فرصت های تحصیلی در دانشگاه فنی برلین آلمان

نگاهی به دوره های تابستانی و زمستانی دانشگاه ۲۰۰ ساله

فرصت های تحصیلی در دانشگاه فنی برلین آلمان

سلسله گفتارهای معرفی فرصت های تحصیلی و بورس روزیاتو که از اوایل سال گذشته آغاز شده بود، تا کنون ده ها گزارش مختلف را در زمینه راهنمای جامع و مصور تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور ارائه کرده که این رویه در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت.

یکی از مواردی که در کلیه این گفتارها مورد تاکید قرار گرفته است، اهمیت صبوری و تامل در فرآیند اپلای و رایزنی با دانشگاه ها و مسئولان هماهنگی دانشگاه مقصد بوده که می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار متقاضیان قرار دهد و آن ها را از مراجعه به موسسات رسمی و حتی غیر مجاز اعزام دانشجو، بی نیاز کند.

تحصیل در آلمان، اکنون یکی از پر تقاضاترین فرصت های تحصیلی را برای ایرانیان در قاره سبز فراهم کرده است. از زمانی که سوئد و فنلاند، دو مقصد تحصیلی معروف ایرانیان در اسکاندیناوی، سیستم ادمیشن رایگان را حذف کردند، تقاضا برای تحصیل در دانشگاه های آلمان که شهریه پایینی دارند افزایش یافته است.

با توجه به اینکه بسیاری از خوانندگان محترم گفتارهای فرصت های تحصیلی روزیاتو، درباره دانشگاه های فنی و مهندسی آلمان سوال دارند،‌ در گزارش امروز نگاهی داریم به معرفی ظرفیت های پذیرش دانشجو در یکی از معروف ترین دانشگاه های فنی و مهندسی آلمان که در برلین قرار دارد. همچنین ۲۰ رشته ای که در دوره های تابستانی و زمستانی (summer/winter school) این دانشگاه ارائه شده است را نیز معرفی می کنیم.

با ما همراه باشید.

تحصیل و زندگی در آلمان

تحصیل و زندگی در آلمان همچون تحصیل و زندگی در هر نقطه ای از دنیا، مقتضیات و الزامات خاص خود را دارد. یکی از تفاوت های تحصیل در آلمان این است که دانشجویان می بایست برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، به زبان آلمانی در حد مدرک زبان B1 آگاهی داشته باشند. در حالی که چنین الزامی برای تحصیل در اسکاندیناوی وجود ندارد.

ber1

از طرفی، آلمان کشور بزرگی در قاره سبز بوده و به جز در برخی از شهرهای بزرگ، هزینه زندگی به نسبت شمال اروپا و سوییس، پایین تر است. حتی فرصت های پیدا کردن محل اقامت دانشجویی نیز در آلمان به مراتب بهتر از برخی از کشورهای پر مخاطب تحصیلی برای دانشجویان بین المللی بوده و همین امر سبب می شود تا دانشجوی خارجی در آلمان، با مشکلات زیادی روبرو نشود. البته این موضوع نسبی بود و معیار ما، وضعیت تحصیل دانشجویان خارجی و هزینه های آنان در کشورهای اروپایی مانند نروژ، سوییس و هلند است.

چون اقتصاد اول اروپا، در حوزه های مختلف تولید و خدمات مشغول به فعالیت است و از جمله کشورهای نوآور و تاثیرگذار دنیا در زمینه های فنی و مهندسی به شمار می رود، افرادی که علاقمند هستند در این عرصه ها بعد از اتمام تحصیل مشغول به کار شوند،‌ می بایست در طول دوران تحصیلی، زبان آلمانی را فرا گرفته تا برای فرصت های شغلی اپلای و در نهایت در صورت علاقمندی، برای اقامت دائم اقدام کنند.

بنابراین، اگر قصد تحصیل و زندگی در آلمان را دارید، یاد گیری زبان آلمانی را باید در دستور کار جدید قرار دهید. خوشبختانه یادگیری زبان آلمانی بر خلاف یادگیری زبان نروژی یا ایتالیایی یا هلندی یا حتی لهستانی، بدون کاربرد نیست و میلیون ها نفر در سراسر جهان به این زبان تکلم می کنند.

از طرفی زبان آلمانی، زبان فلسفه و زبان دنیای مهندسی و صنعت است و یادگیری آن، دروازه های دانش و فرصت های گوناگون شغلی و زندگی را در کشورهای مختلف دنیا به خصوص در سوئیس و بلژیک در اختیار شما قرار می دهد.

اگر قصد تحصیل در آلمان را داشتید، در اسرع وقت نسبت به پیدا کردن محل اقامت دانشجویی با رایزنی دانشگاه مقصد اقدام کنید. با توجه به اینکه ترم پاییز ۲۰۱۷ میلادی تا چند ماه دیگر نتایج خود را اعلام می کند، یافتن محل های اقامت مطلوب می بایست در بهار ۹۶ در دستور کار علاقمندان به تحصیل در این کشور قرار بگیرد.

همانطور که همواره تاکید کردیم و اینجا نیز بازگو می کنیم، یکی از بهترین راه های آشنایی با ظرفیت های تحصیلی، اقامتی، زندگی و بورس در دانشگاه مقصد، رایزنی با دانشجویان ایرانی و حتی فارغ التحصیلان دانشگاه مقصد است که این اطلاعات را می توان از طریق مشاهده پروفایل کاربران در شبکه های اجتماعیی تخصصی مانند لینکدین پیدا کرد.

درباره دانشگاه فنی برلین

ber2

همانطور که در سلسله گفتارهای معرفی ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان اشاره کردیم، دانشگاه فنی و مهندسی برلین در فهرست دانشگاه های ممتاز ارزشیابی شده توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار دارد.

یعنی کلیه رشته های تحصیلی در کلیه مقاطع این دانشگاه، مورد تایید وزارت علوم بوده و در هر رشته ای که تحصیل کنید، پس از دانش آموختگی، مدرک معادل برای شما صادر می شود و از مزایای استفاده از این مدرک معادل می توانید در داخل کشور استفاده کنید.

شاید این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که مثلا مزایای در اختیار داشتن مدرک معادل کارشناسی ارشد فنی از دانشگاه برلین یا هر دانشگاه فنی ارزشیابی شده وزارت علوم در جهان چیست؟ خوب به مواردی اشاره می کنیم:

۱- امکان نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی.

۲- امکان ادامه تحصیل در رشته های مقطع دکترا در داخل کشور.

۳- امکان عضویت حقوقی در شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص جهت رتبه بندی از سازمان مدیریت.

به هر حال، فایده مدرک مهندسی ارزشیابی شده که از خارج از کشور اخذ شده است را می توان به صورت کلی در موارد ۳ گانه بالا دانست که مورد سوم برای خیلی ها اهمیت بسیار دارد. چرا که با اخذ رتبه، می توان در مناقصات میلیاردی دولتی شرکت کرد.

در دانشگاه فنی و مهندسی برلین که حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد، بیش از ۳۰ هزار دانشجوی آلمانی و بین المللی مشغول به تحصیل هستند. بیش از ۷ هزار دانشجوی این دانشگاه یعنی حدود بیست درصد کل دانشجویان، دانشجویان بین المللی از ده ها کشور جهان هستند.

بیش از ۴۰۰ استاد در سطح Full professor در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند و بیش از ۲۶۰۰ محقق از سراسر جهان در رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه برلین در سال ۲۰۱۶ میلادی مشغول بودند. بر اساس اعلام دانشگاه، میزان فاند اختصاصی به دانشگاه در سال ۲۰۱۷ میلادی بالغ بر ۳۲۱ میلیون یورو برآورد می شود که فرصت خوبی را برای دانشجویان و محققان برای فعالیت در این دانشگاه فراهم می کند.

افزایش میزان مهاجران از کشورهای آسیایی به سمت آلمان سبب شده تا دانشگاه برلین، برنامه ویژه ای برای ادمیشن پناهندگان در نظر داشته باشید که در این قسمت اطلاعات تکمیلی آن ارائه شده است.

فرصت های تحصیلی دانشگاه برلین

ber4

در دانشگاه برلین، رشته های علوم انسانی هم وجود دارد که در این قسمت اطلاعات مربوطه ارائه شده است.

فهرست رشته ها که عموما به زبان آلمانی ارائه می شود به این شرح است:

اگر برای ارسال مدارک جهت اپلای رشته های بالا با سوالی روبرو شدید، مستقیما به این نشانی مراجعه نمایید.

دانشکده ریاضیات و علوم طبیعی نیز از جمله دانشکده های فعال دانشگاه فنی برلین به شمار می رود که دانشجویان بین المللی زیادی در آن مشغول به تحصیل هستند. برای کسب اطلاعات، به این قسمت مراجعه کنید. این دانشکده با دانشگاه های مختلف دنیا، تبادل دانشجو (exchange student) دارد که در این لینک اطلاعات مربوطه ارائه شده است.

این دانشکاه، ۵ دپارتمان دارد که در زیر مشاهده می کنید:

دانشکده علوم فرآیند (Process Sciences) از جمله دیگر دانشکده های دانشگاه فنی برلین است. این دانشکده با ده ها دانشگاه در سراسر جهان از جمله دانشگاه فنی ورشو لهستان، علم و صنعت نروژ، فنی وین و پلی تکنیک میلان ایتالیا در تعامل است که می توانید در این نشانی اطلاعات مزبور را بدست آورید.

فهرست دپارتمان های این دانشکده به شرح زیر است:

Biotechnologie

Energietechnik

Lebensmitteltechnologie und

Lebensmittelchemie

Prozess- und

Verfahrenstechnik

Technischer

Umweltschutz

Werkstoffwissenschaften und -technologien

دانشکده مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه فنی برلین که در این قسمت اطلاعات تکمیلی آن در دسترس است، از جمله دانشکده های فعال دانشگاه بود که تعامل خوبی با صنایع آلمان در شهرهای مختلف دارد. ۶۰ فول پروفسور و شش موسسه فنی و بیش از ۵۰۰ محقق و استاد در رده های مختلف در این دانشکده مشغول به کار هستند. در سال ۲۰۱۲ میلادی، این دانشکده بیشتر از ۴۰ میلیون یورو از منابع مختلف وام دریافت کرد.

سالانه ۷۰ دانشجوی این دانشکده موفق به دریافت مدرک PhD می شوند. بیش از ۵ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه فنی برلین در این دانشکده مشغول به کار هستند.

۶ موسسه مهم دانشکده مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه فنی برلین به این شرح است که برای ارتباطات بعدی علاقمندان به تحصیل در رشته های برق در دانشگاه آلمان توصیه می شود:

۱- موسسه انرژی و فناوری اتوماسیون دانشگاه برلین.

۲- موسسه فناوری های سیستم سمی اندیکاتور و فرکانس بالا

۳- موسسه سیستم های ارتباطاتی دانشگاه برلین.

۴- موسسه مهندسی رایانه و ماکروالکترونیک دانشگاه برلین.

۵- موسسه مهندسی نرم افزار و علوم رایانه دانشگاه برلین.

۶- موسسه فناوری اطلاعات بازرگانی و متدهای کمی دانشگاه برلین.

ber5

اگر علاقمند به تحصیل در مقطع دکترا در دانشکده مهندسی برق و الکترونیک و رایانه دانشگاه برلین هستید، به این قسمت مراجعه کنید و اطلاعات لازم را بدست آورید. فهرست اساتید دانشکده مهندسی برق دانشگاه برلین را نیز می توانید در این نشانی مشاهده کنید.

اگر به دنبال بورسیه هستید یا قصد دارید فرصت های تحقیقاتی را به عنوان محقق مهمان (visiting researcher) در این دانشگاه دنبال کنید، حتما با فهرست ده ها استاد این دانشگاه که در زمینه های مختلف از گرافیک رایانه تا نانوفناوری و مهندسی کنترل مشغول به فعالیت هستند، رایزنی کنید.

دانشکده مهندسی مکانیک و سیستم های حمل و نقل، از جمله دانشکده های پر مخاطب دانشگاه برلین است که سالانه صدها دانشجو از سراسر دنیا برای پذیرش در این دانشگاه اقدام می کنند. مهندسی مکانیک، فناوری اتومبیل، علوم مهندسی محاسباتی، میکرو تکنولوژی، مهندسی پزشکی از جمله مقولات مهم در این دانشکده به شمار می رود.

در این دانشکده، ۴ رشته کارشناسی و ۱۳ رشته کارشناسی ارشد ارائه می شود که مهندسی تولید جهانی (Global Production Engineering) و کارشناسی تولید خلاق (Innovative Production) از جمله رشته های پر تقاضای آن به شمار می روند.

ber6

رشته های کارشناسی دانشکده مهندسی مکانیک و سیستم های حمل و نقل دانشگاه برلین به این شرح است:

۱- کارشناسی علوم مهندسی

۲- کارشناسی انفورماتیک در مهندسی

۳- کارشناسی مهندسی مکانیک

۴- کارشناسی سیستم های حمل و نقل

رشته های کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه برلین به این شرح است:

۱- رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

۲- رشته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

۳- رشته کارشناسی ارشد بیو فناوری

۴- رشته کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و عملیات

۵- رشته کارشناسی ارشد مهندسی وسایل حمل و نقل

۶- رشته کارشناسی ارشد مهندسی اقیانوس و معماری ناوبری دریایی

۷- رشته کارشناسی ارشد آستروناتیک

۸- رشته کارشناسی ارشد علوم مهندسی

۹- رشته کارشناسی ارشد علوم مهندسی محاسباتی

۱۰- رشته کارشناسی ارشد فاکتورهای انسانی

۱۱- رشته کارشناسی ارشد مهندسی تولید جهانی

اگر علاقمند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی هستید، یکی از رشته های بالا را بررسی کنید. در لینک های مربوطه، اطلاعات تکمیلی در دسترس است. توجه داشته باشید که تحصیل در اکثر موارد، به زبان آلمانی است. اگر برای ارسال مدارک و نیازمندی های ادمیشن، با سوالی روبرو شدید، به زبان انگلیسی یا آلمانی، پرسش خود را از طریق این لینک مطرح کنید.

داشتن مدرک کارشناسی مهندسی از جمله مواردی است که برای ادمیشن در این دانشگاه توصیه می شود.

آلمان، یکی از پایتخت های دنیای مهندسی قاره سبز و جهان است و به دلیل میان رشته ای بودن رشته مهندسی صنایع، یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی در جهان برای تحصیل در رشته صنایع به شمار می رود که فرصت های کاراموزی مختلفی را نیز برای علاقمندان فراهم می دارد.

دانشکده ساختمان و محیط زیست دانشگاه فنی برلین، دیگر دانشکده این دانشگاه محسوب می شود که اطلاعات تکمیلی را در این بخش مشاهده کنید.

موسسات ۸ گانه دانشگده Planning Building Environment را در زیر مشاهده کنید که همه اطلاعات به زبان آلمانی است:

دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه فنی برلین، برای علاقمندان به تحصیل در رشته های کسب و کار توصیه می شود. اطلاعات بیشتر را در این قسمت بدست آورید. اگر در رشته های دانشکده اقتصاد و مدیریت مشغول به تحصیل شوید، این فرصت برای شما فراهم می شود تا ۱ ترم تحصیلی را در یکی از کشورهای دنیا که طبق قرارداد تبادل دانشجو با این دانشگاه هستند، سپری کنید.

موسسات ۳ گانه دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه برلین به این شرح است:

Institut für Technologie und Management(ITM)

Institut für Betriebswirtschaftslehre (IBWL)

Institut für Volkswirtschaftslehre und Wirtschaftsrecht (IVWR)

 فرصت های ترم تابستانی در دانشگاه برلین

اگر قصد دارید در تابستان امسال، گشتی در برلین بزنید و در دوره های ۳ هفته ای دانشگاه شرکت کنید، summer school دانشگاه برلین را در نظر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید.

۳ نوع کلاس تابستانی مختلف در این دانشگاه برگزار می شود که در لینک های زیر بررسی فرمایید.

برای دریافت پذیرش جهت شرکت در کورس های تابستانی دانشگاه برلین می بایست به این نشانی مراجعه کنید. فهرست هزینه ها نیز در این آدرس ارائه شده است. آخرین فرصت اپلای برای بلاک های معرفی شده را در زیر بررسی کنید تا در زمان مشخص، مدارک را ارسال کنید.

Deadline for Block 1 only: May 12th, 2017
Deadline for Blocks 1 & 2: May 12th, 2017
Deadline for Blocks 2 & 3: June 10th, 2017
Deadline for Block 3 only: June 24th, 2017

توجه داشته باشید که هزینه هایی که برای شرکت در کورس های تابستانی دانشگاه برلین پرداخت می کنید، شامل هزینه اقامت نیست. همچنین می بایست بیمه سلامت نیز در زمان تحصیل خریداری کنید. اگر برای شرکت در دوره های تابستانی دانشگاه فنی برلین با سوالی روبرو شدید، به بخش پاسخ به پرسش های متداول مراجعه کنید.

برای ثبت نام در دوره های تابستانی به این بخش مراجعه کنید. البته این موضوع فقط مختص به سال ۲۰۱۷ میلادی نیست و شما می توانید در دوره های تابستانی در سال های دیگر و حتی دوره های زمستانی ۲۰۱۷ نیز شرکت کنید.

دوره های زمستانی دانشگاه فنی برلین

دوره های زمستانی دانشگاه فنی برلین نیز برای علاقمندان به آلمان گردی پاییزی به این شرح است:

BLOCK 1: June 12th – July 6th, 2017

BLOCK 2: July 10th – July 21st, 2017

BLOCK 3: July 24th – August 17th, 2017

توصیه هایی برای تحصیل در دانشگاه فنی برلین

۱- اکثر رشته ها به زبان آلمانی ارائه می شود. داشتن مدرک زبان آلمانی کمک خوبی برای دریافت ادمیشن و کار پس از تحصیل و دریافت فرصت های کارآموزی در شرکت های آلمانی در حین تحصیل است.

۲- سفارت ایران در برلین و سفارت آلمان در تهران برای دریافت اطلاعات تکمیلی معرفی می شود.

۳– اتاق بازرگانی آلمان در تهران نیز برای علاقمندان به مشاهده فرصت های صنعتی و تجاری و تعامل تجاری با دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی آلمان توصیه می شود.

۴- ده ها رشته کارشناسی و کارشناسی ارشدی که در دانشکده های مختلف دانشگاه برلین ارائه شده است، دارای مسئول هماهنگی (coordinator officer) است. اطلاعات تکمیلی را با ارسال ایمیل به این افراد دریافت کنید.

۵- اگر مشتاق تحصیل در دانشگاه فنی برلین هستید، از واحد دانش آموختگان دانشگاه نیز استفاده کنید.

۶- دانشگاه فنی برلین را می توانید در شبکه های اجتماعی هم دنبال کنید و اطلاعات لازم را درباره آن بدست آورید و با ادمین صفحه، سوالات عمومی خود را مطرح کنید. اینستاگرام و فیس بوک دانشگاه را دنبال کنید.

۷- اگر قصد دارید گشتی اینترنتی در دانشگاه برلین بزنید و با کلاس ها و اساتید و محیط دانشگاه و نظر دانشجویان بین المللی در این دانشگاه آشنا شوید، به کانال یوتیوب دانشگاه مراجعه کنید.

۸- رشته هایی همچون ریاضی، مهندسی الکترونیک و الکترسیته، مهندسی شیمی، آمار و مطالعات محیطی، هنر و طراحی، شیمی ،علوم مواد، معماری، مهندسی معدن فیزیک و نجوم، علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، کشاورزی، اقتصاد و جغرافیا از جمله رشته های مطرح در دانشگاه Tu Berlin محسوب می شود که در رتبه بند های بین المللی نیز از جایگاه مناسبی برخوردار هستند.

۹- توصیه های تریپ ادوایزری ها را در سفر به برلین در نظر داشته باشید.

۱۰ -۳۰ محل اقامت ارزان قیمت در برلین را نیز در این لینک مشاهده کنید.

ber7
ایندکس اداره مهاجرت آلمان

۱۱- شغل های انگلیسی زبان در آلمان را می توان در این بخش جستجو نمود. اما برای اگاهی از فرصت های شغلی به عنوان دانشجو، از اداره مهاجرت استعلام کنید.

امیدواریم مجموعه مباحث اجمالی و متنوعی که در این گفتار ارائه شد، علاقمندان به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی در پایتخت آلمان را راهنمایی کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود