات یاسوج

سوغات مشهور این شهر شامل گردو، عسل، سیب ،کشک و قره قورت است. البته به دلیل طبیعت فوق العاده این استان، فرآورده های کوهستانی مثل: کارده، چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر، کره، گیاهان داروئی مثل بومادران، بنشن، کل بابونه و گل گاوزبان از دیگر سوغات استان محسوب می شود که میتوانید از مغازه های یاسوج خریداری کنید.

صنایع دستی یاسوج هم شامل قالی و گلیم، قالیچه های متنوع، گچه، خورچین، نمد سفر محلی و چادر محلی است که برای کمک به اقتصاد گردشگری و صنایع دستی استان و تکریم میراث فرهنگی ایرانیان در استان، نسبت به خرید آن عفلت نکنید.

اقامتگاه های استان

خانه های محلی در همه شهرهای استان، پذیرای بازدید گردشگران نوروزی است. اما بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر با اداره کل گردشگری استان کهگیلویه و بویر احمد به منظور آشنایی با مقصد های بوم گردی و اقامتگاه های جدید این استان تعامل کنید.

برای اقامت در شهر یاسوج انتخاب های زیادی در دسترس نیست.  چون تعداد هتل‌های شهر محدود است. بهترین و لوکس‌ترین هتل این شهر، هتل پارسیان آزادی در بلوار نماز است که هتلی ۴ ستاره به شماره می رود. اما هتل های جهانگردی که در خیابون دستجردی و هتل ارم که در میدان شهدای هفت تیر واقع شده است، گزینه خوبی برای بهار گردی در این استان دیدنی است.

اگر در بهار ۹۷، مسافر کهگیلویه شدید، تصاویر بهارگردی های خود را از طریق کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود