چه دلایلی سبب می شوند رژیم های سخت غذایی منجر به کاهش وزن نشوند؟

ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی با گرفتن رژیم های سخت غذایی

چه دلایلی سبب می شوند رژیم های سخت غذایی منجر به کاهش وزن نشوند؟

واضح است که پیگیری رژیم های غذایی مناسب و کارآمد در کنار فعالیت بدنی و کاهش استرس های روزمره می تواند سبک زندگی سلامتی را برای افراد به وجود آورد اما متاسفانه برخی از انواع رژیم ها فشار فراوانی را به فرد وارد می آورد که از آنها به رژیم های سخت یاد می شود.

بسیاری از شخصیت های مشهور، بازیگران مطرح سینما، مدل ها و سوپر مدل ها در سراسر جهان برای حفظ اندام خود به چنین رژیم هایی روی می آوردند که ادامه آن در طولانی مدت می تواند آسیب های فراوان و جدی را به همراه داشته باشد. این رژیم ها عمدتا در کوتاه مدت سبب کاهش وزن می شوند و به همین دلیل نیز طرفداران فراوانی در سراسر جهان دارند.

شاید خواندن این متن و آنچه متخصصان علم تغذیه بر اساس یافته های علمی حاصل از مطالعات طولانی بدست آورده اند بتواند نقطه نظرهای موثری در زمینه سلامت را در اختیارتان قرار دهد و اگر در حال حاضر از رژیم غذایی نامناسب و غیر استانداردی تبعیت می کنید، در ادامه آن تجدید نظر کنید.

رژیم، رژیم است. این طور نیست؟

2

احتمالا شما هم در طول زندگی خود به پیشنهاد دوستان یا آشنایان تان به گرفتن رژیم های غذایی گوناگونی روی آورده اید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان، چند کیلو لاغرتر شوید. اما باید بدانید که در پس بسیاری از این رژیم ها هیچ توجیه علمی وجود ندارد. بسیاری از متخصصان تغذیه در ارتباط با چنین رژیم هایی هشدار می دهند.

دکتر «کندیس ستی» از متخصصان کاهش وزن در این باره می گوید: “عمدتا به نظرتان می رسد که تحمل گرسنگی می تواند شما را به هدف اصلی تان که همانا لاغر شدن است برساند.” اما بهتر است بدانید که چنین رژیم هایی می توانند نتیجه معکوسی را به همراه داشته باشند و سلامت شما را به طور جدی به خطر بیاندازند.

برخی از این مخاطرات جدی را با هم مرور خواهیم کرد:

رژیم های سخت غذایی می توانند به کم آبی بدن بیانجامند

1

اگرچه کاهش ناگهانی وزن موجبات رضایت و شادی شما را فراهم می آورد اما می تواند برای سلامتی تان بسیار مخاطره برانگیز باشد. بهتر است بدانید زمانی که تنها در طول یک هفته بین ۳ تا ۵ کیلو وزن کم می کنید آنچه از دست می دهد چربی های اضافه بدن تان نیست بلکه آب است.

همین اندیشه ناپخته سبب خواهد شد که مقادیر قابل توجهی آب از دست دهید و خود نیز از این روند ناآگاه باشید. یک رژیم غذایی سلامت بر کاهش سریع وزن تاکید نمی کند بلکه یک رژیم متعادل با همراه مصرف میزان کافی آب است.

«راب راپونی» متخصص تغذیه ورزشی و موسس یکی از موسسات معتبر مرتبط پیشنهاد می کند، با کاهش روزانه تنها ۵۰۰ کالری از رژیم غذایی که منجر به کاهش حدود نیم کیلو از وزن تان در طول یک هفته می شود می توانید یک رژیم سلامت را دنبال کنید. اگرچه چنین رژیمی با زمان بیشتری همراه است اما  زمانی که به نتیجه دست پیدا کنید احتمال کمتری وجود دارد که گرفتار سیکل معیوب رژیم های یویویی شوید.

دکتر ستی نیز توصیه می کند به همراه داشتن همیشگی یک بطری آب می تواند از کم آب شدن بدن تان جلوگیری به عمل آورد. هر اندازه بیشتر آب بنوشید بدن تان احساس گرسنگی کمتری خواهد کرد و احتمال اینکه به سمت خوردن هله هوله بروید کاهش پیدا خواهد کرد.

از نظر جسمی احساس خستگی بیشتری خواهید کرد

3

زمانی که گرسنه یا تشنه هستید چه اتفاقی می افتد؟ در چنین زمان هایی خسته می شوید و انگیزه خود را نیز از دست خواهید داد چرا که در زمان هایی که تشنه یا گرسنه هستید بدن تان پیامی را ارسال می کند که مشکلی وجود دارد و شما باید به دنبال راهکاری برای آن باشید.

از آنجایی که در رژیم های غذایی سخت، مقدار کافی انرژی به بدن تان رسانده نمی شود به همین دلیل نیز احساس خستگی فراوانی می کنید. از جمله بدترین اتفاقاتی که به دنبال گرفتن یک رژیم سخت روی می دهد این است که احساس تشنگی، گرسنگی و خستگی می کنید و حتی قادر به انجام فعالیت های بدنی و ورزش نیز نخواهید بود.

«دَن پلانتِ»، مدیر و مسئول مرکز تناسب اندام «اورنج تئوری» در این باره توضیح می دهد، با گرفتن یک رژیم سخت غذایی، نه تنها میزان مصرف مواد غذایی را کاهش می دهید بلکه تعداد دفعات غذایی را نیز کم می کنید. وی پیشنهاد می کند که روزانه ۴ تا ۶ وعده غذای کم حجم میل کنید و میزان کافی کالری را نیز دریافت کنید.

مواد غذایی مفید و مغذی نمی خورید

4

در رژیم های سخت غذایی عمدتا خوراکی هایی از وعده غذایی شما حذف می شوند و بهتر است همواره در نظر داشته باشید که بدن به چربی و غلات نیز نیاز دارد. دکتر ستی در این باره می گوید: “اگر در رژیم غذایی تان یکی از انواع مواد غذایی همچون چربی و یا کربوهیدرات حذف و با موادی با کالری های کمتری جایگزین شوند، نمی تواند یک رژیم غذایی سلامت به شمار آید.”

بهترین نوع رژیم از دیدگاه این پزشک متخصص، رژیمی است که در آن تمام انواع مواد غذایی وجود داشته باشد و کالری کافی نیز به بدن رسانده شود. وی بر مصرف سبزیجاتی که حاوی آنتی اکسیدان، فیبر و آب کافی هستند تاکید می کند چرا که این سبزیجات می توانند به بدن انرژی کافی را رسانده و باعث کاهش چربی شوند.

از آنجایی که سبزیجات کالری کمی نیز دارند می توانند گزینه بسیار مناسبی به شمار آیند. به عنوان مثال بروکلی، حاوی کلسیم فراوان و کالری اندک است و به افزایش سوخت ساز بدن نیز کمک می کند. حتی اگر به خوردن پاستا علاقه دارید به طور کامل آن را از رژیم غذایی خود حذف نکنید بلکه به دنبال راهکارهایی برای کاهش کالری آن در نحوه درست کردنش باشید.

عضلات خود را از دست می دهید

0

یکی از بزرگ ترین معضلات رژیم های غذایی سخت این است که به تمرین های کمتر ورزشی روی خواهید آورد و بدون آن بدن شما قادر به ساختن عضله نیست. بدون ورزش بدن به اندازه کافی کالری نمی سوزاند بنابراین می توان گفت رژیم غذایی بدون ورزش نمی تواند گزینه مناسبی برای تان باشد.

راپنی در این باره می گوید: “اگر رژیم غذایی تان با کاهش تمرین های بدنی و ورزش همراه باشد، آنچه به عنوان کاهش وزن از بدن تان از دست داده می شود عضله است و نه چربی. از آنجایی که آنچه باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می شود، ماهیچه ها هستند بنابراین بهتر است به حفظ ماهیچه و ساخت عضله توجه شود.”

سوخت و ساز بدن تان کاهش و سرعت لاک پشتی پیدا خواهد کرد

6

زمانی که میزان کالری دریافتی را به شدت کاهش می دهید، بدن تان در مقابل این تغییر عکس العمل نشان می دهد اما نتیجه مطلوب مد نظرتان را به همراه نخواهد داشت. در رژیم های بسیار سخت غذایی، به دلیل کاهش چشمگیر کالری میزان سوخت و ساز بدن با کاهش فراوانی همراه می شود تا بتواند انرژی لازم را برای بدن فراهم آورد.

به همین دلیل نیز در رژیم های سالم غذایی به افراد توصیه می شود که در وعده های کم حجم متوالی مقادیری انرژی را به بدن برسانند تا متابولیسم بدن سرعت مناسبی برای تولید انرژی داشته باشد. پلانتِ توصیه می کند تمام انواع مواد غذایی از پروتئین کافی، میوه، سبزیجات و غلات باید در رژیم غذایی سالم تعبیه شوند.

وی توصیه می کند از انواع پروتئین ها با چربی کمتر، کربوهیدرات هایی با کیفیت مطلوب و مقادیر فراوان آب در رژیم غذایی استفاده شود تا میزان سوخت و ساز بدن را تنظیم شود.

عملکرد قلب خود را به مخاطره می اندازید

7

زمانی که به رژیم های سخت غذایی و انواع یویویی آن روی می آورید، در زمان کوتاهی وزن کم می کنید و بلافاصله و با کنار گذاشتن رژیم غذایی تان وزن گذشته را دوباره بدست آورده و حتی گاهی نیز افزایش وزن خواهید داشت. راپونی می گوید اینکه اندکی چربی در اطراف شکم تان وجود داشته باشد همواره بهتر از آن است که با گرفتن چنین رژیم هایی سلامت خود را به مخاطره بیاندازید.

پژوهش های انجام شده در میان زنانی با وزن های نرمال که در طول زندگی خود رژیم های سخت را تجربه کرده اند نشان داده که ۶۶ درصد از آنها به بیماری های قلبی ای که به مرگ منجر می شود مبتلا می شوند.

هزینه هایی بیشتری را برای تان به همراه دارد

8

زمانی که به رژیم های بسیار سخت غذایی روی می آورید ناگزیر هستید که مکمل های دارویی را خریداری کرده و آنها را جایگزین حذف مواد غذایی خود کنید. این کار نه تنها هزینه فراوانی را برای تان به همراه دارد بلکه همان طور که گفته شد بسیار خطرناک است.

در واقع تمام آن هزینه ای را که متحمل می شوید تنها برای یک زمان کوتاه است. در عوض می توانید با صرف هزینه کمتر و با گرفتن رژیم های غذایی موثرتر وضعیت را برای خود بهتر کنید. پولی را که صرف خرید این مکمل ها می کنید به خریداری میوه ها، سبزیجات، پاستا و نان های کامل سبوس دار و چند غلات اختصاص دهید و روغن های سالم و چربی های موثر مصرف کنید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود