نگاهی به ۱۰ خانه باورنکردنی با نماهایی مرموز و مخفی

نگاهی به ۱۰ خانه باورنکردنی با نماهایی مرموز و مخفی

معماران معمولا در ساخت هر سازه ای سعی می کنند نهایت خلاقیت خود را به خرج دهند و اثری ماندگار را به جای بگذارند. از همین رو گاه چنین کوشش هایی منجر به پدید آمدن خانه ها و بناهایی می گردند که تا کنون نظیر آنها را ندیده ایم و در مواجه با آنها حیرت زده و متعجب می شویم.

در این راستا در ادامه ی این مطلب بنا داریم مروری داشته باشیم بر چندین خانه ی خاص و دیدنی که از نماهایی بسیار مرموز و متفاوت بهره برده اند و البته به گونه ای ساخته شده اند که مخفی و یا دور از چشم باشند.

۱- خانه ای با نمایی مثلثی که بخش عمده ای از آن زیر زمین است؛ واقع در آستین، تگزاس

1-w750

خانه «اِجلند» واقع در منطقه آستین، ظاهری بسیاری خاص و مثلثی شکل دارد. این خانه که توسط استودیوی «بِرسی چِن» طراحی شده، بخش اعظمی از آن زیرِ زمین بوده و با چمن استتار گشته است. این شیوه از طراحی، کارآمدیِ فراوان نیز به همراه داشته است، زیرا با این ترفند، دمای خانه در زمستان گرم تر و در تابستان خنک تر خواهد بود. دیگر مزیت چنین طراحی این است که کسی از خیابان نمی تواند آن را به سادگی ببیند!

معماران برای ساخت این خانه، تقریباً ۲ متر گودبرداری خاک داشته اند و سطح رویی را با چمن پوشانده اند. این خانه مجهز به یک «استخر هوشمند» نیز هست که در تنظیم دما مؤثر بوده و به سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه کمک می کند.

۲- کلبه ای نهفته در کوه های نروژ که گنجایش ۲۱ نفر را دارد

2-w750

یک معمار نروژی طراح این کلبه کاملاً مخفی است. کلبه ای که از عناصر طبیعی نظیر سنگ و چمن بنا شده است. علاوه بر امنیت فراوان، باید اذعان کرد که تشخیص این کلبه در دل طبیعت بسیار دشوار است.

ظرفیت کلبه بسیار بیشتر از آن چیزی است که در عکس قابل مشاهده است. زیربنای کلبه مساحتی معادل ۳۵ متر مربع دارد و بنا به گفته معمار آن، می تواند ۲۱ نفر را در خود جای دهد. کلبه مجهز به یک شومینه است که مهمانان می توانند در کمال آسایش دور آن جمع شوند. تخت خواب هایی هم در کناره دیواره ها تعبیه شده که در هنگام قرار گرفتن در مجاورت سکوهای محل نشستن، ظرفیتی دو برابر پیدا می کنند. حتی در قسمت کنار درب، مکانی برای پخت و پز و انبار ملزومات تعبیه شده است.

برای رسیدن به این کلبه باید توان بدنی بالا داشته باشید چون در دامنه کوه های «آکرافیوردِن» واقع شده است. بنابراین، برای دسترسی به آن، باید پیاده یا با اسب طی مسیر کنید. البته، باید خاطر نشان کرد که تحمل این دشواری، به زیبایی چشم نواز منظره های اطراف آن می ارزد.

۳- خانه ای واقع در بالای یک زندان متعلق به دوره ویکتوریا (قرن نوزدهم)

3-w750

معمارها نام این خانه را «خانه مخفی» نهاده اند. خانه ای واقع در محله «کلِرکِنوِل» لندن که بر بلندای یک زندان قدیمی دوره ویکتوریا بنا شده است. این خانه با مساحتی معادل ۷۲ متر مربع، توسط شرکت «کُفی آرشیتِکتس» برای بهره برداری و استفاده طراح مشهور «سلیم بایر» ساخته شده است. این بنا، علی رغم فضای تقریباً زیاد و نور کافی، به هیچ وجه توجهات را به خود جلب نمی کند. طراحی خانه از اصول ساده تبعیت می کند. بخش انبارِ ملزومات کاملاً درون دیوار تعبیه شده است. اثاثیه سفارشی آن که از چوب بلوط ساخته شده با قابکاری هایی از جنس بلوط ترکیب گشته است. پنجره های قدی نیز به سمت یک باغچه و پاسیوی خصوصی گشوده می شوند.

معمار این بنا، «فیل کافی» اظهار داشته است: «این  مکان کاملاً مخفی است؛ بخشی از آن، ساختمان، بخشی دیگر، باغچه، و بخش اعظم آن آسمان می باشد. یافتن این مکان دشوار است اما پیدا کردن آن ارزشش را دارد».

۴- مزرعه تگزاسی که یک خانه مجلل در خود نهفته دارد

4-w750

از نمای بیرون، تنها نکته بارز در مورد این مزرعه تگزاسی، اندازه وسیع آن است. درون بنا، مساحتی در حدود ۶۱۳ متر مربع دارد؛ ساختاری دو طبقه که به املاک روستاییان متمول شبیه است. کف و دیوارها پوشیده از تخته های چوبی است. جنس اثاثیه از چرم بوده و فضای درونی با لوسترهای مجلل مزین شده است.

ساخت بنا توسط شرکت ساختمانی «مورتون بیلدینگز» صورت گرفته است. این شرکت سابقه تبدیل سوله های انبار به سالن بولینگ، استخرهای سرپوشیده و تالارهای شیک را در پرونده کاری خود دارد. از دیگر سوابق این شرکت، می توان به ساخت کارگاه های بزرگ و مجلل و اقامتگاه های تفریحی اشاره کرد.

۵- خانه زوج بریتانیایی که در دل دیواره های دهکده بنا شده است

5-w750

«جیم پِری» و «سوزی سوئی»، زوج انگلیسی که در دهکده بِرویک اقامت دارند، خانه خود را «سوراخی در دیوار» نام نهاده اند؛ نامی که کاملاً با مصداق واقعی آن متناسب است. در منطقه «نورثامبِرلند» بریتانیا، این خانه جزو معدود اماکن خصوصی است که در دل دیوار بنا نهاده شده است.

دسترسی به این خانه یک خوابه از یک راهروی غار مانند میسر می گردد؛ این معبر که هیچ نام و نشانی ندارد در مجاورت معبر دیگری موسوم به «سالی‌پورت» واقع است. هر دوی این معابر در دل دیوار سنگی دهکده قرار گرفته اند.

قدمت دیوارهای منطقه بِرویک به قرن ۱۴ میلادی باز می گردد. در آن زمان، به خاطر نبرد و درگیری مداوم سربازان انگلیسی و اسکاتلندی، این دیوارها بیشتر کاربرد تدافعی داشتند. در قرن ۱۶، دیوارهای جدید بنا شدند و متعاقب آن، دیوارهای سنگی متعلق به دوره قرون وسطی از بین رفتند. امروزه این دیوارها عمدتاً کاربرد تجاری دارند؛ گاه به دیوار رستوران و گاه به دیوار مهمانخانه مبدل گردیده اند. ناگفته نماند که دیوارهای مذکور از نظر اهمیت میراث فرهنگی، در درجه اول حفاظت قرار دارند.

در ماه جولای سال ۲۰۱۶، این زوج انگلیسی خانه مخفی خود را با مبلغ ۶۵ هزار پوند (تقریباً معادل با ۲/۷ میلیارد ریال) برای فروش به مزایده گذاشتند.

۶- ویلاهای مجلل بر فراز مرکز خرید چینی

6-w750

بر بام یک مرکز خرید چینی، تعدادی ویلای خوش ساخت و مجلل بنا نهاده شده است.

این خانه ها، سقف هایی به رنگ آبی روشن، دیوارهایی به رنگ زرد و ایوان هایی سرپوشیده دارند و دور تا دور آن ها با حصارهای سفید احاطه گردیده است. حیاط آن ها نیز مملو از درخت و بیشه است.

از آن جا که ساخت و ساز این ویلاها بدون اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته بود، مسئولین ذیربط اجازه فروش یا حتی تخریب این بناها را از سازندگان سلب نموده اند. در حال حاضر، این ویلاها به عنوان خانه های موقتی برای کارگران مهاجر مورد استفاده قرار می گیرند تا بعدتر آن ها بتوانند خودشان صاحب خانه شوند.

۷- خانه بزرگ نسبتاً مخروبه ای که درون آن یک کلبه برای اقامت وجود دارد

7-w750

در حین بازسازی خانه ای واقع در «اوشِن اسپرینگز» میسیسیپی، کشفی جالب صورت گرفت: خانه ای درون یک خانه.

خریداری به نام «کارن برایانت» پس از اقدام برای خرید خانه ای متعلق به قرن نوزدهم که در فهرست بناهای بازمانده از دوره ویکتوریا قرار داشت، متوجه شد درون این خانه بزرگ یک کلبه کوچک مخفی وجود دارد.

برایانت پس از جستجوی سراسر خانه متوجه شد قدمت بنا به دهه ۱۸۵۰ میلادی باز می گردد. بخشی از دیوارهای خانه با تخته های چوبی سفید پوشانده شده بود که معمولاً در آن زمان برای پوشش دیوارهای کلبه ها استفاده می شد. جنس تخته ها، چوب درخت سرو بود. سمت سفیدتر این تخته ها در قسمت داخلی کلبه استفاده می شد تا پاکیزه تر باقی بمانند.

این خانه، در اصل متعلق به «فردریک وید»، شهردار اوشن اسپرینگز بود که در حدفاصل سال های ۱۸۹۹ تا ۱۹۱۰ به عنوان شهردار انجام وظیفه می کرد. ناگفته نماند که این بنا در فهرست اماکن تاریخی میراث ملی ثبت شده است.

۸- خانه ای دِنج واقع بر بام یک ساختمان در منهتن

8-w750

این کلبه روستایی که تحت تملک «دیوید پاکهوف» و «ایلین استاکِین» می باشد، در منطقه «وِست ویلِیج» منهتن واقع است. اگر از خیابان به این بنا بنگرید تنها یک ساختمان معمولی می بینید، اما اگر از فراز یک بالگرد به آن نظاره کنید، بر روی بام آن متوجه یک کلبه روستایی تمام و کمال می شوید؛ کلبه ای با یک حیاط زیبا و یک میز ناهار دوست داشتنی در مرکز آن.

در یک مقاله منتشر شده در نیویورک تایمز (سال ۲۰۰۶)، شرح این کلبه این گونه آمده است: «خانه ای با شکوه که بر بام خانه ای دیگر بنا شده است. بخشی از خانه با پلکان به یک آشپزخانه کوچک منتهی می شود. دو پنجره و یک درب بر روی سقف خانه تعبیه شده است. اهل خانه مجبور نیستند برای شنیدن صدای پرطنین یک درب قدیمی عازم روستا شوند چون در خانه خود چنین دربی را دارند. صبحگاهان، از پنجره این خانه می توان پرواز و تکاپوی کبوترها برای تغذیه و شکار حشرات میان چمن های حیاط را دید».

۹- درب یک ساختمان ظاهراً اداری که در پشت آن یک خانه بزرگ زیرزمینی قرار دارد (واقع در یک خیابان آرام در بریتانیا)

9-w750

از خیابان که به این بنا می نگرید، تنها ظاهر یک دفتر اداری کوچک به چشم شما می آید، اما پشت درب این ساختمان، خانه ای زیرزمینی و از لحاظ معماری باشکوه نهفته است.

این «خانه مخفی» سه خوابه که در منطقه «نایتس بریج» واقع است مساحتی در حدود ۲۰۰ متر مربع دارد. شرکت معماری «ال تی اس آرشیتکتس» طراح این خانه است. آن ها خانه را به گونه ای طراحی کرده اند تا رهگذران متوجه وجود یک خانه مجلل نشوند. تکمیل این پروژه ساختمانی، ۱۶ ماه زمان برده و هزینه ای در حدود ۱/۹ میلیون پوند (تقریباً معادل ۷۸ میلیارد ریال) در بر داشته است.

۱۰- خانه ای دورافتاده واقع در دیواره یک دره در ایالت یوتا

10-w750

جالب نیست؟ خانه ای که در دیواره یک دره واقع در منطقه «مونته‌زوما» بنا شده است.

این خانه منحصر به فرد و مخفی، مجهز به این امکانات است: صفحه های خورشیدی جهت تأمین انرژی، سیستم آبرسانی که گنجایش ۱۲۰۰۰ گالون آب تازه را دارد و یک باغچه که مملو از سبزیجات و میوه برای تمام فصول است.

در فوریه سال ۲۰۱۷، این خانه که به «کلیف هاوِن» مشهور است، در یک حراجی فروخته شد.

منبع: Oddee
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود