آیین های نوروزی آذربایجان غربی: دیار هزار و یک شب

جزییات برنامه نوروزگاهی استان آذربایجان غربی در فروردین ۹۷

آیین های نوروزی آذربایجان غربی: دیار هزار و یک شب

نوروز در آذربایجان غربی، حس و حال خوبی دارد. آداب و رسوم آیین های باستانی و نوروزی در هر کوی و برزن سرزمین هزار رنگ و هزار نقش چهار فصل ایرانیان، حال و هوای خاص خود را دارد و جای شگفتی نیست که یکی از بهترین زمان ها برای ایرانگردی، نوروز باستانی است که همه ساله با استقبال گسترده گردشگران بین المللی نیز مواجه می شود. 

یکی از جالب ترین مقصدهای نوروز گردی غرب کشور را میتوان در آذربایجان غربی شاهد بود که همچون استان گلستان (نگارستان ایران)، رنگین کمان اقوام و ادیان بوده و میتوان از جهاتی، آن را ایران کوچک دانست و با تخت سلیمان ، شهرت جهانی دارد.  در واقع شکل گیری تمدن های آشور، اورارتو، مانا، ماد و پارس در قبل از اسلام و ظهور سلسله ها و حکومت های محلی در این بخش از ایران بزرگ به همراه حضور اقلیت های دینی متعدد ترک، کرد، ارمنی و آشوری به همراه هم مرزی با سه کشور خارجی موجب شده تا استان آذربایجان غربی بزرگترین مرکز تعامل فرهنگی در کشور باشد.

هر چند در رهگذر زمان آداب و رسوم نوروزی مردم این منطقه یا رنگ باخته، یا دچار تغییر و تحول شده حتی برخی از آنها نیز در دست فراموشی است اما هنوز در برخی از مناطق می توان این آیین های ناب و کهن را به نظاره نشست.

گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو شما را با حال و هوای عید و نوروز در استان دیدنی آذربایجان غربی آشنا می کند. دیاری که میتواند برای گردشگران هیجان انگیز و عاشقان طبیعت گردی، دیار خوشمزه جات و دیدنی جات هوس انگیز باشد.

با ما همراه باشید.

بازار پر رونق ماهی قرمز در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی در نوروز

در آذربایجان غربی از اواسط اسفندماه، خانه‌ها گرد و غبار یک ساله را با آیین خانه تکانی از رخسار می‌زدایند و رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرند وسعت این رسم که در منطقه به “هیس آلماق” موسوم است آن چنان در یکی دو هفته مانده به عید بیشتر می شود که گاهی مشکل کمبود و قطع آب آشامیدنی شهری را در پی می‌آورد.

مراسم تکم گردانی یکی از مراسم آیینی نوروز در مناطق شمال غربی ایران است
مراسم پیش واز نوروز با موسیقی سنتی آذربایجان غربی

در نوروز ۹۷ در همه شهرهای استان برنامه نوروزگاهی برگزار خواهد شد که زمان برگزاری نوروزگاه درارومیه از ۳ فروردین تا ۹ فروردین خواهد بود. ۲۳ برنامه شاخص در سطح استان در ایام نوروز برگزار می شود که ۱۴ برنامه ازجمله برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، مراسم تکمچی و برپایی سفره هفت سین در شهر ارومیه برگزار خواهد شد.

مراسم نوروزگاه در استان آذربایجان غربی- نوروز ۹۶

اجرای برنامه نوروزگاه درهمه استان‌ها پیگیری می شود  و برای ارتقای سطح کمی وکیفی برنامه ها، بیش از ۱۰۰۰ نفرعوامل اجرایی ۱۹ دوره توانمندسازی را گذراندند. در نوروز امسال، ۵ هزار تخت به صورت رسمی و با نظارت میراث فرهنگی آماده سازی شده که ۵ هزار نفر را در مدارس آموزش و پرورش استان اسکان داده می شود. پیش بینی شده است که فروردین ۹۷، بیش از ۲ میلیون گردشگر داخلی و خارجی از این استان دیدن کنند.

بایرام آیئی آذربایجان غربی ها

مردم آذربایجان غربی هنوز هم اسفندماه را با عنوان بایرام آیئی ” ماه عید” می‌خوانند و مطابق سنت‌های کهن و قدیمی مردم آذربایجان غربی هفته اول اسفند ماه را “چیله قووان” یعنی هفته‌ای که چله زمستان را فراری می‌دهد یا یالانچی چارشنبه “چهارشنبه دروغین” می‌نامیدند و با آیین‌هایی اتمام فصل زمستان را جشن می‌گرفتند.

هفت سین

یکی دیگر از آیین های نوروزی که پیشینه بسیار کهن داشته و تا به امروز نیز به حیات خود ادامه داده است، گسترش سفره هفت سین است. البته علت این که چرا باید هفت شی که با حرف سین شروع می شوند در این سفره گذاشت به درستی معلوم نیست آنچه معلوم است این که عدد هفت یکی از اعداد مقدس و مورد احترام ایرانیان کهن بوده است.

آیین های سنتی نوروزی استان آذربایجان غربی در بازارهای این استان در طول نوروز برگزار می شود

در نجوم عدد هفت خانه آرزوهاست و رسیدن به امیدها را در خانه هفت نوید می دهند. علامه مجلسی می فرماید: آسمان هفت طبقه و زمین هفت طبقه است و هفت ملک یا فرشته موکل بر آنند و اگر موقع تحویل سال هفت آیه از قران مجید را با سین شروع می شوند، نجوا کنند آنان را از آفات زمینی و آسمانی محفوظ می دارد و در آداب و سنن برخی ادیان و هم چنین در بسیاری از موارد سنتی و قبیله ای، عدد هفت اهمیت بارزی دارد، مانند هفت موضع نمازگزار، هفت سلام قرآن، هفت تکبیر در صفا و مروه، هفت آسمان، هفت روز هفته، هفت دیار و هفت دوزخ. شاید به خاطر همین تقدس عدد هفت بوده است که در سفره عید نوروز هفت شی که هر یک معرف نمادی هستند بر سر سفره گذاشته می شود.

با این اوصاف گستردن سفره هفت سین در میان مردم آذربایجان غربی خصوصا در روستاها آن طور که امروز رواج یافته، معمول نبوده و تنها به باز کردن سفره عید اکتفا می شده است.

سبزه عدس و گندم

از دیگر سوم درست کردن سبزه عید نوروز است که کد بانوان شهری و روستایی آذربایجان از چند روز مانده به پایان سال دانه های گندم، عدس و … را در ظرفی خیس می کنند و روی آن پارچه نازکی می کشند و هر از گاه روی آن آب می پاشند تا دانه ها اندک اندک جوانه زنند و سبز شوند. برخی از زنان با سلیقه نیز، این کار را با بذر بر روی کوزه های سفالی انجام می دهند، که پس از چند روز با جوانه زدن و ریشه دواندن سبزه ها، کوزه شکل سبز و زیبایی به خود می گیرد.

سفره عید آذربایجان غربی ها

خانواده های آذربایجانی  در گذشته های نه چندان دور، سفره سفید پارچه ای به نام ” بایرام سوفراسی” سفره عید یا ” یمیش سوفراسی” سفره خوراکی را در اتاق مهمان پهن می کردند و هر مهمانی که از راه می رسید پای آن می نشست و صاحبخانه از آنها پذیرایی می کرد. این سفره در واقع هم سفره پذیرایی بود و هم سفره هفت سین، اما به شکل محلی و قدیمی که بسان امروز از تشریفات مواد آن خبری نبود.

زنان با سلیقه سفره عید را که پارچه ای چهارگوش مربع یا مستطیل بود با استفاده از نخ های رنگین، گل بوته هایی در چهار گوشه آن سوزن دوزی می کردند و ملزومات سفره را به شکل زیبایی روی آن می چیدند و پای همین سفره از مهمانان پذیرایی می کردند.

معمولا در این گونه مجالس بزرگترها در بالا و صدر مجلس و کودکان در پایین سفره می نشستند و مقابل هر دو نفر هم یک بشقاب گذاشته می شد، این نکته گفتنی است که محتویات این سفره حدودا تا پنجاه سال پیش (دهه ۳۰) به غیر از سفره هفت سین به سبک امروزی بود که در بالا از آن یاد شد.

تنقلات سفره هفت سین آذربایجان غربی ها

معمولا در سفره های عید قدیمی و سنتی تنقلاتی مانند نخود، کشمش، مغز بادام و گردو، شیرینی های رنگین، شیرینی نعناعی، سنجد، خرما، انجیر، انار، سیب، ” قیزیل ئوزوم” انگور سرخ، ترشی خربزه یا ترشی انگور، شیرینی کوکه، حلوای خانگی و همچنین موادی مانند: سجوق، سماق، سیر، سکه، لپه، برنج، بلغور و سبزه را به عنوان سفره هفت سین در کنار اقلام یاد شده بالا می گذاشتند، سبزه را معمولا از پخله” باقلا” یا گندم و در برخی خانواده از سنب و… تهیه می کردند.

زنانی که با سلیقه هستند بر روی سبزه چند دانه ذرت بو داده هم می ریختند تا شبیه شکوفه باشد و فرا رسیدن بهار و جریان زندگی را نشان دهد یا کمی نشاسته را در آب حل کرده و به شکل نقطه نقطه روی برگهای باقلا می زدند، پس از خشک شدن روی آنها را با رنگ سرخاب تزیین می کردند.

عید نوروز در ارومیه

معمولا در برخی از روستاهای حومه ارومیه مانند جهتلو، رسم بود دعای تحویل سال را پساز خواندن، بر کاسه ای آب فوت می کردند و به باغات انگور می پاشیدند تا برکت زیادی داشته باشددر حوزه فرهنگی تکاب، خانواده ها معمولا به یک انگشت زدن به سمنو و سرکه و خوردن چند دانه تخمه، آجیل، سنجد . چشیدن سماق و دندان زدن به سیر اکتفا می کنند. همچنین نوجوانان و بچه ها مقداری از سیر و پیاز را خورده و کمی هم زیر پای خوی می مالند و این جملات را به زبان محلی می خوانند:

بویور بویور بویورولسون، حکم سلیمان اولسون،

چارشنبه بایرامدا سارمساق سوغان یمیشم، ایاقیم آلتنا سورتمشم، آلا چایان کیش

با خواندن این جملات، معتقدند که از شر همه گزندگان مصون مانده و مار و عقرب و رتیل و … به آنها نزدیک نمی شوند. گویند خوردن سمنو باعث زیادی هوش و قدرت بینایی و سرکه و سماق صفرا را از بین برده و سرگیجه را معالجه می نماید و خوردن سیر، سموم را از بدن خارج می سازد و کسی که سیر را در سال نو بخورد با مرگ ناگهانی از دنیا نمی رود.

از تخم مرغ شکنی تا شال اندازی

تز مراسم دیگر در آذربایجان غربی می توان به تخم‌مرغ شکنی اشاره کرد. تخم‌مرغ‌ها را در پوست پیاز می‌پختند تا رنگ بگیرد و آن را در بین کودکان به عنوان سوغاتی چهارشنبه توزیع می‌کردند. علاوه بر این، مراسم شال‌ اندازی سنت و آیینی است که یواش یواش از زندگی شهری خارج می شود ولی هنوز در بیشتر مناطق روستایی آذربایجان غربی معمول است. امروزه، پیشرفت تکنو‌لوژی و فرهنگ شهرنشینی این رسم زیبا را آرام آرام به محاق فراموشی می‌سپارد.

شال اندازی در آذربایجان غربی، مبتنی بر شیوه ای بود و آیین آن چنین بوده است که بعد از مراسم آتش افروختن در چهارشنبه، جوانان بر بام خویشان و همسایگان رفته و دستمالی را از پنجره و در روستا‌ها از روزن بام‌هابه درون آویزان می‌کردند و صاحبخانه دستمال را از آجیل و میوه و سایر هدایا پر می‌کرد و می گفت: “چک الله مطلبین وئرسین …” یعنی : “بکش؛ خداوند مرادت را بدهد”.

مراسم بخت گشایی

از مراسم بسیار قدیم آخرین چهارشنبه‌ سال، مراسم بخت گشایی بود، هرچند که امروزه همسرگزینی با روش‌های مدرن و تلفنی و اینترنتی و سایر شیوه ها مرسوم شده است اما یاد‌آوری این سنت خالی از لطف نیست. مراسم بخت گشایی شامل گره زدن دستمال یا چارقد بود بدین ترتیب که دختران دم بخت گرهی به دستمال یا چارقد خود می‌زدند و از اولین رهگذر می خواستند تا به امید باز شدن گره از کارشان، گره را بگشاید.

بیرون رفتن از خانه در صبح روز چهارشنبه آخر سال و پرکردن کوزه آب از مراسم مرسوم بخت‌گشایی بود. فال‌گیری از مراسمی بود در روز چهارشنبه، که مردم تفالی می زدند بر سالی که در راه بود. در آذربایجان غربی همچنین یکی از مراسم فالگیری، مراسم فالگوش ایستادن بوده است.

این رسم که بیشتر از سوی زنان خانه انجام می گرفت بدین صورت بود که در مکانی که دیده نشوند می ایستادند و کلیدی زیر پای خود نهاده و به سخنان رهگذران گوش می دادند و تفال می‌زدند.

خوردنی جات و صنایع دستی استان 

اگر در نوروز  ۹۷ به استان سر سبز و دیدنی با مردمان خونگرم آذربایجان غربی رفتید، توصیه های شکم گردها به خصوص فود بلاگرهای اینستاگرام را فراموش نکنید! حلوا گردویی، نقل، عرق بیدمشک از رهاوردهای ارومیه هستند، نقل یکی از تنقلات معروف و سنتی ارومیه است و به نوعی سوغاتی ارومیه محسوب می شود. در تهیه نقل از شکر، مغز بادام و پسته و هل و گلاب استفاده می‌شود.

نقل ارومیه
حلوا ارومیه

انواع قالی و گلیم، نساجی سنتی، رنگرزی و چاپهای سنتی، رودوزی و بافتنی، سفالگری و سرامیک سازی، فرآورده های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، چوب، حصیربافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، گیوه دوزی و نمدمالی از جمله صنایع دستی بومی آذربایجان غربی محسوب می شوند که خرید آنها را به منظور تقویت و رونق صنایع دستی ایران و حفظ میراث معنوی و فرهنگی ایرانیان فراموش نکنید.

مهم ترین مقصدهای گردشگری نوروزی آذربایجان غربی

نوروز گردهای آذربایجان غربی در نوروز ۹۶ بر اساس اطلاعات مسئولان گردشگران استان، از موزه های ۱۱ گانه آذربایجان غربی از جمله موزه شهرستان های نقده، خوی، کاغ موزه باغچه جوغ، پایگاه های میراث جهانی و پایگاه های ملی از جمله تپه باستانی حسنلو، قره کلیسا و مجموعه تاریخی تخت سلیمان به همراه بسیاری از بناهای تاریخی و فرهنگی استان بازدید کرده اند. علاوه بر این ها، جاذبه های طبیعی و تفرجگاه های استان از جمله غار آبی سهولان در شهرستان مهاباد، دریاچه مارمیشو و دیگر جاذبه های طبیعی استان نیز شمار زیادی بازدید کننده داشته که این امر نیز نشان از علاقه مندی مردم به جاذبه های طبیعی است.

اگر در نوروز ۹۷ به این استان دیدنی کشور سفر کردید، تصاویر خود را از طریق کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی ارسال کنید. یاشاسین آذربایجان. . .

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • آذربایجان اورمیه فروردین ۹, ۱۳۹۷

    به دیار آذربایجان شهر زیبای اورمیه خوش اومدید.
    آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمییه خوش گلیبسیز

    یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه

    عشقیم اورمیه ↔ یاشاسین