سرگذشت کیم جونگ اون؛ رهبر کره شمالی تا به امروز چه مسیری را طی کرده است

سرگذشت کیم جونگ اون؛ رهبر کره شمالی تا به امروز چه مسیری را طی کرده است

در ۵۰ سال اخیر دنیا دیگر به تنش های عجیب کره شمالی که در نهایت به جایی هم نرسیده اند عادت کرده است. اما این تنش ها در دوره ی زمامداری کیم جونگ اون رهبر ۳۳ ساله ی این کشور شدت و خشونت بیشتری به خود گرفته اند. در دوران حکومت چند ساله ی او کره ی شمالی ۵ آزمایش هسته ای انجام داده است. آخرین بار یکشنبه ی گذشته این کشور قصد داشت به طور محرمانه یک موشک دیگر را آزمایش کند که دقایقی بعد از پرتاب منفجر شد.

اگر چه این این رهبر جوان توجه بسیاری را به خود جلب کرده اما اطلاعات زیادی در مورد او در دست نیست. در ادامه هر آن چه که از این رهبر جوان می دانیم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کیم جونگ اون در ۸ ژانویه سال ۱۹۸۲، ۱۹۸۳ یا ۱۹۸۴ به دنیا آمده است

nhung-buc-anh-cuc-hiem-ve-nhan-sac-me-ruot-kim-ong-un

والدین او رهبر سابق کره ی شمالی کیم جونگ ایل و همسرش کو یونگ هی بودند. او یک برادر بزرگ تر به نام کیم جونگ چول و یک خواهر کوچک تر به نام کیم یو جونگ دارد. اگر چه تاریخ رسمی تولد کیم جونگ اون سال ۱۹۸۲ اعلام شده اما بسیاری از گزارش ها ادعا کرده اند که تاریخ تولد وی به دلایل سمبلیک تغییر داده شده مثلا به این دلیل که سال ۱۹۸۲ ۷۰اُمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ و ۴۰اُمین سالگرد تولد کیم جونگ ایل عنوان می شود..

با این وجود در فهرستی که اخیراً وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا در مورد افراد تحریم شده منتشر کرده تاریخ تولد کیم جونگ اون ۸ ژانویه ۱۹۸۴ اعلام شده است.

کیم جونگ اون در دوران کودکی در کنار مادرش

jong-un--here-with-his-mother--lived-at-home-as-a-child-w700

در این دوره کره ی شمالی تحت حاکمیت کیم ایل سونگ بود که از وی با عنوان «رهبر بزرگ» یاد می شود. در حالی که کیم جونگ ایل وارث رهبری کره ی شمالی بود، رهبری کیم جونگ اون در آینده بسیار غیرمحتمل به نظر می رسید.

کیم جونگ اون برای تحصیل به سوییس رفت

kim_jong_un_suiza-w700

وی با اسم مستعار «پاک اون» و به عنوان فرزند یکی از کارمندان سفارت کره ی شمالی در سوییس به مدرسه ی بین المللی انگلیسی زبانی در شهر گوملیگن (Gümligen) نزدیک بِرن رفت. همکلاسی های کیم جونگ اون وی را پسری بسیار ساکت که بیشتر وقت خود را در خانه می گذراند توصیف کرده اند البته برخی نیز گفته اند که وی پسر شوخ طبعی بوده است.

مارکو ایمهوف، از همکلاسی های جونگ اون در این مدرسه می گوید: ” وی بسیار خنده دار بود و همیشه سوژه ی خوبی برای خندیدن به شمار می رفت”.

یکی دیگر از همکلاسی های او در این باره می گوید: “او حس شوخ طبعی جالبی داشت. حتی با دیگر دانش آموزان و حتی کسانی که از کشورهای دشمن کره شمالی آمده بودند نیز رابطه ی خوبی برقرار می کرد. بحث های سیاسی در مدرسه ی ما ممنوع بود… ما در مورد فوتبال بحث می کردیم و نه سیاست”.

کیم جونگ اون عاشق بسکتبال و شیفته ی مایکل جوردن بود

25e8be690c66cbefb8ac23d237cf52b0f02c972e-800x600-w700

بر طق گزارش ها در دورانی که کیم جونگ اون جوان در سوییس درس می خواند دیوارهای اتاقش پوشیده از عکس های مایکل جوردن بودند. اگر چه وی تنها ۵ یا ۶ سال داشت و کمی چاق بود اما در بازی بسکتبال تبحر خاصی داشت.

یکی از همکلاسی های او به نام نیکولا کوواچویچ در این باره چنین می گوید: “او یک بازیکن فوق العاده رقابتی و بازیساز بود. او کارهای خارق العاده ای انجام می داد”.

مارکو ایمهوف نیز در این باره گفته است: “او از باختن متنفر بود. بردن برای وی بسیار اهمیت داشت”.

همچنین وی مجموعه ای فوق العاده از کفش های ورزشی مارک نایک داشت.

جونگ اون جوان بعد از به پایان رساندن دوران مدرسه در سوییس برای آموزش نظامی به کشورش بازگشت

nintchdbpict000127769636-w700

بعد از بازگشت به کره شمالی، کیم جونگ اون همراه با برادر بزرگ ترش به دانشگاه نظامی کیم ایل سونگ ملحق شدند. برخی دیگر نیز بر این باورند که این دو در سال ۲۰۰۷ وارد مدرسه ی مهندسی ساخت و ساز پدرشان شدند.

با مرگ پدر، کیم جونگ اون به سرعت مراتب نظامی و سیاسی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت اگر چه در هر دو حوزه تجربه ی چندانی نداشت. وی به سرعت به ژنرالی چهار ستاره، نایب رییس کمیسیون مرکزی نظامی حزب کارگر کره شمالی و عضو کمیته ی مرکزی حزب تبدیل شد.

یک سرود ملی ویژه با عنوان «رد پاها» به افتخار کیم جونگ اون در کره شمالی خوانده می شود

a38cb21df46125b683df41f7b1d11f71-w700

این سرود شباهت بسیاری به سرودهای تبلیغاتی دوران شوروی سابق دارد. در این سرود از مردم خواسته می شود که «ردپاها [دستورات] ی ژنرالمان کیم» را دنبال کنند. بخشی از این سرود بدین شرح است: “ردپاها، ردپاها… صدای یک آینده ی درخشان را بیش از پیش پخش می کند… بوم، بوم،بوم، اوه، ردپاها”.

بسیاری از مردم کره شمالی کیم جونگ اون را نسخه ی جوان کیم ایل سونگ «رهبر بزرگ» خود می دانند

dictate02-w700

کیم شباهت زیادی به پدربزرگ خود دارد و این شباهت را می توان به راحتی در نحوه ی کوتاه کردن موها، شکل صورت و اخلاق و رفتار وی دید.

برخی از گزارش ها حاکی است که وی برای شباهت بیشتر به پدربزرگش حتی دست به جراحی پلاستیک نیز زده اما خانواده ی رهبر کره شمالی به این گزارش ها واکنش شدیدی نشان داده و آن ها را شایعه و «چرندیاتی سخیف و کثیف از جانب رسانه های سودجو » اعلام کرده اند. آژانس خبری رسمی کشور کره شمالی در این باره گفته است: ” این گزارش کذب… که توسط دشمنان منتشر شده یک عمل جنایت آمیز کریه است که حزب، کشور، ارتش و مردم هیچ گاه آن را بر نمی تابند”.

کیم جونگ اون بلافاصله بعد از مرگ پدرش به عنوان «رهبر بزرگ» دست یافت

article-2079237-0F4990AC00000578-251_964x579-w700

وقتی که کیم جونگ ایل در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۱ در اثر سکته ی قلبی درگذشت، کیم جونگ اون جوان فرماندهی چهارمین ارتش بزرگ جهان، یک زرادخانه ی هسته ای بزرگ و تسلط مطلق بر کره شمالی را از وی به ارث برد.

کیم جونگ اون توانست جای برادر بزرگترش کیم جونگ چول را به عنوان جانشین پدر بگیرد که پدرش از وی به عنوانی انسانی ضعیف النفس و «زنباره» یاد کرده بود. بر  اساس برخی شایعات برادر دیگرش کیم جونگ نام نیز مخالف سیاست های برادرش بوده و از وی انتقاداتی داشته است.

وی در سن ۳۰ سالگی قدرت را در کره شمالی به دست گرفت و به عنوان جوان ترین رهبر یک کشور در جهان شناخته شد.

برخی بر این باورند که عمه و دایی کیم جونگ اون در واقع قدرت اصلی در این کشور بودند

article-2305339-0B652287000005DC-165_634x410-w700

کیم کیونگ هوی، عمه ی کیم جونگ اون و شوهرش جانگ سونگ تائِک از مورد اعتمادترین مشاوران او به شمار می آمدند که هر دو ۶۶ سال سن داشتند. بر اساس گزارش ها این دو از طرف کیم جونگ ایل مامور شده بودند که ارتش کشور را کنترل کرده و به رهبر جوان کمک کنند که جایگاه خود را در دورانی که در حال کسب تجربه است تحکیم بخشد.

در نشست حزب کارگر کره شمالی این دو در کنار هم می نشستند. به نظر می رسد که مهم ترین وظیفه ی این دو تحکیم جایگاه او به عنوان رهبر کشور در میان فرماندهان عالی رتبه ای بوده باشد که به وی اعتماد کافی نداشته اند.

اما در پایان دسامبر سال ۲۰۱۳ وی دستور اعدام دایی خود و خانواده اش را به بهانه ی تلاش برای کودتا صادر کرد

Analyst-Kim-Jong-Un-may-not-be-responsible-for-Jang-Sung-Taek-w700

در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۳، کیم جونگ اون دستور اعدام دایی اش، جانگ سونگ تائِک را صادر کرد. وی متهم شده بود که قصد داشته از طریق کودتای نظامی قدرت را در کره شمالی به دست بگیرد. برخی از گزارش ها حاکی از آن است که کیم جونگ اون بلافاصله دستور پاکسازی خانواده ی وی را نیز صادر کرده است.

با این وجود سفیر کره شمالی در بریتانیا این موضوع را رد نموده و ادعا کرده که تنها جانگ سونگ تائِک بعد از محاکمه تیرباران شده است.

کیم جونگ اون با یک سردسته ی گروه های پیشاهنگی ازدواج کرده و احتمالا دو فرزند دارد

North-Korean-leader-Kim-Jong-Un-and-his-wife-Ri-Sol-Ju-800x430-w700

رهبران کره شمالی در مورد نزدیکان قدرتمند و یا خانواده ی خود زیاد صحبت نکرده و روابطشان را محرمانه نگه می دارند اما کیم جونگ اون اغلب همسرش را در کنار خود دارد و به عکاسان اجازه می دهد از آن ها عکس بگیرند.

رسانه های کره شمالی در ماه جولای گذشته اعلام کردند که وی با ری سول جو که خواننده و عضو گروه پیشاهنگی بوده ازدواج کرده است اما کسی از تاریخ دقیق ازدواج آن ها اطلاعی ندارد.

سرویس امنیتی کره جنوبی بر این باور است که این دو احتمالا در سال ۲۰۰۹ با هم ازدواج کرده و خیلی زود نیز صاحب فرزند شده ند. بر اساس برخی گزارش ها، ری سول جو در سال ۲۰۱۲ اولین فرزند خود را نیز به دنیا آورده است که بسیاری جنسیت آن را دختر اعلام کرده اند.

همچنین ادعا شده که وی در سال ۲۰۱۵ دومین فرزند خود را نیز به دنیا آورده است.

کیم جونگ اون در دیدار با دنیس رودمن، ستاره ی سابق بسکتبال تیم شیکاگو بولز خاطرات کودکی خود را زنده کرد

article-0-1C29294600000578-449_634x508-w700

به نظر می رسد همه ی خانواده ی کیم جونگ اون طرفدار تیم شیکاگو بولز هستند. پدر او کلکسیونی از تمام بازی های مایکل جوردن به ویژه بازی هایی که برای تیم شیکاگو بولز انجام داده بود داشت. در سال ۲۰۰۱ کیم جونگ ایل سعی کرد جوردن را ترغیب کند که سفری به کره شمالی داشته باشد که با پاسخ منفی وی همراه بود.

کیم جونگ اون نیز در دوران کودکی عاشق مایکل جوردن بوده و اتاقش را از پوسترهای وی پر کرده بود. عکسی از کیم جونگ چول نیز وجود دارد که وی را با لباس شماره ۹۱ تیم شیکاگو بولز که متعلق به دنیس رودمن بود نشان می دهد.

اخیراً اوضاع برای رهبر جوان کره شمالی خوب پیش نرفته است

1490902121220-w700

بر اساس گزارش ها در سال ۲۰۱۳ تلاشی برای ترور کیم جونگ اون صورت گرفته است. سرویس امنیتی کره جنوبی اعلام کرده که دیکتاتور جوان بعد از این که یک ژنرال چهار ستاره را تنزل درجه داد هدف حمله ی افراد ناراضی در داخل کره شمالی قرار گرفته است.

کیم جونگ اون، احتمالاً به دلیل تحکیم پایه های قدرت خود، اخیراً سیاست های خصمانه ای را در پیش گرفته، تمامی مسیرهای ارتباطی خود با دولت کره جنوبی را مسدود کرده و همسایه اش کره جنوبی و ایالات متحده را به جنگ اتمی تهدید کرده است. پدر و پدربزرگش نیز همیشه این دو کشور را تهدید می کردند اما این تهدیدات هیچ وقت جنبه ی عملی به خود نگرفت.

کیم جونگ اون همچنان به سیاست های خصمانه خود در قبال کره جنوبی و غرب ادامه می دهد تا بدین ترتیب پایه های حکومت خود را تحکیم بخشد

north-korea-slams-us-movie-on-leader-assassination-plot-w700

علی رغم تحریم های فلج کننده، کره شمالی در دوران زمامداری کیم جونگ اون نیز همچنان به آزمایش موشک های بالستیک و جنگ افزارهای اتمی ادامه می دهد. در سال ۲۰۱۲ این کشور اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد و از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون ساخت موشک های بالستیک و تسلیحات هسته ای در این کشور سرعت بیشتری گرفته است.

در سال ۲۰۱۳ کره شمالی سومین آزمایش هسته ای خود و اولین مورد در دوران زمامداری کیم جونگ اون را به انجام رساند. در آوریل سال ۲۰۱۵ نیز یک ژنرال آمریکایی هشدار داد که کره شمالی در حال تقویت موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای خود است که می توانند به سواحل غربی کشور ایالات متحده نیز برسند.

آزمایش های موشکی و تحریم های بین المللی در سال ۲۰۱۶ نیز بردوام بودند

download-w700

در ۵ ژانویه سال ۲۰۱۶، کره شمالی پنجمین آزمایش هسته ای خود و دومین آزمایش هسته ای دوران رهبری کیم جونگ اون را به انجام رساند. مقامات پیونگ یانگ ادعا کردند که این آزمایش در واقع آزمایش یک بمب هیدروژنی مینیاتوری بوده است.

در پاسخ به این آزمایش، رهبران جهان به شدت آن را محکوم کرده و خواستار افزایش فشارها بر پیونگ یانگ شدند. حتی چین که بزرگ ترین حامی کره شمالی به شمار می آید نیز مخالفت خود را با این آزمایش های هسته ای اعلام کرده است.

این واقعه با آزمایش های موفقیت آمیز موشک های بالستیک دیگری در دریای ژاپن همراه بود. همچنین در این سال کره شمالی پرتاب یک موشک بالستیک از زیردریایی را با موفقیت آزمایش کرد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۶، کیم جونگ اون خود شخصاً بر پنجمین و بزرگ ترین آزمایش هسته ای کشورش نظارت داشت. بر اساس برخی گزارش ها قدرت انفجار  حاصل از این کلاهک هسته ای بسیار قدرتمند تر از بمبی بود که به هیروشیما اصابت کرد.

با آزمایش های اخیری که این کشور در این زمینه انجام داده است برخی از کارشناسان بر این باورند که تا سال ۲۰۲۰ کره شمالی می تواند بمب هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای بسازد که قادر خواهد بود با آن ها به راحتی خاک ایالات متحده  آمریکا را مورد هدف قرار دهد.

ترور کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون در فرودگاه مالزی باعث شد که همه وی را مسئول این ترور بدانند

north-korea-kim-jong-nam-death-female-spy-agent-un-848159-w700

در ۱۳ فوریه سال ۲۰۱۷، برادر ناتنی کیم جونگ اون در فرودگاه کوالالامپور مالزی مسموم شده و به قتل رسید. در حالی که همه انگشت اتهام را به سمت کیم جونگ اون گرفته بودند، پلیس مالزی به رغم مخالفت های مقامات کره شمالی جسد مقتول را کالبدشکافی کرده و اسم یکی از مقامات بلندپایه ی سفارت کره شمالی و افرادی از ملیت های دیگر را در کنار دو زن، که به نظر می رسید برای اجرای ترور استخدام شده بودند، به عنوان مظنونین اصلی این قتل اعلام کرد.

در ماه مارس ۲۰۱۷، بعد از این که دولت مالزی به طور رسمی مقامات کره ی جنوبی را به طراحی نقشه ی ترور کیم جونگ نام متهم کرد روابط دو متحد سابق به تیرگی گرایید. در نتیجه کره شمالی خروج شهروندان مالزیایی از این کشور را ممنوع اعلام کرد و مالزی نیز در پاسخ به این فرمان، ورود شهروندانش بدون نیاز به ویزا به کره شمالی را لغو نمود.

در دوران زمامداری دونالد ترامپ تنش میان کره شمالی و ایالات متحده به بیشترین حد ممکن رسیده است

548662-w700

دونالد ترامپ بلافاصله بعد از ورود به کاخ سفید، کره شمالی را بزرگ ترین تهدید برای ایالات متحده نامید. وی سیاست گفتگوی دیپلماتیک و «صبر استراتژیک» دولت باراک اوباما در قبال کره شمالی را تقبیح کرده و خلع سلاح اتمی فوری این کشور را خواستار شد و امکان حمله ی نظامی پیشگیرانه در صورت تمکین نکردن رهبر کره ی شمالی به درخواست های بین المللی را محتمل اعلام کرد.

در پاسخ به این تهدید آشکار، کیم جونگ اون یک موشک بالستیک دیگر را همزمان با سفر مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده، به کره جنوبی آزمایش کرد که با موفقیت همراه نبود. بعد از این که ایالات متحده تهدید کرد در صورت ادامه این آزمایش ها، کره شمالی با «عکس العمل بسیار شدید بین المللی» مواجه خواهد شد، رهبر کره شمالی اعلام کرد که جنگ هسته ای قریب الوقوع خواهد بود.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • علی اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶

    مرد میخواد مثل کره شمالی آمریکا رو تهدید کنه

  • سعید اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶

    گفته شده که:در جامعه و در رقابتی که اسب ها اجازه ورود به میدان رو داشته باشند هر خری میتونه برنده باشه…

  • shahriar اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶

    مشت اول ۱۰۰۰

  • maisam خرداد ۶, ۱۳۹۷

    کیم یک ابر مرد است