۸ نکته عمومی در ارتباط با سلامت زنان که مورد غفلت پزشکان قرار می گیرند

«سندروم خستگی مزمن» در زنان 4 برابر مردان است

۸ نکته عمومی در ارتباط با سلامت زنان که مورد غفلت پزشکان قرار می گیرند

هر فردی باید پزشک قابل اعتمادی برای خود داشته باشد و با ظاهر شدن برخی از نشانه های مشکوک، با وی مشورت کند. گاهی نیز باید به پزشکان متخصص رجوع شود چرا که برای دستیابی به تشخیص نهایی، پیچیدگی های بیشتری وجود دارد. در این میان زنان به دلایلی چون تجربه تغییرات هورمونی و زایمان بهترست توجه بیشتری به وضعیت سلامت شان داشته باشند.

در ادامه شما را با ۸ نشانه آشنا خواهیم کرد که ممکن است حتی پزشکان تان در مورد وضعیت سلامتی شما از آنها آگاهی نداشته باشد. این موارد مهم را با هم مرور می کنیم:

وضعیت ناخن ها می توانند کمبود برخی از ویتامین ها را نشان دهند

1

پزشکی که همیشه به او مراجعه می کنید، بارها وضعیت تنفس شما را مورد بررسی قرار داده، آزمایش های خون فراوانی برای تان نوشته و احتمالا سئوالات متعددی در مورد وضعیت سلامت تان پرسیده اما این امکان وجود دارد که در مورد وضعیت ناخن های تان اطلاع چندانی نداشته باشد.

دکتر «کن ایمر» بر این باورست، ناخن ها در مورد سلامت و رژیم غذایی افراد نکات فراونی را آشکار می سازند و از کمبود برخی از ویتامین ها نیز خبر می دهند. در حقیقت ناخن ها پنجره ای هستند که از سلامت استخوان ها خبر می دهند. عدم استحکام ناخن ها و پوسته پوسته شدن آنها، می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین های «آ»، «ث» و یا «بیوتین» باشد.

خصوصا در مورد خانم ها و زمانی که پای پوکی استخوان به میان می آید، وضعیت ناخن ها به تشخیص برخی امراض مرتبط با استخوان کمک می کند چرا که ناخن ها و استخوان به مواد شیمیایی و پروتئینی یکسانی نیاز دارند.

ممکن است به اندازه نیاز بدن تان غذا نخورید

99

«جنیفر بروز» از متخصصان تغذیه به این موضوع اشاره می کند که عدم دریافت کافی مواد غذایی و کالری، می تواند نشانه های اولیه ای همچون سردرد و احساس خستگی فراوان را به همراه داشته باشد. خصوصا خانم ها به واسطه گرفتن رژیم های غذایی لاغری، بیشتر در معرض عوارض جانبی و خطرناک کاهش وزن هستند. توصیه می شود به منظور بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن به اندازه کافی و به دفعات مواد غذایی مورد بدن مصرف شود.

به اندازه کافی «اُمگا ۳» دریافت نمی کنید

3

در میان خانم ها عدم دریافت کافی «اُمگا ۳» منجر به ابتلا به بیماری های قلبی خواهد شد. شاید بهتر باشد که پزشکان در کنار انجام آزمایش ها و مراقبت های اولیه، میزان EPA و  DHA را نیز برای آگاهی از سطح «اُمگا ۳» بدن مورد بررسی قرار دهند. به همین دلیل نیز یکی از متخصصان تغذیه به نام «ایمی گورین» بر آگاهی از وضعیت ویتامین های بدن تاکید می کند.

وی توصیه می کند در طول هفته در حدود ۱۰۰ گرم «اُمگا ۳» مصرف شود. می توانید با مصرف ماهی های چربی چون «سالمون» یا مصرف مکمل های روزانه به اندازه ۲۵۰ میلی گرم از EPA و DHA، به بهبود سلامت خود کمک کنید.

به «سندروم خستگی مزمن» مبتلا هستید

4

آیا مدام احساس خستگی می کنید و از کمبود انرژی رنج می برید؟ به گفته دکتر «لیام چمپیون» سندروم خستگی مزمن خصوصا در میان خانم های ۴۰ سال و بالاتر دیده می شود. دلیل مشخصی برای ابتلا به این سندروم دانسته نشده با این حال عواملی چون عفونت های ویروسی و برهم خوردن تعادل هورمون ها، نمی توانند بی تاثیر باشند.

زنان در بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال، در مقایسه با مردان همسن و سال خود، چهار برابر بیشتر به این عارضه ابتلا پیدا می کنند که می تواند به دلایلی چون اختلالات هورمونی دوران یائسگی باشد. تا کنون روش های تشخیصی و یا تست های خاصی برای تشخیص این نوع از سندروم شناخته نشده.

نمی توانید به اندازه کافی بخوابید

5

برخی از مواقع پزشکان از شما در مورد مقداری که می خوابید سئوال می کنند و این امکان وجود دارد که چند ماه متوالی نتوانسته باشید به اندازه کافی بخوابید. دکتر «کاترین دارلی»، از پزشکان مرکز پزشکی خواب می گوید: “کمبود خواب می تواند منجر به تورم، تغذیه نامناسب، کاهش میزان انسولین خون و تغییراتی در خلق و خوی افراد شود.”

با کمبود آهن مواجه هستید

6

اگر به پزشک تان بگویید که با کمبود انرژی روبرو هستید، دچار سردرد می شوید و تپش قلب نیز دارید، ممکن است تصور شود که دچار اضطراب هستید اما یکی از متخصصان به نام «جایا جایا میرا» در این باره می گوید:

“عادت ماهانه در میان خانم ها انرژی فراوانی را از آنها می گیرد، به همین دلیل نیز، بدن زنان به آهن بیشتری نیاز دارد. اگر میزان کم خونی در زنان، شدت بیشتری داشته باشد، به نوعی کم خونی به نام «آنمی» منجر خواهد شد.” وی می افزاید: “حتی اگر به این نوع از کم خونی نیز مبتلا نباشید، ممکن است نیاز به آهن داشته باشید.”

رژیم غذایی تان سبب بر هم خوردن تعادل هورمون های بدن تان شده

7

خصوصا اگر به برخی از مواد غذایی حساسیت داشته باشید، نوع تغذیه شما در وضعیت سلامت عمومی تان تاثیر بیشتری خواهد داشت. دکتر «جیمی رومانز» بر این باور است که مصرف برخی از مواد غذایی، منجر به بر هم خوردن سطح هورمون های بدن می شود چرا که بسیاری از غذاها از جمله انواع گوشت هایی که روزانه مصرف می کنیم، تغییرات ژنتیکی فراوانی دارند و به آنها انواع آنتی بیوتیک ها و هورمون ها اضافه شده.

اگر با ایجاد تغییراتی در عادت ماهیانه خود هستید، یا اینکه تارهای موهای تان اخیرا نازک شده و در عوض موهای زائد بدن تان افزایش یافته، مصرف مواد غذایی چون تخم مرغ و مرغ های هورمونی، می تواند توجیه مناسبی برای این وضعیت شما باشد.

عدم مصرف برخی از خوراکی ها، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما را افزایش داده

8

دکتر «مارک انجلمن» می گوید، عوامل فراونی از ژنتیک تا محیط می توانند احتمال ابتلا به سرطان سینه را در شما افزایش دهند. وی مصرف دو برابر سبزیجاتی چون بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم را توصیه می کند. این سبزیجات در شکستن هورمون استروژن و ایجاد یک اکوسیستم سلامت تر در بدن موثر هستند و خطر ابتلا به سرطان سینه در شما را نیز کاهش می دهند.

منبع: rd
بدون نظر

ورود