مد گردی با پرنسس ویکتوریا: شاهدخت مد سوئدی [قسمت اول]

مد گردی با پرنسس ویکتوریا: شاهدخت مد سوئدی [قسمت اول]

اعضای خانواده های سلطنتی در کشور های مختلف دنیا، همواره زیر ذره بین رسانه ها قرار دارند. نه فقط بخاطر مسائل سیاسی، بلکه سبک مد و لباس و کلکسیون هایی که در اختیار دارند، دنیای پر حاشیه آن ها و هم چنین حضور آنان در جمع های گوناگون سبب می شود تا هم چون سلبریتی های دنیای موسیقی و سینما، این افراد نیز با استقبال رسانه ها و مخاطبانش مواجه شوند.امروز سرویس سبک زندگی روزیاتو نگاهی دارد به مد گردی شاهدخت ویکتوریا، فرزند پادشاه سوئد.

با ما همراه باشید.

دنیای رنگارنگ فشن

دنیای مد و لباس و به طور کلی صنعتی که از آن به عنوان fashion industry نام برده می شود، یکی از پر مخاطب ترین صنایع در دنیای امروزی به شمار می رود. دنیای فرا تر از مرز های معمول و متداول در فرهنگ جوامع و جهانی ماورای ارتباطات سیاسی کشور ها. دنیای مد و لباس، فقط به سلبریتی های موسیقی، ورزش و سینما که همواره سبک پوشش آن ها با استقبال هواداران و رسانه ها مواجه می شود، اختصاص ندارد.

p1
(تصویر لباس عروسی پرنسس ویکتوریا، دختر پادشاه سوئد)

اعضای خانواده های سلطنتی در سراسر دنیا، از جمله سلبریتی هایی هستند که با استقبال رسانه ها و طرفدارانشان همراه هستند و به همین خاطر، دنیای پر حاشیه و جالب و جذاب آن ها معمولاً زیر ذره بین فلاش رسانه ها قرار دارد. همه دوست دارند بدانند که فلان شاهدخت یا ملکه یا پادشاه، در فلان مراسم با چه پوششی ظاهر شد! از کدام برندهای مطرح استفاده کرد.

چه رنگ هایی را با چه رنگ هایی ست کرد! چه کسانی وی را همراهی کردند. نظراتش درباره فلان موضوع چیست. به کجا سفر خواهد کرد و مسائلی از این دست. این ها، بخشی از دنیای جذاب و پر حاشیه سلبریتی  های عضو خاندان سلطنتی را در شرق و غرب عالم تشکیل می دهد.

p2
(تصویری از مراسم ازدواج پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل در داخل قایقی سلطنتی در رودخانه اطراف استکهلم)

از عروسی های میلdون دلاری تا جشن ها و سفر های پر حاشیه که اعضای خاندان سلطنتی برگزار می کنند، در چند دهه اخیر، دنیا شاهد رویدادهای فروانی از زندگی سلبریتی های  این عرصه است. یکی از شناخته شده ترین اعضای خاندان سلطنتی که در چند دهه اخیر، همواره اسم و رسمش مورد توجه رسانه ها و فعالان مد و لباس قرار داشت، پرنسس دایانا، عروس ملکه انگلیس بود که به طور مرموزی در کنار همسر مصری خود در تصادفی رانندگی به قتل رسید.

پرنسس دایانا، زندگی پر فراز و نشیبی داشت و یکی از محبوب ترین اعضای خاندادن سلطنتی در قرن بیستم میلادی به شمار می رفت. فردی که مرگش، خیلی ها را ناراحت کرد، چرا که این شخصیت سلطنتی، در فعالیت های خیریه و نیکوکارانه حضوری فعال داشت و خود را از جنس مردم می دانست و شاید به همین خاطر بود که ملکه الیزابت دوم، ملکه قدرتمند بریتانیا، خشم خود را روانه این عروس کرد و در نهایت، دایانا یکی از برگ های مرموز در تاریخ معاصر سیاسی سیستم سلطنتی بریتانیا شد.

p3
(لباس های پوشیده و رنگانگ پرنسس دایانا، او را برای مدت ها، در فهرست خوش پوش ترین پرنسس دنیا قرار داد)

دایانا را شاهدخت ولز می نامیدند. او برای فعالیت هایش در زمینهٔ جمع آوری پول برای خیریه های بین‌المللی و همچنین به عنوان یک شخصیت برجسته و مشهور در قرن بیستم شناخته شده بود. ازدواج او با شاهزادهٔ ولز در تاریخ ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۸۱ در کلیسای جامع سنت پل برگزار شد که مخاطبانی جهانی داشت و به وسیلهٔ بیش از ۷۵۰ میلیون نفر تماشا شد. اما دایانا خبر نداشت که عروسی کاترین میدلتون با نوه ملکه انگلیس در چند سال پیش، با استقبال فوق العاده بزرگ تری از عروسی وی رو به رو خواهد شد و چند ده میلیون پوند برای آن از جیب مالیات دهنده گان انگلیسی هزینه خواهد شد!

p4
(یکی از پر مخاطب ترین عروسی های سلطنتی چند دهه اخیر، مربوط به ازدواج کاترین میلدتون با نوه ملکه انگلیس هست که صدها میلیون بیننده و میلیون ها پوند صرفه این مراسم عروسی پر هزینه شد)

 به هر حال با ازدواج دایانا،  او القاب شاهدخت ولز، دوشس کورنوال، دوشس رافیسِی و کنتس چِستِر را به دست آورد. ثمرهٔ این ازدواج دو پسر بود، شاهزادگان ویلیام و هری. کسانی که در ردیف رسیدن به تاج و تخت بریتانیا دوم و پنجم هستند. دایانا در یکی از خانواده های اشرافی انگلیس با دودمانی سلطنتی متولد شد. وی با اعلام نامزدی اش به چهره ای جهانی مبدل شد.

او برای کارهای خیرخواهانه به رسمیت شناخته شده بود و از سال ۱۹۸۹ تا زمان مرگش، رئیس بیمارستان تخصصی اُرموند بود. دایانا در دوران ازدواجش و پس از آن به عنوان چهرهٔ برجستهٔ مطبوعات باقی‌ ماند و ازدواج او پس از ۱۵ سال با طلاقی در تاریخ ۲۸ اوت ۱۹۹۶ به پایان رسید. توجه رسانه ها و مطبوعات جهان برای آخرین بار در تاریخ ۳۱ اوت ۱۹۹۷ به دایانا جلب شد، روزی که او در یک تصادف رانندگی در پاریس کشته شد.

p5
(تصویر پرنسس دایانا، ملکه انگلیس و پرنس چارلز در یک قاب با لباس ها و کلاه های زیبا)

آن چه دایانا را در کانون توجه قرار می داد، سبک مد و لباس جذاب و الهام بخش او بود که طرفداران بسیاری را با خود همراه می کرد و هم اکنون نیز سبک مد و لباس و جواهرات و اکسسوری هایش، توسط برندهای مختلف در سراسر جهان عرضه می شود و برند DIANA هم چنان معتبر است. بیش از ۸ میلیون صفحه در اینترنت، به مقوله مد و لباس دایانا پرداخته اند که در گزارشی، به زودی نگاهی خواهیم داشت به سبک مد و لباس این شخصیت سلطنتی معروف و محبوب قرن بیستم.

به هر حال این مقدمه را گفتیم که بدانید، دنیای خاندان سلطنتی چه دنیای پر حاشیه و جذابی برای فعالان سیاسی، مخاطبان دنیای مد و لباس و هم چنین هواداران خبرهای جذاب هست. این قضیه،‌ برای کشور سلطنتی سوئد که در ان پادشاه نقش تشریفاتی دارید و به قول سوئدی ها: just face است نیز صادق است. رسانه های سوئد به خصوص مردم این کشور، علاقه بسیاری به دنبال کردن اخبار و گزارش های اعضای خاندان سلطنتی این کشور دارند که چند صد سال هست در این کشور موروثی و از نسل به نسل منتقل می شود.

در سوئد که کشوری با شیوه حکومت پارلمانی هست، پادشاه و اعضای خاندان سلطنتی حق حضور در فعالیت های سیاسی را ندارند و تنها در مراسم رسمی و تشریفاتی این افراد به همراه اعضای دولت و نخست وزیر حضور دارند. مخصوصاً در مراسم مجلل ترین ضیافت شام جهان که مربوط به اعطای جایزه نوبل به برندگان در ماه دسامبر است، اعضای خاندان سطلنتی سوئد با لباس های خاص خود حضور دارند.

اعضای خانواده سلطنتی سوئد، در سال های اخیر به واسطه مراسم ازدواج آنها، خیلی در  معرض دید رسانه ها و مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفته است. حتی کسانی که سوئد و پادشاه و اعضای خاندان سلطنتی را نمی شناختند، به واسطه خبر رسانی متنی و ویدئویی درباره این مراسم مجلل و رویایی و پر هزینه، در کوران اخبار این رویداد ها قرار می گیرند.

ازدواج پرنسس ویکتوریا با پسری که صاحب یک باشگاه ورزشی بود و قبلا به عنوان ماساژور دختر بزرگ پادشاه سوئد فعالیت می کرد، یکی از جنجالی ترین و پر حاشیه ترین خبر ها در چند سال اخیر در این کشور به شمار می رود.

p6
(تصویر حضور عمومی پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل در کاخ سلطنتی استکهلم در جولای ۲۰۱۰ میلادی که با استقبال صدها هزار نفری علاقمندان در سوئد همراه شد)

ازدواجی که در استکهلم، پایتخت سوئد برگزار شد و با استقبال جهانی رو به رو شد. البته نه به آن اندازه ای که برای کاترین میدلتون که از او به عنوان ملکه مد دنیا نام برده می شود. به هر حال، ویکتوریا، آن چهره کاریزماتیک دایانا و شخصیت تاثیرگذار کاترین میدلتون در عرصه مد و لباس را ندارد. اما در مقام یکی از اعضای خاندان سلطنتی این کشور، در کانون توجه روزانه رسانه ها قرار دارد.

کسانی که به سوئد سفر کرده اند حتماً مشاهده کردند که تصاویر ویکتوریا و همسرش  (Daniel Westling) و حتی فرزندش، روی جلد مجلات و سایت های خبری عمومی  و مد و لباس و سبک زندگی این کشور مدام منتشر می شود و رسانه های این کشور،‌ علاقه زیادی به انتشار اطلاعات و خبر رسانی درباره این شخصیت رسانه ای و سلبریتی سلطنتی این کشور دارند.

پیش از بررسی وضعیت مد و لباس ایشان، کمی درباره وی بخوانیم.

درباره پرنسس ویکتوریا

پرنسس ویکتوریا در سال های اخیر، یک چهره مد و لباس و رسانه ای بسیار معروف است. بیش از ۱۹ میلیون صفحه در اینترنت درباره سبک زندگی و حاشیه های زندگی وی و اطرافیانش به تولید محتوا پرداخته اند که به نظر می رسد این رقم در سال های آینده هم چنان افزایش یابد.

p7
(تصویر پرنسس ویکتوریا در ۳ سالگی که در کنار کارل گوستاو شانزدهم پدرش و ملکه سیلویا مادرش هست)

پرنسس ویکتوریا که از وی به عنوان   Victoria, Crown Princess of Sweden, Duchess of Västergötland  نام برده می شود،‌ در سال ۱۹۷۷ میلادی متولد شد. مادرش، ملکه سیلویا هست که ۳۰ سال پیش در استکهلم، با همسرش کارل گوستاو شانزدهم، پادشاه سوئد ازدواج کرد. مادر سیلویا، مترجمی در آلمان بود که به طور  تصادفی با پادشاه سوئد آشنا شده بود و در نهایت آشناییت آن ها به ازدواج ختم شد و ویکتوریا، نخستین فرزند پادشاه سوئد به شمار می رود.

p8

وی در دانشگاه کاتولیک اوئست در فرانسه درسال ۱۹۹۶ مشغول به تحصیل شد و البته در دانشگاه Yale‌ در ایالات متحده نیز درس خواند. در سال ۲۰۰۹ میلادی، او با مدرک کارشناسی هنر از دانشگاه معتبر اوپسالا دانش اموخته شد. وی به زبان های سوئدی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه صحبت می کند. البته خیلی کار سختی نداشته است، چرا که زبان مادری مادرش آلمانی و زبان پدرش سوئدی و انگلیسی بوده است و در فرانسه نیز تحصیل کرده است. البته نباید فراموش کرد که سوئدی ها در مقایسه با دیگر کشور های اروپایی، سطح زبان انگلیسی خیلی خوبی دارند. چرا که تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور به زبان انگلیسی برای سوئدی هاست و از طرفی، رسانه ها برنامه های خود را به زبان انگلیسی پخش می کنند و زیر نویس سوئدی دارد.

p9
(پرنسس ویکتوریا در سه قاب)

ویکتوریا بنیادی برای حمایت از فعالیت های رسانه ای برای کودکان و افراد معلول در اختیار دارد . ازدواج ویکتوریا با دانیل، در سی و چهارمین سالگرد ازدواج پدر و مادرش در استکهلم در سال ۲۰۱۰ میلادی روی داد. آن ها دو سال بعد صاحب فرزند شدند.

p19
(تصویر لباس جذاب و ساده پرنسس ویکتوریا در کنار همسر و فرزند خردسالش- به ست کلاه و لباس شیک ایشان توجه کنید)

مراسم ازدواج شاهدخت ویکتوریا

مراسم ازدواج شاهدخت ویکتوریا یکی از پر بیننده ترین مراسم عروسی در قاره سبز به شمار می رود. این مراسم با استقبال چند میلیون سوئدی همراه شد که در تابستان سال ۲۰۱۰ میلادی، در شهر زیبای استکهلم، شاهد عروسی فرزند ملکه با پسری غیر معروف و خارج از خاندان سلطنتی هستند. این عروسی ۲۰ میلیون کرون سوئد هزینه داشت که نیمی از آن از جیب مالیات دهنده گان سوئدی و نیمی توسط پدر عروس یعنی از جیب پادشاه سوئد پرداخت  شد.

p11
(لباس عروسی پرنسس ویکتوریا یکی از ساده ترین، پوشیده ترین و شیک ترین لباس های عروسی سلبریتی ها در یک دهه اخیر بوده است)

برنامه ریزی برای این جشن تقریبا از سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد اما با این حال برنامه­ های آن اعلام نشده و دلیل اعلام نشدن برنامه­ های آن ایجاد هر چه بیشتر هیجان در مراسم عروسی بود.  این نکته­ ای است که کارین بریستروم، Carin Bergström مسئول تشریفات و مبلمان سلطنتی در قصر بر آن تأکید کرد.

کارین بریستروم گفته بود که اگر رسانه ها تمام جزئیات مراسم را از پیش بدانند شاید آن قدرها جالب نباشد که از طریق تلویزیون یا حضور در شهر مراسم را دنبال کرد. ۲۰۰۰ خبرنگار بین المللی برای گزارش کردن این مراسم از سراسر جهان حضور داشتند و ده ها شبکه تلویزیونی این مراسم عروسی را پخش مستقیم کردند.

p12
(تصویر پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل و دیگر اعضای خانواده سلطنتی در استکهلم ۲۰۱۰)

از زوایای گوناگون می­توان به این عروسی شاهانه نظر انداخت. یکی از این زوایا مطرح شدن شهر استکهلم، پایتخت سوئد در پیوند با این جشن تاریخی است. کلاس یرنائوس Claes Jenaeus از دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه سوئد که رویکرد مطبوعات این عروسی را دنبال کرد می گفت که در این مراسم شهر استکهلم در اوج شکوه خود قرار داشت و زمینه ای مناسب بدست آورد برای نمایش خود.  مراسم ازدواج شاهانه در کلیسای سنت نیکولایی Sankt Nikolai واقع در نزدیکی کاخ سلطنتی برگزار شد و شمار ۱۱۰۰ نفر برای این مراسم دعوت شدند.

p13
(تصویر کت و دامن جذاب پرنسس ویکتوریا در سال ۲۰۱۱ میلادی- ویکتوریا علاقه زیادی به رنگ آبی سلطنتی دارد)
p14
(تصویر پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل در لباسی آبی رنگ روبروی کاخ سلطنتی استکهلم)

اما صحن کلیسا گنجایش پذیرش ۲۰ درصد از این مدعوین را داشت به همین سبب مابقی از طریق تلویزیون­های مداربسته مراسم را تماشا کردند. ۲۰۰۰ مأمور پلیس و ۳۰۰۰ نظامی امنیت مراسم ازدواج شاهزاده ویکتوریا را به عهده گرفتند. بیش از ۲۰۰ هزار نفر در شهر ۸۰۰ هزار نفری استکهلم، این مراسم را از نزدیک مشاهده کردند.

p15
(تصویر کیک عروسی خوری پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل در کاخ سلطنتی استکهلم ۲۰۱۰ میلادی)

ویکتوریا علاقه زیادی به برند های مطرح دارد. او را بارها در مد و لباسی با برند چنل دیده ایم که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

p16
(تصویر پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل و دخترشان که ویکتوریا با لباسی سفید و برند چنل و گل سینه ای آبی رنگ دیده می شود)
p17
(تصویر پرنسس ویکتوریا با کت و دامن سفیدرنگ برند چنل که با یک لباس صورتی رنگ کم رنگ بهاره ست شده است و در کنار وی، دختر خردسال جذابش Estelle و مادرش، ملکه ویکتوریا قرار دارد)
p18
(تصویر پرنسس ویکتوریا خندان با اکسسوری و بلوز جذابی از برند Alterwai Saome)
p20
(تیپ جذابی پرنسس ویکتوریا در داخل کاخ سلطنتی استکهلم سوئد با کت و دامنی ساده و شیک که همین طرح توسط پرنسس های دیگر اروپا نیز (عکس سمت راست) دیده می شود)
p21
(پرنسس ویکتوریا با تاج و گوشواره و گل سینه الماس و مرصع با سنگ های قیمتی در مراسم اعطای جایزه نوبل سال ۲۰۱۱ میلادی- ۱ سال پس از ازدواج با پرنس دانیل)
p22
(تصویر لباس سیاه و مشکی جذاب پرنسس ویکتوریا در کنار پرنس دانیل در استایل خایابی که از برند Stella استفاده شده است)
p23
(تصویر پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل با لباس یلند و کلاه و استایل سلطنتی که در سمت راست، تیپ مربوط به پرنس ویلیام هلند و همسرش دیده می شود- سال ۲۰۱۳ میلادی )
p24
(استایل های پاییزی و زمستانی پرنسس ویکتوریا و مادرش ملکه سیلویا در سال ۲۰۱۰ میلادی)
p25
(تصویر پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل و فرزند که در سرافینی یک تکه آبی رنگ با گل سینه همیشگی همراه شده است)
p26
(اگر دوست دارید بدانید که لباس پرنسس ویکتوریا از چه برندی بود باید عرض کنیم که از برند Seraphine بوده و توسط فردی به نام Cecile Reinaud طراحی شد)
p27
(تصویر لباس جذاب و مملو از تور و ظریف کاری پرنسس ویکتوریا که توسط طراحی به نام Marlene Birger طراحی شده بود)
p28
(پرنسس ویکتوریا لباس های زیادی توسط مارلن بریگر دارد که کت پشمی سفید رنگ و کیف و کفشی جذاب که در تصویر فوق مشاهده می کنید، بخشی از کلکسیون پرنسس ویکتوریا از برند مارلن به شمار می رود که در دسامبر ۲۰۱۳ میلادی در یک مهمانی زمستانی در سوئد آن را استفاده کرد)
p29
(تصویر لباس شیری رنگ یقیه بسته پرنسس ویکتوریا با کیفی طلایی رنگ که به طور کلی از برند Escada استفاده شده بود)
p30
(تصویر لباس جذاب پوشیده و بلند و یقه گرد پرنسس ویکتوریا که از برند ADRIANA PAPELL بود)
p31
(تصویری از استایل های خیابانی پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل در حال پیاده روی در جنگل های اطراف استکهلم)
p32
(تصویری از کلکسیون طلا و جواهرات پرنسس ویکتوریا، شاهدخت سوئد در لباس رسمی در مراسم اعطای جایزه نوبل در سال ۲۰۱۲ میلادی در شهر استکهلم که لباسی سبز رنگ با جواهرات مرصع زمرد و الماس و گل سینه هایی با تصاویر اعضای خانواده سلطنتی است)

پرنسس ویکتوریا سی و ۹ ساله، یکی از بانوان خبر ساز سوئد است. در کشوری که به زنان خوش چهره و عاشق مد و لباس و فعالیت های خیرخواهانه و صلح طلب، معروف است. پرنسس ویکتوریا همواره در دنیای مد و لباس خود،‌ تابع شیک پوشی بوده است که در مختصات ساده پوشی حاصل شده است.

یک نظر

ورود

  • Parva آذر ۲۴, ۱۳۹۶

    ممنون خیلی عالی بود .ولی یکی از تصویرها اشتباه بود که نوشته بودید در سمت راست پرنس ویلیام هلند و همسرش.چون اونها پادشاه و ملکه اسپانیا هستند