چگونه دریابیم، محصولات آرایشی و بهداشتی در حال آسیب زدن نامحسوس به پوستمان هستند؟

چگونه دریابیم، محصولات آرایشی و بهداشتی در حال آسیب زدن نامحسوس به پوستمان هستند؟

همواره توصیه می شود که در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی دقت لازم را داشته، از کیفیت محصول اطمینان حاصل کرده و به تاریخ تولید و انقضای آن نیز توجه داشته باشید. علی الرغم رعایت این موارد ممکن است که آن محصول مخاطراتی را برای پوست تان به همراه داشته باشد.

به همین دلیل نیز در ادامه این نوشته با نشانه هایی آشنا خواهید شد که شما را از آسیب های موجود در این محصولات آگاه می سازند. این موارد را با هم مرور می کنیم:

احساس سوزش شدید در نخستین بار مصرف یک محصول

1

محصول موردنظر چه یک کلینزر، لوسیون و یا ماسک معمولی باشد نباید باعث سوزش شدید پوست تان شود. دکتر «مانجولا جگاثوی» متخصص پوست موسسه پوست میامی، چنین سوزشی را نشانه داشتن آلرژی به آن محصول می داند. چنین حساسیتی سبب به کار افتادن سیستم دفاعی بدن در مقابل این حساسیت پوستی می شود.

دکتر «آلن جی. پارک» از متخصصان پوست مرکز زیبایی «درم ورهوس» می گوید: “برخی از آنزیم ها و ماسک های اسیدی می توانند تنها در عرض یک دقیقه بعد از مصرف شان، سوزش های خفیفی را به وجود آورند. اما اگر بعد از استفاده از آنها احساس نوعی سوزشی آتشین آن هم بلافاصله بعد از مصرف آن محصول می کنید آن را با شستشو از روی پوست پاک کنید چرا که ممکن است به آن محصول حساسیت داشته باشید.”

احساس سوزش بعد از مصرف محصولی که قبلا هم از آن استفاده کرده اید

9

این روند با بار اولی که محصولی را استفاده می کنید کاملا متفاوت است. پوست تان، زمانی که نخستین بار آن محصول را استفاده کردید، مورد آزمون قرار گرفته و آشکار است که می توانید مواد تشکیل دهنده موجود در آن محصول را تحمل کنید.

دکتر «تریس کنی»، از متخصصان مجرب پوست در این باره می گوید: “در بیمارانی که حساسیت های پوستی چون اگزما و یا روزاسه دارند سوزش پوست می تواند نشانه طبیعی باشد. این افراد بهتر است از محصولاتی استفاده کنند که بر روی آن ذکر شده که مخصوص پوست های حساس است.”

یکی دیگر از دلایل روی دادن چنین سوزش هایی می تواند استفاده بیش از اندازه و مداوم محصولات آرایشی و بهداشتی باشد. دکتر جگاثوی نیز می گوید که تنها مقدار اندکی از این محصولات می توانند سطح صورت را بپوشانند و نیازی به استفاده بیش از اندازه آنها وجود ندارد. زمانی که پای سلامت پوست تان در میان باشد بهتر است میزان استفاده از محصولات را در نظر داشته باشید.

خشک، تکه تکه یا پوسته پوسته شدن پوست

2

اگر در مناطقی از صورت همچون اطراف بینی و یا گوشه های لب چنین نشانه هایی را دارید احتمالا از داروهای ضد آکنه همچون «رتینوئید» و «بنزولین پروکساید» بیش از اندازه استفاده می کنید.

دکتر «تیپورا شاینهوش» از متخصصان پوست بورلی هیلز، می گوید: “برخی از «رتینوئید» ها به لایه برداری سطحی پوست کمک می کنند که می تواند سبب خارش پوست شده و کلاژن های جدیدی را بر روی آن بسازد. با این کار و به تدریج، خطوط ایجاد شده روی صورت را کاهش می دهند، منافذ پوست را بهبود بخشیده و باعث سفت تر و جوان تر نشان دادن پوست می شوند. اگر میزان سوزش پوست بیش از اندازه باشد به این معناست که پوست شما به آن حساسیت دارد و شاید بهترین گزینه ضدپیری برای پوست تان به شمار نیاید.”

تورم های پوستی سبب افزایش استرس پوست شده و سرعت افزایش سن را تشدید می کند. بنابراین بهتر است که درمان با رتینوئید را به یک یا دو بار در هفته کاهش داده و آن را با لایه ای مرطوب کننده کم اثرتر کنید. اگر باز هم احساس خارش می کنید، از مصرف آن نوع پرهیز کنید.

جوش یا تاول زدن در همان زمان شروع استفاده از محصول

7

بسیار آزاردهنده خواهد بود که بسته ای با طرحی زیبا از یک محصول آرایشی و بهداشتی را سفارش داده باشید و با آوردن آن محصول به درب منزل و استفاده از آن متوجه شوید که برای تان گزینه مناسبی نیست.

دکتر شاینهوس می گوید: “اگر بعد از مصرف چند بار از محصول، جوش زدید، احتمالا به یکی از ترکیبات آن محصول حساسیت دارید.” وی توصیه می کند که از تست های مرتبط با آلرژی در مطب متخصصان پوست استفاده کرده تا بتوانید از حساسیت های احتمالی پوست تان در مورد ترکیباتی که ممکن است در آینده استفاده کنید، آگاه باشید.

ایجاد ناگهانی لکه های قهوه ای رنگ بر روی پوست

55

اگر بر روی پوست تان کَک، لکه های قهوه ای و یا آفتاب سوختگی ملاحظه کردید، احتمالا ضدآفتابی که مصرف می کنید برای تان کافی نیست. اما اگر بعد از گذشت چند روز تا یک هفته پس از مصرف یک محصول و خصوصا روی استخوان گونه تغییر رنگی را مشاهده کردید می تواند یک عکس العمل آلرژیک به برخی از ترکیبات آن محصول باشد که به ندرت هم اتفاق و سبب شکل گیری لکه های قهوه ای رنگی بر روی پوست می شود.

متخصصان پوست از این عارضه به «هیپرپیگمانتاسیون متناقض» نام می برند و معمولا به ترکیبات روشن کننده پوست مرتبط است که از آن جمله می توان به «اسید کوجیک»، «آربوتین» و «هیدروکینون» اشاره کرد. دکتر جگاثوی، می گوید: “محصولات آرایشی که چنین موادی در آنها وجود دارد را کنار گذاشته تا پوست به وضعیت تعادل باز گردد. در چنین زمان هایی استفاده از سایر محصولات روشن کننده پوستی می تواند شرایط را بدتر کند.”

مهم نیست که از چه محصول آرایشی استفاده می کنید اما اهمیت دارد که «اس پی اِف» آن کمتر از ۳۰ نباشد. بهتر است در تمام روزهای آفتابی و بارانی از آن کرم استفاده کرده و سپس مرطوب کننده یا محصولات آرایشی خود را روی آن بمالید.

قرمز شدن و خارش پوست بعد از شروع درمان های مرتبط با آکنه

4

برخلاف تصور عموم، آکنه های افراد بزرگسال، هم می تواند باکتریایی باشد و همانند دوران بلوغ، چربی های روی صورت ایجاد کند. این بدان معناست که برخی از درمان ها همانند «اسید بنزولین» و «اسید سالیسیلیک»، که برای جوش های دوران بلوغ ساخته می شوند، در بزرگسالان سبب خارش و خشک شدن لایه رویی پوست شده که پوست را قرمزتر و حساس تر کرده و آکنه را تشدید می کند.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که محصولی که استفاده می کنید ضدجوش باشد و حاوی روغن های معدنی یا کره کاکائو نباشند. دکتر شاینهوس می گوید: “این احتمال وجود دارد که به داروهای قوی تری نیاز داشته باشید در حالی که این داروها علی الرغم قوی تر بودن شان، برای پوست تان آسیب کمتری را به همراه خواهند داشت.”

برای اینکه بدانید کدام داروها برای پوست تان مناسب تر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

چرب تر شدن پوست تان، بعد از مصرف یک محصول جدید

5

پوست به طور طبیعی، مکانیسمی دفاعی در برابر کثیفی های موجود در چربی ها و رادیکال های آزاد موجود در محیط دارد. اگر بعد از مصرف یک محصول جدید متوجه چربی بیش از اندازه نرمال و معمولی پوست تان شدید ممکن است آن محصول گزینه مناسبی برای تان به شمار نیاید.

دکتر «اریک شوآیگر» می گوید: “زمان هایی که محصولات بیش از اندازه قوی را برای پوست تان استفاده می کنید که به اندازه کافی رطوبت ندارند، پوست برای جبران، چربی بیشتری تولید می کند. از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که در آنها به جای وجود چربی بیش از اندازه، مرطوب کننده و «اسید هیالورونیک» وجود داشته باشد تا بتواند به پوست آبرسانی کند. همچنین از کلینزرهای ملایم برای تمیز کردن پوست تان استفاده کنید.”

احساس خارش در تمام بدن

6

در چنین مواقعی این احتمال وجود دارد که به محصول پوستی که استفاده می کنید حساسیت داشته باشید. همچنین ممکن است چیزی را بو کرده یا میل کرده باشید که بدن تان به آن حساسیت داشته.

دکتر جگاثوی پیشنهاد می کند: “در چنین مواقعی که در سراسر بدن شاهد خارش های پوستی هستید بهتر است به طور کامل، محصولات بهداشتی را که مصرف می کنید کنار بگذارید. پس از گذشت یک هفته، یکی از آن محصولات را کنار بگذارید تا ببینید آیا دوباره خارش را روی پوست خود احساس خواهید کرد یا خیر.”

حداقل یک تا سه هفته طول می کشد تا آلرژی یا حساسیت پوستی به طور کامل از سیستم بدن شما خارج شود. بنابراین بهتر است در این دوران محصول جدید دیگری را به بدن معرفی نکنید.

دکتر جگاثوی، انواع آنتی هیستامین های خوراکی را در چنین مواقعی موثر می داند که از آن جمله می توان به «ستیریزین» و «لوراتادین» (به غیر از نوع «دی» آن) برای کاهش آلرژی های پوستی و اثربخشی سریع تر اشاره کرد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • صبا فروردین ۲۰, ۱۳۹۶

    جالب ومفیدبود.ممنون