آیا برای کاهش وزن باید قبل از ورزش چیزی میل کنید؟

آیا برای کاهش وزن باید قبل از ورزش چیزی میل کنید؟

همان طور که می دانید در کنار رژیم غذایی سلامت، ورزش و تمرین های بدنی می توانند به شما در کاهش وزن و سوزاندن چربی های اضافه بدن کمک کنند. برای آنکه بتوانید مقدار چربی بیشتری بسوزانید، بهتر است نکاتی را در این باره بدانید تا عرقی که بر اثر ورزش و فعالیت بدنی می ریزید بی ثمر نباشد.

در مورد رابطه میان تغذیه و ورزش کردن همواره ابهاماتی وجود داشته. اینکه قبل و بعد از ورزش کردن باید چه چیزهایی میل کنید نیز با مناقشات فراوانی همراه بوده است. آیا می توان پس از پایان ورزش چیزی خورد؟ این زمان بهتر است چند ساعت بعد باشد؟ چه مواد غذایی می توانند به کاهش چربی و تجمع عضله بیانجامند؟

خوشبختانه دانشمندان اخیرا توانسته اند پاسخ قطعی به این پرسش ها بدهند. در مطالعه اخیری که نتیجه آن در مجله «فیزیولوژی» به انتشار رسید، محققان دانشگاه «بَث» در انگلستان به بررسی پژوهشی مبادرت کردند. آنها از مردانی که اضافه وزن داشتند خواستند به مدت یک ساعت و با معده خالی که محتوی ۶۰ درصد اکسیژن است راه بروند. در روز بعد از آنها خواستند که پس از خوردن صبحانه ای با کالری بالا به مدت دو ساعت راه بروند.

سپس نمونه های خون آنها را هم بعد از خوردن غذا و هم ورزش مورد بررسی قرار دادند. همچنین بلافاصله نمونه ای از سلول های چربی آنها را قبل و مستقیما یک ساعت بعد از پیاده روی مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج، ژن های متفاوتی را در هر دو وضعیت نشان دادند. دو ژنی که مورد بررسی محققان قرار گرفتند PDK4 و HSL بودند. در میان افرادی که قبل از تمرین چیزی میل نکرده بودند این ژن ها بیشتر و در میان افرادی که غذا میل کرده بودند کمتر بود. دانشمندان دریافتند که افزایش PDK4 به بالابردن سوخت و ساز بدن در هنگام ورزش و با استفاده از چربی های اضافه می انجامد.

ژن HSL نیز با افزایش خود به سوزاندن سلول های چربی کمک می کند. به اختصار می توان گفت، زمانی که شرکت کنندگان این پژوهش، با شکم خالی ورزش کردند، بدن از ذخیره چربی اضافه بدن به عنوان سوخت استفاده کرد اما در زمان مصرف غذا پیش از پیاده روی، بدن از انرژی غذای دریافت شده استفاده کرد.

«دایلان ثامپسون» یکی از نویسندگان این پژوهش می گوید: “زمانی که پیش از ورزش غذا میل می کنید، بدن درگیر سوزاندن آن غذا می شود و به چربی های اضافه موجود در بدن تان توجهی نخواهد کرد.” وی پیشنهاد می کند انجام تمرین های ورزشی یا پیاده روی با شکم خالی می تواند به صورت دراز مدت و برای سلامت مفید باشد.

تامسپون در مورد مدتی که شکم باید خالی بماند تا سوزاندن چربی در هنگام ورزش انجام شود را چیزی حدود ۴ ساعت می داند و به همین دلیل هم ایده آل ترین زمان را، پیاده روی پیش از صرف صبحانه می داند.

وی در مورد اینکه وضعیت خوردن مواد غذایی پس از انجام تمرین های ورزشی باید به چه صورت باشند می گوید: “این موضوع بیشتر برای ورزشکاران بسیار حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردارست اما برای افراد معمولی، داشتن یک الگوی غذایی نرمال و بدون نگرانی بیش از اندازه می تواند مفید و کارآمد باشد.”

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود