۱۴ اسفند: نمایش ۵۶ اثر موزه لوور پاریس در تهران

عکس‌های منتخب «عباس کیارستمی» در موزه لوور هم به تهران آمد

۱۴ اسفند: نمایش ۵۶ اثر موزه لوور پاریس در تهران

موزه ملی ایران یا همان موزه ایران باستان، موزه مادر کشور به شمار می رود و یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری پایتخت که به واسطه گنجینه آثاری که در آن نگهداری می شود، همچون موزه ۲.۵ میلیارد دلاری  هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی تهران، در فهرست برترین موزه های جهان جای دارد. موزه ایران باستان جایی است که شما میتوانید روایتی جالب و هیجان انگیز از هزاران سال تمدن ایران را پشت ویترین های این تماشاگه راز که تحت شدید ترین تدابیر امنیتی حفاظت می شود شاهد باشید. از کاسه و کوزه های هشت هزار ساله تا سکه ها و آثاری از هخامنشیان که روایتگر شکوه معماری و فناوری تمدن بزرگ ایران در سه هزار سال گذشته است.

موزه ملی ایران یکی از مقصدهای جذاب نوروز گردی در پایتخت بوده و در نزدیکی خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده است. در اطرافش، موزه ملی ملک (بزرگ ترین مجموعه وقفی کشور)، موزه آبگینه و کاخ گلستان (نگین کاخ های ایران) قرار دارد که در ایام نوروز، پذیرای صدها هزار گردشگر از داخل و خارج از کشور می شود. اگر در نوروز به تهران آمدید، این ۴ مقصد گردشگری فوق العاده مهم و دیدنی را در برنامه پایتخت گردی های نوروزی قرار دهید.

اما خبر مهم!

بالاخره پس از سال ها رفت و آمد مقامات سیاسی و فرهنگی دو کشور ایران و فرانسه و رایزنی های گسترده فرهنگی و تاریخی میان دو کشور تاثیرگذار قاره کهن و قاره سبز، موزه لوور پاریس، یکی از معتبر ترین موزه های جهان، پذیرفت که منتخبی از آثار به نمایش در آمده در این موزه مهم و بزرگ اروپا را در موزه مادر ایران به نمایش گذارد.

این برای نخستین بار نیست که آثاری از موزه معتبر لوور پاریس به خاورمیانه می آید. ابوظبی امارات، یکی از مقصدهای آسیایی مهم لوور است که در سالهای اخیر، میزبان نمایش برخی از آثار این تماشاگه راز فرانسوی ها شده است. حضور موزه لوور در تهران، میتواند برای پژوهشگران و محققان تاریخ و دانشجویان و دانش آموختگان هنر، ناگفته های شنیدنی جالبی را روایت کند.

 با توجه به جانمایی و بیمه‌ی آثار موزه‌ی لوور، ۵۶ قلم شیء تاریخی از بخش‌های مختلف این موزه انتخاب شد تا “لوور کوچک” به مدت سه ماه در موزه‌ی ملی ایران به نمایش درآید.  از مجموعه‌ی ۵۶ شیء تاریخی موزه‌ی لوور، دو اثر متعلق به فرهنگ ایرانی است، این دو اثر را شامل «تبر کتیبه‌دار» از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه‌ی چغازنبیل و «شیء برنزی از لرستان» متعلق به بورس اوراق بهادار باقی‌مانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت است.

مجسمه ابوالهول

با موزه‌ی لوور توافق شده است تا در نخستین ارتباط فرهنگی و بین موزه‌ای نخست نمایشگاهی عمومی از موزه‌ی لوور در ایران برپا شود و در دوره‌های بعدی به موضوعات نمایشگاهی دیگر مانند حضورِ بیشترِ آثار ایرانی در نمایشگاه‌های دوطرفه بپردازیم، آن‌ها نیز از این موضوع استقبال کردند.

طبق اعلام استاد جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی ایران، آثاری منتخب از این موزه با پرستیژ جهانی، اسفند ماه طبق توافقات صورت گرفته با مقامات موزه لوور، به تهران می آید و نمایش آثار از ۱۴ اسفند ۹۶ تا  ۱۸ خرداد ماه ۹۷ ادامه خواهد یافت. این نمایشگاه مجموعه‌ای بیش از پنجاه اثر از تمدن‌های باستان در غرب آسیا، اروپا و شمال افریقا از جمله تمدن‌های سومر، آشور، هیتی، مصر باستان، یونان و روم باستان و مجموعه‌ای از نقاشی، طراحی و لیتوگرافی از آثار هنرمندان بزرگ اروپا مانند “اوژن دلاکروا” و “کامیل کورو” را شامل می‌شود.

تصویر ایندکس سایت ۱۰ زبانه موزه لوور که برای بررسی آثار میتوان به آن مراجعه کرد: https://www.louvre.fr/en
تصویر ایندکس سایت موزه ایران باستان که برای مشاهده جزییات نمایش آثار موزه لوور در تهران توصیه می شود: http://nmi.ichto.ir

این مجموعه آثار، از هشت بخش موزه لوور انتخاب شده است و بر اساس طرح محتوایی نمایشگاه در چهار بخش اصلی با عناوین «تولد یک مجموعه»، «تولد یک افزودن «”شکوه تمدن‌های جهان“»موزه»، «رویای جهانی شدن» و «یک موزه زنده»، به نمایش درمی‌آیند.

طرح جانمایی ۵۶ اثر مهم موزه لوور پاریس در موزه ایران باستان تهران

بسیاری از آثار از سالن‌های اصلی موزه لوور انتخاب شده‌اند که از شاخص‌ ترین آنها می‌توان به پیکره “ابوالهول” از سنگ بازالت مربوط دوره “فرعون هاکور” اشاره کرد که از بخش عتیقات مصر باستان در سالن “سولی لوور” انتخاب شده است.

بعد از نمایش دو مجموعه‌ی تاریخی از کشورهای کره جنوبی و ارمنستان در موزه ی ملی ایران در طول ماه‌های گذشته و نمایش دو تک اثر “منشور کوروش” و “پنه‌لوپه” در طول سال‌های گذشته در موزه‌ی مادر ایران، این‌ بار آثاری از موزه‌ی لوور در این موزه به نمایش در می‌آیند.

به گفته رییس موزه ملی ایران، براساس مذاکره‌های انجام‌ شده، شروعِ نمایشگاه “لوور در تهران” در واقع نمایشگاهی مشترک و دوطرفه است و در رابطه‌های آینده‌ی این دو موزه به موضوعات مشترک نیز می‌رسیم که آثار ایرانی هم در آن‌ها به نمایش درآید. در واقع ‌طرف موزه‌ی لوور از نمایش آثار ایرانیِ موزه‌ی لوور در ایران استقبال می‌کند، دید آن‌ها درست مانند نمایش “منشور کوروش” در ایران است.

آثاری از پرسیپولیس ایران در سالن ایران موزه لوور پاریس
بخش گالری نمایش تابلوهای نقاشی فاخر تاریخ معاصر جهان در موزه لوور پاریس
بنای موزه لوور پاریس هم یکی از دیدنی های پاریس به شمار می رود.
تماشای ده ها هزار اثر به نمایش در آمد در موزه لوور پاریس، چند روز زمان نیاز دارد
سالانه ده ها میلیون نفر از سراسر جهان، به تماشای هزاران اثر موزه لوور پاریس می روند که بخشی از بودجه سالانه آن توسط دولت فرانسه تامین می شود
شکوه تمدن پارسی در سالن ایران موزه لوور پاریس. در موزه لوور، بیش از ۲۰۰۰ هزار اثر از تمدن ایران زمین در معرض نمایش قرار گرفته است

برای تماشای منتخب آثار موزه لوور پاریس در موزه ایران باستان تهران، فقط ۹۰ روز فرصت دارید. از این فرصت استفاده کنید و تاریخ هزاران سال پیش جهان را در کنار شکوه تاریخ ایران در موزه ملی کشورمان نظاره گر باشید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود