خوراکی های کنسروی که باید از مصرف آنها پرهیز کرده و جایگزین مناسب تری را برگزینید

خوراکی های کنسروی که باید از مصرف آنها پرهیز کرده و جایگزین مناسب تری را برگزینید

همان طور که به خوبی می دانید، غذاهای کنسروی در داخل ظروف فلزی قرار داده می شوند. خوراکی های موجود در کنسروها، عامل اصلی به وجود آمدن نوعی ترکیب شیمیایی به نام «بیسفنول» هستند که به BPA نیز شناخته می شود و می تواند تهدیدی برای سلامت افراد باشد. از افزایش وزن گرفته تا سرطان از جمله مواردی هستند که بر اثر مصرف مواد خوراکی کنسروی به وجود می آیند.

شاید تعجب کنید اگر بدانید، در آمریکا، عامل اولیه ورود ماده شیمیایی «بیسفنول» به بدن، غذاهای کنسروی هستند. در ادامه به بررسی برخی از خوراکی های کنسروی پرداخته خواهد شد که بهتر است از مصرف آنها خودداری شده و مواد غذایی تازه جایگزین آنها شوند. با هم این فهرست را مرور می کنیم:

رب و سس گوجه فرنگی

1

عمدتا غذاهای اسیدی در مقایسه با سایر غذاها، تولید «بیسفنول» بیشتری می کنند. گزارش های بدست آمده از مصرف کنندگان نشان داده که رب و سس گوجه فرنگی نیز در این گروه قرار دارند.

انواع دیگر غیر فلزی همچون شیشه ای می تواند «بیسفنول» کمتری را به وجود آورد.

تن ها

2

مطالعات نشان داده که تن ماهی در مقایسه با سایر خوراکی هایی کنسروی دارای بالاترین میزان «بیسفنول» است.

سبزیجات کنسروی

3

سبزیجات سبز رنگ و ذرت بالاترین میزان «بیسفنول» را در میان سبزیجات دارا هستند. بنابراین بهتر است که از انواع تازه آن که مقادیر فیبر بیشتری دارد استفاده شود. همچنین انواع فریز شده آن در مقایسه با کنسروها بهتر هستند.

شیرخشک نوزادان

4

در مطالعه ای که نتیجه آن در مجله «کشاورزی و ترکیبات شیمیایی غذاها» به چاپ رسید نشان داده شد، در تمام شیرخشک های نوزادان حتی پس از ترکیب آنها با آب، «بیسفنول» وجود دارد.

به همین دلیل نیز بهتر است شیرخشک هایی را که در ظروف پلاستیکی نگهداری می شوند یا به صورت مایع هستند را خریداری کنید.

نوشابه

5

جمیعی از مطالعات انجام پذیرفته خصوصا در نشریه «هلث کانادا» نشان داده که در نوشیدنی هایی که در داخل قوطی قرار دارد، «بیسفنول» دیده می شود که بیشترین مقدار آن در انواعی چون سون آپ وجود دارد.

لوبیاها

6

برای آنکه از ورود «بیسفنول» به بدن جلوگیری به عمل آورید بهتر است از مصرف لوبیای کنسروی پرهیز کنید. برای پخت لوبیاها زمان زیادی نیاز است، به همین دلیل نیز می توانید از زودپز برای پخت سریع تر لوبیا استفاده کنید. لوبیای سیاه می تواند سلامت ترین نوع لوبیا به شمار آید.

سوپ و انواع خورش ها

7

مطالعات نشان داده اند که سوپ و انواع خورش های کنسروی نیز محتوی «بیسفنول» هستند. خصوصا در انواعی که در آنها گوجه فرنگی، بیف و گوشت های قلقلی وجود دارند، می تواند «بیسفنول» موجود در ظرف را دریافت کنند. بنابراین بهتر است از انواع خانگی سوپ و خورش استفاده شود.

سالسا

8

در مقایسه علمی به عمل آمده بر روی انواع اورگانیک و غیراورگانیک سالساهای کنسروی و بطری ای نشان داده شده که احتمال وجود «بیسفنول» در آنها وجود دارد. به دلیل ترکیباتی چون گوجه فرنگی، پیاز و انواع فلفل ها خصوصا بر روی سطح رویی ظرف های فلزی سالسا، «بیسفنول» به وجود می آید.

با استفاده از انواع خانگی آن می توانید مواد تشکیل دهنده سالم تری را به کار ببرید.

اسپری های خامه یا لبنیات فشرده شده

9

در داخل چنین اسپری هایی عمدتا «بیسفنول» وجود دارد. حتی در انواع اسپری های پنیرهای فرآوری شده و یا روغن های فرآوری شده فشرده نیز این ترکیب شیمیایی دیده می شود. بنابراین بهتر است چنین انواع خامه یا لبنیاتی را در منزل تهیه کنید.

آنچه مسلم است تهیه و مصرف مواد غذایی تازه نه تنها در موارد برشمرده شده بلکه در مورد سایر موارد نیز می تواند مزایای فراوانی داشته باشد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود