آیا می دانید لقب های سلطنتی «دوک» و «دوشس» به چه مفهومی هستند؟

آیا می دانید لقب های سلطنتی «دوک» و «دوشس» به چه مفهومی هستند؟

از زمانی که «شاهزاده هری ولز» اعلام کرد که با مدل و بازیگر آمریکایی به نام «مگان مارکل» قرار ملاقات داشته است، بیشتر رسانه منتظر شنیدن خبر خواستگاری و ازدواج این زوج هستند. کارشناس امور سلطنتی نیز کنجکاوند بدانند، آیا یکی از القاب سلطنتی دربار بریتانیا پس از ازدواج مارکل با پرنس هری به وی تعلق خواهد گرفت یا خیر.

به دنبال این اخبار این سوال پیش می آید که القاب تشریفاتی سلطنتی چیستند و بر چه مقامی دلالت می کنند؟

1-w900

القاب یاد شده شامل: «اِرل»، «بارون»، «دوک» و «دوشِس» می شوند. اعطای القاب تشریفاتی سلطنتی از سنت‌ هایی است که هزاران سال در تاریخ انگلستان قدمت دارد. اعطای نشان در دربار بریتانیا، هر سال در دو نوبت انجام می‌ شود، یک‌ بار در سال‌ روز تولد مقام سلطنت (الیزابت دوم) و بار دیگر به‌ مناسبت فرا رسیدن سال نوی میلادی.

در حال حاضر، این القاب از طرف ملکه انگلستان به طبقه اشراف و کسانی که سوگند وفاداری یاد کرده اند، اعطا می گردد. این لقب ها به ترتیب اهمیت از بالا به پائین شامل موارد زیر هستند:

  • مردان: «دوک»، «مارکس»، «ارل»، «وایکانت» و «بارون»
  • زنان: «دوسش»، «مارشینس»، «کنتس»، «وایکانتِس» و «بارونِس»

بد نیست اشاره کنیم که این القاب علاوه بر اعطا شدن، از پدر به پسر هم (شامل زنان نمی شود) به ارث می رسد. همه افرادی که این القاب را دارند، جزو اعیان یا اشراف محسوب می شوند.

برای احترام به دوک و دوشس به آن ها «عالیجناب» (Your Grace) گفته می شود و این در حالی است که بقیه مقامات با واژه های «لرد والا» (My Lord) یا «لیدی» (My Lady) مورد خطاب قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که برای دریافت این القاب لازم نیست حتما جزوی از تاج و تخت باشید، اعیان سلطنتی و غیرسلطنتی هر دو صلاحیت دریافت این القاب را دارا هستند.

3-w900

عضویت در مجلس اعیان بریتانیا زمانی به صورت موروثی در بین خانواده‌ های اشراف دارای عنوان اشرافی رواج داشت. مجلس اعیان تالار دوم پارلمان بریتانیاست. در گذشته نمایندگان این مجلس فقط از میان مردان برگزیده می شدند و مقام آن نیز به مردان به ارث می رسید. اما اکنون این گونه نیست و تغییراتی در این روند ایجاد شده است.

نمایندگان مجلس اعیان همانند اعضای مجلس عوام از مصونیت پارلمانی برخوردار هستند.

به موجب قانون مصوب Life Peerage Act of 1958، نمایندگان اعیان بریتانیا تعیین می کنند که مقام اعیانی کدام یک از اعضا، نباید به فرزندان وی به ارث برسد. در این کشور برخی از افراد هستند که به موجب فعالیت های بزرگ و ویژه خود، مقام های سلطنتی افتخاری دریافت می کنند و به همین خاطر، اجازه ندارند این مقام را به فرزندان خود منتقل کنند.

قانون یاد شده این مزیت را داشت که سرانجام زنان نیز به مقام های اشرافی و سلطنتی دست پیدا کردند.

سیستم پادشاهی بریتانیا در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز یک دگرگونی بزرگ دیگر را پشت سر نهاد. به موجب قوانین جدید، همه به غیر از ۹۲ نفر از مجموع ۷۵۰ اعیان حاضر در دولت، اخراج شدند. افراد باقی مانده در حال حاضر نمایندگان مجلس اعیان بریتانیا هستند.

اعیان انگلستان همچون گذشته اجازه دخالت در امور سیاسی را ندارند اما به لحاظ زندگی اجتماعی و ثروت در همان وضعیت پیشین باقی مانده اند و سبک زندگی اشرافی و ویژه خود را دنبال می کنند.

4-w900

احتمالا متوجه شده اید که همسر ملکه بریتانیا و تمامی پسرهای ایشان لقب سلطنتی دارند. شاهزاده فیلیپ، همسر الیزابت دوم، دوک ادینبراست. جوان ترین پسرهای آن ها، شاهزاده اندرو و ادوارد به ترتیب دوک یورک و ارل وِسِکس هستند.

پسر بزرگ تر آن ها، چارلز دوک کورنوال است و در مقام ولیعهدی پادشاهی متحده و ایرلند قرار دارد و در صورت مرگ یا کناره‌ گیری ملکه الیزابت، گزینه اول برای پادشاه شدن در پادشاهی متحد خواهد بود.

5-w900

مردان سلطنتی پس از ازدواج لقب های جدیدی از ملکه دریافت می کنند. به طور مثال، ویلیامز در تمام زندگی خود به عنوان شاهزاده ولز خطاب می شد و در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از ازدواج با کیت میدلتون، ملکه، لقب دوکدِم کمبریج را به وی و دوشِس کمبریج را به کیت اعطا کرد.

انتظار می رود پرنس هری نیز دوک ساسکس شود و پس از ازدواج، همسر وی لقب «دوشس» را دریافت خواهد کرد.

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
۴ نظر

ورود