با کاربردهای سرکه سیب در زندگی روزمره بیشتر آشنا شوید

با کاربردهای سرکه سیب در زندگی روزمره بیشتر آشنا شوید

سرکه سیب یکی از شناخته شده ترین مواد طبیعی است که در تمام دنیا طرفداران فراوانی دارد. برخی از آن به عنوان ضدعفونی کننده مسواک و دندان ها استفاده می کنند و بسیاری نیز برای کاهش وزن آن را میل کنند. در طب سنتی و نخستین بار توسط بقراط برای کاهش دردگلو مورد استفاده قرار گرفت و امروزه نیز کاربرد خود را حفظ کرده است.

در ادامه به بررسی اجمالی مهم ترین کاربردهای سرکه سیب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

افراد مبتلا به دیابت

3

یکی از مهم ترین گروه هایی که بهتر است مصرف سرکه را در دستور خوراکی های روزانه خود قرار دهند، دیابتی ها هستند. دکتر «کارول جانسون» رئیس مرکز تغذیه دانشگاه ایالتی «آریزونا»، تاثیر «اسید استیک» موجود در سرکه سیب را از حدود ۱۳ سال پیش مورد بررسی قرار داد و نتایج آن را در ۶ پژوهش ارائه کرد.

مطالعات وی نشان می دهد این ماده قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد. همچنین در میان افرادی که مستعد ابتلا به این نوع دیابت هستند و یا حتی افراد سالم نیز موثر است.

وی توصیه می کند که در سالاد و غذاهای مدیترانه ای می توان از آن استفاده کرد. همچنین می توانید آن را با آب رقیق کرده و میل کنید. وی توضیح می دهد: “اسید استیک مانع جذب نشاسته می شود و میزان گلوکز را کاهش می دهد اما اگر آن را با شکر همراه کنید، بی فایده خواهد بود.”

دکتر «لیزا داریر» می گوید برای مصرف سرکه سیب حتما با پزشک تان مشورت کنید چرا که با برخی از داروهای دیابت تداخل پیدا می کند. وی به این موضوع اشاره می کند که تحقیقات فراوان انجام پذیرفته شده پیشرفت های خوبی را با مصرف سرکه سیب و در ارتباط با بیماری دیابت نشان داده.

کاهش وزن

2

مطالعات نشان داده اند که سرکه سیب می تواند بر کاهش وزن موثر باشد اگرچه این میزان تنها چند گرم در طول یک هفته و حدود ۱ تا ۲ کیلو در طول ۳ ماه است. دکتر درایر به رضایت افرادی که در رژیم های ۱۲ هفته ای خود از سرکه استفاده کردند اشاره می کند.

وی بر این باور است اگر در رژیم غذایی خود سرکه سیب را تعبیه کنید، غذاهای سالم مصرف کرده و ورزش نیز کنید، به کاهش وزن تان کمک خواهید کرد. وی سرکه بالزامیک و ترکیب آن با روغن های مفید را برای سالاد، مرغ یا ماهی مناسب می داند.

اضافه کردن مقادیری از آن به آب نیز مفید است چرا که خود آب نیز به تنهایی احساس سیری را در افراد به وجود می آورد.

 تمیز و سفید کردن دندان ها

10

بر سر استفاده از سرکه برای دندان ها مناقشاتی وجود دارد. برخی از پزشکان همچون دکتر بوقاسیان، بر این باورند که استفاده از سرکه برای تمیز و سفید کردن دندان ها، گزینه های مناسبی نیستند و بهتر است به جای آسیب زدن به مینای دندان و از بین بردن آن از خمیردندان های سفیدکننده استفاده شود.

برخی از مطالعات دیگر نیز نشان می دهند که شستن و آب کشیدن دندان ها با سرکه می تواند خوب باشد. همچنین می تواند دندان های مصنوعی را نیز در داخل محلول غلیظ شده آن نگه داشت.

بوقاسیان می گوید «پ هاش» خنثی ۷ است و کمتر از آن فضای اسیدی را به وجود می آورد. «پ هاش» بیشتر سرکه های سیب بین ۲ تا ۳ و اسیدی است و تقریبا همانند «پ هاش» معده است. وی بر این باور که برای استفاده از سرکه سیب برای دندان، حتما با پزشک تان مشورت کنید.

پوست، مو و ناخن

6

سرکه سیب می تواند در درمان شپش و شوره موثر باشد و به عنوان درمان ضدپیری نیز کاربرد دارد. دکتر «ماری جین»، سنخنگوی انجمن متخصصان پوست آمریکا می گوید: “سرکه باعث خشک شدن جوش های صورت می شود اما راهکاری برای دیرتر پیر شدن پوست تلقی نمی شود. می تواند لکه های تیره صورت را از بین ببرد و اگر با آب ترکیب شود می توان از آن به عنوان تونر استفاده کرد.”

همچنین برای گزش هایی چون پشه کاربرد دارد. دکتر جین می گوید می توانید چند قطره از آن را با دو فنجان آب ترکیب کرده و روی محل گزش پشه بمالید.

7

همچنین به دلیل خاصیت اسیدی و ضدقارچی که دارد به از بین بردن شوره نیز می انجامد. در ارتباط با شپش در بزرگسالان تنها «ژله پترولیوم» موثر است و برخی از مطالعات نشان داده که سرکه به از بین رفتن شپش سر بزرگسالان نخواهید انجامید.

دکتر جین از تاثیر فراوان سرکه سیب بر ناخن ها می گوید و اشاره می کند یک چهارم فنجان از آن را با سه چهارم فنجان آب ترکیب کرده و ناخن ها را در داخل آن بگذارید.

جین می گوید از آنجایی که زگیل ها عمدتا ویروسی هستند، برای آنها درمانی وجود ندارد. زمانی که با اندکی از سرکه سیب روی آن ضربه وارد می کنید، پوست های مرده خشک می شوند و از بین می روند. درست همان کاری که ما در مطب با بریدن و سوزاندن آن محل با نیتروژن مایع انجام می دهیم که البته سرعت کاری که در مطب انجام می دهیم بیشتر است.

یکی دیگر از سخنگویان انجمن پوست آمریکا به نام دکتر «مایکل لین» درمان خانگی را برای از بین بردن زگیل ها مناسب نمی داند چرا که برخی از بیمارانش که با سرکه اقدام به درمان خانگی کرده بودند، با پوست های سوخته و خشک به مطب او مراجعه کردند. لین سرکه سفید که تنها ۵ درصد اسیدی است را فرمول مناسب تری می داند.

تمیز کردن وسایل

12

به دلیل دارا بودن خاصیت ضدمیکروب سرکه سیب برای تمیز کردن وسایل خانه پیشنهاد می شود. اسید با کپک مبارزه می کند. نمک، لیموترش، پروکسید هیدروژن، روغن درخت چای و جوش شیرین نیز در این کار نقش آفرینی می کنند که برخی بوی بهتری نیز در مقایسه با سرکه دارند.

مطالعات متعدد انجام شده در مورد سرکه سیب نشان داده اند می تواند در از بین بردن برخی از باکتری هایی که در آب رشد می کنند موثر باشد. هرگز برای مصرف خانگی آن را با سفید کننده ها و یا آمونیاک ترکیب نکنید چرا که با این کار ایجاد گازهای اسیدی خواهید کرد.

نگه دارنده غذاها

11

از گذشته های دور تا هم اکنون، سرکه به عنوان نگهداری کننده خوراکی ها به کار برده می شود. در تهیه خیارشور و ترشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از خیارشورهای خانگی از سرکه سفید استفاده می شود تا رنگ میوه را تغییر ندهد. اما رنگ بسیاری از میوه ها را تیره می کند. همچنین برای شستن میوه و سبزیجات نیز کاربرد دارد چرا که باکتری های سطحی آنها را از بین می برد. سرکه به همراه لیمو ترش جزء مواد ارزانی است که برای تمیز کردن وسایل خانه می توانند استفاده شوند.

برای سرفه و گلو درد

9

استفاده از سرکه با پدر پزشکی مدرن یعنی بقراط آغاز شد. او برای درمان سرفه آن را با عسل ترکیب می کرد که این راهکار تا امروز نیز ادامه پیدا کرده و بسیاری از والدین آن را روش مناسب برای درمان خانگی گلودرد می دانند.

البته پزشکان بر این باورند که سرکه به تنهایی سبب افزایش گلودرد می شود اما ترکیب آن با آب و نمک می تواند موثر باشد. برخی از محققان دانشگاه آریزونا سرکه را به دلیل استشمام کردن بوی آن برای ریه ها مناسب نمی دادند.

دکتر «اندرو فریمن» از سوزش مری با مصرف آن خبر می دهد و اگر فردی مستعد به انواع رفلکس، زخم و یا مشکلات معده باشید، با مصرف سرکه آن را تسریع خواهید کرد.

مشکلات قلبی و سرطان

111

اگر نگران وضعیت قلب تان هستید بهتر است در خریدهای روزانه خود سرکه را نیز قرار دهید چرا که باعث کاهش فشار، تری گلیسیرید و کلسترول می شود که البته برخی دیگر از مطالعات چنین نتیجه ای را در انسان ها نشان نمی دهند.

دکتر «فریمن» از انجمن پیشگیری از بیماری های قلبی می گوید، خاصیت آنتی اکسیدان سرکه مانند میوه و سبزیجاتی چون بروکلی و بلوبری است. هنوز دقیقا دانسته نشده که آیا سرکه برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مناسب است یا خیر. پزشکان رژیم غذایی سالم و کم چرب با پایه گیاهی را مناسب تر می دادند. فریمن مصرف اندکی از سرکه روی سالاد را پیشنهاد می کند.

در مورد سرطان، دانشمندان ژاپنی سرکه سیب را در پیشرفت سرطان خون موثر دانسته اند. با افزودن اندکی سرکه برنج به آب و غذای موش های مبتلا به تومور، از پیشرفت تومور در آنها ممانعت به وجود آمد که البته در مورد انسان نیاز به پژوهش های بیشتری وجود دارد.

با تمام آنچه برشمرده شده، بر سر مصرف سرکه مناقشاتی فراوانی وجود دارد و نیازمند پژوهش های علمی بیشتری برای رسیدن به نتایج قطعی است.

منبع: edition.cnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود