سفری رویایی به شبه جزیره آتشفشانی کامچاتکا؛ سرزمین یخ و آتش روسیه

سفری رویایی به شبه جزیره آتشفشانی کامچاتکا؛ سرزمین یخ و آتش روسیه

روسیه، کشور شگفت انگیز شمال قاره آسیا و شرق اروپا، یکی از مقصدهای بی نظیر گردشگری در جهان به شمار می رود. پهناور ترین کشور جهان که نخستین مسافر جو زمین (یوری گاگارین) در سال  ۱۹۶۱ میلادی از آن دیار بود، گر چه سرزمین یخ و برف است، اما هیچ گاه از فهرست مقصدهای گردشگری رویایی خارج نشده است.

پیروز جنگ جهانی دوم، اکنون میزبان گردشگرانی از سراسر جهان است که به قصد هرمیتاژ گردی، وارد سنت پترزبورگ، زیباترین شهر اروپا می شوند تا آثار هنر و فرهنگ و سبک زندگی تزارها را در این سرزمین زیبا و جذاب نظاره گر باشند.

روسیه به واسطه میزبانی رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ میلادی، در کانون توجهات آژانس های گردشگری در یک سال آینده قرار خواهد گرفت و به نظر می رسد که هموطنان نیز برای سفر آسان و ارزان به سرزمین تزارها و مردمان زیبا، گردشگری زمینی و هوایی را در دستور کار دارند.

سرویس گردشگری روزیاتو، امروز شما را به یکی از مقصدهای گردشگری کم تر شناخته شده اما رویایی روسیه می برد. جایی در خاور دور، جایی که سرزمین آتشفشان، سرزمین یخ و آتش و اقلیم کوچکی از طیف های باورنکردنی از تابش خورشید بر جزیره ای ۱۲۰۰ کیلومتری در دریاهای شمالی است.

شبه جزیره کامچاتکا، به خاطر بیش از ۴۰۰ یخچال طبیعی و ۱۵۸ آتشفشان، که ۳۰ مورد آن فعال است، اکنون به عنوان سرزمین آتش و یخ (ICE & FIRE LAND)  شناخته می شود. مساحت این شبه جزیره، بیش از چهارصد هزار کیلومتر مربع است.

ka4
تصویر خرس های قهوه ای در دره آبفشان ها در منطقه حفاظت شده کامچاتکا روسیه

میانگین درجه حرارت آن در طول زمستان منفی بیست و پنج درجه و در تابستان مثبت دوازده درجه سانتی گراد است. زمان پرواز از مسکو تا کامچاتکا حدود ۸ ساعت است. کامچاتکا از نظر تعداد خرس پر تراکم ترین منطقه است. کامچاتکا دارای ده درصد آتشفشان های فعال جهان بوده و به همین خاطر، مقصدی فوق العاده برای گردشگری هیجانی به شمار می رود.

با ما در کامچاتکا گردی امروز همراه باشید.

کامچاتکا کجاست؟

ka38

کامچاتکا جایی است که از نظر راهبردی، برای روسیه اهمیت بسیار دارد. سامانه هوشمند و فوق پیشرفته پدافند هوایی روسیه، موشک های سیستم نوین ضد هوایی S 400 را در این شبه جزیره برای مقابله با تهدیدات احتمالی نصب کرده است.

ka5
پیاده روی در کامچاتکا، یکی از مقصدهای جذاب گردشگری هیجانی در روسیه است

شرقی ترین بخش روسیه، اکنون یکی از پایگاه های نظامی مطمئن این کشور بوده که وظیفه حفاظت از آسمان روسیه را در مرزهای شرقی بر عهده دارد. موشک های S-300 بیش از ربع قرن با قابلیت بالا و امکان مقابله همزمان با یک صد هدف هوایی، از آسمان روسیه به خصوص مسکو حفاظت کرد و اکنون فناوری نوین اس ۴۰۰،، برای  شناسایی اهداف هوایی با فاصله ۶۰۰ کیلومتری استقرار یافته و آماده عملیات است.

در فروردین سال ۹۴، ۵ قطار حامل تجهیزات موشکی اس ۴۰۰ به شبه جزیره کامچاتکا، شرقی ترین شهر روسیه رسید و اکنون، کامچاتکا همچون پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان که روزگاری در دست روسیه بود، یکی از راهبردی ترین مناطق روسیه است.

آتشفشان ها و چشمه های آب گرم در شرق دور روسیه، از مراکز جذاب برای جهانگردان جسور است. گردش در این اقلیم زیبا، در واقع کشف سرزمین آتش و یخ در شرق روسیه خواهد بود. شبه جزیره ای که برخی از آن به عنوان یکی از بکر ترین جزیره های جهان، مانند ماداگاسکار بر می شمرند، یکی از مرموز ترین مناطق اتحاد جماهیر شوروی بود.

شبه جزیره بزرگی بین دریای اوخوتسک و اقیانوس آرام که میزبان یکی از پایگاه های ناوگان زیردریایی اتمی روسیه بود که تا سال ۱۹۹۰ میلادی، یعنی پیش از سقوط اتحاد جماهیر کمونیستی روسی، از دوربین خارجی ها خارج بود.

البته این انزوای اجباری، عاملی برای حفظ طبیعت زیبا و رویایی این منطقه در شرق این کشور شد تا آن که از پایان جنگ سرد، کامچاتکا به مکان ورزش های فوق العاده تبدیل شد.

کامچاتکا، طبیعت خیلی بکر و وحشی دارد و مردمی که به اینجا می آیند نیزدر جست و جوی طبیعتی دست نخورده هستند.

کامچاتکا در ۴ فصل

این منطقه زیبا، در هر فصل، جذابیت ها و زیبایی های وصف ناشدنی دارد که از لنز دوربین شکارگران طبیعت، دور نمی شود. در ماه های سرد سال، گردشگران بسیاری به این منطقه می آیند تا از چشمه های آب گرم در دره های آتشفشانی استفاده کنند.

رفتن به چشمه هایی جوشان در فصلی که برفی و هوا بسیار سرد است، نوستالژی گردشگران هیجانی به شمار می رود. هیجانی مثل دلفین سواری در باتومی، پایتخت توریستی گرجستان.

خودروهای رانندگی ویژه سفر در برف، همانطور راحت شما را به دنیای برف و یخ و اتش می برد که سافاری در بیایان ها، شما را در دبی گردی همراهی می کند.

ka39
تصویری رویایی از آبشار سفید در کامچاتکا

البته باید توجه داشت که بسیاری از مناطق گردشگری بکر کامچاتکا،  تنها از طریق هوا قابل دسترسی است. شش ماه زمستان توام با برف، نعمت بزرگی برای طرفداران اسکی و اسنوبورد و امکان رفتن به قله ها با هلی کوپتر است.

برای اسکی بازهایی که به دنبال مقصدهای رویایی و جالب برای اسکی هستند، دامنه کوه های آتشفشانی کامچاتکا، یک انتخاب فوق العاده خواهد بود. از قله گرفته تا ساحل دریا، یک امکان منحصر به فرد در تمام دنیا بوده که در این منطقه رویایی، به صورت منحصر به فردی در اختیار گردشگران ورزشی قرار دارد.

ka41
هلی اسکی در کامچاتکا

در کامچاتکا، دو خطر همیشه گردشگران و اهالی را تهدید می کند،  یکی زلزله و دیگری سقوط بهمن در دامنه کوه های سر به فلک کشیده آن که مقصد جذابی برای اسکی نوردان و کوه نوردان است. اما در اصل در ارتفاعات خیلی بالا، وضعیت می تواند خطرناک باشد، به همین خاطر شرکت های جهانگردی، هلیکوپتر و خودروهای ویژه برف با راهنمایان مجرب تدارک می بینند تا سلامتی سفر را تامین کنند.

ka40

البته عاشقان اسکی نوردی در اروپا، کوه های آلپ را در سوییس و ایتالیا به جای این منطقه ترجیح می دهند اما برای برخی از جهانگردان اروپای غربی، کامچاتکا در راس همه مقصدهای کوهنوردی و اسکی هیجانی به شمار می رود.

اگرچه آلپ بسیار زیباست، اما سفر به کامچاتکا، سفر به رویاهاست. اینجا شما کاملا آزادید که هرکجا می خواهید اسکی کنید، در چشم اندازهایی باورنکردنی. هر راهنمای اسکی که به اینجا می آید، باید همه تشریفات از جمله شنا در اقیانوس آرام حتی در آب سرد را انجام دهد.

مستندهایی که از کامچاتکا منتشر شده است نشان می دهد که گردشگران ورزشی که به این منطقه جذاب سفر می کنند، کمپ در دامنه کامچاتکا، نخستین برنامه آنها به شمار می رود. مسیر های بیشماری برای کشف کامچاتکا وجود دارد.

این مشتاقان پیاده روی با پا به فتح آتشفشان ها می روند و قبل از اسکی کردن تا دامنه، از دیدن مناظر بکر لذت می برند. قطعا، طبیعت آلپ با کامچاتکا قابل مقایسه نیست. اینجا همه چیز وحشی تر و بکر تر است و اغلب جاهایی می توانید اسکی کنید که تا کنون کسی نرفته است.

۲ مقصد گردشگری بی نظیر کامچاتکا

در راستای کرانه این شبه جزیره زیبای روسیه و در کف اقیانوس آرام، دراز گودال کوریل Kuril–Kamchatka_Trench کامچاتکا قرار دارد که عمق آن بیش از ۱۰ کیلومتر بر آورد شده است.

پدید آمدن این درازگودال نتیجه فرورانش پوسته اقیانوسی آرام به زیر پوسته اختسک است که فعالیت‌های آتشفشانی زیادی را هم در بر داشته‌است.

دره آب فشان ها، از جمله نقاط دیدنی این شبه جزیره به شمار می رود. دره آب‌فشان‌ها (Valley_of_Geysers) دره‌ای دارای آب‌فشان‌های متعدد در شبه‌جزیره کامچاتکا در خاور دور روسیه است.

ka1
دره آب فشان‌ها در شبه جزیره کامچاتکا در شرق روسیه

این دره تنها دشت آب‌فشانی در اوراسیا (در کنار دشت آب‌فشانی موتنوفسکی) و دومین آب‌فشانستان بزرگ در جهان به شمار می رود که یکی از مقصدهای رویایی گردشگری برای گردشگران هیجانی در شرق روسیه است.

ka3
با استفاده از قایق های چوبی پارویی می توان به گشتی در دره آب فشان ها رفت

حوزهٔ آبخیز این دره ۶ کیلومتر درازا دارد و در حدود ۹۰ آب‌فشان و شمار زیادی چشمه آب گرم در این دره در دسترس است. دسترسی به این دره دشوار خواهد بود و راه اصلی رسیدن به آن با استفاده از بالگرد است. آب‌فشان‌های این دره در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط یک دانشمند محلی به نام تاتیانا اوستینووا کشف شد.

ka2
تصویرهایی رویایی از دره آب فشان ها در کامچاتکا

کامچاتکا، پایتخت آتشفشان های روسیه بوده و برخی از آتش فشان معروفش برای کسب اطلاعات بیشتر به این شرح است:

کوریاکسکی-آواچینسکی وویامپولسکی بلیسورنیا-اوستری-اسنژنی-اسپوکوینی-یلوفسکی-شیشل-تیتیلا-توزوفسکی-کامبالنی-کبنیکیزی-منکوزلسکی

ka6
تصویری از آتشفشان کوریاکسکی

گردشگری دیجیتالی در کامچاتکا

ka7

اگر در تابستان، قصد سفر به کامچاتکا داشتید، از نقطه نظرات گردشگران لونلی پلنت استفاده کنید. صدها نظر نیز توسط گردشگران فعال در تریپ ادوایزر ارائه شده است که بد نیست از آن ها نیز بهره مند شوید. یکی از درگاه های خوب برای آگاهی از فرصت های گردشگری و اقامتی در شبه جزیره رویایی کامچاتکا، سایت سفر به کامچاتکا است که مخاطبان بسیاری دارد.

تورهای کامچاتکا را می توانید در این درگاه دنبال کنید. در این سایت، شما قادر خواهید بود تا با ظرفیت های گردشگری و اقامتی این منطقه توسط راهنمایان حرفه ای آگاه شوید.

ka8

گشتی در کامچاتکا با لنز دوربین

تصاویر زیبایی که در ادامه مشاهده می کنید توسط دلادیمیر مدودف، عکاس مطرح روس از این سرزمین رویایی گرفته شده است که شما را به تماشای آن جلب می کنیم.

ka9
دهانه پوشیده از خزه در میان زمین های مذاب که در نتیجه فوران آتشفشان « تولباچیک» در سال ۲۰۱۳ میلادی درست شدند
ka10
دهانه از ارتفاع زیاد. گیاهان سرخرنگ سر از زیر لایه خاکستر سیاه بیرون آورده اند و نقش های رنگارنگی در سطح زمین درست کردند
ka11
قله سر به فلک کشیده. نمای « ویلوچنسکی» از پهپاد که تصویری زیبا از کامچاتکا را نمایش می دهد
ka12
جزیره ای صخره ای در اقیانوس آرام که محفلی از پرندگان دریایی شده است
ka13
گیاهان خشک بر شیب آتشفشان که با فوران خود باعث مرگ آن ها شد در تصویر نشان داده شده است که منظره ای بکر در شبه جزیره کامچاتکا است
ka14
منطقه ای در شبه جزیره کامچاتکا روسیه که بوته ای پوشیده از خاکستر را در شیب یکی از آتفشان های فعال به تصویر کشیده است
ka15
تصویری زیبا از درختی که در شیب دهانه قدیمی آتشفشانی رشد کرده است و یکی از مناظر بکر کامچاتکا را روایت می کند
ka16
تصویر سیل سیاه مواد مذاب که از فوران آتشفشان در سال ۲۰۱۳ به جای مانده است و همه چیز را تا کیلومترها نابود کرد
تصویری از شکل گیری ابرهای چند لایه طوفان زا بر فراز مخروط های آتشفشانی در شبه جزیره کامچاتکا
ka18
تصویری از قطرات کوچک باران که بازتاب دهنده نور خورشید در حال غروب هستند که دره جنگل بی جان را روحی دوباره بخشیده است
ka19
تصویر نوارهای باران که روی درختان خشک جنگل بی جان جاری شده است و بخشی از طبیعت بکر شبه جزیره چامکاتکا را روایت می کند
ka20
تصویری از تاریکی مه آلود که دره جنگلی بی جان را به تصویر می کشد و عکسی جذاب برای فهم طبیعت بکر شبه جزیره چامکاتکا به شمار می رود
ka21
تصویر رنگین کمان دو قلو جذاب بر فراز جنگل که در زمان فوران سال ۱۹۷۵ میلادی نابود شد
ka22
تصویر پرتوهای غروب که پرده نورانی از نوارهای باران را در شبه جزیره چامکاتکا روایت می کند
ka23
تصویر ابرهای طوفان زا در زیر نورهای خورشید در حال غروب در شبه جزیره کامچاتکا که همچون تابلوی نقاشی، طبیعت بکر این منطقه را روایت می کند
ka25
تصویری که باران سیل آسا شبانه در جنگل بی جان در شمال شبه جزیره کامچاتکا را روایت می کند
ka26
تصویر زمین سوخته پس از فوران آتشفشان در سال ۱۹۷۵ میلادی که بخشی از واقعیت های شبه جزیره کامچاتکا را روایت می کند
ka27
تصویر دهانه آتشفشان گورلی در کامچاتکا که از جمله تصاویر کم تر دیده شده در روسیه به شمار می رود
ka28
تصویر طلوع خورشید بر فراز ویلوچنسکی در کامچاتکا
ka29
تصویر بکب آتشفشانی در شبه جزیره کامچاتکا
ka30
تصویر نمای کلی دهانه آتشفشان گورلی در کامچاتکا
ka31
تصویر قله ویلوچنسکی در شبه جزیره کامچاتکا
ka32
تصویر تابستان در شبه جزیره کامچاتکا
ka33
تصویر تابستان در شبه جزیره کامچاتکا
ka34
تصویر آتشفشان مونتوفسکی در کامچاتکا
ka35
تصویر سواحل اقیانوس آرام در کامچاتکا

مژده به کامچاتکا گردها

ka36

نخستین هتل یخی روسیه در منطقه کامچاتکا به زودی پذیرای مسافران خواهد بود«ویتالی لازو»، مدیر این هتل گفت: هتل یخی از قالب‌های بزرگ برف و یخ ساخته شده و دمای داخل اتاق‌ها کمتر از منفی سه درجه نخواهد شد.

به گفته وی، گروهی از طراحان روسی ساخت این هتل و نماسازی داخلی آن را بر عهده گرفته‌اند. مسافران هتل یخی در “کامچاتکا” این امکان را دارند تا در فضای باز هتل، از استخر آب گرم در زیر آسمان و هوای سرد زمستان استفاده کنند.

ka37

قرار است تا همزمان با سال ۲۰۱۷ میلادی، هتل یخی روسیه پذیرای مهمانان باشد. امسال نیز در سه ماهه فعالیت این هتل از ماه مارس تا می، بیش از یکصد مسافرِ ماجراجو از خدمات هتل یخی روسیه در کانچاتکا استفاده کردند.

گشتی ۱۵ دقیقه ای در کامچاتکا را در این ویدئو مشاهده کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود