با «هاروارد»؛ دانشگاهی با درآمد های میلیارد دلاری آشنا شوید

با «هاروارد»؛ دانشگاهی با درآمد های میلیارد دلاری آشنا شوید

هاروراد، فقط یک مرکز علمی و دانشگاهی نیست. بلکه یک بستر دانش بنیان دانشگاهی به شمار می رود که تعامل گسترده ای با صنایع مختلف در عرصه های مهندسی، کسب و کار و پزشکی با شرکت ها و موسسات گوناگون در سراسر جهان دارد. امری که سبب شده تا این دانشگاه در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۴.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کند. شرکت های دانش بنیان دانشگاهی هاروارد (University Spin-off Companies) همانند استانفورد و برکلی، نقش زیادی در تجاری سازی محصولات و خدمات محققان این دانشگاه در چند دهه اخیر ایفا کرده اند. امری که زمینه شهرت و موفقیت این دانشگاه را در عرصه های مختلف علمی و صنعتی دو چندان کرده است.

هر ساله، سال تحصیلی در این دانشگاه، با سخنرانی یکی از شخصیت های مطرح علمی، سیاسی و اقتصادی آغاز می شود.

وقتی صحبت از دانشگاه هاروارد می شود، افراد کتابخوان و اهل مطالعه، ناخودآگاه به یاد کتاب «آن چه هاروارد به شما نمی آموزد» اثر  «مارک مک کورمک»، محقق کسب و کار و سخنران مطرح دانشگاه هاروارد در قرن بیستم می افتند.

در این کتاب، دکتر مک تلاش دارد به فعالان کسب و کار یادآوری کند که راه همه موفقیت ها در عرصه مدیریت و کسب و کار، از داخل دانشگاه هاروراد نمی گذرد و به تجارب و انگیزه و اطلاعات فرا بخشی تکمیلی نیز باید دسترسی داشت و آگاه بود. کتابی که اگر چه انتقادات بسیاری را روانه مک کورمک کرد، اما بیش از ۱ میلیون نسخه از آن به فروش رسید و به ده ها زبان، ترجمه شد.

این کتاب، گواهی بر این مدعا بود که اگر چه هاروارد، راه خوبی برای تحصیل و تحقیق در عرصه مدیریت و کسب و کارهای موثر روزگار امروز بود، اما تنها راه نیست و خیلی مسائل را در دانشگاه هاروارد نمی توان اموخت.

2-w600-h600
(تصویر کتاب آن چه دانشکده کسب و کار هاروارد به شما نمی آموزد)

در میان بیش از ۷۲ میلیون صفحه ایندکس شده درباره این دانشگاه در گوگل، ۴ موضوع زیر، با استقبال بیش تری بین علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه مواجه شده است.

3-w600-h600
(۴ کلید واژه محبوب کاربران وب درباره دانشگاه هاروارد که شامل نیازمندی های پذیرش، کورس های دانشگاه، بورسیه های دانشگاه و هم چنین دسترسی به درس های انلاین رایگان این دانشگاه است)

هزینه ۶۲ هزار دلاری که دانشگاه هاروارد برای پذیرش دانشجویان مشتاق به تحصیل در این دانشگاه ارائه کرده است، خیلی ها را از تحصیل در این دانشگاه منصرف می کند، اما همچنان رقابت برای تحصیل رایگان (با بورسیه) در این دانشگاه در سراسر جهان بسیار زیاد هست و از ایران نیز، شمار زیادی از دانشجویان، موفق به اخذ بورسیه و تحصیل در مقاطع عالیه این دانشگاه پس از انقلاب اسلامی شده اند که مایه مباهات ایرانیان است.

سایت نشریه معتبر هاروارد بیزینس ریویو که در این نشانی قرار دارد، یکی از معتبرترین منابع علمی درباره مقالات و یافته های علمی در عرصه کسب و کار و مدیریت به شمار می رود که به علاقمندان این رشته ها توصیه می کنیم هر از گاهی به این پرتال ها سر بزنند.

4-w600-h600
(یکی از شماره های نشریه معتبر هاروارد بیزینس ریویو به موضوع به ایده های بزرگ برای کسب و کارهای بزرگ اشاره دارد و تفکر ناب Lean) )

دانشگاه Harvard، برای خیلی ها به عنوان دانشکده بیزینس مطرح است و البته این دانشگاه معتبر آمریکای شمالی، به جز رشته های بیزینس و حقوق، در رشته های مختلف، دانشکده دارد.

دانشگاه هاروارد را به کارخانه نخبه پروری آمریکا می شناسند و همواره در چند دهه اخیر، در رتبه نخست برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است. دانشگاه هاروارد، در زمره چند موسسه تحقیقاتی و آکادمیک برتر جهان هست که هر محققی، آرزوی تحصیل و تحقیق در آن را دارد. شاید ورود به این دانشگاه از فارغ التحصیل شدنش کمی سخت تر به نظر برسد. دانشگاهی که برای قبولی در آن، نمره GRE یا Gmat بسیار بالا، رزومه ای قوی و صلاحیت علمی، به عنوان بارزترین شرایط پذیرش (admission’s requirements) دانشجویان مطرح می شود.

شمار زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد، برنده جوایز علمی معتبر مانند نوبل شده اند. برخی از سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران و فعالان اجتماعی و حقوقی دنیا، فارغ التحصیلان این دانشگاه بوده و هم اکنون ده ها هزار محقق از سراسر دنیا، در این دانشگاه مشغول به تحصیل، تحقیق و تدریس هستند.

شاید ریاست دانشگاه هاروارد و موسسه هوا فضای آمریکا ناسا، از شغل ریاست جمهوری این کشور بالاتر و مهم تر باشد.

5-w600-h600
(باراک اوباما در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد در زمان دانشجویی – فوریه ۱۹۹۰)

عنوانی که از نظر خیلی ها، از پست دبیرکلی سازمان ملل متحد نیز، شاخص تر و پر پستیژتر هست. نشریه Harvard Business Review، هم اکنون معتبرترین نشریه در عرصه مدیریت و کسب و کار در دنیاست که مخاطبان میلیونی دارد.

6-w600-h600
(تصویر رییس کنونی دانشگاه هاروارد – دکتر Drew Fause)

دانشگاه هاروارد در شهر کمبریج ایالت ماساچوست قرار دارد و اوایل قرن شانزدهم میلادی تاسیس شد. این دانشگاه را قدیمی ترین دانشگاه آمریکا می دانند که به موازات شکل گیری این کشور، راه اندازی شد.

دانشکده پزشکی و دانشگاه بازرگانی هاروارد را برترین دانشکده های پزشکی و بازرگانی جهان می دانند که سالانه هزاران محقق را به سمت کارگاه ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی آن سوق می دهد. نام دانشگاه بر گرفته از نام یک راهب مسیحی به نام جان هاروارد هست که برای تاسیس آن، کمک هایی ارائه کرد.

حدود ۴۰ هزار استاد و دانشجو و محقق در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و بودجه سالانه این دانشگاه، با بودجه سالانه برخی از کشورهای جهان برابری می کند و به ده ها میلیارد دلار بالغ می شود.

دریافت بیش از ۴۰ جایزه نوبل توسط محققان این دانشگاه، خود نشان دهنده اعتبار علمی و ارزش تحقیقاتی و دانش بنیان بودن دانشگاه در یک قرن اخیر دارد. موضوعی که برای شمار کمی از دانشگاه های امریکای شمالی، قابل مشاهده است. دانشگاه هاروارد، در رشته های مختلفی، محقق دارد که از آن جمله می توان به رشته‌های علوم انسانی، تجربی، مهندسی، دندان پزشکی، الهیات، آموزش و پرورش، حقوق و پزشکی نام برد که البته همان طور که قبلا هم گفته شد، رشته های پزشکی و کسب و کار این دانشگاه، شهرت بیشتری برای عاشقان علم در خارج از کشور دارد.

موسسات وابسته به دانشگاه هاروارد در سطح جهان پراکنده است که از آن جمله می توان به موسسات خاور شناسی و روسیه شناسی اشاره کرد.

کتابخانه دانشگاه هاروارد با بیش از ۱۵ میلیون جلد کتاب، یکی از بزرگ ترین کتابخانه های دانشگاهی جهان می دانند که اهمیت زیادی در توسعه فرهنگ نشر و کتابخوانی در آمریکای شمالی ایفا کرد. افرادی چون جان آدامز، تئودور روزولت، فرانکلین روزولت، جان اف کندی و باراک اوباما، روسای جمهوری پیشن و کنونی آمریکا، همه از فارغ التحصیلان این دانشگاه به شمار می روند.

زوکربرگ و ناتلی پورتمن، موسسه فیس بوک و بازیگر معروف هالیوود نیز، از جمله فارغ التحصیلان هاروارد معرفی شده اند گه در یکی از ۱۶۰ رشته در مقطع کارشناسی تا پسا دکترا در این دانشگاه تحصیل کردند.

بیش از ۲۰۰ میلیون نتیجه جست وجو ایندکس شده در گوگل برای کلید واژه Harvard ارائه می شود که اهمیت این دانشگاه و اطلاع رسانی ان در فضای مجازی را نشان می دهد. پرتال harvard.edu نه تنها مورد استفاده علاقمندان به تحصیل و تحقیق در این دانشگاه بوده، بلکه افرادی که خواهان دسترسی به منابع علمی و تحصیلی ارائه شده توسط محققان و اساتید این دانشگاه به صورت رایگان نیز هست، از آن بهره می گیرند.

7-w600-h600
(تصویر ایندکس پرتال دانشگاه هاروارد)

سایت دانشگاه هاروارد، سایت ساده اما بسیار قوی و با حجم اطلاع رسانی گسترده و سنگین هست. شاید برای شما جالب باشد که بدانید دانشگاه هاروارد، در جامعه و بین مردم نیز حضور فعالی دارد و این دانشگاه محصور به فضاهای دانشگاهی و آزمایشگاهی و شمار دانشجوان و محققانش نیست.

در بخش جامعه که در نشانی اینترنتی به این نشانی در دسترس هست، می توان به مجموعه اقدامات دانشگاه در عرصه جامعه و آموزش های مختلف به خانواده ها و کودکان و عموم مردم، دسترسی داشت.

8-w600-h600
(صفحه روابط اجتماعی دانشگاه هاروارد)

البته دانشگاه هاروارد، اخیرا بخشی را به عنوان یادگیری بدون محدودیت راه اندازی کرده است که برای عموم علاقمندان درباره مسائل مختلف، محتوای جالب دارد و در نشانی اینترنتی به این آدرس در دسترس است. برنامه هایی برای جوانان، خانواده ها و افراد کهنسال، از جمله مواردی هست که در این بخش ارائه می شود و خوب است تجربه موفقی برای دانشگاه های کشورمان نیز بشود.

9-w600-h600
(صفحه آموزش های عمومی دانشگاه هاروارد)

اخبار برترین موسسه علمی جهان، می تواند برای خیلی ها جالب توجه باشد. اکنون می توان از طریق بخش خبری سایت به این نشانی از این اطلاعات آگاهی یافت. البته با عضویت در بخش خبرنامه سایت، می توانید اخبار دانشگاه را لحظه به لحظه بر روی پست الکترونیک خود دریافت کنید.

10-w600-h600
(صفحه بخش خبری سایت دانشگاه هاروارد)

در بخش خبری، می توان به نظرات و مصاحبه های اساتید دانشگاه درباره مسائل مختلف روز دسترسی پیدا کرد.

بخش پذیرش دانشگاه هاروارد، شاید بخشی باشد که خیلی از مشتاقان تحصیل در دانشگاه های امریکای شمالی را به سمت خود جلب کند. البته نباید به این فکر کرد که پذیرش در این دانشگاه فقط برای قشر ثروتمند هست. بلکه بسیاری دانشجویان نخبه با درامد کم، با بورسیه دانشگاه در رشته های مختلف، مشغول به تحصیل هستند.

این بخش در این نشانی قرار دارد و برای متقاضیان مقاطع کارشناسی تا دکترا، مدارک موزد نیاز برای پذیرش و هزینه ها و شرایط مربوطه را به طور کامل ارائه کرده است.

11-w600-h600
(تصویر صفحه بخش پذیرش دانشگاه هاروارد)

البته اگر کاربر اینستاگرام هستید، می توانید اخبار پذیرش دانشگاه را از صفحه پذیرش دانشگاه در اینستاگرام نیز به این نشانی دنبال کنید.

12-w600-h600
(تصویر صفحه اینستاگرام سرویس پذیرش دانشگاه هاروارد)

تحصیل در رشته MBA در دانشگاه هاروارد بسیار مرسوم و با استقبال فراوانی همراه است. رشته ای که تلفیقی از مهندسی و مدیریت و کسب و کار بوده و به دانشجویان، شیوه رهبری و مدیریت کسب و کار را در عصر جدید آموزش می دهد. صفحه پذیرش بخش MBA در دانشگاه هاروارد، فقط بخش پذیرش نیست و به مسائل علمی و آموزشی هم اشاره دارد که در این نشانی دنبال می شود. البته این بخش زیر مجموعه HBS هست که پرتال مجزایی از سایت دانشگاه هاروارد  است.

13-w600-h600
(تصویر صفحه آموزش MBA در سایت Harvard Business School با مطالب آموزشی متنوع)

اگر محقق یا فارغ التحصیل در رشته خاصی در داخل و خارج از کشور هستید، توصیه می کنیم اگر پژوهش یا تحقیقی در زمینه ای انجام داده اید، خلاصه یا کلیات آن را به اطلاع اساتید دانشگاه هاروارد برسانید تا نظرات آن ها را برای توسعه کار خود، در صورت امکان دریافت کنید.

البته اساتید دانشگاه هاروارد، در بسیاری از رشته ها، از مشاوران سازمان ها و شرکت های بزرگ هستند که امر تدریس را در این دانشگاه بر عهده دارند و به همین واسطه، می توانند راهنماهای ارزنده ای برای محققان ایرانی باشند.

بخش اساتید دانشگاه هاروارد در این آدرس قابل مشاهده است. به هر حال اگر درباره این دانشگاه نیاز به کسب اطلاعات بودید، توصیه می کنیم به پست الکترونیک info_center@harvard.edu که مربوط به بخش خبری و اطلاع رسانی دانشگاه هست مکاتبه کنید و همواره در قسمت موضوع، عنوان درخواست خود را به طور شفاف بیان کنید.

محققان و دانشجویان دانشگاه هاروارد، منابع خوبی برای کسب اطلاعات وراهنمای عملی و حرفه ای درباره موضوعات مختلف علمی و صنعتی هستند و به همین خاطر، توصیه می کنیم با این مجموعه در صورت نیاز، در تعامل باشید.

استفاده از شبکه های اجتماعی مربوط به این دانشگاه در فضای مجازی نیز می تواند زمان سپری کردن شما در این شبکه ها را اثر بخش تر با دریافت حجم بهتری از اطلاعات ارزشمند و اثربخش همراه کند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود