آیا از وجود تاریخ مصرف مخفی که روی لوازم آریش درج شده مطلع هستید؟

آیا از وجود تاریخ مصرف مخفی که روی لوازم آریش درج شده مطلع هستید؟

هر چه قدر هم یک محصول آرایشی خوب و با کیفیت باشد، باز هم برای زمان طولانی نمی توان از آن استفاده کرد. محصولات آرایشی نیز همانند دیگر کالاهای ساخت بشر، عمر مفید دارند و پس از سپری شدن این دوره، باید دور انداخته شوند.

استفاده از وسایل آرایشی ای که تاریخ مصرفشان گذشته، می تواند برای پوست ضرر داشته باشد و مشکلات گوناگونی را ایجاد کند. این وسایل همچنین می توانند بستری برای رشد باکتری ها را هم ایجاد کرده و سلامت فرد را به خطر بیندازند.

برای اینکه بدانید عمر مفید کرم پودر، رژلب، رژگونه یا سایه آرایشی شما چقدر است باید به بسته بندی و اطلاعات درج شده در پشت یا بخش زیرین آن ها مراجعه کنید.

یک علامت بسیار کوچک روی تمامی وسایل آرایشی وجود دارد که تقریبا بسیاری از مردم از مفهوم واقعی آن مطلع نیستند. این علامت به شما اعلام می کند که محصول آرایشی موردنظر را تا چه زمانی می توانید استفاده کنید. در واقع شماره درج شده روی این علامت، تعداد ماه هایی است که می توان پس از باز شدن درب محصول از آن استفاده کرد.

در تصویر زیر می بینید که تاریخ مصرف کرم پودر پس از باز شدن درب آن که به طور اختصاری PAO نوشته می شود، ۲۴ ماه درج شده است. یعنی پس از این دوره زمانی، بهتر است که محصول آرایشی مربوطه را دور انداخته و دیگر از آن استفاده نکنید.

1

PAO در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط کمیسیون اروپایی به عنوان برچسب سلامتی محصولات آرایشی اعلام شده و مورد استفاده قرار گرفت.

«پی اِی او» یا «مهلت پس از بازکردن»، یک نماد گرافیکی است که مدت زمان قابل استفاده بودن محصولات آرایشی و بهداشتی را پس از اولین باز کردن، مشخص می‌ کند. شکل این نماد همان طور که در تصاویر می بینید، یک ظرف استوانه‌ ای با درب باز شده است که یک بر حسب ماه (M) یا سال (Y) روی آن درج شده است.

2

با اینکه دولت آمریکا اجباری برای درج تاریخ تولید روی محصولات آرایشی ندارد، اما کارخانه ها ملزم به درج «عمر فروشگاهی» یا «عمر انباری» محصولات خود هستند. عمر انباری، مدت زمانی است که یک محصول قابل استفاده باقی می ماند.

عمر انباری محصولات آرایشی با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال، محصولاتی همانند کرم پودرها یا رژگونه ها عموما تا ۲۴ ماه پس از باز شدن دربشان مهلت استفاده دارند.

3

نماد PAO  را روی رژلب ها و ریمل های چشم نیز می توانید مشاهده کنید. مثلا ریمل ها عموما تا ۱۲ ماه مهلت استفاده دارند. همچنین، بد نیست بدانید که سازمان دارو و غذا اعلام داشته ریمل ها را پس از خشک شدن، دور بیندازید زیرا استفاده از آن ها می تواند به چشمان شما آسیب وارد کند.

5

رژلبی که در تصویر زیر می بینید، ۶ ماه بیشتر تاریخ مصرف ندارد.

4

6دیگر وسایل آرایشی و بهداشتی همانند تونرها و شیرپاک کن ها هم نماد PAO دارند.

7

8

منبع: thisisinsider
۳ نظر

ورود

  • Somayeh شهریور ۳, ۱۳۹۸

    سلام آیا درسته که اگرکرمی دوماه از تاریخش باقی مانده باشه رو میشه دوازده ماه استفاده کرد بخاطر تاریخ دومش که نوشته از زمان باز شدن ۱۲ماه قابل استفاده اس

    • لادن اسفند ۷, ۱۳۹۸

      سلام نه نمیشه . با شرایط که گفتید این کرم رو اگه تازه باز کرده باشید فقط دوماه دیگه تاریخ انتقضا داره. ولی اگر کرمی مثلا ۲ سال از تاریخ انتقضاش مونده باشه و باز بشه فقط ۱۲ ماه استفاده میتونید بکنید ولی بعد از زمان انتقضای اصلی , PAO دیگه معنا نداره و حتما باید کرم رو دور بریزید

  • G آذر ۲۳, ۱۳۹۹

    اگر تاریخ انقضای محصول مثلا ۲ماه مونده باشه و روی آن ۱۲ماه مهلت عمر مفید پس از باز کردن نوشته شده باشه میشه استفادش کرد تا ۱۲ماه؟