با ۱۰ خاصیت لیموترش برای سلامتی آشنا شوید

با ۱۰ خاصیت لیموترش برای سلامتی آشنا شوید

تعداد کمی از میوه ها ویژگی های شگفت انگیز لیموترش را دارند. این میوه جزء جدایی ناپذیر بسیاری از دستورهای آشپزی است، ظاهر زیبا و خوش رنگ و لعابی دارد و ثابت شده عطر آن را روحیه ی انسان را بهبود می بخشد. اما لیموترش جدا از کاربردهایی که در آشپزی و رایحه درمانی دارد، خواص زیادی هم در بهبود سلامتی دارد.

۱- جلوگیری از سنگ کلیه

لیموترش مانند همه ی مرکبات حاوی میزان بالایی اسید سیتریک است؛ یک اسید ضعیف طبیعی که نقشی کلیدی در سوخت و ساز بدن دارد. در میان مرکبات لیموترش های زرد و سبز بیشترین میزان اسید سیتریک را دارند که ۸% وزن خشک این میوه را تشکیل می دهد. اسید سیتریک (که با اسید آسکوربیک یا همان ویتامین ث متفاوت است) سرعت تشکیل سنگ های کلیه را کم کرده و از به هم چسبیدن کریستال های ریز کلیه و تبدیل آن ها به کریستال های بزرگ تر جلوگیری می کند. به همین دلیل احتمالا مصرف لیموترش برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مفید است. با بالا رفتن میزان اسید سیتریک در ادرار، بدن مصونیت بیشتری در برابر تشکیل سنگ های حاوی کلسیم در کلیه خواهد داشت. طبق توصیه ی دانشمندان، با مصرف نیم فنجان آب خالص لیموترش در روز، همان میزان اسید سیتریک موجود در داروها را دریافت خواهید کرد.

۲- حفظ PH بدن

دانشمندان می گویند اسید سیتریک موجود در لیموترش به حفظ PH بدن در میزانی مناسب کمک می کند و در جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی، خستگی، افزایش وزن و بسیاری از دیگر بیماری ها مؤثر است.

۳- محافظت از بدن در برابر بیماری ها

لیموترش سرشار از بتا کریپتوگزانتین، نوعی پرو ویتامین آ است که در بدن به شکل فعال ویتامین آ تبدیل می شود. بسیاری از تحقیقات جدید بیان می کنند بتا کریپتوگزانتین از بدن در برابر بیماری هایی مثل امراض قلبی-عروقی و پوکی استخوان محافظت می کند.

۴- کاهش خطر بیماری های التهابی

در تحقیقی دیگر بیان شد بتا کریپتوگزانتین خطر تشدید بیماری های التهابی مثل آرتروز روماتیسمی را کاهش می دهد.

۵- کمک به جذب آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. طبق تحقیقات، اضافه کردن آب لیموترش تازه به چای سبز که خود سرشار از ترکیبات مفید است، به جذب آنتی اکسیدان ها کمک می کند.

۶- کاهش علائم سرماخوردگی

از آنجایی که لیموترش حاوی ویتامین ث هم هست، می تواند در مقابله با سرماخوردگی مؤثر باشد.

۷- جلوگیری از علائم مربوط به کمبود ویتامین ث

کمبود ویتامین ث منجر به مشکلات زیادی می شود: کم خونی، خونریزی لثه، کاهش توان بدن برای مقابله با عفونت ها و ترمیم زخم، خشکی و شکافتن موها، کبودی سریع پوست، التهاب لثه، خونریزی بینی، احتمال افزایش وزن به دلیل کندی سوخت و ساز بدن، زبری و خشکی پوست، ورم و درد مفاصل و تضعیف مینای دندان.

۸- جلوگیری از بیماری اسکوربیت

هنوز هم افرادی وجود دارند که مبتلا به اسکوربیت (بیماری ناشی از کمبود شدید ویتامین ث) باشند اما به طور کلی این مسأله در بزرگسالانی که سن بالاتری دارند و دچار سوء تغذیه هستند دیده می شود. علائم بیماری اسکوربیت خستگی مداوم، زودرنجی و احساس اندوه، احساس درد در اعضای مختلف بدن، ورم و خونریزی لثه، شل شدن دندان ها، ریختن دندان ها، درد شدید مفاصل، کبودی سریع بدن، یرقان، آب آوردن اندام ها و بیماری های مهلک قلبی هستند.

۹- جلوگیری از افزایش وزن

آنتی اکسیدان موجود در لیموترش به نام پلی فنول سرعت افزایش وزن را کاهش می دهد. همچنین این آنتی اکسیدان باعث بهبود در کنترل قند خون و عملکرد هورمون انسولین می شود.

۱۰- کمک به درمان سرطان؟

بعضی تحقیقات بیان می کنند لیموترش و دیگر مرکبات دارای ترکیباتی هستند که احتمالا خواص ضد سرطان دارند. این ترکیبات قادر به کاهش سرعت گسترش سلول های سرطانی و تأثیر گذاری بر سلول های مرده ی بدن در حیوانات هستند. اما هنوز وجود چنین تأثیری بر بدن انسان ثابت نشده و پژوهش های بیشتری نیاز است تا قدرت درمانی لیموترش برای سرطان تأیید شود.

منبع: mnn
یک نظر

ورود

  • Arezoo خرداد ۱۵, ۱۳۹۹

    اسید اسکوربیک در معده می­تواند رادیکال ­های آزاد را از بین ببرد. رادیکال آزادهایی مانند نیتریت که در غذاهای آماده، سوسیس و کالباس به مقدار بسیار زیادی وجود دارد.