آیا می دانستید که دستگاه تردمیل برای شکنجه زندانیان اختراع شده بود؟

آیا می دانستید که دستگاه تردمیل برای شکنجه زندانیان اختراع شده بود؟

بعضی اوقات کاربرد اصلی یک وسیله تنها بعد از مدت ها مشخص می شود. یکی از این اختراعات کاغذهای چسب دار بود که تا مدت ها اختراعی بی ارزش شناخته می شد تا این که بالاخره مشخص گردید که در ادارات و شرکت ها کاربرد بسیار زیادی دارد. برخی از دیگر اختراعات پرکاربرد امروزی نیز چنین سرنوشتی داشته اند برای مثال مایکروویو (که محصول فرعی صنایع راداری است)، تفلون (که در پروژه ی منهتن و در زمان جنگ جهانی دوم در حین تلاش برای آزمایشات هسته ای کشف شد) و کوکاکولا (که در واقع قرار بود دارویی برای درمان سردرد باشد).

در اوایل قرن نوزدهم اولین نمونه از تردمیل های امروزی برای زندانیان ساخته شد تا از طریق دویدن بر روی آن کار مفیدی انجام داده باشند. بدین ترتیب پره های تعبیه شده در دستگاه به کار افتاده و نیروی لازم برای پمپاژ کردن آب را فراهم می کرد. این نیرو برای آسیاب کردن دانه های گیاهی و گرداندن چرخ آسیاب های بادی یا  آبی  نیز به کار گرفته می شد. بدین ترتیب اسم تردمیل از دو واژه ی “tread” به معنای راه رفتن یا قدم برداشتن و “mill” به معنای آسیاب گرفته شده است.

download

زندانیان مجبور می شدند در برخی موارد حتی تا ۶ ساعت در روز نیز روی این دستگاه ها کار کنند که با صعود به قله ای به ارتفاع ۱.۵۰۰ تا ۴.۰۰۰ متر برابری می کرد. از این رو این وسیله در واقع نوعی شکنجه برای زندانیان محسوب می شد، چیزی که امروزه به یک ورزش لازم و ضروری برای حفظ سلامتی تبدیل شده است.

treadmill-at-brixton-prison-london-introduced-for-prison-discipline-D9645J

استفاده ی کنونی از تردمیل به عنوان وسیله ای ورزشی در دهه ی ۱۹۷۰ کشف شد. بدین ترتیب برخی اوقات با فکر کردن به یک اختراع قدیمی می توان کاربردهای جالب و جدیدی برای آن پیدا کرد که به اندازه ی یک اختراع جدید اهمیت دارند.

منبع: bigthink
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود