آیا مصرف نوشابه به مغز آسیب می رساند؟

هشدارهای اخیر پژوهشگران

آیا مصرف نوشابه به مغز آسیب می رساند؟

به کرات در مورد زیان های نوشابه مطالبی را با شما در میان گذاشتیم، اما شاید هنوز هم به طور کامل با مخاطرات این نوشیدنی محبوب آشنا نشده باشید یا آنها را چندان جدی نگرفته باشید. نوشابه نه تنها ارزش غذایی ندارد بلکه باعث از بین رفتن دندان ها می شود و برای آبرسانی به بدن نیز گزینه مناسبی به شمار نمی آید. همچنین سبب چاقی، افزایش قند خون، پوکی استخوان و بسیاری دیگر از مشکلات جدی برای سلامتی می شود.

اخیرا و با انجام مطالعات و پژوهش های دانشمندان نظریه جدیدی نیز ارائه شده که بخش سلامت روزیاتو نتیجه این پژوهش اخیر را با شما مطرح خواهد کرد.

در این مطالعه که در نشریه «آلزایمر و زوال عقل» به انتشار رسید، نشان داده شد که ممکن است «فروکتوز» موجود در نوشیدنی های شیرین سبب آسیب به مغز شود. گروه پژوهشی از دانشگاه بوستون، داده هایی را از مرکز مطالعات قلب «فرمینگام» بدست آورند و نشان دادند افرادی که از نوشیدنی های پرشکر بیشتری استفاده می کنند، بیشتر از سایرین در معرض ضعیف شدن حافظه، کوچک شدن حجم مغز و «هیپوکمپوس» یا «اسبک مغز» می شوند. «هیپوکمپوس» بخشی مهمی از مغز است که در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب ایفای نقش می کند.

2

در مطالعه دیگری که نتیجه آن در نشریه «سکته» به چاپ رسید، نشان داده شد افرادی که هر روز نوشابه می خورند، سه برابر بیشتر از سایرین، در معرض ابتلا به سرطان و زوال عقل هستند.

نخستین پژوهش نتایج اسکن ها و آزمایش های شناختی در میان ۴۰۰۰ نفر از فرزندان و نسل سومی هایی را مورد بررسی قرار داد که به صورت داوطلبانه در مرکز مطالعه قلب «فرمینگام» ثبت نام کرده بودند.

گروه نخست افرادی بودند که روزانه بیش از دو نوشیدنی شیرین میل می کردند. این نوشیدنی های شیرین شامل انواع آبمیوه ها، نوشیدنی هایی محتوی طعم دهنده ها و یا مصرف نوشابه آن هم بیش از سه بار در طول هفته بود. دانشمندان دریافتند که درمیان این گروه، سن مغز با افزایش روبرو است. این افزایش سن شامل کوچک شدن مغز، ضعیف شدن تدریجی حافظه و به اصطلاح رایج پزشکی، آب رفتن «هیپوکمپوس» بود که تمامی این عوامل از ریسک فاکتورهای ابتلا به مراحل اولیه آلزایمر هستند.

همچنین پژوهشگران دریافتند افزایش مصرف نوشیدنی های رژیمی، حداقل یک بار در هفته، به کوچک شدن اندازه مغز می انجامد.

در پژوهش دوم، داده ها تنها از میان گروه های مسن انتخاب و تمرکز اصلی مطالعه بر افرادی قرار داده شد که سکته های قلبی را تجربه کرده بودند و یا تحت درمان بیماری های مرتبط با زوال عقل یا آلزایمر قرار داشتند. محققان نوشیدنی هایی که این گروه در طول ۷ سال میل می کردند را مورد بررسی قرار دادند و سپس این کار را در میان داوطلبان به مدت ۱۰ سال ادامه دادند.

در این مطالعه ۲.۸۸۸ فرد بالای ۴۵ سال که سابقه سکته داشتند و ۱.۴۸۴ فرد مبتلا به زوال عقل که در سنین بالای ۶۰ سال بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پژوهشگران دریافتند در میان افرادی که در رژیم روزانه خود حداقل یک بار نوشیدنی های رژیمی میل می کردند، سه برابر بیشتر از سایرین به سکته و زوال عقل مبتلا می شوند.

حائز اهمیت است که بدانید در هر دو مطالعه ارتباط میان مصرف نوشیدنی های شیرین به اثبات رسید اما رابطه علت و معلولی در این میان وجود نداشت. توصیه پژوهشگران این مطالعات آن است که از مصرف بیش از اندازه نوشابه های رژیمی و شیرین، پرهیز شود با این حال پژوهش های بیشتری لازم است که به درستی دانسته شود که چگونه این نوشیدنی ها سبب آسیب رساندن به مغز می شوند و تا چه اندازه در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و یا مبتلا شدن به دیابت دخالت دارند.

پروفسور «سودها سشادری» از دانشگاه پزشکی بوستون در این باره می گوید: “مطالعات انجام شده کنونی تمام آن چیزی نیستند که باید در ارتباط با نوشیدنی های شیرین دانسته شوند بلکه نتیجه ارائه شده، تنها پیشنهادی با پایه های محکم علمی است. به نظر می رسد جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین با شیرین کننده های مصنوعی نیز نتوانسته با توفیق چندانی روبرو باشد.”

شاید آگاهی کنونی شما از نتایج این پژوهش بتواند میزان مصرف نوشیدنی های شیرین در رژیم غذایی شما را نیز کاهش دهد. شاید هم با گذشت زمان قادر به حذف کامل آنها باشید.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود