داروهای ضدافسردگی برای کودکان و نوجوانان بی‌اثر و خطرناک است

داروهای ضدافسردگی برای کودکان و نوجوانان بی‌اثر و خطرناک است

تحقیقاتی که در ماه های اخیر صورت گرفته اند، نشان می‌دهند که بیشتر داروهای ضدافسردگی که برای کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی تجویز می‌شود اساسا بی‌اثر هستند و حتی ممکن است برای آنان خطرناک نیز باشد.

در گزارشی که در مجله «لانست» و بر اساس مطالعات اخیر منتشر شد، داروی ونلافاکسین در مقایسه با دارونماها (پلاسیبو) و پنج داروی ضدافسردگی دیگر افکار مرتبط با خودکشی را در مبتلایان افزایش می‌دهد.

در این مطالعه درباره تأثیر منفی این دارو بر نوجوانان هشدار داده شده و آمده است تنها داروی فلوکستین در تسکین علائم افسردگی نسبت به دارونماها بهتر عمل کرده است.

«پِنگ شی» از بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی چونگ کینگ در چین و یکی از محققین این مطالعات با اشاره به میزان مزایا و معایب داروهای ضدافسردگی و خطرات آن‌ها  گفت به نظر نمی‌رسد استفاده از این داروها در کودکان و نوجوانان مفید باشد.

گروه بین‌المللی محققان در این زمینه توصیه کرده‌اند، جوانان افسرده صرف‌نظر از دارویی که مصرف می‌کنند به‌خصوص در شروع درمان به‌شدت تحت نظارت و مراقبت قرار بگیرند.

این تیم همچنین درباره آسیب‌های ناشی از آگاهی‌ها و اطلاعات اندک مردم جهان درباره بیماری افسردگی و راه‌های درمان آن هشدار داده‌اند.

گفتنی است حدود ۳ درصد از کودکان ۶ تا ۱۲ ساله و حدود ۶ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله از اختلال افسردگی رنج می‌برند.

پزشکان توصیه کرده‌اند در درمان کودکان و نوجوانان افسرده در درجه اول از روان‌درمانی و دستورالعمل‌های بالینی روان‌شناختی استفاده شود.

استفاده از داروهای ضدافسردگی برای کودکان و نوجوانان در جهان‌بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ افزایش‌یافته است.

گفتنی است که داروهای سرترالین در امریکا و فلوکستین در بریتانیا رایج‌ترین داروهای ضدافسردگی هستند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود