«توالت یاب های دیجیتالی» برای دقیقه نودی ها!

۱ میلیون توالت در سراسر جهان را با ۱ کلیک پیدا کنید

«توالت یاب های دیجیتالی» برای دقیقه نودی ها!

قبلا در گزارشی در روزیاتو، به معرفی سازمان جهانی غیر انتفاعی توالت که توسط فعالان محیط زیستی در سنگاپور و دیگر علاقمندان به فعالیت های اجتماعی در کشورهای جهان راه اندازی شده است، پرداختیم. در این گفتار، بر آن شدیم تا مقوله مهم دسترسی به سرویس بهداشتی را با استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

در همین راستا، به معرفی شماری از اپلیکیشن های پر مخاطبی می پردازیم که در چند سال اخیر، توسط گردشگران در سراسر جهان برای آگاهی از موقعیت سرویس های بهداشتی امن، تمیز و نزدیک به محل اقامت شهروندان در کشورهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است.

این اپ ها، هم اپ های بین المللی را شامل می شود و هم برخی از فعالیت های داخلی در این عرصه. با ما در گزارش اپی امروز همراه باشید.

داستان توالت: داستانی خیلی جدی!

شاید برای شما تعجب آور باشد که چرا باید به این موضوع پرداخته شود. باید عرض کنیم که ۲۹ آبان هر سال، روز جهانی توالت (Toilet Day) بوده و چند سالیست که دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی رسمی، ضمن گرامی داشت این روز، بر اهمیت توسعه و گسترش سرویس های بهداشتی امن، تمیز و در دسترس برای همه شهروندان کره زمین در کشورهای مختلف جهان تاکید می کند.

t7
(۲.۵ میلیارد نفر در کره زمین به توالت تمیز دسترسی ندارند)

در همین راستا، کنفرانس های و سمینارهای مختلفی در سراسر جهان درباره اهمیت گسترش توالت های تمیز و امن برای شهروندان و گردشگران بین المللی و حتی معلولان در روزهای پایانی نوامبر هر سال برگزار می شود که نشان دهنده اهمیت توالت برای جمعیت هفت میلیارد نفری امروز کره زمین است.

جالب است که بدانید، قریب به ۲ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین، به سرویس بهداشتی امن و تمیز در سراسر جهان دسترسی ندارند و این موضوع، زمینه افزایش ناهنجاری های فرهنگی ، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی برای شهروندان به خصوص زنان و کودکان شده است.

پس، داستان توالت، خیلی جدی تر از آن چیزی است که تا کنون فکر می کردیم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در مقصد های گردشگری معروف آسیا و اروپا، برای پیدا کردن سرویس بهداشتی مطلوب (ارزان یا غیر ارزان) مجبورید چند دقیقه از افراد مختلف پرس و جو کنید. حال اگر اوضاع خیلی سخت باشد، این پرس و جو نمی تواند خیلی طول بکشد و طولانی شدن آن بیش از حد نرمال. برای سنین مختلف، مشکل آفرین است.

بنابراین، می توان ادعا کرد که یکی از روش های شناسایی قابلیت های توسعه یافتگی شهری در کشورهای مختلف جهان، فقط به مقوله هتل های ۵ ستاره و سیستم های حمل و نقل مدرن مرتبط نمی شود. بلکه توالت و دسترسی به آن،‌ مقوله مهمی است که امیدواریم در ایران و همه نقاط دنیا در سال های آینده به آن توجه بیشتری معطوف شود.

آری! توالت، تهدید گردشگری است. اوضاع در ایران از دید گردشگران خارجی خیلی بد است.

توالت یابی دیجیتالی!

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، امروزه به کمک صنعت گردشگری آمده تا گردشگران در هر نقطه ای از کره زمین، ‌با جادوی وب و وبلاگ ، بتوانند مقصدهای گردشگری خوب را پیدا کرده، ‌از مکان های اقامتی ارزان مطلع شوند، از رویداد های رایگان فرهنگی اطراف محل اقامت استفاده کنند و حتی اقامت رایگان را در کنار میزبان های مهمان نواز، تجربه کنند.

t8
توالت یاب های دیجیتالی، پلتفرم خوبی برای معرفی مقصدهای گردشگری، خدماتی و اطلاع رسانی شهر به گردشگران هستند

ماحصل آی تی و گردشگری، اقتصاد ده ها میلیارد دلاری سالانه است که توسط تریپ اداویزر و لونلی پلنت و بوکینگ و صدها سایت و وبلاگ دیگر هدایت می شود.

روزگاری گفته میشد که : “ به راه بادیه رفتن ، به از نشستن باطل”. امروز در عصر دهکده جهانی باید اضافه کرد که به راه بادیه رفتن، با فناوری اطلاعات، آسان تر از آنچیزی است که حتی فکرش را بکنید.

میخواهد سفر به شانزلیزه پاریس باشد یا ریگ جن مخوف سمنان یا سرزمین اسرار آمیز زابل یا حتی در میان جنگل سه میلیون ساله ابر! مقصد شما هر جا باشد،‌ دنیای جادویی فناوری اطلاعات، شما را همراهی خواهد کرد.

حال اگر دقیقه نودی باشید و بخواهید به یک توالت خوب و امن و تمیز هم دسترسی داشته باشید،‌ دنیای اپ ها در خدمت شماست.

کافیست یک گوشی هوشمند در اختیار داشته باشید و برخی از اپ ها را روی موبایل نصب کنید. با GPS فعال و چند کلیک، به نزدیک ترین توالت راهنمایی می شوید.

دبلیو سی یاب!

کلمه دبلیو سی (WC) مثل کلمه پلیس و تاکسی و فوتبال، یکی از شناخته شده ترین کلمات در دنیاست. حتی در جاهایی که خیلی انگلیسی بلد نیستند! اپلیکیشن اولی که معرفی می کنیم، اپی به نام WC FINDER است. این اپ که به صورت مجانی از این نشانی می توانید دانلود کنید، به شما امکان می دهد تا بیش از ۶۰۰ هزار توالت را در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا پیدا کنید.

t2
(تصویر محیط اپلیکیشن توالت یاب)

در واقع این اپ، موقعیت مکانی توالت های رایگان یا غیر رایگان خصوصی یا عمومی را به شما نشان می دهد. شمار توالت هایی که این اپ به شما نشان می دهد، هر روز در حال افزایش است و اگر آن را بر روی گوشی خود نصب کنید، این تغییر را حس می کنید.

مخصوصاً اگر به قصد تعطیلات گردی ۲۰۱۸ میلادی، به کشورهای مختلف دنیا سفر کنید، شاید این حس را بهتر درک کنید.

t1
(تصویر محیط نرم افزار توالت یاب که مکان توالت های نزدیک شما را روی نقشه نشان میدهد)

قابلیت های فنی مورد نیاز

Compatibility: Requires iOS ۵.۲ or later. Compatible with iPhone, iPad, and iPod touch

مشخصات فنی

  • Free
  • Category: Lifestyle
  • Updated: Apr 12, 2014
  • Version: ۱.۲
  • Size: ۱۲.۳ MB
  • Languages: English, French, German, Italian, Japanese, Korean, Russian, Simplified Chinese, Spanish, Thai
  • Seller: Marcus Steller
  • © sg-pages

نکته جالب درباره این اپ آن است که به شما امکان می دهد تا در هنگام معرفی نزدیک ترین توالت به محل استقرار شما، نظرات دیگر کاربران (REVIIW) را که از ان توالت معرفی شده استفاده کرده اند را نیز مشاهده کنید!

عین نظراتی که هنگام خرید کتاب یا محصول از اینترنت، از طریق نوشته های دیگران دریافت می کنیم. البته مساله توالت یابی با خرید کتاب و محصولات فرق دارد. چرا که به هر حال، گهگاهی، کار دقیقه ۹۰ است!

توالت یاب!

از جمله دیگر اپ های توالت یاب می توان به اپی به همین نام TOILET FINDER نام برد که اطلاعات ۱۵۰ هزار توالت که هر روز بر تعداد آن ها افزوده می شود، در این اپ در اختیار کاربران و گردشگران قرار گرفته است. برای دانلود این اپ، به این نشانی مراجعه کنید.

توالت هایی که در این اپ مشاهده می کنید، همه رایگان بوده و حتی برای استفاده معلولان نیز توالت هایی خاص ارائه شده است تا این افراد هم بتوانند در شهرهای مختلف دنیا، از توالت های بزرگ استفاده کنند.

t3
(تصویر محیط کارکرد نسخه۲.۰ اپلیکیشن توالت یاب)

مشخصات فنی

  • Category: Lifestyle
  • Updated: Aug 25, 2016
  • Version: ۲.۸
  • Size: ۱۷.۷ MB
  • Apple Watch: Yes
  • Language: English
  • Seller: BETOMORROW
  • © ۲۰۱۵ BeTomorrow

Rated 4+

Compatibility: Requires iOS ۶.۰ or later. Compatible with iPhone, iPad, and iPod touch

این اپلیکیشن از جمله اپ ها پر طرفدار در این زمینه بوده و به هر حال، همچون دیگر اپ های توالت یاب و مسیر یاب، باگ هایی دارد که با نسخه های به روز رسانی شده، مدام در حال رفع مشکلات فنی است.

نسخه اندروید این اپ را نیز از این نشانی دانلود کنید.

فلاش توالت

اپلیکیشنی به نام Flush Toilet Finder از جمله اپ های کاربردی برای پیدا کردن توالت در بیش از ۱۹۰ هزار نقطه دنیا است. یکی از قابلیت های این نرم افزار آن است که بانک اطلاعات صد و نود هزار توالتی آن، به شما امکان می دهد که حتی بدون دسترسی به اینترنت، به جست و جوی توالت در آن بپردازید.

به هر حال، این اپ هر روز در حال توسعه بانک اطلاعاتی خود بوده و شما می توانید نسخه ۱.۶ آن را از این نشانی دانلود کنید. به هر حال برخی از نقاط دنیا هنوز در پوشش اطلاعاتی این اپ قرار نگرفته که طبق اعلام سازندگانش، نقاط پر تردد در کشورهای مقصد گردشگری در ۵ قاره، در آینده به آن افزوده می شود.

از طریق این اپ چه در حالت آفلاین و چه آنلاین، قادر خواهید بود تا با ارائه موقعیت مکانی خود،‌ نزدیک ترین توالت به محل استقرار را مشاهده کنید. همه توالت های معرفی شده رایگان است و می توانید همچون اپ های قبلی، به امتیاز دهی به توالتی که استفاده می کنید، اقدام نمایید تا راهنمایی برای استفاده کنندگان بعدی باشد.

t4
(تصویر محیط نرم افزار توالت یاب که توالت های انگلیس و پاریس را نشان می دهد)

مشخصات فنی

  • Category: Lifestyle
  • Updated: Sep 27, 2016
  • Version: ۱.۶.۱
  • Size: ۲۶.۸ MB
  • Language: English
  • Seller: Jake Ruston
  • © Copyright 2016 jRustonApps.com

Rated 4+

Compatibility: Requires iOS ۸.۰ or later. Compatible with iPhone, iPad, and iPod touch

اگر شما در مسیری که در یک شهر در حال حرکت هستید،‌ سرویس بهداشتی عمومی مشاهده می کنید که در این نرم افزار معرفی نشده است، می توانید از طریق بخش اضافه کردن توالت (add Toilet)، اطلاعات این سرویس بهداشتی را به اپ اضافه کنید تا مورد استفاده دیگران قرار بگیرد.

t5
(بخش اضافه کردن سرویس بهداشتی به اپلیکیشن)

توالت یاب های اندرویدی

شماری از توالت یاب های پر مخاطب اندرویدی را در ادامه معرفی می کنیم:

  • توالت یابی برای دسترسی به سرویس های بهداشتی در هندوستان.
  • با فلاش می توانید در ۲۰۰ هزار نقطه دنیا، ‌توالت رایگان و تمیز را پیدا کنید که در فضای زیبا و جذاب این اپلیکیشن، راه حل خوبی برای دقیقه نودی ها خواهد بود. قریب به ۵۰۰ هزار نصب فعال تا کنون در گوگل پلی برای این اپ ثبت شده که نسخه ۲.۱ آن اکنون در دسترس است. این اپ را بسیاری از رسانه ها به گردشگران توصیه کرده اند.
  • چارمین (charmin) از جمله دیگر اپ های اندرویدی است که نیاز به اینترنت برای پیدا کردن توالت برای شما دارد.

توالت یاب  وطنی

شاید برخی از این اپ هایی که در بالا معرفی شد، هنوز نسخه داخلی آن توسعه پیدا نکرده باشد و خیلی برای پیدا کردن توالت در شهرهای مختلف ایران، کاربرد نداشته باشند و به درد آن سوی مرزها بخورند!‌اما نگران نباشید. برخی از استارت آپ های جوان و خلاق ایرانی، اپ هایی درست کرده اند که به معرفی سرویس های بهداشتی می پردازد.

یکی از ان ها، اپی به نام توالت یاب است. این نرم افزار را که می توان در این لینک دانلود و به طور رایگان استفاده کرد، این فرصت را به شما می دهد تا نزدیک ترین سرویس بهداشتی به موقعیتی که قرار دارید را پیدا کنید.

t6

در این اپ، می توانید در صورتی که سرویس بهداشتی سراغ دارید که در نرم افزار معرفی نشده است، معرفی کرده تا در اپ ثبت شود. البته برای این کار می بایست یک حساب کاربری در اختیار داشته باشید.

کسب و کار توالت یاب ها

شاید برای شما عجیب باشد که بدانید، توالت یاب های اپلیکیشنی، می توانند کسب و کار خوبی را برای طراحان این اپ به دنبال داشته باشند. چرا که با طراحی و راه اندازی اپ های موبایلی، شما قادر خواهید بود تا ظرفیت های گردشگری مختلفی را در اپ معرفی کنید و از مراکز معرفی شونده، شارژ بگیرید.

می توانید به معرفی سرویس های بهداشتی لوکس بپردازید که در برخی از نقاط شهر، در ازای دریافت هزینه از شهروندان، خدمات ارائه می کنند. هم چنین می توانید با افزایش نصب این اپ های پر کاربرد، خدمات اطلاع رسانی شهری را بر روی موبایل شهروندان در طول روز ارسال کنید.

به هر حال، دنیای اپ ها، دنیای کسب و کارهای جادویی است و از ان ها می توان به شیوه های مختلفی درآمد زایی کرد.

اگر به دنبال طراحی میگردید که برای شما اپ توالت یاب بنویسد و خودتان در این زمینه تخصص ندارید، از سایت های متخصصان دور کار (freelancing) استفاده کنید. اگر در این زمینه صاحب ایده هستید و پول کافی ندارید، از پرتال های سرمایه پذیر دیجیتالی (crowd funding) استفاده کنید.

خلاصه اگر قصد فعالیت در این عرصه را دارید، روش های بسیاری وجود دارد. اما اگر خواهان فعالیت در این عرصه شدید، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

۱- ده ها هزار گردشگری که سالانه به ایران سفر می کنند، سرویس بهداشتی و پیدا کردن آن را در شهرهای مختلف کشور را یکی از معضلات بزرگ می دانند. از این فرصت برای طراحی اپ های چند زبانه استفاده کنید.

۲- هر اندازه با همکاری شهرداری استان های کشور بتوانید موقعیت های توالت بیشتری را در اپ خود معرفی کنید، مخاطب اپ افزایش پیدا می کند و مخاطب بیشتر یعنی دانلود بیشتر و دانلود بیشتر نیز کسب و کار پر رونق تر!.

۳- در اطراف سرویس های بهداشتی که در اپ معرفی می کنید، می توانید مراکز خدماتی و اقامتی هم معرفی کرده و از این سو نیز، درامد زایی دیجیتالی کسب کنید و فرصت آفرین باشید.

۴- اپ های توالت یاب، روز به روز اهمیت آن ها برای کاربران اپ باز امروز دنیا، بیشتر احساس می شود و هنوز، اپ های کاربردی مطلوبی بر خلاف اپ های اموزشی و گردشگری و اقتصادی و مالی، در اختیار میلیون ها کاربر ایرانی قرار ندارد. استارت آپ ها به این ایده جالب توجه کنند.

امیدواریم به مناسبت روز جهانی توالت، توسعه توالت های شهری و هم چنین طراحی و راه اندازی اپ های توالت یاب وطنی، در دستور کار فعالان مدیریت شهری و فناوری کشور در بخش خصوصی قرار بگیرد.

اگر تجربه استفاده از توالت یاب ها را دارید، نظرات خود را در اختیار ما قرار بدهید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود