۱۰ مقصد کافه گردی در نصف جهان

اصفهان گردی خوشمزه در نوروز ۹۶

۱۰ مقصد کافه گردی در نصف جهان

اگر بزودی عازم اصفهان هستید یا سفر خود به نصف جهان را به هفته دوم فروردین که موج اولی ها باز می گردند موکول کردید، توصیه می کنیم ۱۰ پاتوق شکم گردی جذاب این شهر دیدنی و تاریخی ایران را اگر تا کنون ندیده اید، حتما در اولویت گردشگری خود قرار دهید.

اصفهان، یکی از نمادهای اصلی گردشگری و تاریخ این مرز و بوم است و در ایام بهار به خصوص فروردین، موجی از گردشگران داخلی و بین المللی به سمت قطب فرهنگ و هنر و تاریخ ایران می روند و سال جدید را با دیدار چهل ستون و منارجنبان و نقش جهان، جلایی دوباره می بخشند.

اگر به اصفهان رفتید و مقصدهای گردشگری معروف و مشهور آن را قبلا دیده اید، موزه گردی در این شهر تاریخی را توصیه می کنیم.

اما اگر به دنبال کافه و رستوران های خوب برای گذران صبح ها و عصرهای بهاری در نصف جهان هستید، ۱۰ مقصد کافه گردی حرفه ای های اصفهانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

با کافه گردی امروز روزیاتو همراه باشید.

قهوه خونه “حاج میرزا ” به روایت “مستر تستر”!

اگر به اصفهان رفتید، بدانید که یکی از پاتوق های نصف جهانی ها، قهوه خونه حاج میرزا است که گذر لوطی ها و فعالان فرهنگ و هنر این شهر در ایام مختلف سال می شود. این قهوه خانه،‌ همچون کافه نادری تهرانی ها، بخشی از تاریخ معاصر را یدک می کشد و در انجا می توان تاریخ معاصر را به نظاره نشست و از فضای جذاب و جالش هم بهره برد.

is1

یکی از قدیمی ترین قهوه خانه های اصفهان همین قهوه خانه است که از نظر لوکیشن و طراحی داخلی،‌ کاملا با قهوه خانه های دیگر اصفهان متفاوت بوده و شما را به تماشای تاریخ عهد صفویه می برد. صاحبان کنونی قهوه خانه که میراث داران گردشگری غذایی اصفهان هم هستند، دکوراسیون خاصی را در این قهوه سرا حاکم کردند که بر جذابیت آن افزوده است.

بر روی دیوارهای این قهوه خانه، با لوازم عتیقه متنوعی مواجه می شوید که گر چه ارزش چند صد میلیونی ندارد، اما برای نسل جدید که سبک زندگی دیجیتالی آن ها سبب شده کمی با تاریخ و هنر و صنایع دستی این مرز و بوم فاصله بگیرند، فرصت های خوبی حداقل برای عکسبرداری و سلفی های اینستاگرامی دارد!

این قهوه خانه، شما را با تعزیه خوانی و شاهنامه خوانی هایی که روزگاری در قهوه خانه های کشور مرسوم بود آشنا می کند. برخی از آثار هنری که در این مکان شاهد خواهید بود، هدایایی است که افراد در گذر زمان به صاحب قهوه خانه هدیه کرد و اکنون، زینت بخش قدیمی ترین قهوه خانه اصفهانی ها شده و یکی از مقصدهای گردشگری جذاب خاص نصف جهان را به ارمغان آورده است.

is2
تصویری از قهوه خانه حاج میرزا، قدیمی ترین قهوه خانه نصف جهان

در داخل این قهوه خانه تاریخی، از نیزه و تخت بند و شمشیر و کلاه آهنی و سنگ های گران قیمتی تا تابلوهای نقاشی مینیاتور و کاسه های کاهگلی دیده می شود که هر یک، بازگو کننده بخشی از تاریخ معاصر اصفهان هستند.

اگر قصد دارید در قهوه خانه ای دویست ساله اسپرسو و چای بابونه و نوشیدنی های خوشمزه دیگر را با گز آردی اصفهونی ها امتحان کنید، یکی از گشت های عصرانه خود را به قهوه خانه حاج میرزا اختصاص دهید که هم فال است و هم تماشا.

خیابان حاج میرزا در بازار آهنگران اصفهانی ها، جایی است که می توان یکی از مقصدهای کافه گردی تاریخی ایران را در اختیار داشت.

is3

جالب است که بدانید، مستر تستر ایران (Mr Taster) در سفری به این قهوه خانه، چنین روایت کرده است:

بعد از اینکه با مهرداد و علی فرنی خوردیم رفتیم داخل کوچه گرمابه که تو خیابون حافظ بود. کوچه ای که بوی گذشته رو می داد. رفتیم داخل گرمابه حاج بنان و آقای مسنی اونجا بود. دلم می خواست همونجا برم و استحمام کنم ولی متاسفانه وقت اجازه نمی داد.

بعدش هم رفتیم به سمت قهوه خونه (خواجه) چاه حاج میرزا. همین که وارد دالان کاروانسرای پا چاه حاج میرزا شدیم با دیدن آن همه اسباب و وسایل قدیمی و عتیقه به وجد اومدیم. یه اردک هم اومد سراغ مستر و با نوکش مستر رو احساساتی کرد.

همش شلوار مستر رو می کشید و اگر خونه مستر حیاط داشت میاوردمش خونه تا ازش مراقبت کنم.(قول می دم نخورمش) از راهروی ورودی به قهوه خانه وارد شدیم. تا آخر سالن قهوه خانه همینطور اشیاء و وسایل کهنه و قدیمی آویزان از سقف و دیوارها توجه آدم را به خود جلب می کرد.

is4

به نوعی موزه ای بود از فرهنگ و تمدن ایرانی .واقعا احساساتی شده بودم و خودم رو تو ۵۰ سال پیش تصور می کردم. سکه های قدیمی، منویی که مال سالهای سال پیش بود و قیمت هایی داشت که شاید الان دیگه به تاریخ پیوسته. ماست ۷ شاهی!‌ خیار ۳ عباسی و …

به محض ورود دوستای مستر رو دیدیم که یک نفر طبسی و یک نفر دیگه از کرمان بودن. یک نفر مستر رو از شبکه های اجتماعی و دیگری مستر رو به نام خوشخوراک می شناخت و با هم کلی عکس گرفتیم. قهوه خونه به ۲ قسمت تقسیم می شد. ورودی برای افراد مجرد و قسمت دیگه لژ خانوادگی بود. در و دیوار پر بود از عکس های قدیمی پهلوونا و فوتبالیستا و بازیگرای قدیمی…

is5

با صاحب قهوه خونه که پیرمردی اخمو بود به سختی عکس گرفتیم. اول راضی نمی شد ولی بعد از اینکه خودم رو براش لوس کردم اجازه عکاسی رو بهمون داد. بعد از عکاسی نشستیم و برامون چای و قلیون آوردن. چای تو لیوان با نبات. صدای شعر هم میومد که می گفت:

به سلامتیه اونیکه بی کسه ولی ناکس نیست.

به سلامتی کسی که چشاش مثل فانوس دریایی نمی چرخه!

به سلامتیه کسی که وقتی خوابه و بهش زنگ می زنی میگه منتظر زنگت بودم و خوب کاری کردی زنگ زدی.

به سلامتیه کسایی که مثل گل آفتابگردونن و…

اول فکر کردم که خود قهوه خونه اینو گذاشته ولی ظاهرا یکی از مشتریا داشت اینو گوش می کرد. چای رو نوشیدیم و بعد هم از اونجا رفتیم. برام مهم نبود هزینش گرونه یا ارزون، مهم نبود که غذاش خوبه یا بد. مهم نبود که شاگردش با همون دستمالی که میز و تمیز می کنه نلبکی و لیوان رو خشک می کنه، مهم این بود که فضایی بینظیر بود که حتما باید تیستش کنی… به سلامتیه اونیکه این متن رو تا ته خوند.

پاتوق بعدی اصفهانی ها، کافه لیمو است.

کافه لیمو: جایی برای مدرن گردی

اگر بعد از فضای نوستالژیک کافه حاج میرزا به دنبال مقصدی نیمه مدرن هستید، کافه لیمو را پیشنهاد می کنیم. کافه ای که معمولا در عصر و شب ها، پاتوق جوانان اصفهانی شده و شما را به ضیافتی از دمنوش و نوشیدنی های طبیعی و فرنگی مختلف و هیجانی می برد که قطعا طعم آن بر روی صندلی های رنگارنگش، خالی از لطف نیست.

is6

برخی از مسافران نصف جهان، از صبحانه لذیذ کافه لیمو خیلی تعریف کرده اند که به نظر می رسد بد نیست یک صبحانه نوروزی هم در آنجا میل کنید. کافه لیمو در مرداویج، بلوار شیخ کلینی و جنب دسر سرای بهاری قرار دارد.

شماره تماس: ۰۳۱۳۶۷۰۰۳۲۸

این کافه هر روز از ساعت ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۲ پذیرای بازدید کافه گردهای نصف جهان است. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آی کافه مراجعه کنید.

کافه بلانش

یکی دیگر از پاتوق های اصفهانی ها به خصوص در شبانگاهان، کافه بلانش است. جایی در انتهای خیابان مردوایج و خیابان پرواز که شما را با فضای جالبی به انتظار می کشد. سقف و در و دیوار این کافه به طرح ها و نقش های رنگارنگ و جالبی تزیین شده و فضای شادی را برای کافه گرد ها به ارمغان می آورد.

is7

کافه ای که شبیه کابین هوایپما بوده و در داخل یک هواپیمای قدیمی طراحی و ساخته شده است و شما را با دمنوش ها و نوشیدنی های ایرانی و فرنگی میزبانی می کند.

is8

اگر به کافه بلانش رفتید، سفارش دادن چنین ترکیبی هیجانی و خوشمزه را در نظر داشته باشید که بخشی از ظرفیت های کافه گردی بلانشی ها در نصف جهان است.

is9

برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آی کافه مراجعه کنید.

کلیسا گردی با کافه آنی

کلیسای وانک، یکی از مقصدهای گردشگری در نصف جهان است که اگر به آن جا سر زدید و قصد داشتید در کافه ای، خستگی را از تن بیرون کنید، کافه آنی توصیه می شود. کافه ای که نبش تقاطع خیابان جلفا با کلیسای وانک قرار داشته و شما را با نوشیدنی های فرنگی و ایرانی میزبانی می کند.

is12
تصویری دیدنی از سقف کلیسای تاریخی وانک اصفهان

موقعیت جغرافیایی این کافه به دلیل واقع شدن در نزدیکی برخی از مقصدهای گردشگری مذهبی و تاریخی اصفهان،‌ مخاطبان بسیار دارد و در طول ایام سال،‌ جوانان اصفهانی از این کافه به عنوان پاتوق آخر هفته بسیار استفاده می کنند.

is10

کافه گردهای حرفه ای، از کیک های خوشمزه که با سلیقه خوب مدیر کافه نیز همراه می شود، سخن بسیار گرفته و به نظر می رسد، لذت تماشای وانک با کافه آنی می تواند خاطره خوبی را در یکی از عصرهای نوروزی نصف جهان برایتان به ارمغان آورد.

is11

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کافه به صفحه آن در آی کافه مراجعه کنید. توجه داشته باشید که به دلیل لوکیشن این کافه، پیدا کردن جای پارک خودرو به سختی امکان پذیر است و می توانید خودرو را در خیابان مهرداد یا اطراف خیابان حکیم نظامی که نزدیک کافه آنی هست، پارک کنید.

آی کافه ای ها توصیه می کنند که کیک تاکسیدوش را حتما امتحان کنید.

کلیسا گردی با “شربت خانه فیروز”

شربت خانه فیروز از جمله دیگر مقصدهای کافه گردی جذاب و نوستالژیک نصف جهانی های عزیز است که این هم از اتفاق، در اطراف کلیسای تاریخی و دیدنی وانک قرار دارد. محله جلفا در اصفهان، یکی از محله های دیدنی تاریخی ایران است که دیدن از آن را در اصفهان گردی نوروز ۹۶ در نظر داشته باشید.

is19

برای نوستالژی باز ها و علاقمندان به کافه هایی با دکوراسیون های آنتیک که یادآور کافه های اطراف شانزلیزه و وین و میلان است، کافه شربت خانه فیروزه انتخاب ایده آلی به شمار می رود. دکوراسیون قدیمی و گرم این کافه، اولین چیزی است که همچون کافه سنترال وین، شما را جذب خود می کند. . . اما این کجا و آن کجا!

is20

دکوراسیون قدیمی وقتی در کنار منوهای هیجانی و خوشمزه مملو از پیشنهادات سرآشپز برای نوشیدنی های گیاهی ایرانی و نوشیدنی های فرنگی خوش طعم و رنگ می شود، یکی از عصرانه های به یادماندهی اصفهان گردی را برای شما به ارمغان می آورد.

is21

کسانی که به این کافه رفته اند، از اسامی خاص نوشیدنی های قدیمی و کمتر شناخته شده شربت فیروزه ای ها تعریف می کنند. گلدان هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان قرار گرفته است، بر جذابیت آن می افزاید. گفتنی است، بستنی های سنتی شربت خانه فیروز، همچون اکبر مشتی تهرونی ها، طرفداران زیادی به خصوص در میان جوانان اصفهانی دارد.

is22

قیمت های سال گذشته شربت خانه فیروز را در زیر مشاهده می کنید.

is23

کافه دال

یکی دیگر از مقصدهای کافه گردی هیجانی در نصف جهان، کافه دال است که در خیابان وحید قرار دارد. نمای خارجی چوبی کافه، نخستین چیزی است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و یکی از وجوه متمایز کننده این کافه با دیگر کافه های اصفهان، همین دکوراسیون نمای خارجی آن است.

is26

تزیین با گل های رنگارنگ اصفهان از جمله جذابیت های این کافه به شمار می رود. دکوراسیون داخلی کافه نیز همچون نمای کافه، جلب توجه می کند. چرا که ترکیب چوب و آجر بوده و فضای دنجی را برای نوشیدن نوشیدنی های ایرانی و فرنگی فراهم می کند.

کافه دال اصفهانی ها همچون کافه کاغذ شیرازی ها، از جمله کافی هایی با نمای چوبی و جذاب است.

is25
کافه کاغذ شیرازی ها

مدیریت این کافه توسط آقای راستی انجام می شود و اینترنت و پارکینگ رایگان را در اختیار مهمانان قرار می دهد. سرویس صبحانه کافه یکی از فرصت های کافه گردی صبحانه اصفهان را فراهم می کند. اینستاگرام کافه دالی ها را در این نشانی دنبال کنید.

is27
ایسنتانوشته ای از کافه دال با نوشیدنی هیجانی با طعم توت فرنگی

is28

گردش در نقش جهان با “شربت سرای روزگار”

عاشقان گردش در یکی از دیدنی ترین میدان های ایران و خاورمیانه (نقش جهان)ِ، حتما شربت سرای روزگار را در نظر داشته باشند. جایی که همچون کافه کتاب های تهرانی ها، شما را با کتابهای مختلف ایرانی و فرنگی در کنار نوشیدنی های ایرانی و غربی میزبانی می کند و فضای نوستالژیک و جالبی دارد.

is13

دمنوش های معطر این کافه مخاطبان بسیار داشته و در کنار دکور سنتی و جذاب و فضای آرام بخش مورد نظر کافه باز ها، همواره پیشنهادهای خوردنی و خواندنی هیجانی برای همه نوع سلیقه دارد.

is14

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کافه تلاش کرده تا دکوراسیون خاصی را در معرض دید علاقمندان به کافه گردی قرار دهد. خبری از نشانه های پهلوانی و تاریخی کافه حاج میرزا نیست، اما بخشی از صنایع دستی و ترکیبی از سبک زندگی قدیمی و مدرن اصفهانی ها را می توان در این کافه شاهد بود.

is15

قهوه زعفران، چای سفید، چای بهار نارنج، چای لیمو، چای رنجبیل، چای کوهی آویشن، چای نعنا و لیمو، چای بابونه، گل گاوزبان، شیر زنجبیل، جین سینگ، نوشیدنی های سرد فرنگی و سکنجبین خیار از جمله پیشنهادات هیجانی کافه شربت سرا برای اصفهان گردهای عشق خاص گردی است.

توصیه شده که شیر زنجبیل و دمنوش های طبیعی آنجا را امتحان کنید.

کافه رادیو

is16

اسمی جالب برای کافه ای جالب که یکی از مقصدهای جذاب کافه گردی در نصف جهان به شمار می رود. این کافه در خیابان آمادگاه، طبقه فوقانی تالار سوره قرار دارد. کافه ای دنج که صبحانه لذیذی معمولا سرو می کند و از باریستاهای صمیمی برخوردار است.

is18

وقتی صحبت از کافه رادیو می شود یاد برنامه جذاب مرحوم مهران دوستی در رادیو می افتیم. اما این کافه رادیو، جایی با نوشیدنی ها و خوردنی های خوشمزه است که یکی از گردشگری های عصرانه در خیابان آمادگاه اصفهان را می توان در آنجا سپری کرد.

کافه رادیو اصفهانی ها را با کافه رادیو کیش که در هتل پارمیس واقع شده است اشتباه نگیرید.

is17
کافه رادیو کیش

خوان گستر

یکی دیگر از مقصدهای کافه و رستوران گردی اصفهانی ها، سیتی سنتر یا همان رستوران خوان گستر است که در سپاهان شهر قرار دارد و نزدیک اتوبان شهیددستجردی است. نامی آشنا برای رستوران گردهای نصف جهانی که با محیطی جذاب و شیشه های بلند، محیطی خاص برای نوشیدن و خوردن انواع غذاهای فرنگی و ایرانی فراهم می کند.

این رستوران همچون شاندیز، از جمله رستوران های معروف اصفهان است.

رستوران ملل زینو که در خیابان حکیم نظامی و بالای چهار راه شریعتی قرار دارد نیز از جمله دیگر مقصدهای رستوران گردی و پاتوق های شبانه اصفهانی ها به شمار می رود.

گفتنی است علاوه بر ۱۰ مقصد بالا، باغ رستوران سه کاج اصفهان نیز در چند سال اخیر با استقبال نصف جهان گردها مواجه شده که بد نیست از آن نیز استفاده کنید.

رستوران گردی در نصف جهان

اگر مسافر نصف جهان بودید، مقصد های شکم گردی زیر را در نظر داشته باشید.

  • رستوران جم نشین واقع در اتوبان دستجردی، نرسیده به بهارستان، قبل از قله شور. شماره: ۰۳۱۳۶۵۴۰۸۶۹
  • رستوران هرمس واقع در نظر شرقی، کوی کلیسای وانک. شماره: ۰۳۱۱۶۲۹۳۳۴۹
  • رستوران شب نشین واقع در بلوار آتشگاه، بعد از کوه آتشگاه، تالار و باغ رستوران شب نشین. شماره: ۰۳۱۱۳۶۷۷۹۳۹
  • رستوران گردان هتل آسمان واقع در خیابان مظهری، روبروی پل فلزی. شماره: ۰۳۱۲۳۶۹۰۳۰۱
  • رستوران خوانسالار واقع در چهار باغ بالا، روبروی تعاونی برق منطقه ای. شماره: ۰۳۱۶۶۶۰۶۰۴
  • رستوران سیب واقع در انتهای خیابان آتشگاه. شماره: ۰۳۱۳۷۷۰۷۰۵
  • رستوران زاگرس واقع در پارک کوهستانی صفه. شماره: ۰۳۱۹۵۰۱۶۰۰۱
  • رستوران باستانی واقع در میدان امام، جنب مسجد امام. شماره: ۰۳۱۲۲۰۰۳۷۴
  • رستوران شهرزاد واقع در خیابان چهار باغ عباسی خیابان عباس آباد. شماره: ۰۳۱۱۲۲۰۴۴۹۰
  • رستوران طهران واقع در جاده نجف آباد، سه کیلومتر بعد از سه راه دریچه. شماره: ۰۳۱۳۳۵۶۴۳۱۷
  • رستوران ایتالیایی زاوا واقع در خیابان شیخ صدوق جنوبی کوی پرواز. شماره: ۰۳۱۳۶۷۰۱۰۰۰
  • رستوران سنتی آشتی واقع در خیابان فیض تقاطع خیابان ارباب.
  • رستوران آرا خوان واقع در سی و سه پل. ابتدای چهار باغ بالا. شماره: ۰۳۱۶۲۷۴۵۴۷
  • رستوران دادا واقع در خیابان خواجه عمید. شماره : ۰۳۱۲۳۰۰۲۶۰

توصیه های اصفهان گردی

is29

۱- قبل از سفر به اصفهان، فرصت های گردشگری و تفریحی و اقامت را از اداره کل گردشگر استان اصفهان چک کنید.

۲- از درگاه های زورق و پین تا پین برای خرید بلیط هواپیما و اجاره محل اقامت سنتی و مدرن در نصف جهان استفاده کنید.

۳- خرید صنایع دستی اصفهان، کمک به اقتصاد صنایع دستی در ایران است که بخشی از بودجه گردش در نصف جهان را به این موضوع اختصاص دهید.

۴- بهترین مراکز تهیه و تولید گز و سوهان اصفهان را از مغازه های قدیمی میدان نقش جهان یا قدیمی های این شهر سوال کنید.

۵- خاتم و مینا کاری و معرق اصفهان در کنار نقره اصفهان، شهره جهانی دارد و گردشگری شهری خود را در اطراف میدان نقش جهان و بازار بزرگ این شهر، بر روی این موارد نیز متمرکز کنید.

۶- توصیه های گردشگران جهانی مسافر به اصفهان را در لونلی  پلنت و تریپ ادوایزر نیز می توانید دنبال کنید.

۷- اگر عازم اصفهان شدید و کوله پشتی گرد بودید، کوچ سرفینگ بازهای این شهر میزبان نواز می توانند انتخاب خوبی برای اقامت کوتاه باشد.

۸- شهرداری اصفهان نیز آماده پاسخ گویی اینترنتی سوالات مسافران نورزی به این شهر دیدنی است.

اگر به نصف جهان و مقصدهای شکم گردی این گفتار رفتید، تصاویر و برداشت های نوروزی خود را در قالب تصویر و ویدئو از طریق کانال های روزیاتو در تلگرام و اینستاگرام ارسال کنید.

جدید ترین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را در دنیای سفر و آرمان سفر دنبال کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • فربد فروردین ۴, ۱۳۹۶

    به به 🙂 این پیشنهادهای جذاب بدین همیشه. دمتون گرم. چیزهایی میگید وقتی برای دوستام میفرستم میگن دمت قیژژژژژژژژژژژژژزز 🙂
    THANK YOUUUUUUUUUY

    • محرابی فروردین ۵, ۱۳۹۶

      همینطوره
      من شربت خانه فیروز رفتم. نوشیدنی هاش رو در جاهای دیگه ندیدم. البته همیشه توصیه های مستر تستر عالیه

  • مینا لاهوتی فروردین ۵, ۱۳۹۶

    چقدر کافه های خووووووووووووووشکل 🙂 یادداشت کردمشون