گشتی در بازار موسیقی ایران؛ از «فندک تب دار» محسن چاوشی تا «دنیای بعد تو» گروه سون

گشتی در بازار موسیقی ایران؛ از «فندک تب دار» محسن چاوشی تا «دنیای بعد تو» گروه سون

دنیای استیج و انتشار آلبوم های موسیقی کشور همچون بازار گپ و گفت های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، داغ داغ است و هر هفته، از خوانندگان و گروه های موسیقی مطرح و جوان کشورمان، خبرهای تازه ای به گوش می رسد. با توجه به نزدیک بودن ماه رمضان (نیمه خرداد ۹۶)،‌ دومین فصل بهار هزار رنگ ایران زمین، شاهد طراوت خاصی در فضای ریتم و ضرب است.

برای آگاهی از آخرین فعالیت بازار موسیقی کشور در اردیبهشت ماه، نگاهی داریم به برنامه های تولیدی و اجرای گروه های موسیقی در سراسر کشور.

با موسیقی گردی ما همراه باشید. خبر اول را به انتشار نهمین قطعه از ترانه های سریال شهرزاد اختصاص داده ایم.

فندک تب دار با صدای محسن چاوشی بزودی

خبر اول اینکه، فندک تب دار، نخستین قطعه و موزیک ویدیوی فصل دوم سریال پر مخاطب شهرزاد، با صدای محسن چاوشی و سینا سرلک بزودی رونمایی می شود.

این قطعه، نهمین قطعه از سریال شهرزاد است که در سری دوم آن، به عنوان نخستین اثر موسیقیایی در اختیار هواداران آن قرار می گیرد. محسن چاوشی که سال گذشته در جشنواره بین المللی موسیقی فجر، توانسته بود با آلبوم «امیر بی گزند»، عنوان برترین خواننده پاپ را از آن خود کند، امسال نیز قصد دارد از بهار ۹۶، حضور فعال و موثر خود در بازار ضرب و ریتم کشور را طوفانی آغاز کند.

محسن در این قطعه، آهنگسازی و تنظیم و میکس و مسترینگ را بر عهده داشته و سینا سرلک نیز که در سری قبلی، همخوانی داشته، در این قطعه به کمک او آمده است. عادل روح نواز و توحید نوری، کار نوازندگی گیتار الکتریک و پیانو را بر عهده داشته اند.

shahrzad1
تصویر اینستاگرام سریال شهرزاد ۲ که آخرین خبرها از پشت صحنه سریال را در اختیار مخاطبان قرار می دهد

همانطور که حتما متوجه شدید، سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی، بزرگ ترین پروژه خصوصی سریال سازی در ایران است که پخش هفتگی بخش دوم آن نیز از آخرین روزهای خرداد ماه امسال آغاز می شود. جزییات بیشتر بخش دوم سریال را بزودی در قسمت هنری روزیاتو بررسی می کنیم.

اضافه می شود که اینستاگرام سریال شهرزاد، بیش از ۷۲۹ هزار فالوور در اینستاگرام دارد.

محمد معتمدی با موزیک ویدیوی جدید

محمد معتمدی نیز اردیبهشت ۹۶ را با موزیک ویدیوی جدید آغاز کرد. به نگام بنگر، عنوان اثر موسیقیایی جدیدی است که این خواننده پاپ در اختیار مخاطبانش قرار داده است. این اثر، یکی از قطعات پرویز یاحقی بوده و بر اساس سروده ای بیژن ترقی با تنظیم امیر مهدی مقدم منتشر شده است.

شایان ذکر است که موزیک ویدئوی این اثر هم بر مبنای همین نسخه جدید قطعه به نگاهم بنگر است. در تنظیم جدید این قطعه مسیح مردیها (نوازنده ویولنسل)، داوود اسلفی (نوازنده پیانو)، احمد محمدیان (نوازنده کلارینت)، پویان جمشیدی (نوازنده پرکاشن) و امیرمهدی مقدم (نوازنده عود) هنرنمایی کرده‌اند. محمد معتمدی در حالی این ویدئو را منتشر کرده که کمتر از یک هفته دیگر یعنی ده اردیبهشت، تمدید کنسرت «کویر» را در تالار وحدت تهران روی صحنه خواهد برد.

اجرایی که اولین برگزاری آن در زمستان سال گذشته بود و تا الان به دلیل استقبال مخاطبان برای دو مرتبه تمدید شده و بیستم اردیبهشت هم مجدداً با این برنامه میزبان دوستدارانش خواهد بود.

محمد معتمدی در سال ۹۵ نیز هم همزمان با اکران فیلم‌سینمایی «سیانور»، موزیک ویدئوی تیتراژ این فیلم را منتشر کرد که بازتاب‌های زیادی داشت و در آن ویدئو جمعی بازیگران مطرح هم حضور داشتند.

او سال ۹۵ با انتشار قطعاتی نظیر «کویر»، «سیانور»، «پرواز»، «یلدا» و «برف» را منتشر کرد و باید دید روند انتشار آثار او در سال جدید پس از ویدئوی «به نگاهم بنگر» چگونه خواهد بود. ضبط در استودیو «صبا» انجام و ناشر این ویدئو هم موسسه فرهنگی هنری «آوای آبی رود» است.

گروه دارکوب، ۱۰ ساله شد

sh3

به مناسبت دهمین سال تاسیس گروه موسیقی پر طرفدار دارکوب و بعد از دو سال دوری از دنیای استیج، سالن همایش‌های برج میلاد تهران، میزان دارکوب خواهد بود.

گروه «دارکوب» که در روزهای انتهایی سال گذشته تک آهنگ «منِ دیوانه» را با حضور افتخاری احسان خواجه‌امیری و ترانه «روزبه بمانی» در فضای مجازی منتشر کرد و با استقبال جالب توجه مخاطبان موسیقی نیز رو به رو شد، در تاریخ ۵ خرداد در دو سانس کنسرت «ده سالگی گروه دارکوب» را روی صحنه می‌برد که برای این اجرا برنامه ریزی و تمهیدات ویژه‌ای از سوی اعضای این گروه تدارک دیده شده است.

کنسرت‌های گروه «دارکوب» اغلب در فضایی سرشار از انرژی و هیجان برگزار می‌شود و با توجه به قدرت بالای اعضای گروه در نوازندگی و ساز زدن، حاضرین در سالن در لحظه لحظه این اجرا شاهد اتفاقات و غافلگیری‌های مهیج و جالب هستند.

شایان ذکر است که گروه «دارکوب» در سال ۸۶ متشکل از همایون نصیری، دارا دارایی، امید حاجیلی، بابک بروجردی و حبیب مفتاح بوشهر کار خود را در عرصه موسیقی آغاز کرد. اولین آلبوم گروه به نام «دارکوب» در مرداد ۱۳۸۹ روانه بازار موسیقی کشور شد و با استقبال فوق العاده‌ای رو به رو شد.

حضور محمدرضا گلزار به عنوان نوازنده پرکاشن در ابتدای فعالیت های دارکوب به شدت مورد توجه رسانه ها و مخاطبان قرار گرفت و لغو نخستین کنسرت گروه در تهران به دلایل مختلف، حواشی زیادی را در ابتدای راه برای این گروه باعث شد. به مرور حضور مهران مدیری و حامد بهداد به عنوان خواننده در این گروه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و کنسرت ها و آثار «دارکوب» با استقبال شدیدی از سوی مخاطبان توام شد.

درباره این کنسرت در آینده بیشتر  خواهیم گفت.

گپ کوک آمد

از برنامه های تلویزیونی کشور در عرصه موسیقی نیز خبر رسید که ویژه برنامه موسیقایی «گپ کوک»، با اجرای «باربد بابایی» از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به شبکه نسیم می آید.

برنامه تلویزیونی «گپ کوک»، با توجه به روند تولیدی که پیش از ایام عید و این روزها پشت سر گذاشته است، از اردیبهشت ماه سال جاری روی آنتن می‌رود. این مجموعه تلویزیونی با نگاهی موسیقایی و تکیه بر ظرفیت‌های موجود در عرصه موسیقی کشور و در قالب گفتگو با خوانندگان مورد علاقه مردم و اجرا در شاخه ها و سبک های مختلف موسیقی اعم از سنتی، پاپ و محلی، با کارگردانی و مجری گری «باربد بابایی» به خانه های مردم می آید.

سامان جلیلی با “چه حال خوبیه” آمد

سامان جلیلی، خواننده جوان پاپ کشورمان که پیش تر با آلبوم پرتگاه به جمع فعالان موسیقی ایران آمده بود، دومین آلبوم خود را روانه بازار موسیقی اردیبهشت ایران کرد. در این آلبوم، چهره های مطرح موسیقی پاپ نیز با سامان همکاری دارند.

این آلبوم از ۹ قطعه تشکیل شده که و تمام ملودی ها نیز توسط ایشان تنظیم شده است. کوشان حداد، معین راهبر، هومن آزما، میثم اکبری و شجاعت شفایی نیز از جمله تنظیم کنندگان آلبوم دوم سامان جلیلی هستند. امید علیجانی و شهرام جلیلی نیز ترانه های اثر سامان را سروده اند که ماه آینده در فروشگاه های عرضه موسیقی ایرانی در سراسر کشور منتشر می شود.

گفتنی است، تولید این اثر ۳ سال به طول انجامیده و به تهیه کنندگی محمد قیامتی عرضه خواهد شد و پس از ماه رمضان نیز، شاهد برگزاری کنسرت های سامان در نقاط مختلف کشور خواهیم بود.

ابتکار گروه سون

sh4

خبر بعدی اینگه گروه سون که سال گذشته با حضور غیر اعلام شده، در جشن عروسی یک زوج تهرانی در موسسه خیریه کهریزک شرکت کرده بود و با استقبال برنامه سه ستاره احسان علیخانی در شبکه ۳ سیما نیز مواجه شد، امسال نیز در ابتکاری، به هوادارانش جایزه داد.

این گروه موسیقی فعال کشورمان برای ترغیب هوادارانش به دانلود قانونی آثار موسیقی ایران، به ۳ نفر از افرادی که سومین اثر این گروه که با عنوان «دنیای بعد تو» راهی بازار موسیقی کشور شد را قانونی از طریق سایت بیپ تونز خریداری کنند به قید قرعه، سه بلیت دو نفره‌ی کنسرت هدیه داد. پیش تر نیز محسن چاوشی از این روش، برای جمع آوری کمک برای آزاد سازی کودکی که به اعدام محکوم شده بود استفاده کرد.

این آلبوم شامل یازده آهنگ به نام های «دیره»، «دنیای بعد تو»، «می خوام ببینمت»، «من عاشقت می شم»، «مثل یه مرد»، «دیوونه»، «تنهاترین»، «اولین عشق»، «حواسم به توئه»، «دوست داشتنی» و «ادعا»می‌باشد که چهار قطعه آن به نام های «دیره»، «دنیای بعد تو»، «اولین عشق» و «ادعا» قبلا به صورت تک‌آهنگ یا ویدیو کلیپ پخش شده بود.

اعضای گروه «سون» را «آرش قنادی»، «کیارش پوزشی» و «امیر قنادی» تشکیل می‌دهند که حدود ۱۲ سال از تاسیس گروه آنها می‌گذرد، در این مدت با پخش دو آلبوم و اجراهای زنده متعدد، تجربه‌های موسیقایی در اعضای گروه اندوخته گشته که تمامی آن را در آلبوم سوم آن‌ها می توان مشاهده کرد.

sh5

گفتنی است، بخش اعظم تولید «دنیای بعد تو» در خارج از کشور انجام شده، پروسه تهیه تولید نیز نزدیک به چهار سال زمان برده و هزینه و انرژی زیادی برای آن صرف شده است تا بالاترین کیفیت ممکن در این آلبوم به مخاطب ارائه شود.

گروه آلتون از هفته سوم اردیبهشت در تهران

sh6

یکی از استیج های اردیبهشت ماهی تهران را باید به گروه موسقی معروف آلتون آذربایجان اختصاص داد که به سرپرستی «محمد مطلق» و خوانندگی «آبگول میرزا علی اف»، هفته سوم از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در «تالار وحدت» تهران برگزار می‌شود.

این گروه با هدف حفظ اصالت و اشاعه موسیقی اصیل آذری و با حضور هنرمندان توانمند موسیقی کشور آذربایجان، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری، رپرتواری غنی از این موسیقی را تقدیم مخاطبان و موسیقی دوستان می کند.

در این گروه، «محمد مطلق» که علاوه بر سرپرستی، نوازندگی ساز ناقارا در این گروه را بر عهده دارد، جمعی از موزیسین های توانای کشور آذربایجان از جمله: «صاحب پاشازاده» نوازنده تار، «طغرل اسدلایف» نوازنده کمانچه، «آبگول میرزا علی اف» خواننده، «فرید ممداف» نوازنده گارمون، «رامیل ولی اف» نوازنده کیبورد و «امین موسی اف» نوازنده قوشا ناغارا حضور دارند و مجموعه قطعاتی ناب و اصیل از موسیقی آذری را به خوانندگی «آبگول میرزا علی اف»، به اجرا در خواهند آورد.

این رپرتوار متمرکز بر اجرای آثاری برجسته و قدرتمند از جمله «سماء شمس»، اجراهای «کازوز و لزگینکا» است که برای اولین بار در ایران ارائه می گردد و تمام تلاش این مجموعه موسیقایی، معرفی آثاری با رگ و ریشه هایی بنیانی و اصالتمند از موسیقی آذری است.

گفتنی است، گروه موسیقی «آلتون» در سال ۱۳۹۵ با هدف برگرداندن غنا و قدرت موسیقی آذربایجانی به ایران تشکیل شده است و تصمیم دارد بجز ایران، این مجموعه فاخر را در کشورهای دیگری هچون آمریکا، کانادا، یونان، لیتوانی، لتونی، اوکراین، ترکیه و هلند ارائه کرده و به بهترین شکل به مخاطبان معرفی نماید.

همچنین «طغر اسدلایف» نوازنده کمانچه، از نوازندگان فعال کشور آذربایجان محسوب می شود که بجز حضور در چندین فستیوال بین المللی، موفق به دریافت مدرک دکترای نوازندگی کمانچه از آکادمی «موغام آذربایجان» شده است، «آبگول میرزعلی اف» از خوانندگان مشهور و قدرتمند موسیقی موغامی آذربایجان است و «فرید ممداف» نوازنده معتبر در حوزه ساز گارمون است که افتخارات زیادی طی مدت فعالیتش کسب کرده است.

اگر مخاطب موسیقی آذربایجان هستید، هفته سوم اردیبهشت ماه را از دست ندهید.

ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر: ۱۹ اردیبهشت در تهران

sh7

تالار وحدت تهران، ۱۹ اردیبهشت ماه نیز میزبان اجرای ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر با حضور دو خواننده مطرح اپرا به نام های شهرام توکلی و علی اکبر قربانی خواهد بود.

در این اجرا، رشید وطن دوست و ماریو تقدسی نیز که خواننده اپرای وین  و از شاگردان پاواروتی،‌ خواننده اسطوره ای اپرا است، این دو تن را همراهی می کنند.

اجراى آثار موسیقى کلاسیک از روسینى، بیزه و فرانز لاهر، اجراى قطعاتى از موسیقى آذربایجان از اوزبر حاجى بیکف، توفیق قلى اف، واصف آدى گوزلف و على سلیمى، اجراى قطعات موسیقى ایرانى از حبیب الله بدیعى، عباس شاپورى، شهرام توکلى و على اکبر قربانی، رپرتوار اجرایی ارکستر در این برنامه خواهد بود.

گفتنی است، ارکستر فرهنگ و هنر به همت سوسن تقی پور ریاست دانشگاه واحد ۴۶ تهران و رهبران ارکستر على اکبر قربانى و شهرام توکلى به همراه جمعى از دانشجویان دانشگاه موسیقى در سال ١٣٩٣ تاسیس و در تالار وحدت در حضور وزیر ارشاد رونمایى شد و تا کنون برنامه هاى موفقى را در تالار رودکى، تالار وحدت و کنسرواتوار چایکوفسکى داشته است.

ارکستر فرهنگ و هنر با تمرکز بر روى دانشجویان رشته موسیقى سعى دارد تا بستر مناسبى براى نوازندگان و دانشجویان این رشته فراهم آورد.

گروه دال

کنسرت گروه «دال»، در هفته دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ با گلچینی از قطعات آلبوم «گذر اردیبهشت»، در «تالار وحدت» تهران به روی صحنه می رود.

این در حالیست که این گروه برای اجرای پیش روی خود با میهمانی ویژه، هواداران خود را غافلگیر می کند. کنسرت گروه موسیقی «دال»، طی دو تاریخ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت به اجرای کنسرت می پردازد و در این دو شب «میلاد درخشانی»، به عنوان خواننده و نوازنده مهمان، این گروه را همراهی می‌کند. این گروه، همزمان با یکسالگی آلبوم «گذر اردیبهشت»، کنسرتهای خود را اجرا می کند و ضمن ارائه قطعاتی از این آلبوم و چند تک آهنگ از آثار سابق و بیادماندنیشان، قطعه ای جدید را نیز تقدیم مخاطبان خواهند کرد.

کنسرت «کوارتت کاسته»

sh8

خبر بعدی از کنسرت های اردیبهشتی اینکه از هفته دوم اردیبهشت ماه سال جاری، طی دو شب در «فرهنگسرای نیاوران»، کنسرت کوارتت کاسته بروی استیج می رود.

این گروه که غالب اجراهای اخیرش، در دومین ماه بهاری، در تهران به اجرا در می آید، این بار نیز طی دو تاریخ ۱۴ و ۱۵ این ماه، با رپرتواری از ساخته های جدیدش به دیدار مخاطبان خود در «فرهنگسرای نیاوران» می رود. «کوارتت کاسته»، به زودی آلبوم دوم خود را راهی بازار موسیقی خواهد کرد و قطعات انتخاب شده برای کنسرت اردیبهشت ماهش، گلچینی از این آلبوم و نخستین آلبومشان خواهد بود.

«کوارتت کاسته» پس از انتشار آلبوم «ایستگاه ۱»، این بار آلبوم دومشان را تحت عنوان «ایستگاه ۲» منتشر خواهند کرد. این گروه اردیبهشت گذشته در تهران به اجرای کنسرت پرداخته و همچنین بعد از آن در هلند و پاریس به روی صحنه رفتند. در کنسرت پیش روی این گروه، «پیتر سلیمانی‌پور» حضور نخواهد داشت و «سهیل پیغمبری» جایگزین او شده است که با این تغییر، احسان صدیق (گیتار الکتریک)، مازیار یونسی (پیانو و آوا)، سهیل پیغمبری (کلارینت، کلارینت باس، ساکسیفون سوپرانو) و روزبه فدوی (درامز) چیدمان تازه این مجموعه را تشکیل می دهند.

کوارتت کاسته که بانی آن احسان صدیق است، در اواخر سال ۹۱ تشکیل شد. موسیقی آنها مبتنی بر خلاقیت گروهی و انفرادیِ اعضایش است و قالب آن از ریتم محلی تا ساخته های آزاد را شامل می شود. آنها تمایل به خلق آثاری دارند که بازتابنده نگاه امروزی شان به موسیقی جهان باشد.

کوارتت کاسته گذر خود از میان موسیقیِ دهه ۱۹۷۰ میلادی تا رقص های محلی، از موسیقی آوانگارد سده بیستم تا موسیقی جَز معاصر را با چاشنی بداهه نوازی، به ساختاری شنیداری تبدیل می کند. کاسته کنسرت های موفق در وین، براتیسلاوا و بوداپست و تفلیس روی صحنه برده است.

کنسرت صبا محمدی

sh9

۲۴ اردیبهشت ماه ، بانوان تهرانی می توانند در کنسرتی که صبا محمدی ترتیب داده است شرکت کنند. این اجرا در فرهنگسرای نیاوران خواهد بود و ساعت ۲۱ اجرا می شود. قیمت بلیط نیز ۵۰ هزار تومان در دسترس است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود