۱۱ راهکاری که با به کارگیری آنها در اوقات فراغت باهوش تر خواهید شد

۱۱ راهکاری که با به کارگیری آنها در اوقات فراغت باهوش تر خواهید شد

خوشبختانه زندگی مدرن سبب شده که مفهوم باهوش بودن دیگر به داشتن مدرک دکترا خلاصه نشود و البته تکنولوژی نیز در بالاتر بردن هوش افراد بی تاثیر نبوده. برای آنکه بهره هوشی را که از طریق ژنتیک تان به شما به ارث رسیده، در بهترین مسیر هدایت کنید، لازم است اندکی صبور بوده، از برخی از راهکارهای مورد تایید علم نیز استفاده کرده و اوقات فراغت خود را نیز به بطالت نگذرانید.

حق با شماست، شاید نتوان ضریب هوشی یک فرد متوسط را به بالاترین سطح بهره هوشی بالا برد اما بی شک می توان به تقویت و بهره برداری بهینه از آن اقدام کرد. در ادامه راهکارهایی را در اختیارتان قرار خواهیم داد تا با به کار گیری آنها در اوقات فراغت تان، تبدیل به فرد باهوش تری شوید. با ما همراه باشید:

آموزش پادکست ببینید

2

می توانید به پادکست یا همان برنامه های صوتی اینترنتی روی موبایل خود گوش فرا دهید. بسیاری از این شوها زمانی مابین ۱۰ دقیقه الی یک ساعت دارند و لذا شنیدنشان در زمان های آزاد کوتاه مانند هنگامیکه رانندگی می کنید، ظرف یا لباس می شویید نیز میسر است. ناگفته نماند که برای هر فردی با هر سلیقه ای پادکست های گوناگونی وجود دارد و با کمی جستجو قادر خواهید بود موارد مختلفی در زمینه تکنولوژی، آشپزی، کمدی و … را بیابید.
شاید بهترین راه برای شنیدن پادکست ها استفاده از اپلیکیشنی مختص به آنها باشد که در این رابطه می توان به اپ هایی مانند Podcast addict for androin و یا Apple’s Podcast اشاره داشت که هر دو نیز رایگان هستند.
فراموش نکنید هر روز برنامه ای جدید برای شنیدن منتشر می شود و در طول یک روز به یقین شما هم قدری زمان آزاد دارید که به آن گوش دهید و به دانش و هوش خود بیافزایید.

با کمک موبایل تان زبان دیگری بیاموزید

3

یاد گرفتن زبان های بیشتر می تواند بسیار سرگرم کننده و کاربردی باشد و به سلامت سلول های مغز نیز کمک می کند. Duolingo به شما امکان استفاده از ویدئوهای یادگیری زبان هایی چون اسپانیایی، فرانسه، آلمانی، انگلیسی، ژاپنی و سایر زبان ها را در هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و حتی صحبت کردن را می دهد.

با برنامه های آموزشی روزانه می توانید در زمان های استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا زمان هایی که منتظر دریافت غذایی که سفارش داده اید هستید، سرگرم کار مفیدی شوید. اگر هم علاقه چندانی به یادگرفتن زبان دیگری ندارید می توانید از سایر امکانات آن استفاده کنید.

با استفاده از تبلت خود، مستند ببینید

4

برای یادگرفتن، چیزی بهتر از دیدن مستند مورد علاقه تان نیست. اما همیشه فرصت آن را نداریم که بدون مشغله در جایی نشسته و به مدت دو ساعت یک مستند طولانی را تماشا کنیم اما زمان هایی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید، دوچرخه سواری می کنید و یا در خانه مشغول تا کردن لباس های خشک شده هستید می توانید با استفاده از تکنولوژی کار مفرح و آموزشی انجام دهید. با این کار حوصله تان هم سر نخواهد رفت.

استفاده از کتاب های صوتی را در برنامه روزانه خود قرار دهید

55

اگر انبوهی کتاب خریداری کرده اید و هنوز هم موفق به خواندن آنها نشده اید راهکار بهتری به نام کتاب های صوتی وجود دارند که می توانید روزانه و با ایجاد سرگرمی برای خودتان آنها را گوش کنید. خصوصا در ساعات آخر شبانه روز و زمانی که برای خوابیدن به رختخواب می روید، شنیدن کتاب های صوتی می تواند گزینه بسیار خوبی برای این زمان باشد.

یکی از سازهای موسیقی را انتخاب و نواختن آن را بیاموزید

6

چه در دوران کودکی تجربه نواختن یکی از سازهای موسیقی را داشتید و چه تا به حال هرگز آن را تجربه نکرده باشید، نواختن ساز می تواند در بالا بردن میزان هوش شما نقش داشته باشد. همچنین بر بهتر شدن وضعیت ریاضیات نیز به شما کمک می کند. بدانید که برای یادگیری موسیقی هرگز دیر نیست.

در بحث های شبکه های اجتماعی شرکت کنید

7

با شرکت در گروه هایی که افراد فرهیخته با رعایت ادب به تبادل اطلاعات می پردازند، بسیار مفید است. ترجیحا در زمینه هایی که به آن علاقه بیشتری دارید، عضو شده و در آنجا فعالیت داشته باشید. فراموش نکنید افراد آن گروه ها تنها برای سرگرمی دور هم جمع نشده و اهداف آموزشی داشته باشند.

مدیتیشن کنید

این کار نه تنها میزان استرس شما را کاهش می دهد بلکه در سلامت عمومی تان نیز نقش آفرینی می کند. به همین دلیل نیز میزان یادگیری تان افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس پژوهش های دکتر «سارا لازا» نورولوژیست دانشگاه هاروارد، افرادی که مدیتیشن می کنند، فعالیت مغزی بیشتری را از خود نشان می دهند که در افزایش یادگیری، شناخت و کارکرد بهتر حافظه و تعادل احساسات شان موثر واقع می شود.

برای این کار لازم نیست ساعت ها بر روی یک بالش و در فضایی دورافتاده بنشینید بلکه چند دقیقه برای انجام این کار کافی است. می توانید از HeadSpace نیز کمک بگیرید. مکان آرامی را برگزیده و چند دقیقه ای را به مدیتشین اختصاص دهید.

یادداشت برداری کنید

33

اینکه افکار و ایده های خود را یادداشت کنید، تنها کاری نیست که دختران جوان انجام دهند بلکه با نوشتن ایده ها و نظراتی که به سراغ تان می آیند قادر خواهید بود به تواناهایی شناختی خود بیافزایید. با نوشتن آن ایده شفافیت بیشتری پیدا می کند و با یادداشت کردن ایده های خود به خود اجازه خواهید داد که از حوادث گذشته و شکست های احتمالی درس گرفته و با ذکاوت بیشتری به موقعیت های آینده نظر افکنید.

پیاده روی کنید

9

فعالیت های روتین و روزانه بدنی به افزایش هوش و ذکاوت شما کمک خواهند کرد. پژوهشگران کانادایی دریافته اند که وزنه برداری می تواند به عملکردهای شناختی کمک کند. این در حالی است که پژوهشگران ایرلندی، ورزش های کاردیو را برای افزایش ذکاوت افراد بر می شمارند.

پژوهش های دیگر نیز، سن و جنسیت افراد را مانعی در انجام فعالیت های بدنی نمی دانند. البته قدم زدن و پیاده روی تنها برای افزایش هوش مفید نیستند بلکه سبب بهتر شدن وضعیت سلامت و خلق و خوی شما نیز می شود.

شوخ طبعی خود را تقویت کنید

10

افراد شوخ طبع حداقل بر اثر داده های بدست آمده پژوهش نشریه «رفتار سازمانی»، باهوش تر از دیگران هستند. در این مطالعه نشان داده شد که شوخی با دوستان و همکاران می تواند به افزایش خلاقیت طرفین بیانجامد.

بیش از آنکه صحبت کنید بشنوید

11

به طور متوسط هر کدام از ما روزانه با سه نفر و در کل عمرمان با ۸۰.۰۰۰ نفر در تعامل هستیم که تعداد قابل توجهی است و موقعیت های فراوانی را برای یادگیری از دیگران فراهم می آورد. هر فردی نیز در زمینه خاصی تبحر دارد و با صحبت کردن با آن فرد می توان چیز جدیدی آموخت. به همین دلیل نیز هر اندازه بیشتر بشنوید و کمتر صحبت کنید، بر آموخته های شما افزوده خواهد شد.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود