اشتباهات رایج بیماران که به تشخیص نادرست پزشکان بخش اورژانس می انجامد

اشتباهات رایج بیماران که به تشخیص نادرست پزشکان بخش اورژانس می انجامد

آمار مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان های مختلف در سراسر جهان رقم بالا و قابل توجهی است. به عنوان مثال آمار مراجعه کنندگان به بخش اورژانس در بیمارستان های آمریکا در سال ۱۳۹۱ شمسی، حدود ۱۳۰ میلیون نفر بود.

یکی از مهم ترین وظایف بیماران در مراجعه به چنین مراکزی دادن اطلاعات کافی به پزشکان این بخش است تا آنها بتوانند آن بیماری را به درستی تشخیص دهند. متاسفانه عدم انتقال صحیح اطلاعات مرتبط می تواند به گمراهی پزشکان معالج بیانجامد و با تشخیص اشتباه و تجویز نامناسب دارو، مخاطراتی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

برخی از اشتباهات رایج بیماران در مراجعه با بخش اورژانس بیمارستان ها را با هم مرور می کنیم:

شرح حال صحیح و خلاصه شده ای را در اختیار پزشک قرار نمی دهید

1

پزشکان بخش اورژانس فرصت کافی ندارند تا به همه امراض شما از دوران کودکی تا اکنون گوش دهند چرا که انبوه دیگری از بیماران در پشت در اتاق آنها منتظر هستند. بنابراین بهتر است که شرح کوتاهی از اتفاقی که برای تان افتاده را به پزشک توضیح دهید. دکتر «دیوید نیومن» مسئول یکی از بخش های مرکز پزشکی «جان هاپکینز» بالتیمور نیز به این امر تاکید می کند.

از ترتیب حوادث یادداشت برداری نمی کنید

2

دکتر «نیکول فرنکس» از مسئولان بیمارستان «اِموریِ» تکزاس می گوید زمانی که وضعیت جسمی مناسب و نرمالی ندارید شروع به نوشتن دردها کنید و الگویی از آنها را در ذهن خود داشته باشید. وی از تجربه خود می گوید که بسیاری از بیماران در زمان مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان، توضیح مشخصی در مورد آنچه تا رسیدن به بیمارستان تجربه کرده اند ندارند. به همین دلیل نیز برای پزشک بسیار دشوار است که به تشخیص صحیح دست پیدا کند.

از تاریخچه پزشکی خود آگاهی ندارید

3

زمانی که به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می کنید، نخستین باری است که میان پزشک بخش اورژانس و شما ملاقاتی صورت گرفته و هیچ کدام از طرفین در مورد دیگری چیزی نمی داند. بنابرای اگر به دیابت مبتلا هستید، فشار خون تان بالاست یا بیماری خاصی در خانواده تان وجود دارد آن را با پزشک مطرح کنید.

دکتر فرانکس می گوید با پزشک تان صادق باشید و به سئوال های احتمالی که از شما پرسیده می شود به خوبی پاسخ دهید.

داروهایی که می خورید را نمی شناسید

4

حتما از فهرست تمام داروهایی که می خورید یادداشت برداری کنید یا اینکه آنها را در موبایل خود داشته باشید. داروهای شما می توانند اطلاعات مهمی را در اختیار پزشک قرار دهد.

دکتر فرانکس می گوید، علاوه بر این داروها، هر نوع حساسیت احتمالی، نوع پاسخگویی بدن تان به دارو و یا هر نکته ای که مرتبط با گذشته است اما به روند درمان کنونی شما کمک می کند در اختیار پزشک کشیک در بخش اورژانس قرار دهید.

سئوالات مناسبی نمی پرسید

5

اینکه از پزشکی که مراجعه کرده اید، سئوالاتی را مودبانه بپرسید اهمیت فراوانی دارد. بنابراین بهتر است که از پرسیدن سئوال واهمه نداشته باشید. دکتر نیومن می گوید در مورد وضعیت سلامتی تان و جدی بودن چیزی که برای تان پیش آمده جویا شوید. همچنین با پرسیدن سئوال از نشانه هایی دیگری که امکان دارد با حادتر شدن وضعیت تان پیش بیاید آگاه شوید.

از اثرات جانبی داروهایی که برای تان تجویز شده بپرسید. اگر در مورد آن بیماری مطالعه کردیده اید و در مورد مطالبی که خوانده اید سئوالی به ذهن تان می رسد حتما از پزشک کشیک بپرسید.

از روشن تر شدن وضعیت سلامتی تان واهمه دارید

6

زمانی که پای سلامتی تان در میان باشد از پرسیدن سئوال در این باره دریغ نکنید. بعید نیست که بیمار در مورد وضعیت سلامتی خود دچار سردرگمی شود. بنابراین، برای روشن شدن جریان برای خودتان، از پزشک تان سئوال بپرسید.

دکتر «گوردن شیف» از پزشکان بخش زنان بیمارستان بوستون در ماساچوست می گوید: “بیمار حتما باید در مورد تشخیصی پزشک خود، سئوالاتی بپرسد. لااقل باید مطمئن شود که آنچه پزشک به او گفته را به خوبی متوجه شده است.”

مهم ترین عضو خانواده را با خود همراه نمی کنید

7

زمانی که به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می کنید، عزیزترین فرد خانواده خود را برای کاهش سطح استرس تان با خود همراه کنید چرا که فردی که شما را دوست دارد احتمالا به نکاتی اشاره خواهد کرد که خودتان فراموش کرده اید.

دکتر «استفان اندرسون» که مسئول بخش خدمات رسان به بیمارانی که سکته کرده اند است نیز به این جریان تاکید کرده و می گوید با این کار دو چشم و دو گوش بیشتر را با خود همراه خواهید کرد.

به خودتان اعتماد کافی ندارید

8

اگر در مورد تشخیص پزشک شک دارید و دو دل هستید به پزشک دیگری مراجعه کنید. دکتر نیومن می گوید زمانی که در مورد تشخیص تان دچار تردید هستید شاید اگر چند روز، بازبینی مجددی به آن داشته باشید بهتر باشد چرا که در برخی مواقع نگرانی شما تنها یک «پارانویا» است. با این حال برای اینکه خطری سلامتی تان را تهدید نکند آن تردید خود را پیگیری کنید.

قضیه را پیگیری نمی کنید

9

زمانی که از بخش اورژانس بیمارستان خارج می شوید باید حتما توصیه های پزشک اورژانس را جدی بگیرید. به عنوان مثال اگر او به شما توصیه کرده که به یک متخصص مراجعه کنید حتما این کار را انجام دهید.

دکتر فرانکس می گوید حتما باید وضعیت پیش آمده را با دنبال کردن آن برطرف سازید چرا که این امکان وجود دارد که به علت عدم پیگیری دوباره آن مسئله برای تان اتفاق بیفتد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود