هر آنچه باید در مورد دانشگاه اسلو نروژ بدانید

هر آنچه باید در مورد دانشگاه اسلو نروژ بدانید

برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، مساله هزینه تحصیل و زندگی در کشور مقصد، اهمیت زیادی دارد. در کنار مقوله تحصیل به زبان خارجه و وفق دادن خود با فرهنگ و قوانین کشور مربوطه، هزینه ها نیز، بخش قابل توجهی از چالش های ذهنی داوطلبان را به خود اختصاص می دهند.

نروژ، یکی از کشورهای سرزمین سرد شمالی به شمار می رود که همسایه سوئد در منطقه اسکاندیناوی و شمال کشور دانمارک است. نروژ یکی از ثروتمند ترین کشورهای اروپا و جهان بوده و نروژی ها به واسطه سرمایه گذاری گسترده ای که دولت کشور نفت خیز نروژ انجام داده است، در فهرست ۱۰ ملت ثروتمند جهان هستند.

به همین خاطر، تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی برای شهروندان نروژی و هم چنین متقاضیان تحصیل در خارج از کشور رایگان است. رایگان بودن تحصیل در دانشگاه های نروژ سبب شده که شمار متقاضیان ایرانی علاقمند به تحصیل در دانشگاه های این کشور در دو دهه اخیرا افزایش یابد.

دانشگاه های نروژ در سال های اخیر، با شمار بیش تری از مخاطبان ایرانی رو به رو شده و به نظر می رسد به دلیل غیر رایگان شدن تحصیل در دانشگاه های سوئد از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو، مخاطبان ایرانی بیش تر به این کشور نفت خیز با دانشگاه های معتبر، توجه کنند.

2-w900-h600
(تصویر کتابخانه دانشگاه اسلو که بزرگ ترین کتابخانه این کشور محسوب می شود)

از طرفی، دانشگاه های نروژ در پرداخت بورس تحصیلی به دانشجویان مقطع دکترا و پسا دکتر بسیار دست و دلباز عمل می کنند و این قضیه سبب شده تا نروژ را بهشت دانشجویان بورسیه بدانند.

میزان حقوق ماهانه ای که دانشجوی دکترا و پسا دکترا در دانشگاه های این کشور دریافت می کند، از همه کشور های دنیا بیش تر است.

بنابراین اگر برای مقطع کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا قصد تحصیل در دانشگاه های رایگان، معتبر و اروپایی هستید و علاقمند به دریافت کمک هزینه قابل قبول، دانشگاه های نروژ را در فهرست اولویت های خود قرار دهید.

3-w900-h600
(تصویر معماری زیبا و ساده دپارتمان Musicology‌ دانشگاه اسلو)

در میان دانشگاه های نروژ، دانشگاه OSLO که در پایتخت این کشور قرار دارد، از جمله دانشگاه های معتبر اروپا و این کشور محسوب می شود. در گفتار امروز نگاهی داریم به دانشگاه اسلو تا شما را با این دانشگاه و فرصت های تحصیلی و بورسیه آن آشنا کنیم.

نروژ دانشگاه های زیادی دارد که بسیاری به دلیل نفت خیز بودن این کشور، در عرصه نفت و پتروشیمی، اعتبار جهانی دارند.

دانشگاه اسلو، از جمله دانشگاه هایی هست که در رشته غیر مهندسی فعالیت دارد. دانشگاه دولتی اسلو در سال ۱۸۱۱ میلادی تاسیس شد و اکنون بیش از بیست و هشت هزار دانشجو و استاد در آن مشغول به فعالیت هستند. تا سال ۱۹۳۹ میلادی، این دانشگاه Royal Fredirick University نامیده می شد که قدیمی ترین و با پرستیژ ترین دانشگاه این کشور به شمار می رود.

دانشگاه اسلو در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد و از آن به عنوان سومین دانشگاه برتر منطقه اسکاندیناوی نام می برند. رشته های حقوق، دارو سازی،دندان پزشکی، ریاضیات، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و آموزش، از جمله رشته های پر طرفدار این دانشگاه معرفی شده است.

4-w900-h600
(تصویر کتابخانه علوم دانشگاه اسلو)

از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۸۹ دانشگاه اسلو محل اعطای جایزه صلح نوبل (Nobel Peace Prize)  بود که تنها دانشگاه جهان به شمار می رفت که در فرآیند اعطای جایزه نوبل همکاری داشت.

5-w900-h600
(تصویر ایندکس دانشگاه اسلو)

سایت دانشگاه اسلو در این نشانی قابل دسترسی است. در این دانشگاه معمولا ۲ بخش بیش از سایر قسمت ها مورد استقبال مخاطبان قرار دارد. یکی قسمت تحصیلات کارشناسی ارشد و دیگری بخش پذیرش برای دانشجویان بین المللی هست.

6-w900-h600
(تصویر یکی از کلاس های دانشگاه اسلو نروژ)

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه اسلو، ۵۲ رشته در اختیار شماست. با کلیک روی هر رشته، اطلاعات مربوطه در صفحه دیگر در اختیار شما قرار می گیرد. در هر صفحه، اطلاعات رشته، نیازمندی های پذیرش و افسر هماهنگ کننده رشته یا coordinator officer ارائه شده تا شما بتوانید پرسش های خود را راجع به رشته با وی در میان بگذارید.

تسلط نروژی ها به زبان انگلیسی سبب می شود تا شما در نروژ یا در ارتباط با مردم این کشور با مشکل عدیده ای برنخورید.

previously Culture, Environment and Sustainability

Nordic Media

همان طور که ملاحظه می کنید اکثر رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه اسلو ۲ ساله هست و ارشد ۱ ساله در این دانشگاه عرضه نمی شود. کلیه رشته های ارشد و دکترای دانشگاه اسلو نروژ مورد تایید اداره کل دانش آموختگان خارج وزارت علوم است.

برخی از رشته های کارشناسی ارشد این دانشگاه با همکاری موسسات و سازمان های نروژی ارائه می شود مثل رشته فوق لیسانس ستاره شناسی که با همکاری موسسه نجوم اسلو برکزار می شود. این رشته به گونه ای است که دانشجو موظف هست یک ترم تحصیلی را در خارج از دانشگاه اسلو بگذارند. معمولا چنین رشته هایی در دانشگاه های اسکاندیناوی بسیار است.

در دانشگاه اسلو تنها ۸ رشته در مقطع دکترا ارائه می شود که به این شرح است:

همه رشته های ارشد و دکترا به زبان انگلیسی بوده و داشتن مدرک زبان انگلیسی برای پذیرش الزامی است. اما شرط کافی نیست. شرایطی که برای تحصیل در مقطع دکترا و نوشتن پایان نامه به صورت مستقل (independently) وجود دارد در بخش Dr. Philos degree مطرح شده است.

بخش تحقیقات دانشگاه اسلو به واسطه اعتبارات و فعالیت های گسترده ای که با مراکز رشد و تعالی در دنیا دارد، یکی از بخش های راهبردی دانشگاه محسوب می شود. علوم زندگی، مسائل اسکاندیناوی و انرژی پایدار، از جمله مقولاتی هستند که در این بخش مورد توجه قرار دارد. به دلیل آن که مقطع کارشناسی در دانشگاه های نروژ به زبان نروژی هست، معمولا این بخش با استقال دانشجویان بین المللی رو به رو نمی شود.

اطلاعات بسیار کاملی راجع به زندگی دانشجویی در دانشگاه اسلو ارائه شده است که از علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه توصیه می شود حتما این بخش را مطالعه کنند.

7-w900-h600
(تصویر بخش زندگی دانشجویی دانشگاه اسلو نروژ)

نکاتی که بد نیست از آن ها اطلاع داشته باشید

  • در صورتی که خواستار پذیرش در این دانشگاه هستید، پرسش های متداول خود را از طریق پست الکترونیک به نشانی postmottak@admin.uio.no درمیان بگذارید.
  • مهلت ارسال مدارک برای پذیرش در دانشگاه از اول اکتبر هر سال آغاز و تا ۱ دسامبر ادامه خواهد داشت.
  • داشتن آیلتس آکادمیک ۶.۵ یا تافل اینترنتی ۹۰ برای پذیرش الزامی هست.
  • افرادی که ۱ سال در دانشگاه هایی که انگلیسی زبان بوده اند تحصیل کرده اند، از بند ۳ معاف  هستند.
  • همواره نیازمندی های پذیرش برای بخش زبان را مشاهده کنید.
  • موقعیت های استخدام دانشجو برای مقاطع دکترا و پسا دکترا در بخش vacancy‌دانشگاه اگهی می شود.
  • یکی از بهترین راه ها برای کسب اطلاعات درباره فرصت های تحصیل و زندگی در دانشگاه های مختلف جهان، تعامل با دانشجویان این دانشگاه ها در شبکه های اجتماعی است.
  • ارسال بیانیه هدف درست، تالیف رزومه خوب و هم چنین آماده کردن صحیح مدارک تحصیلی برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های نروژ به خصوص دانشگاه اسلو توصیه می شود.
  • متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا این دانشگاه در ۸ رشته معرفی شده، لازم هست پیش از ارسال مدارک، حتما با مسئول دپارتمان مورد نظر رایزنی هایی لازم را انجام دهند.
  • تعامل با بخش فارغ التحصیلان دانشگاه اسلو می تواند جزییات بیشتری از تحصیل و زندگی در دانشگاه را در اختیار شما قرار بدهد.
  • اسلو یکی از گران ترین شهر های اروپا و جهان است. پیدا کردن خانه در آن بسیار سخت و هزینه بر است. به محض دریافت پذیرش تحصیلی، با هماهنگی accommodation officer دانشگاه، محل خوبی را که متناسب با بودجه خودتان باشد پیدا کنید.
  • اگر چه تحصیل در دانشگاه های این کشور به خصوص دانشگاه اسلو رایگان است، اما هزینه ماهانه حداقل ۳ میلیون تومنی را باید برای این کار در نظر داشته باشید.
  • اطلاعات اساتید دانشگاه را در بخش people بیابید.
  • برای تحصیل در نروژ و دانشگاه اسلو، حتما به سایت studyinnorway.no‌ مراجعه کنید.
  • پروفسور اشک داهلن، استاد ایرانی نروژی دانشگاه اسلو یکی از منابع خوب برای ٖآشنایی با دانشگاه به شمار می رود.
  • لیست مدارکی که دانشجویان ایرانی برای اپلای در دانشگاه نیاز دارند در بخش ایران ارائه شده است.

۳ نظر

ورود

  • سهیلا آذر ۴, ۱۳۹۸

    سلام من تو سایت دانشگاه اسلو و همچنین دانشگاه برگن رفتم قسمت ددلاین. اونجا نوشته که ددلاین ترم پاییز ۱ سپتامبر و ددلاین ترم بهار ۱ فبریه است. اخرش نفهمیدم چی درسته.شما بالا ترم بهار رو ننوشتید. ایا مطلبی هست که من ازش بی خبر باشم؟

  • امیر علی فروردین ۲۹, ۱۳۹۹

    سلام من دانشجوی کارشناسی رشته حقوق دانشگاه ازاد تهران شرق هستم میخواستم بدونم برای دانشگاه اسلو مدرک دانشگاه ازاد معتبر هست ؟؟

    • علی زمانی فروردین ۳۰, ۱۳۹۹

      صد درصد معتبر هست
      آیلتس ۶.۵ بگیرید و تحصیل مجانی در اسلو نروژ منتظر شماست