با اصول چیدمان خانه های کوچک آشنا شوید

با اصول چیدمان خانه های کوچک آشنا شوید

اگر تصمیم دارید فضاهای مختلف خانه ی کوچک خود را گسترش دهید، قواعدی پایه ای برای چیدمان اتاق های کوچک وجود دارد که به کمک آن ها می توانید بیشترین استفاده را از فضای کوچک خود ببرید. در حقیقت با استفاده از این ترفندها فضای اتاق ها بیشتر شده و محیط بزرگ تر به نظر می رسد.

اثاثیه ی اتاق های کوچک

  • یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که در طراحی دکوراسیون اتاق های کوچک صورت می گیرد پر کردن اتاق با تعداد بسیار زیادی اثاثیه و یا استفاده از اثاثیه ی بزرگ است. اتاق ها و خانه های کوچک به اثاثیه ی کوچک تری نیاز دارند. اگر وسیله ای از اثاثیه ی شما اندازه ی بزرگی دارد اما بسیار زیبا است می توانید از آن به عنوان نقطه ی کانونی در چیدمان اتاق استفاده کنید و اثاثیه ی دیگر را با اندازه ای کوچک تر انتخاب کنید.
  • در هر محیط کوچکی نکته ی مهم آن است که احساس فشردگی و بسته بودن فضا وجود نداشته باشد. از اثاثیه ای با ارتفاع کوتاه استفاده کنید تا فضا برای گردش نگاه در محیط وجود داشته باشد و اثاثیه ای را انتخاب کنید که خطوط طراحی آن ها ساده است. با استفاده از وسایلی در جهت ارتفاع فضا می توانید در اتاق تعادل ایجاد کنید، مثل نصب تابلوی هنری آرامش بخشی روی دیوار یا قرار دادن گلدان باریکی از نی های بلند بالا بر روی کف اتاق.
  • مبلمان بدون دسته انتخاب بسیار مناسبی برای فضاهای کوچک هستند چون بازتر و سبک تر به نظر می رسند. مبلمانی که پایه های بلندی دارند هم فضایی بصری به اتاق های کوچک اضافه می کنند.
  • از هر اثاثیه ای نوع کوچک تر آن را انتخاب کنید، مثلا به جای یک کاناپه ی بزرگ و چند نقره از یک کاناپه ی کوچک تر و دو نفره استفاده کنید یا در هنگام انتخاب تخت برای اتاق خواب، مدل های کوچک تر تختخواب را درنظر داشته باشید. و یا می توانید از اثاثیه ی تاشو استفاده کنید تا در زمانی که نیازی به آن ها نیست فضا را اشغال نکنند، مثل میزها، صندلی ها و تختخواب های تاشو.
  • حتی در اتاق های کوچک هم لازم است فضاهای مختلف از یکدیگر تفکیک شوند. با استفاده از فرش های مختلف و شکل چیدمان مبلمان می توانید فضاها را از هم جدا کنید.
  • در چیدمان اتاق های کوچک از قفسه های باز استفاده کنید. قفسه های بسته و کمدها باعث می شوند دیوارهای اتاق نزدیک تر به نظر برسند و فضا کوچک تر دیده شود.
  • اثاثیه ی چند منظوره انتخاب بسیار خوبی برای محیط های کوچک هستند. استفاده از اثاثیه ای که کارکردهای مختلفی دارند شیوه ای عالی برای افزایش کارایی یک فضا است. برای مثال، صندلی های پافی که جایی برای نگهداری کتاب ها دارند می توانند در عین حال برای نشستن یا قرار دادن زیر پا استفاده شوند.

تزئین اتاق های کوچک

  • پرده ها را نه در بالای قاب پنجره، بلکه باید در نقطه ی تلاقی دیوار و سقف نصب کنید. این کار تصوری غیر واقعی از ارتفاع و عمق در فضا به وجود می آورد.
  • در انتخاب وسایل دکوراسیون اتاق از شیشه، آینه و دیگر سطوح انعکاسی و شفاف استفاده کنید تا نور را منعکس کنند و در فضای اتاق سبک به نظر برسند.
  • از به وجود آمدن شلوغی و بی نظمی جلوگیری کنید. در فضاهای کوچک وسایل به سرعت انباشته می شوند. در هنگام تزئین یک اتاق کوچک، همه ی وسایل را در نظر داشته باشید.
  • برخورداری از نور مناسب در همه ی فضاها اهمیت زیادی دارد، اما در اتاق های کوچک مسأله ای حیاتی است. نور طبیعی و پنجره ها به طور خودکار احساسی از سبکی و فضا در اتاق به وجود می آورند، بنابراین باید این نکته را در نظر داشته باشید. از منابع مختلف برای نورپردازی داخلی اتاق ها استفاده کنید تا مؤثرترین نتیجه را داشته باشد.

استفاده از رنگ ها و طرح ها در اتاق های کوچک

  • رنگ های تیره حتی اتاق های بزرگ را کوچک تر نشان می دهند. هر چه رنگ روشن تر باشد، محیط باز تر به نظر می رسد. در اتاق های کوچک از رنگ های تیره تر و برجسته تر تنها به عنوان رنگ های تأکیدی در چیدمان استفاده کنید.
  • طرح های راه راه عمودی برای اتاق های کوچک بسیار مناسب هستند چون تصوری غیر واقعی از ارتفاع به وجود می آورند.
  • از چیدمان تک رنگ استفاده کنید. نقاشی دیوارها و تزئینات اتاق را با یک رنگ انجام دهید. از همان رنگ یا طیف روشن تری از آن برای سقف اتاق استفاده کنید. بافت ها و طیف های مختلف همان رنگ را برای ایجاد تضاد و عمق در فضا به کار ببرید.
  • در هنگام تزئین اتاق های کوچک، اگر قصد دارید در ترکیب رنگ موردنظرتان برای چیدمان اتاق از از رنگ های تیره تر و برجسته تر استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که این رنگ ها را باید در ارتفاعی هم تراز با زاویه ی نگاه یا پایین تر از آن به کار ببرید. این کار باعث می شود نگاه به سمت بالا و تا سقف هدایت شود و اتاق بزرگ تر به نظر برسد.
  • یکی از ایده های مناسب برای چیدمان اتاق های کوچک استفاده از تکنیک «دیوار شاخص» است؛ به این ترتیب که یکی از دیوارهای اتاق را با رنگ آمیزی و تزئین برجسته می کنید و برای دیگر نقاط محیط رنگ های خنثی را به کار می برید. برجسته کردن یکی از عناصر فضا باعث می شود محیط بدون آنکه شلوغ و تنگ به نظر برسد سرزندگی لازم را داشته باشد.
  • در هنگام استفاده از طرح ها در اتاق های کوچک، نسبت دو به یک را به خاطر داشته باشید: یک طرح برجسته را به طور پراکنده به همراه دو طرح یا بافت در اندازه ای کوچک به کار ببرید تا در فضا ایجاد جذابیت کنید و یکنواختی آن را از بین ببرید.

منبع: thespruce
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود