با انجام مدیتیشن، شاهد تغییرات شگفت انگیزی در عملکرد مغزتان باشید

پایین آوردن فشار خون

با انجام مدیتیشن، شاهد تغییرات شگفت انگیزی در عملکرد مغزتان باشید

اگر بهانه اصلی شما برای انجام ندادن «مدیتیشن» مشغله فراوان و نداشتن زمان کافی است بدانید در میان افرادی که مشغولیت های بیشتری دارند، مدیتیشن به دلیل کاهش استرس، افزایش تمرکز و حتی ایجاد توانایی بیشتر برای ارتباط با دیگران، کارآیی بیشتری دارد.

مطالعات فراوان علمی انجام شده نشان داده که انجام مداوم مدیتیشن در میان افرادی که مشغولیت های ذهنی فراوانی دارند، می تواند همانند دادن یک زنگ تفریح مفید به ذهنی بسیار مشغول و نگران باشد. خصوصا در زمان هایی که مشغول انجام پروژه ای هستید که به تمرکز و خلاقیت فراوان نیاز دارد مدیتیشن می تواند کمک بیشتری به شما کند.

تاثیرات گذراندن لحظاتی در سکوت و آرامش با گذشت زمان برای تان آشکار خواهد شد و درخواهید یافت که این روند تا چه اندازه می تواند در جنبه های گوناگون زندگی تان تاثیر مثبت داشته باشد. با این تغییرات که عملکرد مغزتان را به صورت شگفت انگیزی تحت تاثیر قرار می دهند آشنا شوید:

مدیتیشن دیدگاه های جدیدی به ما می دهد

1

بیرون رفتن با یکی از دوستان مان برای صرف شام، در یافتن دیدگاه های جدید در زندگی به ما کمک می کند اما همین دیدار می تواند به اضطراب و افسردگی مان نیز منجر شود. یکی از رسالت های اصلی مدیتیشن این است که ما را از چنین حس های منفی دور نگه دارد و به ما این فرصت را بدهد که احساسات و افکار خود در قبال مسائل اطراف مان را نظاره کنیم.

در مطالعه ای نشان داده شد که افراد مبتلا به افسردگی های شدید، با انجام مدیتیشن، احساس رضایت بیشتری در زندگی بدست آوردند و حال عمومی بهتری را نیز تجربه کردند.

مدیتیشن با سد کردن تمام عوامل مزاحم، به تمرکزمان کمک می کند

2

زمانی که برای دقایقی به اتاقی خلوتی می رویم و ذهن خود را خالی می کنیم، به ما کمک خواهد کرد که پس از آن به تمرکز بهتری دست پیدا کنیم.

یکی از متخصصان اعصاب به نام «ریچارد دیویدسون» از مرکز پژوهش های دانشگاه «ویسکونتین» به بررسی تاثیرات طولانی مدت انجام مدیتیشن پرداخته و نتایج کامل و تازه ای را بدست آورده. وی دو گروه و برخورد آنها در مقابل ایجاد یک صدای ناگهانی و مزاحمرا مورد مطالعه قرار داد.

آن گروهی که به انجام مدیتیشن عادت داشتند و یا حتی زمان طولانی از انجام تمرین های تمرکزی در آنها نمی گذشت، در برخورد با صدای مزاحم، عملکرد متفاوتی داشتند چرا که حواس این گروه با ایجاد آن صدای مزاحم در مقایسه با سایرین کمتر پرت شده بود.

مدیتیشن به کاهش استرس در کنار آمدن با احساسات منفی می انجامد

3

بسیاری از ما روزانه با نداهای مزاحم و نگران کننده در پس ذهن خود مواجه هستیم و در بیشتر مواقع نیز به جای کنار آمدن بر آنها، به افزایش این افکار مزاحم دامن نیز می زنیم.

مدیتیشن می تواند در این روند بسیار موثر باشد. مطالعات مرتبط انجام پذیرفته بر ۳۰۰۰ نفر نشان داد که انجام مدیتیشن، به کاهش احساسات و افکار مزاحم یاد شده کمک کرده، میزان افسردگی، اضطراب و همچنین دردهای جسمانی را نیز کاهش می دهد.

اگرچه دلیل مشخصی وجود ندارد اما مدیتیشن به قوی تر شدن حافظه ما کمک می کند

10

پژوهش ها نشان داده که افرادی که به صورت دائم و حرفه ای به انجام مدیتیشن می پردازند، هوشیاری بیشتری دارند و در کنترل احساسات شان نیز موفق تر عمل می کنند. حتی در میان افرادی که تازه به مدیتیشن رو آورده اند، تغییرات موثری در ذهن مشاهده شده که از آن جمله افزایش حافظه، دیدگاه و سطح هوشیاری آنهاست.

باعث افزایش توانمندی ما در ارتباط با دیگران می شود

5

مطالعات ۱۲ ساله «دیوید ریچاردسون» در دانشگاه «ویسکونتین» و با بررسی عملکرد مغز افراد گوناگون اعم از مجرب و تازه کار در زمینه انجام مدیتیشن، نشان داد که افرادی که مدیتیشن می کنند توانایی همدلی با سایرین را دارند و این توان در میان افرادی که سابقه طولانی تر در انجام مدیتیشن دارند به مراتب بیشتر است.

افرادی که به طور دائم مدیتیشن می کنند، فشار خون پایین تری دارند

9

مطالعات «کوین لوریا» از محققان انجمن قلب آمریکا نشان داده افرادی که به صورت مداوم مدیتیشن می کنند، از سطح استرس پایین تری برخوردار هستند و دلیل اصلی آن نیز سطح پایین هورمون های مرتبط با استرس است. این هورمون ها در صورت افزایش به تورم بدن و سایر مشکلات جسمانی از قبیل افزایش فشار خون می انجامند.

مدیتیشن کنندگان احساس خستگی کمتری می کنند

7

کمتر از چند ماه پیش و با آغاز سال نوی میلادی، محققان به بررسی و مطالعه یک هفته ای درمان های سکوت بر روی افراد بین ۲۴ تا ۷۶ سال مبادرت کردند. آنها به بررسی دو ماده شیمیایی در مغز به نام های «دوپامین» و «سروتونین» که متصدی تغییرات خلقی هستند پرداخته و اسکن هایی را قبل و بعد از انجام تمرینات سکوت از شرکت کنندگان این پژوهش گرفتند.

انجام این مطالعه نشان داد که وضعیت سلامت افراد در اثر کاهش سطح استرس و خستگی بهبود می یابد و میزان دو ماده شیمیایی فوق الذکر نیز با افزایش اندکی همراه است.

افرادی که مدیتیشن می کنند در مقایسه با سایرین کمتر و به ندرت بیمار می شوند

8

پژوهشگران افراد را به دو گروه تقسیم کردند. افراد یکی از این گروه ها به مدت هشت هفته و به طور منظم به انجام تمرین های مدیتیشن پرداختند. پس از گذشت این زمان به هر دو گروه، ویروس سرماخوردگی تزریق شد.

این پژوهش آشکار ساخت که بدن افرادی که مدیتیشن کرده بودند با ساخت آنتی بیوتیک هایی، بر علیه آن سرماخوردگی به مقابله برخاست و به افزایش سیستم ایمنی آنها انجامید. همین امر نیز سبب شد که افراد این گروه مقاومت بیشتری را در مقابل بیماری از خود نشان دهند.

انجام دائم مدیتیشن از آسیب های ژنتیکی جلوگیری به عمل می آورد

در پژوهشی که در میان افرادی که از سرطان جان سالم به در برده بودند و مراحل کامل انجام مدیتیشن را پشت سر گذاشته بودند، نشان داد که تلومرهای این شرکت کنندگان، برای مدت طولانی تری رشد یافته بود. تلومرها نوعی پروتئین پیچیده هستند که از «دی اِن اِی» ما مراقبت به عمل می آورند.

این مطالعه پیشنهاد می کند که کاهش استرس، می تواند به افزایش دوام تلومرها بیانجامد. با این حال باید پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام شود تا نتایج قطعی از آنها حاصل شود.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود