با ۱۱ درمان خانگی آشنا شوید که می توانند جایگزین پمادهای سوختگی باشند

با ۱۱ درمان خانگی آشنا شوید که می توانند جایگزین پمادهای سوختگی باشند

اگرچه سوختگی درجات مختلفی دارد و در برخی از موارد حتما باید به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه شود با این حال در مواردی که برای هر فردی نیز قابل تشخیص است با درمان های ساده خانگی می توان به کاهش درد و سوزش حاصل از سوختگی مبادرت کرد.

برای همه ما اتفاق افتاده که بر اثر برخورد با یک شیء داغ دچار سوختگی نه چندان شدیدی شده باشیم. در چنین زمان هایی بر حسب شنیده های قبلی خود، محل سوختگی را زیر شیر آب سرد گرفته و سپس به سراغ خمیردندان نعنایی می رویم و آن را روی محل سوختگی می مالیم. در ادامه شما را با راهکارهای ساده خانگی دیگری نیز آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

هرگز روی محل سوختگی یخ قرار ندهید

1

یخ سبب انسداد گردش خود بر روی پوست شده و آسیب های بیشتری را برای بافت ها به همراه خواهد داشت. به جای استفاده از یخ، بلافاصله محل سوختگی را زیر شیر آب سرد بگیرید. این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید با این کار از پخش شدن آسیب به سایر بافت ها جلوگیری به عمل خواهید آورد.

اگر می خواهید بدانید که چه چیز دیگری می تواند در این روند موثر باشد البته که آلوورا، یکی از معروف ترین درمان های خانگی سوختگی محسوب می شود چرا که درد و تورم را کاهش می دهد و برای ترمیم پوست نیز گزینه مناسبی به شمار می آید. اما اگر در دسترس خود آلوورا ندارید می توانید از سایر گزینه هایی که به شما معرفی می شوند، کمک بگیرید.

خمیر دندان نعناعی

2

زمانی که به طور ناگهانی دست تان به یک چیز داغ مانند دسته قابلمه یا تابه برخورد می کند و یا دچار سوختگی با بخار می شوید، می توانید از خمیر دندان نعناع استفاده کنید. به همین  دلیل نیز بهتر است همیشه یک خمیردندان نعناعی در آشپزخانه داشته باشید تا در سوختگی های جزئی به کارتان بیاید. ابتدا محل مورد نظر را زیر شیر آب بگیرید و سپس به آرامی با یک خشک کن محل سوختگی را با لایه ای از خمیر دندان نعناع بپوشانید.

وانیل

3

برای سوختگی های اندک و خفیف می توانید از عصاره وانیل استفاده کنید و با یک پارچه و به آرامی آن را روی پوست سوخته خود قرار دهید. تبخیر الکل موجود در عصاره وانیل، سبب خنک شدن محل سوختگی می شود و درد را نیز کاهش خواهد داد.

چای کیسه ای

4

چای سیاه ماده ای به نام «تانیک اسید» دارد که درد حاصل از سوختگی را کاهش می دهد. به همین دلیل نیز در کنار خمیر دندان جزو بهترین درمان های در دسترس خانگی قرار می گیرد. چای کیسه ای که گرمای آن از بین رفته و هنوز مرطوب است را با یک گاز روی محل سوختگی قرار دهید.

سرکه

5

سرکه سفید دارای «اسید استیک» است که ماده تشکیل دهنده آسپرین نیز به شمار می رود و در کاهش درد، خارش، تورم و سوختگی موثر است. همچنین دارای خاصیت ضدعفونی کننده نیز است. بنابراین می تواند برای سوختگی گزینه بسیار مناسبی باشد. یک تکه دستمال را به سرکه آغشته کنید و آن را به عنوان کمپرس و به آرامی روی محل سوختگی قرار داده و بردارید.

عسل

6

عسل یکی از بهترین درمان های گلودرد و یک آنتی بیوتیک طبیعی به شمار می رود که از سوزش و عفونت جلوگیری به عمل می آورد. به دلیل دارا بودن «پ هاش» متعادل مکان مناسبی برای حضور باکتری ها نیست و حتی قادر به از بین بردن باکتری ها و عفونت هاست. عسل می تواند به خنک شدن محل سوختگی نیز کمک کند، درد را کاهش دهد و برای ترمیم پوست نیز مفید باشد.

شیر

7

چربی و پروتئین موجود در شیر سبب آرام شدن درد حاصل از سوختگی شده و به ترمیم آن نیز کمک می کند. حدود ۱۵ دقیقه، محل سوختگی را در داخل شیر قرار داده تا اندکی احساس بهتری پیدا کنید. ماست هایی چون ماست یونانی که تماما از شیر تهیه شده اند نیز در درمان و آبرسانی به پوست در زمان سوختگی موثر هستند.

بلغور جو

8

بغلور جو با خاصیت کاهش تورم، برای کاهش درد حاصل از سوختگی گزینه مناسبی محسوب می شود. بهترین زمان استفاده از آن پس از بهبود سوختگی و هنگامی است که در آن محل احساس خارش می کنید. به اندازه یک فنجان از بلغور جو را به مدت ۲۰ دقیقه در آب خیسانده و آن را روی محل های گسترده سوختگی قرار دهید.

اگر خارش کمتری در محل سوختگی احساس می کنید، اندکی بلغور جو را در داخل کاسه کوچکی قرار داده و به آن آب اضافه کنید. سپس محل سوختگی را در این محلول شناور کنید. سپس اجازه دهید که پوست با برخورد با هوا خشک شود. بدین ترتیب احساس خارش در شما کاهش پیدا خواهد کرد.

برای اینکه احساس بهتری داشته باشید به این محلول اندکی جوش شیرین اضافه کنید. «بی‌کربنات» موجود در جوش شیرین، به بهبود تورم پوست کمک می کند.

روغن نارگیل

9

روغن نارگیل با دارا بودن «ویتامین ای» و اسیدهای چرب، خاصیت ضدقارچ و ضد باکتریایی دارد. به همین دلیل نیز به بهبود عفونت های حاصل از سوختگی کمک می کند. اگر بر اثر سوختگی جای آن اندکی بر روی پوست تان باقی ماند، می توانید با ترکیب روغن نارگیل و لیموترش، آن محل را ماساژ دهید. خاصیت اسیدی لیموترش، رنگ محل زخم را روشن تر می کند و این در حالی است که روغن نارگیل سبب ترمیم پوست می شود.

روغن اسطوخودوس

10

یک شیمیدان فرانسوی در سال های ۱۹۰۰ میلادی به خاصیت درمانی اسطوخودوس پی برد. زمانیکه وی در آزمایشگاه خود به شدت دچار سوختگی در ناحیه دست شد، با قرار دادن دستش در داخل عصاره این گیاه، به سرعت درد و سوختگی در آن ناحیه را کاهش داد.

در داخل یک بطری، یک قاشق غذاخوری عصاره خالص روغن اسطوخودوس را با ۵۶ گرم آب ترکیب کنید. این ترکیب می تواند برای سوختگی های خفیف بسیار موثر باشد.

ویتامین های «ث» و «ای»

11

احتمالا تصور شما این بود که ویتامین «ث» تنها برای بهبود سرماخوردگی کارآیی دارد، اما این ویتامین، برای ترمیم زخم و تولید کلاژن که ماده اصلی تولید پوست جدید است نیز کارآیی دارد. ویتامین «ای» با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدان به مراقبت و بازسازی پوست کمک می کند.

برای اینکه سرعت درمان سوختگی را افزایش دهید، می توانید این ویتامین ها را به صورت خوراکی و به مدت یک هفته پس از سوختگی مصرف کنید. در صورت تمایل، کپسول های ویتامین «ای» را باز کرده و روی محل سوختگی قرار دهید. با این کار از خارش پوست جلوگیری به عمل خواهید آورد.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود