آنچه لازم است درباره «ارز مسافرتی» بدانیم

جدید ترین شرایط برای دریافت «ارز دانشجویی»، «ارز زیارتی» و «ارز درمانی»

آنچه لازم است درباره «ارز مسافرتی» بدانیم

یکی از مقولاتی که در چند سال اخیر وارد حوزه مسافرت های برون مرزی زمینی یا هوایی هموطنان جهانگرد شده ، موضوع ارز مسافرتی و شیوه و فرآیند دریافت آن است. اکنون، برای دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور نیز ارز دانشجویی تخصیص داده می شود که در صورت تحصیل در دانشگاه های ارزشیابی شده وزارت علوم، ماهانه ارز مشخصی به شما پرداخت خواهد شد.

اکنون که بهار ۹۶ را سپری می کنیم، موج دوم سفرهای بهاری هموطنان پس از تعطیلات نوروزی به مقصدهای گردشگری مختلف منطقه و قاره های دیگر آغاز شده و به نظر می رسد، صدها هزار هموطن با بحث ارز مسافرتی اعم از گردشگری و زیارتی و درمانی و تحصیلی مواجه هستند. اگر شما هم قصد دریافت ارز مسافرتی را در روزهای آینده دارید، مطالعه این گفتار توصیه می شود.

چرا ارز مسافرتی؟

ارز مسافرتی، به مسافران خارج از کشور به صورت یک بار در سال تخصیص داده می شود. یعنی شما چه به صورت زمینی، چه به صورت هوایی و چه به صورت دریایی سفر کنید، یک بار در سال این فرصت را خواهید داشت تا بر اساس حواله ارزی، ارز مسافرتی را دریافت نمایید.

این ارز، بهایی به نسبت کمتر از ارز آزاد دارد و با توجه به هزینه های پرداخت خروجی و هزینه های ایاب و ذهاب به فرودگاه و مسائلی از این دست، چنین ارزی حتی اگر به شما ۳۰۰ دلار هم پرداخت شود،‌ می تواند هزینه های فوق الذکر را به جهت تفاوت ارز مسافرتی با آزاد به نوعی پوشش دهد.

از طرفی، ارز مسافرتی برای واجدان شرایط، یکی از حقوق مسافران در سفرهای خارج از کشور است که به نظر می رسد دریافت آن، خالی از لطف نیست. برای تهیه ارز مسافرتی، می بایستی به یکی از شعب بانک های عامل در سراسر کشور مراجعه کنید.

اشخاص بالای ۱۲ سال می توانند یک بار در سال، ارز مسافرتی به نرخ مبادله ای طبق ضوابط و مقررات جاری ارزی ابلاغی توسط بانک مرکزی تا سقف ۳۰۰ دلار دریافت کنند. این رقم چند سال پیش، ۱۰۰۰ دلار آمریکا بود که به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش درآمدهای ارزی دولتی، به یک سوم کاهش یافت.

بانک های سامان، ملی و ملت، اکنون حواله های ارزی مسافرتی را صادر می کنند. توجه داشته باشید که شعب بانک های عامل فوق الذکر در سراسر کشور،‌ تنها بر اساس مدارکی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم، حواله ارزی برای شما صادر می کنند و می بایست در سالن ترانزیت فرودگاه یا در پایانه های مرزی، نسبت به دریافت ارز اقدام کنید.

بنابراین هیچ یکی از شعب بانک ها در سطح کشور، ارز به شما پرداخت نخواهند کرد. توجه داشته باشید که تفاوتی بین حواله ارزی بانک سامان با بانک ملت یا ملی نیست و از هر بانکی که حواله ارزی معتبر دریافت کنید، همان سقف ارزی در فرودگاه به شما پرداخت خواهد شد.

اگر شما با خانواده ۵ نفری خود سفر می کنید، ‌می توانید جمعا ۱۵۰۰ دلار آمریکا،‌ ارز مسافرتی به نرخ مبادله ای دریافت کنید که همانطور که قبلا گفتیم، تفاوت نرخ ارز مبادله ای با آزاد این رقم، در بدترین حالت، کل هزینه های خروجی و ایاب و ذهاب شما به فرودگاه و بالعکس را پوشش می دهد.

چه مدارکی برای دریافت ارز مسافرتی نیاز داریم؟

arz1

بسیارند مسافرانی که برای دریافت ارز مسافرتی به شعب بانک های عامل در سراسر کشور مراجعه می کنند، اما مدارک مورد نیاز را جهت تشکیل پرونده با خود به همراه نمی برند و همین امر، سبب می شود تا در صدور حواله ارزی، کارشان به تاخیر بیفتد.

به دلیل آنکه معمولا صدور حواله ارزی تا ساعت ۱۲ در بانک های عامل سراسر کشور انجام می شود و تا پایان وقت اداری (ساعت ۴ عصر) نیست، بنابراین شما در طول روز، وقت محدود تری برای دریافت حواله ارزی دارید. برای همین،‌ جهت جلوگیری از اتلاف وقت و با توجه به حجم درخواست ها در نیمه نخست سال، توصیه می شود که مدارک زیر را در مراجعه به شعبه با خود همراه داشته باشید:

۱-اصل و تصویر صفحه اول گذرنامه

حتما در مراجعه به بانک جهت دریافت حواله ارزی، اصل و تصویر صفحه نخست گذرنامه ای که حداقل از زمان سفر شما، ۶ ماه اعتبار داشته باشد با خود همراه داشته باشید. عدم همراهی این سند، نخستین شرط صدور حواله ارزی را نخواهد داشت.

اگر با خانواده سفر می کنید، اصل گذرنامه کلیه همراهان نیز با خود به بانک برده و تصویر رنگی یا سیاه و سفید صفحه اول را نیز در اختیار شعبه قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر همراهان شما کم تر از ۱۲ سال سن داشته باشند، به آن ها حواله ارز مسافرتی داده نمی شود.

۲-اصل و تصویر بلیط هواپیما

حتما در مراجعه به شعبه بانک جهت دریافت حواله ارز مسافرتی، اصل و تصویر بلیط هواپیما که ممهور به مهر آژانس باشد را نیز به همراه داشته باشید. این از مدارک دریافت حواله ارز مسافرتی است که شما بتوانید اثبات کنید که در فلان تاریخ، عازم کشور مقصد هستید.

اگر اینترنتی بلیط را خریداری کردید، کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادر کننده بلیط، تاریخ و زمان خرید و همچنین تاریخ حرکت می بایست روی آن قید شده باشد. این اطلاعات را باید برای کلیه همراهان نیز به شعبه ارائه دهید.

۳-اصل و تصویر روادید

اگر به کشوری سفر می کنید که داشتن روادید در مبدا، از الزمات سفر است،‌ می بایست اصل و تصویر روادید مزبور را نیز ضمیمه مدارک دریافت حواله ارز مسافرتی کنید. اگر شما به کشورهایی سفر می کنید که مانند ترکیه یا گرجستان، داشتن روادید در مبدا، الزامی ندارد، از این قاعده مستثنی هستید.

۴-اصل و تصویر فیش عوارض خروج از کشور

اصل و تصویر فیش عوارض خروج از کشور را حتما باید برای هر مسافر، ضمیمه پرونده درخواست حواله ارز مسافرتی بکنید. هر فردی باید به طور جداگانه،‌ عوارض خروج از کشور را پرداخت کند و شما نمی توانید برای چند بار تردد، یک بار تنها عوارض پرداخت کنید.

بنابراین به ازای هر همراهی که با شما به سفر خارج از کشور می آید، عوارض خروج از کشور جداگانه پرداخت و آن را ضمیمه مدارک درخواست حواله ارز مسافرتی بکنید.

۵-اصل کارت ملی

اصل کارت ملی کلیه افرادی که درخواست حواله ارز مسافرتی می کنند هنگام درخواست، الزامی است.

۶-تکمیل فرم درخواست

این فرم می بایست از شعبه بانک عامل دریافت و بر اساس اطلاعات مورد نیاز از مسافر، تکمیل شود. توجه داشته باشید که این اطلاعات،‌ اطلاعات حقوقی مهم بوده و ثبت می شود،‌ لذا ارائه اطلاعات مخدوش، سبب نقض حقوق قانونی شده و بعضا با پیگرد قانونی همراه می شود. لذا تلاش کنید تا برای جلوگیری از اتلاف وقت و سردرگم نشدن در فرودگاه جهت دریافت حواله ارزی، اطلاعات این برگه به درستی تکمیل و در اختیار بانک قرار بگیرد.

آنچه باید در دریافت ارز مسافرتی بدانیم

arz3

در دریافت ارز مسافرتی، رعایت برخی از نکات اهمیت دارد:

۱- حضور شخص متقاضی دریافت ارز مسافرتی در شعبه برای احراز هویت و تکمیل فرم درخواست و امضا‌‌ٔء فرم، الزامی است. یعنی اگر شما به همراه همسر و فرزند خود سفر می کنید، در صورتی که فرزند بالای ۱۲ سال دارید، می بایست ایشان نیز در صورتی که برایش درخواست ارز مسافرتی می کنید،‌ در شعبه حضور داشته باشید.

۲- الزامی برای ارائه شناسنامه قدیم یا جدید جهت درخواست صدور حواله ارزی در شعب وجود ندارد.

۳- اگر گذرنامه شما اخیرا تعویض شده است یا المثنی دریافت کرده اید، می بایستی گذرنامه قبلی را نیز به متصدی ارزی شعب بانک های عامل ارائه دهید تا بررسی گردد.

۴- برای جلوگیری از اتلاف وقت در زمان تکمیل مدارک، معادل ریالی کل ارز درخواستی را در کارت شتابی که در اختیار دارید موجه داشته تا بتوانید پس از اعلام متصدی باجه، آن مبلغ را پرداخت کنید. الزامی برای پرداخت از کارت شتابی که متعلق به شما باشد، نیست.

۵- در زمان درخواست صدور حواله ارز مسافرتی، فرودگاهی که پرواز شما از آنجا انجام می شود را به متصدی باجه اعلام کنید تا در حواله و مدارک قید کند. یعنی اگر از فرودگاه تبریز یا فرودگاه امام تهران قصد سفر به خارج از کشور را دارید،‌ می بایست نام فرودگاه را اطلاع دهید. چرا که در آن فرودگاه تنها به شما ارز مسافرتی پرداخت می شود.

۶- اگر شما امسال در نخستین سفر خارج از کشور خود،‌ موفق به دریافت ارز مسافرتی نشده اید، این فرصت برای شما تا ۲۹ اسفند ۹۶ محفوظ است که درخواست ارز مسافرتی برای سفرهای بعدی بکنید.

۷- ارز مسافرتی برای سفر انجام نشده تعلق می گیرد.

۸- بعضی از مسافران دقیقه ای نودی،‌ درخواست ارز مسافرتی را به روز آخر قبل از پرواز موکول می کنند که این موضوع شانس دریافت حواله و گرفتن ارز در سالن ترانزیت را کاهش می دهد.

۹- اگر خواهان دریافت ارز مسافرتی در سال جدید هستید، اطلاعات لازم را از روابط عمومی بانک های عامل کسب کنید.

۱۰- به دلیل آنکه بانک های خاصی در کشور، حواله ارزی مسافرتی صادر می کنند، نزدیک ترین شعبه به محل سکونت یا محل کار خود را انتخاب کنید و شب قبل، محل این شعبه را شناسایی کنید.

۱۱- کلیه ایرانیانی که مقیم خارج از کشور هستند، نمی توانند ارز  مسافرتی به نرخ مبادله ای دریافت کنند.

۱۲- برخی از بانک ها مانند بانک سامان، این امکان را برای دریافت کنندگان ارز مسافرتی  فراهم کرده اند که از همان شعبه ای که ارز درخواست کرده اند، بیمه مسافرتی نیز دریافت کرده تا سفر خود را بیمه کنند. البته این بیمه، از شرایط دریافت حواله ارزی نیست.

درباره ارز زیارتی

ارز زیارتی، مبلغش کم تر از ارز مسافرتی هوایی است و مخصوص آن دسته از هموطنانی است که قصد عزیمت به مقصدهای گردشگری مذهبی همچون عتبات عالیات و بیت الله الحرام را دارند. این افراد می توانند همچون شرایط ارز مسافرتی، یک بار در سال درخواست ارز مسافرتی زیارتی کرده و ۲۰۰ دلار آمریکا به نرخ مبادله ای، ارز دریافت کنند.

آن ۳ بانک معرفی شده، در زمینه صدور حواله ارز زیارتی نیز فعال هستند. قابل ذکر است که دریافت حواله ارز زیارتی و همچنین دریافت ارز زیارتی در زمانی امکان پذیر است که هویت شخص دریافت کننده،‌ محرز شود. یعنی شما به نیابت کسی نمی توانید حواله ارزی را نقد کنید.

همچنین، می بایست نام شما به عنوان درخواست کننده ارز زیارتی در درگاه سازمان حج و زیارت قید شود.

شرایط دریافت ارز مسافرتی دانشجویی

arz2

اگر شما در سال جدید، عازم یکی از کشورهای دنیا برای تحصیل هستید، به شما بر اساس قوانین بانک مرکزی، ارز دانشجویی تعلق می گیرد. این ارز، به دانشجویان آزاد غیر بورسیه که در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در یکی از دانشگاه های خارج از کشور به صورت حضوری (و نه غیر حضوری و آنلاین) مشغول به تحصیل هستند، تعلق می گیرد.

شرط دریافت این ارز آن است که شما حتما در دانشگاه هایی مشغول به تحصیل شده باشید که توسط سیستم معیاربندی دانشگاهی اداره کل دانش آموختگان خارج از کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارزشیابی شده باشد و در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم باشد.

اگر شما در یکی از دانشگاه های خارج از کشور که مورد تایید وزارت علوم نیست مشغول به تحصیل شوید یا دوره آموزشی شما به صورت آنلاین یا غیر حضوری باشد، ارز دانشجویی به شما تعلق نخواهد گرفت. دریافت ارز دانشجویی منوط به تایید وزارت علوم کشورمان و تایید سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد است.

یعنی اگر شما در سوئد مشغول به تحصیل هستید، نامه پذیرش شما و گواهی اشتغال به تحصیل شما برای هر ترم تحصیلی، می بایست از دانشگاه سوئدی به سرکنسولگری ایران در استکهلم ارسال تا مهر و امضا شده و به تهران ارسال شود. برخی از این فرآیندها را به صورت اینترنتی نیز می توان انجام داد.

از طرفی، به دانشجوی مقطع کارشناسی خارج از کشور، ارز دانشجویی تعلق نمی گیرد. جهت دریافت ارز دانشجویی، حتما الزامی به حضور دانشجو نیست. چرا که وی در خارج از کشور مشغول به تحصیل است. لذا پدر یا مادر یا همسر می توانند از جانب وی، فرآیندهای اداری و حقوقی را انجام دهند.

اگر هیچ کدام از این افراد نبودند، وکیل پایه یک دادگستری نیز می تواند با وکالت نامه معتبر، که در آن انجام امور دریافت ارز دانشجویی قید شده باشد، این فرآیند ها را به نیابت انجام دهد.

به دانشجویان خارج از کشور که واجد شرایط برای دریافت ارز دانشجویی باشند، ماهانه ۱۰۰۰ دلار آمریکا به نرخ مبادله ای و به اعضای خانواده همراه آنها نیز ماهانه ۵۰۰ دلار آمریکا به نرخ ارز مبادله ای تخصیص داده می شود.

کل مبلغ ریالی ارز دانشجویی می بایست به حساب بانک عامل در سراسر کشور پرداخت و فیش پرداختی به همراه مدارک زیر، به بانک های عامل اعطا شود.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ارز دانشجویی

arz4

برای دریافت ارز دانشجویی،‌ مدارک  زیر می بایست ضمیمه پرونده شود:

۱- اصل شناسنامه و کارت ملی هویتی شخصی که درخواست کننده ارز دانشجویی است.

۲- تصویر گذرنامه شخص متقاضی

۳- تصویر روادید دانشجو

۴- اصل نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت و آموزش پزشکی مبنی بر اشتغال به تحصیل متقاضی در زمان درخواست ارز دانشجویی برای ترم مشخص در سال مشخص.

۵- نامه وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری با وزارت بهداشت و آموزش پزشکی مبنی بر تایید دانشگاه اشتغال به تحصیل.

نکته ۱: در راستای تحقق راهبردهای کلان سازمان امور دانشجویان در جهت الکترونیکی نمودن واصلاح فرایند های کاری و نیز در جهت تسهیل، سرعت بخشی و عدم نیاز به مراجعه ی حضوری در روند رسیدگی به درخواست های ارز دانشجویی از تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۴ حواله فیزیکی (کاغذی) صادر نشده است.

بنابراین پس از تایید درخواست توسط کارشناس اداره تسهیلات دانشجویی، دانشجو یا بستگان درجه یک یا وکیل قانونی وی باید ابتدا از بخش “لیست درخواست ها” در سامانه ی نشا کد رهگیری ر ا پرینت بگیرند و سپس مستقیماَ به شعب ارزی بانک تجارت یا سامان در سراسر کشور برای دریافت ارز دانشجویی مراجعه نمایند.

ضمن اینکه از این پس برای کسانی که قصد ثبت نام جدید دارند پرداخت هزینه ی ثبت نام فقط به صورت الکترونیکی امکان پذیر است.

نکته۲: با توجه به مصوبه هیئت محترم وزیران و نامه شماره ۴۲/۱/۱۱۸۸۹۹ مورخ ۴ دی ۱۳۹۵ معاونت محترم پشتیبانی و مدیریت منابع سازمان امور دانشجویان، متقاضیان جهت ارائه هر یک از خدمات ذیل از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ نسبت به واریز مبلغ یکصد و پانزده هزار ریال (یازده هزار و پانصد تومان) به شماره حساب ۲۱۷۲۰۱۹۰۰۶۰۰۲ نزد بانک ملی شعبه فردوسی، به نام درآمد های اختصاصی غیر قابل برداشت سازمان اقدام نمایند.

علاوه بر این فیش، می بایست مدارک زیر را نیز ضمیمه پرنده درخواست ارز دانشجویی بکنید:

۱- صدور نامه معرفی اولیه برای درخواست معافیت تحصیلی

۲- تمدید معافیت تحصیلی

۳- معرفی به اداره کل گذرنامه (خروجی)

۴- گواهی اشتغال به تحصیل که به تایید دانشگاه مقصد و مهر کنسولگری ایران در کشور مقصد رسیده باشد.

برای دریافت ارز دانشجویی، ایجاد پروفایل و پرونده در سامانه نشا ضروری است. برای ثبت نام به این بخش مراجعه کنید.

دقت فرمایید که رشته هایی نظیر: پزشی، دندانپزشکی و سایر رشته های مربوط به وزارت بهداشت نمی توانند از طریق این سامانه اقدام به ثبت نام و از تسهیلات آن استفاده نمایند.

 سوالات مهم برای ارز دانشجویی

 معرفی به بانک برای دریافت ارز دولتی چگونه است؟

پس از ثبت درخواست ارز در سامانه و در صورت تائید درخواست یک کد رهگیری از طریق سامانه دریافت می نمائید و شما به عنوان دانشجوی مورد تایید وزارت برای بازه مشخصی از تحصیلتان می توانید ارز دولتی از بانک دریافت نمایید.

یعنی وزارت علوم گواهی اشتغال به تحصیل شما را تایید و قید می کند که شما برای بازه چند ماهه می توانید ارز دولتی دریافت نمایید.

بطور مثال اگر در گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری شما که به تایید نمایندگی ایران در کشور محل تحصیلتان رسیده، قید شود شما در ترم جاری به مدت ۴ ماه اشتغال به تحصیل دارید، شما پس از تاییدیه این وزارت، با در دست داشتن نامه معرفی به بانک که این اداره در اختیار شما قرار می دهد، پس از مراجعه به بانک مورد نظرتان که تسهیلات ارزی در اختیار عموم قرار می دهد، به اندازه بازه ۴ ماهه می توانید ارز دولتی دریافت نمایید.

 مراحل انجام کار  در سامانه نشا وزارت علوم چگونه است؟

اگر متقاضی دریافت نامه معرفی به بانک برای دریافت ارز دولتی هستید. مراحل زیر را می بایست انجام دهید

۱. ثبت نام در سامانه نشا و تشکیل پرونده گام نخست برای شما تشکیل پرونده در سایت نشا است. شما می توانید بصورت الکترونیکی ثبت نام را صورت دهید.

برای ثبت نام شما می توانید وارد سایت نشا به این آدرس شوید و از لینک ثبت نام که در بالای صفحه مشاهده می کنید استفاده نمایید پس از ثبت نام در سایت نشا، شماره پرونده، نام کاربری و گذرواژه حساب کاربری در اختیارتان قرار خواهد گرفت. به خاطر سپردن این موارد بسیار اهمیت دارد.

۲. ورود به سامانه نشا و پروفایل شخصی خود و ثبت درخواست نامه معرفی به بانک پس از تشکیل پرونده و دریافت نام کاربری و گذرواژه، شما می توانید از طریق لینک ورود به سامانه نشا، وارد پروفایل شخصی خود شوید.

بنابرین پس از ورود به سامانه، از منوی مدیریت درخواست ها، گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را به دقت پر نمایید. برای تسهیل در دریافت نامه مورد نظر، از طریق بانک در سراسر کشور انتخاب شده اند.

بنابرین نیازی به حضور در این اداره نیست و شما می توانید نزدیک ترین موسسه را انتخاب نمایید. از طرفی شما می بایست تاریخ مطلوب خود را برای دریافت نامه، در آن فرم انتخاب نمایید تا پس از تایید درخواستتان در آن تاریخ به شعبه بانک انتخابی خود مراجعه نمایید.

پس از ثبت درخواست، شما درخواست خود را در لیست درخواست ها خواهید دید که در وضعیت انتظار قرار گرفته است.

شرایط استفاده از تسهیلات غیر ارزی دانشجویی چیست؟

 برای استفاده از تسهیلات غیر ارزی دانشجویی وزارت علوم به دانشجویان خارج از کشور، داشتن مدرک زیر الزامی است:

 تحصیل در دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری.

  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل جدید (به تاریخ روز) با تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور .
  • ارائه ریز نمرات سال های گذشته.
  • روشن بودن وضعیت نظام وظیفه برای دانشجویان پسر.
  • در اختیار داشتن: کارت پایان خدمت، داشتن کارت معافیت دائم، داشتن معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور‌.
  • ضمیمه نمودن کارت پایان خدمت؛ کارت معافیت دائم؛ نامه معافیت تحصیلی.
  • ثبت نام در سایت نشا و ایجاد پروفایل.

تسهیلات غیر ارز مسافرتی به دانشجویان خارج از کشور چیست؟

موارد تسهیلات غیر ارزی دانشجوئی عبارت است از:

  • استفاده از تخفیف هواپیمایی، ۱ بار در سال که توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل قابل اقدام است.
  • ارائه بلیط هواپیمایی رفت و برگشت با تخفیف روی خط هوایی ایران ایر.
  • معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت ۲ نوبت در سال. در صورتی که فاصله ورود و خروج، بیش از ۳ ماه باشد.
  • عدم نیاز به پرداخت مبلغ صدور گذرنامه.
  • دریافت کلیه تسهیلات فوق الذکر برای همسر و فرزند دانشجوی شاغل به تحصیل در خارج از کشور.

چگونه ارز مسافرتی درمان دریافت کنیم؟

arz5

در صورتی که برای درمان به خارج از کشور سفر می کنید، تا ۱۰ هزار دلار ارز به نرخ مبادله ای به شما پرداخت می شود. در هنگام درخواست، می بایست برآورد هزینه مرکز درمانی خارج از کشور ارائه و توسط وزارت بهداشت تایید شود.

همچنین تشخیص کتبی پزشک متخصص معالج داخلی که در آن نیاز به ادامه درمان خارج و میزان ارز مورد نیاز قید شده باشد الزامی خواهد بود. ۳۰ درصد کل ارز پرداخت شده نیز، باید وثیقه در گروی بانک گذاشته شود.

اخذ تعهد کتبی از بیمار یا همراه وی مبنی بر ارائه اسناد و مدارک معالجه با تایید نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج تا ۶ ماه بعد از دریافت ارز.

بابت اقامت بیمار و همراه وی،‌ روزانه ۱۰۰ دلار ارز با نرخ مبادله ای پرداخت می شود و افراد متقاضی این نوع ارز بایستی به شعب بانک مراجعه کنند.

توصیه های ارزی

۱- آخرین اطلاعات ارزی مسافرتی را همواره از وزارت علوم کسب کنید.

۲- در صورتی که در رشته های پزشکی مشغول به تحصیل هستید، جهت فرآیند های دریافت ارز دانشجویی، از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی استعلام کنید.

۳- اگر پیش از سفر به مقصد تحصیلی،‌ خواهان دریافت ارز دانشجویی هستید، می بایست مبلغی را نزد بانک صادر کننده حواله ارزی،‌ وثیقه بگذارید.

۴- اطلاعات صرافی های مجاز سراسر کشور را در این لینک مشاهده کنید.

۵- متقاضیان ارز مسافرتی، فهرست شعب صادر کننده حواله ارزی را از درگاه بانک های ۳ گانه استعلام کنند.

۶- اگر متقاضی ارز زیارتی هستید، از ثبت اطلاعات خود در سامانه سازمان حج  و زیارت مطمئن شوید.

۷- در صورتی که خواهان دریافت ارز دانشجویی در رشته های غیر پزشکی هستید، حتما در سامانه نشا ثبت نام کنید.

۸- اگر به عنوان دانشجو، مبلغ قابل توجهی ارز به کشور مقصد وارد می کنید، تاییدیه ای مبنی بر اعلام منشاء صدور ارز به همراه داشته باشید تا در فرودگاه یا هنگام افتتاح حساب ارزی در کشور مقصد با مشکلی روبرو نشوید.

۹- در صورتی که به صورت کوله پشتی سفر می کنید،‌ حتما ارز خود را در ۲ جای مختلف قرار داده تا شانس بی پول شدن شما در صورت گم شدن یک وسیله ای که ارز در آن قرار داده بودید،‌ کاهش یابد.

۱۰- از تجربه های دانشجویانی که ارز دانشجویی دریافت کرده اند در صورت امکان برای تسریع در فرآیند های اداری بهره بگیرید.

توجه داشته باشید که سقف ورود ارز فیزیکی مسافرتی به داخل کشور توسط مسافر، ۱۰ هزار دلار آمریکا است. در صورتی که برای سفر در تابستان، قصد سفر دارید، خرید ارز کشور مقصد در بهار به دلیل کاهش تقاضا برای ارز آزاد، می تواند عاملی برای صرفه جویی در هزینه های سفر باشد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۷ نظر

ورود

  • مهربان فروردین ۱۷, ۱۳۹۶

    من از پاییز میخوام در لهستان شروع به تحصیل بکنم. آیا میتونم ارز دانشجویی بگیرم؟

    • علی زمانی فروردین ۱۷, ۱۳۹۶

      اگر دانشگاه لهستانی در فهرست دانشگاه های ارزشیابی شده وزارت علوم قرار دارد ، با ثبت نام در سامانه نشا و تکمیل مدارک (به خصوص دریافت نامه از سفارت ایران در ورشو) می توانید درخواست ارز دانشجویی برای ترم پاییز ۲۰۱۷ بکنید . مراحل را در این گفتار توضیح دادیم

  • صبا فروردین ۱۷, ۱۳۹۶

    روزتون بخیر
    الان دیدم این لینک رو. میشه بگید ارز دانشجویی به دانشجوی کارشناسی ارشد هم تعلق میگیره یا فقط به دانشجوی دکترا؟ چون شنیدم ارز به دانشجوی دکترا میدن فقط.

    • علی زمانی فروردین ۱۷, ۱۳۹۶

      همانطور که در متن مشاهده می فرمایید، به کلیه دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگااه های ارزشیابی شده وزارت علوم در خارج از کشور، ارز دانشجویی تعلق می گیرد و تفاوتی بین ارشد و دکترا ندارد.

  • لیلا فروردین ۱۷, ۱۳۹۶

    سامانه نشا چرا در دسترس نیست؟ ارز را میشه حضوری هم دریافت کرد؟

    • علی زمانی فروردین ۱۸, ۱۳۹۶

      سامانه نشا در دسترس است و پذیرش پرونده دانشجویی داره. از راهنمایی های ارائه شده در این گفتار استفاده کنید.
      ارز به صورت حضوری داده میشه.

      • حمیدی فروردین ۱۹, ۱۳۹۶

        من تست کردم
        درسته حرف شما و مشکلی نداره

  • کاتوزیان فروردین ۱۷, ۱۳۹۶

    من استفاده کردم. جالب بود. ایا به ایرانیان خارج از کشور هم که بدون بورس ایران رفتن هم تعلق میگیره ارز دانشجویی؟

    • علی زمانی فروردین ۱۸, ۱۳۹۶

      در صورتی که ملیت ایرانی داشته باشید و دانشگاه مورد تایید وزارت علوم مشغول به تحصیل باشید، این فرصت در اختیار شما قرار می گیرد. ارز دانشجویی به کسانی تعلق می گیره که از طرف دولت ایران، مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور نباشند.

  • شیرین فروردین ۱۸, ۱۳۹۶

    خوشم اومد. به چند تا از دوستام دادم.

  • رحیم فروردین ۱۹, ۱۳۹۶

    آقا من متوجه نشدم.
    اگه من در یک دانشگاه قبول بشم و بخوام برای ترم اول ارز دانشجویی بگیرم، وقتی هنوز نرفتم باید چی کار کنم؟

    • علی زمانی فروردین ۱۹, ۱۳۹۶

      این مشکل برای دانشجویان ترم اول هست. چرا که هنوز به کشور مقصد نرفته و نامه ادمیشن آنها و ثبت نام در دانشگاه، مورد تایید سفارت ایران در آن کشور قرار نگرفته. اما همانطور که گفتیم، میتوانید وثیقه گذاشته و ارز را دریافت کنید و بعد از ممهور کردن نامه به مهر سفارت، وثیقه شما ازاد خواهد شد. اطلاعات تکمیلی را از بانک های عامل یا بانک مرکزی دریافت کنید.

  • سبحان شهریور ۱۳, ۱۳۹۶

    در مورد ارز دولتی در مورد سفر زمینی اطلاعات کاملی اینجا نوشته نشده. اگه امکانش هست در مورد این مورد هم توضیح بدین که اصلا میشه با سفر زمینی ۳۰۰ دلار ارز دولتی دریافت کرد یا نه؟؟

  • شهاب آذر ۱۷, ۱۳۹۶

    سلام الان که ارز را حذف کردن و دیگه نمیدن باید ازاد خرید؟

  • armi دی ۲۲, ۱۳۹۶

    آخه چرا به دانشجوی کارشناسی تعلق نمیگیره

  • Mj مرداد ۱, ۱۳۹۷

    بعضی ها که ارزو تو فرودگاه میگیرن و سفرو لغو میکنن چهار میلیون سود میکنن..

    • علی زمانی مرداد ۱, ۱۳۹۷

      توجه داشته باشید که اگر پس از عبور از گیت گذرنامه و دریافت ارز از باجه بانک ملی در فرودگاه ها، به هر دلیلی سفر رو لغو کنید، ارز مسافرتی تحویلی به شما، توسط مسئولان فرودگاهی گرفته می شود و به بانک عودت می شود. فقط لغو ناخواسته سفر (مثل اتفاقی که برای پرواز تهران-بمبئی رخ داد) باعث عدم باز پس گیری ارز مسافرتی مسافران می شود. بنابراین امکان لغو سفر و دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه وجود ندارد.