نجات معجزه آسا؛ داستان زنده ماندن ۸ نفری که تنها بازماندگان سوانح هوایی بودند

نجات معجزه آسا؛ داستان زنده ماندن ۸ نفری که تنها بازماندگان سوانح هوایی بودند

۱- فرانچسکا لوییس: دختر ۱۲ ساله ای که تنها بازمانده ی سقوط هواپیما در پاناما بود

a100021_sole-survivor_1-francesca-w700

در سال ۲۰۰۷ فرانچسکا لوییس تنها بازمانده ی سانحه ی سقوط هواپیما در کوهستان های کشور پاناما بود که افتادن وسایل و بار همراهانش روی او باعث شد که از سرمای کشنده ی بیرون در امان مانده و تنها بازمانده ی این سانحه ی دلخراش لقب بگیرد. هواپیمای تک موتوره ای که فرانچسکا در آن حضور داشت بعد از برخورد با کوه آتشفشانی سقوط کرد ولی او نه تنها از این برخورد جان سالم به در برد بلکه به مدت  ۲ روز و نیم نیز بدون غذا و آب در هوای سرد کوهستان در حالی که به حالت وارونه از صندلیش آویزان شده بود و تنها یک شلوار کوتاه و تی شرت به تن داشت زنده ماند تا تیم جستجو توانست او را نجات دهد.

۳ نفر دیگر حاضر در این پرواز که شامل دوست صمیمی فرانچسکا، پدر میلیونر وی و خلبان بودند در دم کشته شدند. فرانچسکا و دوستش تالیا کلَین برای گذراندن تعطیلات به پاناما رفته بودند.

۲- باهیا باکاری: دختر ۱۴ ساله و تنها بازمانده ی سقوط هواپیمای خطوط هوایی یمن بود

a100021_sole-survivor_2-bahia-w700

باهیا باکاری یک دختر فرانسوی دبیرستانی بود که در پرواز شماره ی ۶۲۶ خطوط هوایی یمن حضور داشت. این پرواز در ۳۰ ژوئن سال ۲۰۰۹ پس از سقوط هواپیما در نزدیکی ساحل شمالی جزایر کومور در اقیانوس هند پایان مرگباری برای ۱۵۲ مسافر خود داشت و تنها باهیا توانست جان سالم به در ببرد. باکاری که شنا کردن بلد نبود و جلیقه ی نجات نیز به تن نداشت بیشتر از ۱۳ ساعت را در تاریکی با چسبیدن به قطعات متلاشی شده ی هواپیما روی آب های سنگین منطقه به سر برد.

بعد از این تلاش جانانه و طولانی بالاخره یک کشتی خصوصی باهیا را که دیگر رمقی نداشت نجات داد. خدمه ی کشتی بعد از دیدن باهیا یک تیوب نجات برای وی پرتاب کردند اما امواج خروشان و خستگی باهیا مانع از آن شد که بتواند آن را بگیرد. در نتیجه یکی از خدمه به نام ماتورافی سلیمان لیبونا به درون آب پرید و تیوب را به دست باهیا داد و سپس او را به کشتی رساند. باهیا و مادرش برای گذراندن تعطیلات در جزایر کومور سوار هواپیما شده بودند. مادر باهیا در این حادثه کشته شد و باهیا تنها بازمانده ی این سانحه لقب گرفت.

۳- محمد الفاتح عثمان: پسر بچه ی ۳ ساله که تنها بازمانده در میان ۱۱۶ مسافر بود

a100021_sole-survivor_3-mohamed-w700

بعد از برخورد هواپیمای خطوط هوایی سودان با یک تپه پس از بلند شدن از فرودگاه پورت سودان در سال ۲۰۰۳ تنها یک پسربچه ی ۳ ساله به نام محمد الفاتح عثمان جان سالم به در برد. این پسربچه پای راست خود را از دست داده و بخش هایی از بدنش در نتیجه ی دمای ۲۰۰ درجه ای حاصل از انفجار هواپیما دچار سوختگی شدید شده بود اما در نهایت زنده ماند. در این حادثه ۱۰۵ مسافر و ۱۱ خدمه ی پروازی در دم کشته شدند. محمد الفاتح در حالی که روی یک درخت افتاده بود توسط یک بیابانگرد پیدا شد.

۴- سیسیلیا سیچان: تنها بازمانده ی یکی از مرگبارترین سوانح هوایی در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود

article-2188168-148BD7E9000005DC-901_1024x615_large-w700

در سال ۱۹۸۷ پرواز شماره ی ۲۵۵ شرکت هواپیمایی نورث وست دقایقی بعد از بلند شدن از باند فرودگاه مترو دیترویت سقوط کرد که در جریان آن بیش از ۱۵۴ مسافر کشته شدند. سیسیلیا سیچان ۴ ساله تنها بازمانده ی این سانحه ی مرگبار بود. پدر و مادر و برادر ۶ ساله ی سیسیلیا نیز که از تعطیلات برمی گشتند در میان کشته شدگان این سانحه بودند.

هویت او تا چند روز بعد از حادثه همچنان غیر مشخص ماند تا این که مادربزرگ مادری سیسیلیا گزارش مربوط به سانحه را خواند که در آن نوشته شده بود یک دختربچه ی ۴ ساله با لاک ناخن ارغوانی و یک دندان جلویی لب پر شده تنها بازمانده ی این حادثه است. وی به یاد آورد که قبل از حرکت خانواده ی دخترش به سمت خانه خود ناخن های کوچک نوه اش را لاک زده بود و بدین ترتیب هویت سیسیلیا مشخص شد.

 ۵- راب وَن آسو: یک پسر بچه ی آلمانی و  تنها بازمانده ی سقوط هواپیما در سال ۲۰۱۰ بود

a100021_sole-survivor_5-ruben-w700

در سال ۲۰۱۰ بدن بی جان یک پسربچه ی ۹ ساله ی آلمانی به نام روبن ون آسو در حالی که هنوز به صندلی خود چسبیده و بیهوش شده بود با پاهای شکسته در میان قطعات متلاشی شده ی هواپیما در بیابان های لیبی پیدا شد. این هواپیما در روز ۱۲ می سال ۲۰۱۰ در نزدیکی شهر طرابلس در لیبی در حال پرواز بود که سقوط کرده و ۱۰۳ مسافر و خدمه ی آن کشته شدند. روبن همراه خانواده اش از سفر به صحراهای آفریقا باز می گشت ولی تنها کسی بود که زنده ماند.

مقامات لیبیایی عکس این بازمانده ی خوش شانس و مجروح را در خبرگزاری ها پخش کردند و یک روزنامه نگار آلمانی در بیمارستان به اتاق او که هنوز از مرگ خانواده اش خبر نداشت رفته و با وی مصاحبه کرد. وی در حال حاضر توسط دایی و خاله اش نگهداری می شود. آن ها گفته اند که روبن دوست دارد به لیبی بازگردد و واقعیت سقوط را دریابد.

۶- اریکا دلگادو: دختری که در هنگام سقوط توسط مادرش از هواپیما به بیرون پرتاب شد و زنده ماند

a100021_sole-survivor_6-erika-w700

در سال ۱۹۹۵، یک دختر مضطرب به نام اریکا دلگادو با بازوی شکسته تنها بازمانده ی سقوط هواپیمای خطوط هوایی کلمبیا لقب گرفت که در جریان آن ۴۷ مسافر و ۵ خدمه کشته شدند. بر اساس گزارش منابع رسمی این هواپیما در هوا منفجر شده بود اما یک شاهد عینی ادعا می کرد که هواپیمای مذکور را دیده که بدون هیچ نور یا شعله ای به سمت پایین در حال سقوط بوده و بعد از برخورد با تلی از خاک به صورت واژگون در آب های ساحلی منطقه فرو رفته است.

اریکا همراه با پدر و مادر و برادر کوچکترش قصد سفر از بوگوتا به شهر کارتاگِنا در کارائیب را داشتند که هواپیمایشان سقوط کرد. ولی اریکا تنها بازمانده ی این سانحه ی دلخراش بود که کاملا شوکه و با بازوی شکسته به بیمارستان منتقل شده و تحت مداوا قرار گرفت.

یک کشاورز محلی فریادهای کمک وی را شنیده و او را در حالی که با بازوی شکسته روی یک تپه ی مرجانی افتاده بود پیدا کرد. وی ادعا می کرد که اریکا به وی گفته که مادرش در هنگام سقوط او را از هواپیما بیرون انداخته است.

۷- پُل اَشتون ویک: جوان ترین فردی که تنها بازمانده ی سقوط هواپیما در تاریخ بوده است

a100021_sole-survivor_7-younh-w700

پل اشتون ویک در ژانویه سال ۱۹۴۷ و در سن ۱۶ ماهگی تنها بازمانده ی سقوط هواپیمای خطوط هوایی ملی چین و جوان ترین بازمانده ی تنهای سقوط هواپیما در جهان به شمار می آید. پدر او کشیشی آمریکایی بود که بعد از پایان جنگ جهانی دوم به عنوان مبلغ مذهبی در چین فعالیت می کرد. علاوه بر پدر پل، مادر و برادر ۲ ساله ی وی نیز در این حادثه کشته شدند. در طول مسیر یکی از موتورهای هواپیما دچار آتش سوزی شد که شعله های آن خیلی سریع به کابین هواپیما سرایت کرد.

وقتی که مشخص شد هواپیما در حال سقوط است ۲۳ مسافر هراسان سعی کردند از هواپیما خارج شوند. پدر و مادر پل هر کدام یکی از بچه ها را بغل کرده و از هواپیما بیرون پریدند. اما تنها پدر پل که او را در بغل داشت زنده ماند هر چند وی نیز ۴۰ ساعت پس از حادثه در نتیجه ی جراحات وارده جان سپرد اما توانست جان پسر شانزده ماهه اش را نجات دهد. پدر اریک قبل از مرگ توانست آدرس پدربزرگ و مادربزرگ پسرش را که استخوان های پایش خرد شده بود در اختیار ماموران قرار دهد. وی پس از بهبودی نزد این دو فرستاده شد.

۸- وونگ یو مان: اولین هواپیماربای جهان که باعث سقوط هواپیما شده و زنده ماند

a100021_sole-survivor_8-w700

یکی از جالب ترین اتفاقات مربوط به سقوط هواپیما زمانی رخ داد که شخصی به نام وونگ یو مان سعی کرد یک هواپیمای ماکائویی را در سال ۱۹۴۸ برباید اما باعث سقوط آن شده و تمامی ۲۵ مسافر حاضر در آن کشته شدند.

هواپیمای پی بی وای کاتالینا (PBY Catalina flying boat) که توانایی نشستن بر روی آب را نیز داشت با مسافران ثروتمند خود اولین هواپیمای تاریخ بود که ربوده می شد. بعد از این که دو ماهیگیر سقوط هواپیما در آب را دیدند مردی را که بیهوش روی آب مانده بود در همان حوالی پیدا کردند. بعدها مشخص شد که وی از ربایندگان هواپیما بوده و به همین دلیل به مدت ۳ سال زندانی شد.

منبع: oddee
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • یحیی فروردین ۲۲, ۱۳۹۶

    اون اولی شده آیرون فیست برا همین زنده مونده 🙂