آینه های هوشمند؛ انقلابی نوین در سبک زندگی دیجیتالی

گزارش روزیاتو از نقش آینه های هوشمند در عرصه پزشکی و زیبایی

آینه های هوشمند؛ انقلابی نوین در سبک زندگی دیجیتالی

فناوری اطلاعات و ارتباطات، روز به روز فرصت های جدیدی را در اختیار فعالان کسب و کار قرار می دهد. مهم نیست جوشکار، تراشکار، خرده فروش، پزشک یا مهندس باشید. در هر صنف و حرفه ای که کار می کنید،، فناوری اطلاعات با جادوی ابر متن ها و شبکه های اجتماعی، جهانی از فرصت های دیجیتالی را در اختیارتان قرار می دهد تا لذت بیشتری از تجربه شهروندی در دهکده جهانی را در اختیار داشته باشید.

یکی از مهم ترین عرصه های کارآفرینی دیجیتالی در دنیای امروز، جهان پزشکی است که روز به روز با فناوری ها و روش های نوین سخت افزاری و نرم افزاری، برای کاهش دردهای مختلف شهروندان کره زمین تلاش می کند و بخشی از اقتصاد هزاران میلیارد دلاری تجارت الکترونیک جهان را به خود اختصاص می دهد. فاوا، انقلابی در عرصه صنعت بهداشت و درمان جهان ایجاد کرده است و به نظر می رسد قرن بیست و یکم، قرن بروز روش های خلاقانه و جدید در تعامل پزشک با بیمار باشد.

gg
آینه های هوشمند به زودی انقلابی در سبک زندگی دیجیتالی ایجاد خواهند کرد.

گزارش امروز روزیاتو، به معرفی فناوری های جدیدی در عرصه پزشکی، آرایشی و سبک زندگی دیجیتالی اختصاص دارد. داستان امروز ما، روایتی از فناوری های تعاملی با انسان است که تلاش دارد بدون نیاز به ارتباط حضوری با پزشک یا مشاوران، از طریق سامانه های سخت افرازی و نرم افزاری، به عیب یابی، آسیب شناسی و ارایه روش های نوآورانه دیجیتالی در تشخیص و درمان بیماران اقدام کند.

gl1
آینه هوشمند، نسل جدید هوشمند سازی خانه در قرن بیست و یکم است.

آینه های هوشمند، آینه هایی هستند که با نگاه کردن به شما، برخی از مشکلات را تشخیص داده و راهکار نوآورانه ای برای آن در کمترین زمان ارائه می دهند.

آینه های هوشمند؛ انقلابی در فناوری

آینه های هوشمند در عرصه پزشکی را باید انقلابی در فناوری رو به گسترش عرصه بهداشت و درمان جهان دانست. آینه های هوشمند را راه حلی برای تشخیص عوارض بیماری های قبلی در جهان می دانند که متاسفانه طیف گسترده ای از شهروندان کره زمین را به دلیل سبک زندگی غلط، دچار خود کرده است.

gl3
کاربران روبروی آینه نشسته یا ایستاده و از طریق صفحه کلیدی مجازی، با آن تعامل می کنند.

اخیرا محققان اروپایی موفق به طراحی آینه ای دیجیتالی و تعاملی شده اند که هنگامی که شما به آن نگاه می کنید، آینه نیز به شما نگاه کرده و برای تشخیص بیماری ها تلاش می کند. هدف از طراحی این آینه هوشمند، توسعه و ارتقای فناوری های مرتبط با تشخیص عوارض بیماری های مربوط به قلب و عروق است.

این آینه دارای دوربین های گوناگون بوده و به سامانه های تشخیص و آنالیز دقیق پزشکی متصل است و می تواند بر اساس داده هایی که از بیمار دریافت می کند، راهکارهایی نیز برای تقویت سیستم قلب و عروق در اختیار وی قرار دهد.

آینه هوشمند فعلا در مرحله نمونه به سر می برد اما سازندگان آن علاقمند هستند تا با تجاری سازی و تولید انبوه، کشورهای بسیاری در دنیا از این فناوری جدید استفاده کنند. این طرح موسوم به فناوری مرتبط با تشخیص عوارض بیماری های قلبی، در راستای برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری کمیسیون اروپا (FP7) راه اندازی شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این برنامه و اهداف حال و آینده خود به این نشانی مراجعه کنید.

gl6
وقتی اطلاعات کاربر در صفحه نمایش هوشمند آینه ای وارد شده و چهره کاربر تشخیص داده می شود.

در طراحی و ساخت این فناوری هوشمندانه که کمکی به جامعه پزشکی به خصوص در عرصه تشخیص است، محققانی از سراسر دنیا در شهر پیزا ایتالیا دور هم گرد آمده اند تا زمینه گسترش این فناوری خلاقانه را فراهم کنند.

g2

این آینه دارای سطحی لمسی مانند تاچ اسکرین تلفن های هوشمند است؛ به این معنا که بیمار می تواند به راحتی با لمس دکمه هایی که روی صفحه ظاهر می شود، با دستگاه تعامل کرده و اطلاعات خود را وارد کند. صفحه کلید دیجیتالی آینه هوشمند این امکان را در اختیار بیمار قرار می دهد تا با نمایش آن در صفحه، بتواند اطلاعات درخواستی دستگاه را وارد کند.

gl4
از طریق صفحه نمایش لمسی، می توان اطلاعات مختلفی به دستگاه داد و رژیم غذایی بر اساس وزن و سن را دریافت کرد. تصویر بالا یکی از منوهای آینه هوشمند پزشکی را نشان می دهد که از کاربر می خواهد تا درباره میزان مصرف مشروبات الکی و دخانیات اطلاعات بدهد.

صفحه لمسی آینه هوشمند، به طور شگفت انگیزی کاربر پسند طراحی شده و به آن ها اجازه می دهد که با سیستم رایانه ای که به دوربین های چند طیفی، اسکنر سه بعدی، دستگاه آنالیز تنفس و سامانه دریافت اطلاعات مجهز است، تعامل کند.

gl5

تعامل آینه هوشمند، نمونه ای از تعامل انسان با ماشین است. در این عرصه حتی رشته هایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز راه اندازی شده و متخصصان این حوزه سرگرم یادگیری هستند. در این آینه هوشمند، سیستم تشخیص چهره به طور خودکار هویت کاربر را تشخیص می دهد.

gl7
آینه هوشمند، از طیق منوها و نوار ابزاری که در سمت راست آینه تعبیه شده،‌ امکان ارسال اطلاعات به شبکه های اجتماعی و تعامل آن ها را برای کاربر فراهم می کند.

سارا کولانتونیو، محقق هوش مصنوعی (artificial intelligent) که در زمینه طراحی سیستم های رایانه ای این آینه فعالیت داشته، گفت که آینه هوشمند، همچون جادوگر عمل می کند و حسگرهای متفاوتی روی آن تعبیه شده است.

gl9
سارا کولانتونیو.

این حسگر ها برای تعامل با کاربر استفاده می شود و قدرت تشخیص را افزایش می دهد.

gl8
اطلاعات سن-وزن و قد کاربر روی صفحه آینه هوشمند درج می شود و آینه تشخیص می دهد که وزن و قد و سن کاربر، تناسبی با هم دارد یا خیر. با بررسی بافت چهره، میزان استرس فرد نیز را بررسی می شود. اگر سبک زندگی کاربر نیازمند تغییر باشد، توصیه هایی ارائه می گردد.
gl10
درباره مصرف دخانیات نیز آینه هوشمند اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

این آینه، نشانه هایی در چهره کاربری که روبرویش می نشیند پیدا می کند و با آن ها وضعیت سلامتی شخص را تشخیص می دهد.

یکی از محققان مهندسی پزشکی به نام ورونیکا کایارا زوچالا که در ساخت دستگاه مشارکت کرده، گفته بود که آینه با استفاده از پرتوی فرا بنفش، مواد زیر پوست مرتبط با خطر بیماری دیابت را تشخیص می دهد. سپس به مدت ۲۰ ثانیه، حرکت بسیار ریز صورت بررسی می شود که میزان استرس فرد را نشان می دهد.

gl11

لکه ای نور هم به سیستم آینه هوشمند امکان می دهد تا در پوست، نشانه های دیگری که به میزان کلسترول خون مرتبط است پیدا کرده و سطح آن ها را با معیارهای مجازی که در سیستم وارد شده، مطابقت دهد.

gl12
دستگاه تنفسی متصل به آینه هوشمند که به دریافت اطلاعات بالینی بیمار می پردازد.

gl13

gl14

بعد از ضبط اطلاعاتی که از بیمار به کمک هوش مصنوعی آینه هوشمند دریافت می شود، سیستم تمام این فاکتورهای چهره را به شاخص سلامتی فرد تبدیل کرده و نشان می دهد که آیا خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی، کاربر را تهدید می کند یا خیر.

در راهبری این آینه هوشمند، از تجهیزات تشخیص پزشکی نیز استفاده می شود تا بتوان به الگوریتم هایی برای تشخیص اثربخش تر بیماری کاربران، دسترسی پیدا کرد. به منظور بررسی صحت کارکرد این دستگاه فناورانه پزشکی، افرادی به صورت داوطلب در این طرح شرکت کرده اند.

gl17
طراحی کاربر پسند آینه هوشمند سبب شده که ارتباط با دستگاه توسط بیمار راحت باشد.

یک محقق ایتالیایی مشارکت کننده در طرح آینه هوشمند قبلا اظهار داشت داوطلبانی که در طرح شرکت می کنند، تحت آزمایش های بالینی مانند کالری سنجی، تعیین میزان عناصر مختلف در بدن و آزمون هایی که فاکتورهای قلبی عروقی و سوخت و ساز را تعیین می کند، قرار می گیرند.

gl18
جوزفه کوپینی
gl15
داوطلبان بسیاری در توسعه آینه هوشمند همکاری کرده اند.

gl16

همزمان، آینه هم با استفاده از تصویر سازی چند طیفی و بازسازی سه بعدی و آنالیز احساسی، همین فاکتورها را در داوطلب اندازه می گیرد.

تا کنون ۳ پیش نمونه از آینه های هوشمند طراحی و ساخته شده است. اما سازندگان تلاش دارند قبل از ورود به بازار، کاری کنند که آینه کمتر شکننده شده و قیمتش نیز مقرون به صرفه شود.

gl19
اطلاعات دریافتی آینه هوشمند به سامانه تحلیل بافت بدن متصل می شود تا به تحلیل داده بپردازد.

gl20

اطلاعات بیشتر در این دستگاه را می توان در توییت های روزانه دینس لاکتیر دنبال کرد.

gl21

gl22

این آینه هوشمند، از فناوری های تخصصی اطلاعات و ارتباطات و همچنین مهندسی پزشکی برخوردار بوده و بسیار پیچیده به نظر می رسد. ۶ دوربین در بالای آینه تعبیه شده و ۲ دوربین قسمت پایینی، به دریافت اطلاعات از بیمار که روبروی آن قرار گرفته می پردازد. به همین خاطر قیمت دستگاه بالاست و سازندگان در تلاشند تا آینه مناسب بازار، نمونه ای کوچکتر از آینه فعلی باشد.

gl23

تا کنون ۳ آزمایش بالینی در فرانسه و ایتالیا روی این دستگاه انجام شده که اندازه گیری های آینه را با نتایج روش های تشخیصی معمولی سنتی منطبق نشان می دهد. ضریب خطای داده های استخراج شده از آینه هوشمند با روش های سنتی طب، پزشکان را بر این باور داشته تا استفاده از دستگاه را در آینده نزدیک، عمومی سازی کنند.

gl24
آینه هوشمند دارای ۸ دوربین مجهز به حسگر است.

دکتر ماریا ایوروا موالس متخصص قلب و عروق، یکی از فواید این ابزار را کمک به زندگی سالم تر توسط دادن اطلاعات درباره خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به کاربران دانست. افراد در این فرایند عادات غذایی و میزان فعالیت های روزانه را تغییر داده و سیگار را ترک می کنند.

GL26
دوریین های نصب شده بالایی در آینه هوشمند.

آینه هوشمند مخترع ایران

آینه هوشمندی که ایتالیایی ها با همکاری محققان اروپایی طراحی و تولید کرده اند را می توان با نمونه آینه هوشمند غیر پزشکی که دکتر آرش احمدی، محقق جوان کشورمان در آمریکا تولید کرده، مقایسه نمود.

این آینه که تفاوت عمده ای با آینه هوشمند ایتالیایی ها دارد، کاربرد خانگی داشته و قابلیت های خاص غیر پزشکی را در خانه ارائه می دهد. او با اختراع جدیدش، قصد دارد سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما را دست خوش تغییر کرده و با کمک اینترنت اشیا (Internet of Things)، آینه هوشمند را (smart Mirror) که «sense mirror» نام دارد، طراحی نماید.

gl33
آینه هوشمندی که شرکت پاناسونیک طراحی و تولید کرده است.

تا کنون نمونه هایی از آینه هوشمند توسط پاناسونیک و توشیبا ساخته شده، اما دستگاه آقای احمدی با نمونه های قبلی متفاوت است. آینه ای که این شرکت ها طراحی کرده اند، یک اتاق پرو بوده که کاربر می تواند در آن، لباس های موجود فروشگاه را به صورت مجازی به تن کرده و رنگ آن ها را انتخاب کند.

GL28
آرش احمدی.

سنس میرر نخستین آینه هوشمندی خواهد بود که فقط مخصوص خانه ساخته شده است. نسخه قبلی این آینه که Smartie Mirror نام داشت، با فناوری رادیو فرکانسی (RFID) کار می کرد. در آینه جدید، این فناوری حذف شده و با کمک دوربینی که در جلو نصب گشته است، زمانی که برای اولین بار جلوی آینه می روید، لباس شما شناسایی و تشخیص داده می شود.

gl32

آینه این اطلاعات را در حافظه خود ثبت می کند و در مراجعه بعدی، تاریخچه آن لباس را به شما خواهد گفت؛ به این معنا که تاریخ آخرین استفاده لباس را به شما اطلاع می دهد.

اگر اطلاعات کمد لباس خود را وارد بانک اطلاعاتی آینه هوشمند نمایید، وسیله درباره محلی که قصد سفر به آن را دارید، لباس مورد نیاز را به شما معرفی کند. آینه می تواند حتی بر اساس لباسی که بر تن کرده اید، نوع رنگ آرایش را به صورت مجازی به شما پیشنهاد دهد.

GL29
اینستا نوشته ای از آرش احمدی در زمان طراحی نرم افزاری آینه هوشمند خانگی.

این آینه عملکردهای دیگری نیز دارد. به طور مثال، از طریق عملکرد خانه هوشمند (SMART HOME) می‌ توان وسایل را خاموش یا روشن کرد یا دمای منزل را کم و زیاد نمود. این دستگاه با پروتکل ZWave کار می‌ کند و به وسایلی که این پروتکل را داشته باشد، متصل می‌شود.

این آینه حتی بهترین و خلوت ترین مسیر ممکن را اطلاع می‌دهد و آن را از مبدا تا مقصد روی صفحه به نمایش می‌گذارد.

GL30
آرایش با کمک فناوری دیجیتالی آرش احمدی.

از قابلیت‌ های دیگر این آینه می‌ توان به امکان چت ویدیویی اشاره کرد. زمانی که در حال حاضر شدن جلوی آینه هستید، می‌ توانید لباس مورد نظرتان را با دوستان‌ تان به اشتراک بگذارید و نظر آنها را بپرسید.

با این دستگاه همچنین می‌ توانید عکس سلفی بگیرید. آینه هوشمند دو دوربین دارد؛ یکی در پشت و دیگری در جلو. دوربین جلویی برای شناسایی صورت بوده و دوربین پشتی که به صورت بی‌ سیم (WIRELESS) است، در جای دلخواه قرار می گیرد.

GL26

این دستگاه لمسی است و البته فرامین صوتی نیز به آن اضافه شده تا با دستورهای صوتی کارهای مورد نظرتان را انجام دهید. این محصول در نمایشگاه GTex در دبی رونمایی شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه سازنده مراجعه کنید. می توانید صفحه اینستاگرام این آینه هوشمند را نیز در این نشانی دنبال کنید.

GL27
تصویر اینستا نوشته ای که محیط تعاملی آینه هوشمند SENSE MIRROR را نشان می دهد.
GL31
طراحی و ساخت میزهای هوشمند.

همچنین می توانید آقای احمدی که توسعه دهنده هوش مصنوعی و مخترع ایرانی این آینه هوشمند است را در این نشانی دنبال کنید.

برای علاقمندان به استارت آپ های دیجیتالی و کارآفرینی فناورانه، طراحی و تولید آینه های هوشمند با کاربردهای مختلف پزشکی، آرایشی، تحصیلی و مانند آن، می تواند مقوله ای فرصت آفرین باشد. برای آگاهی از نوآوری های جهانی آینه های هوشمند به این نشانی مراجعه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • مصطفی ابهری فروردین ۶, ۱۳۹۶

    به روزیاتو بخاطر این مطالب عالی تبریک میگم.
    واقعا حض بردم. مخصوصا برای معرفی کارآفرین جوان ایرانی تولید آینه هوشمند
    آفرین

  • راحله فروردین ۶, ۱۳۹۶

    اگر آرایش رو هم مشاوره بده به خانوم ها دیگه کار آرایشگر ها کساد میشه 🙂 خخخ