۷ ماشین غول پیکر و عجیبی که تنها برای یکبار استفاده ساخته شده اند

۷ ماشین غول پیکر و عجیبی که تنها برای یکبار استفاده ساخته شده اند

در دنیای یک بار مصرفی که زندگی می کنیم حتی برخی از ماشین های غول پیکر جهان نیز در ابتدا تنها برای یک بار استفاده ساخته شده بودند. بدین ترتیب زمان دور انداختن این ماشین های غول پیکر از همان روز طراحی مشخص شده بود. این ماشین ها چنان بزرگ و پیچیده اند که تنها یک نمونه یا نمونه هایی انگشت شمار از آن ها ساخته شده و برای تنها یک بار مصرف هزینه های زیادی صرف ساخت آن ها شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از این ماشین های غول پیکر و عجیب و غریب اشنا کنیم.

۱- ماشین غول پیکر تصادف ذرات هادرون

ماشین غول پیکر

دستگاه غول پیکر تصادف ذرات هادورون که نزدیک به ۱۰۰ متر در عمق زمین و در یک مرکز تحقیقاتی هسته ای در ژنو، سوییس قرار دارد، با استفاده از یک حلقه به طول ۴۳ کیلومتر تشکیل شده از آهنرباهای بسیار رسانا، پروتون ها یا یون ها را با سرعت نور به حرکت در می آورد. به حرکت درآوردن این ذرات در چنین سرعتی به ۹.۵۹۳ آهنربا که با دمای ۲۷۱.۳ درجه سانتیگراد زیر صفر خنک شوند نیاز دارد که حتی از دمای فضا نیز سردتر است. با استفاده از هلیوم مایع برای این فرآیند خنک سازی، این ماشین سالانه ۶۰۰ گیگاوات ساعت برق مصرف می کند.

۲- جستجوگر هیوز گولمار

ماشین غول پیکر

جستجوگر غول پیکر و ۱۸۸متری هیوز گولمار در دهه ۱۹۷۰ ساخته شد و هدف از ساخت آن نیز برآورده کردن هدف هاوارد هیوز برای استخراج رشته های منیزیم از کف اقیانوس ها عنوان شد. اما واقعیت این ماجرا این بود که سازمان سیا در نظر داشت یک کشتی غول پیکر را برای کشف زیردریایی هسته ای غرق شده کا-۱۲۹ اتحاد جماهیر شوروی و بدست آوردن اطلاعاتی در مورد آن بسازد که در اقیانوس آرام غرق شده بود. این کشتی از چنان پهنایی برخوردار بود که به آن امکان می داد هنگامی که کشتی چنگک هیدرولیک مخصوص خود را برای گرفتن زیردریایی هزاران تنی روسی به زیر آب می فرستد سطح کشتی در برابر امواج خروشان تعادل نسبتاً کامل داشته باشد. دستگاه بالا کشنده در نهایت در عمق ۲.۷۴۳ متری اقیانوس گیر کرده و ماموریت ناتمام ماند. در نهایت این کشتی با ایجاد تغییراتی به یک نفت کش تبدیل شده و بعدها نیز اوراق شد.

۳- آنتونوف اَی ان-

ماشین غول پیکر۲۲۵

هواپیمای آنتونوف اَی ان-۲۲۵ بزرگ ترین و سنگین ترین هواپیمایی بود که تا آن زمان ساخته شده و هدف از ساخت آن نیز حمل شاتل فضایی بوران و بوسترهای راکت انرژیا برای اتحاد جماهیر شوروی بود. اگر چه قرارداد ساخت دو فروند امضا شده بود اما در نهایت تنها یک فروند ساخته شد. تنها نمونه از این هواپیمای آنتونوف در سال ۱۹۸۸ با طول ۸۴ متر و وزن ۲۸۵ تن ساخته شد. ظول بال های این هواپیما بیش از ۸۸ متر بود که بلندترین طول بال برای یک هواپیما تا آن دوران به شمار می آمد. این هواپیما ماموریتش را با موفقیت به پایان رسانده و دیگر از این هواپیما استفاده ای نشد. اما بعد از مدت ها با تغییراتی که در آن بوجود آمد برای حمل و نقل محموله های بسیار سنگین مورد استفاده قرار گرفت.

۴- ماشین غول پیکر ترینیتی

ماشین غول پیکر

ساختن پل به قرار دادن پنل های بتنی نیاز دارد که گاهی در خارج از محل ساخت پل ساخته شده و سپس به محل منتقل می شوند. سپس این سازه های بتنی سنگین و غول پیکر با استفاده از یک سیستم داربستی غول پیکر که مانند یک دستگاه بزرگ جوشکاری عمل می کند در جای خود قرار داده می شوند. از این ماشین غول پیکر که به اختصار ترینیتی نامیده می شود در ساخت پلی بزرگ در چشایر انگلستان استفاده شد. نمونه ای مخصوص و یکبار مصرف با بیش از ۷۰ متر طول برای این پروژه ساخته شده بود که از هر دستگاه دیگری در این زمینه که تا آن زمان به کار گرفته شده بود بلندتر و سنگین تر بود. این ماشین غول پیکر قبل از سال ۲۰۱۷ پلی را به طول عرشه ۷۰۱ متر ساخت و سپس اجزآی فراوان آن که از ۳.۰۰۰ قطعه کوچک و بزرگ و ۶۰.۰۰۰ بولت تشکیل شده بودند برای بازیافت یا استفاده مجدد از هم جدا شدند.

۵- ماشین های غول پیکر کشنده سازمان ناسا

ماشین غول پیکر

دو ماشین غول پیکر کشنده سازمان ناسا بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت داشته و نمونه هایی از ماشین های غول پیکری هستند که تنها با یک هدف خاص طراحی و ساخته شده اند. این کشنده های عظیم الجثه در دهه ۱۹۶۰ توسط کمپانی ماریون شاول در اوهایو ساخته شده و هر کدام بیش از ۲.۷۲۱ تن وزن دارند. این ماشین ها در ابتدا برای انتقال شاتل های پروژه آپولو به طول تقریبی ۷ کیلومتر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا تا مرکز سکوی پرتاب مخصوص طراحی شده بودند. هر کدام از این کشنده های خزنده نزدیک به ۴۰ متر طول و ۳۵ متر عرض داشته و با هشت ردیف شنی می تواند با سرعت یک مایل در ساعت حرکت نماید. این ماشین ها اکنون هر کدام پس از ۳۲۰۰ کیلومتر یدک کشی برای انتقال تجهیزات فوق سنگین پروژه سفر به ماه آماده می شوند.

۶- ماشین غول پیکر برتا

ماشین غول پیکر

وقتی که قرار شد یک تونل ۲.۷ کیلومتری زیر شهر سیاتل ساخته شود، مقامات به این نتیجه رسیدند که باید از غول پیکرترین ماشین تونل زنی در جهان استفاده کنند. این ماشین عظیم الجثه که در ژاپن ساخته شد به طوری ویژه مناسب با خاک منطقه سیاتل طراحی شده و با ۱۷.۵ متر قطر، نزدیک به ۸.۰۰۰ تن وزن و طول نزدیک به ۱۰۰ متر بزرگ ترین ماشین تونل زنی جهان لقب گرفت. این ماشین که «برتا» (Bertha) لقب گرفت دچار نقص فنی شده و تعمیر آن سال ها به طول انجامید اما در نهایت با استفاده از ۷۰۰ تکه تونل زنی خود توانست تونل مورد نظر را در سال ۲۰۱۷ به پایان رسانده و همانجا در محل تمام قطعات آن از هم باز شدند.

۷- اوتو و لور

ماشین غول پیکر

وقتی که قرار شد بزرگ ترین تلسکوپ مستقر در روی زمین در آب و هوای خشن فلات شیلی که در ارتفاع ۵.۰۳۰ متری  از سطح دریا قرار داشت قرار بگیرد، کمپانی «شوررل» (Scheurerle) تصمیم به ساخت «اوتو و لور» (Otto and Lore) گرفت. این دو ماشین های غول پیکری بودند که برای حمل و نقل یک تلسکوپ بسیار عظیم الجثه به بالای این منطقه کوهستانی طراحی شده بودند. هر یک از این ماشین ها نزدیک به ۱۳۰ تن وزن و دارای ۲۸ چرخ بودند. یک موتور دیزلی با قدرت ۷۰۰ اسب بخار نیز این غول های دارای ۲۰ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۶ متر ارتفاع را با سرعت نزدیک به ۱۲ کیلومتر بر ساعت به پیش می بردند.

توپ غول پیکر وی-۳؛ سلاح مرگباری که قرار بود لندن را با خاک یکسان کند

بوئینگ ۷۷۷؛ نگاهی به تاریخچه پر افتخارترین و بهترین محصول غول هواپیماسازی جهان

توپ غول پیکر «گوستاو»؛ اسلحه مخرب و ناموفقی که به دستور هیتلر ساخته شد

منبع: popularmechanics
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود