با بهترین پمادهای سوختگی ایرانی و خارجی آشنا شوید

آمادگی روزیاتو برای تبلیغ تولید کنندگان پمادسوختگی در ایران

با بهترین پمادهای سوختگی ایرانی و خارجی آشنا شوید

شما هم بدون شک روزی به دنبال پیدا کردن بهترین پماد سوختگی بوده اید. به آسیب های ناشی از سرما، گرما، الکتریسیته، مواد شیمیایی، گازها، سایش و تشعشع، سوختگی گفته شود. این آسیب ها باعث از بین رفتن لایه‌هایی از پوست می‌شوند که با افزایش عمق آسیب، درجه سوختگی نیز افزایش می یابد.

متاسفانه بعد از تصادفات رانندگی در جاده ها و مصرف مواد مخدر، سوختگی، سومین عامل مرگ غیر منتظره ایرانیان به شمار می رود. سالانه بیش از ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می شوند که بیش از  ۳ هزار تن از آنان فوت می کنند.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره سوختی در سال ۱۳۹۳ گفته بود که تعداد بستری بیماران ایرانی در بیمارستان ها، حدود ۳۰ هزار نفر در سال بوده که این رقم برای کشور ایالات متحده با توجه به جمعیت ۳ برابری آن به نسبت ایران، حدود ۴۰ هزار نفر است.

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته می گوید که ایران، ۸ برابر متوسط جهانی، سوختگی دارد که نشان دهنده فاجعه ای خاموش در حوزه بهداشت و سلامت عمومی است و بهترین راه مقابله با این بحران، پیشگیری و رعایت موارد ایمنی و آگاه سازی جامعه به شمار می رود.

حتتما ببینید: همه چیز درباره زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و لیزر زگیل تناسلی

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها
ایندکس درگاه انجمن حمایت از بیماران سوخته ایران

تنها در سال ۹۵، حدود ۱۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان به دلیل شدت جراحات ناشی از سوختگی، جان خود را از دست دادند. در این سال، حدود ۲۰ درصد کل مرگ و میرها در استان آذربایجان غربی، به دلیل سوختگی بود.

اگر اتفاقات ناگوار تلخ ترین چهارشنبه سال را که منجر به هدر رفتن میلیاردها تومان سرمایه و صدمه دیدن هزاران تن از هموطنان در سراسر کشور می شود را وارد آمار فوت و جراحات ناشی از سوختگی نکنیم، باز هم وضعیت آمارها نشان می دهد که همچون پر مصرفی در برق و برنج و آب و سوخت های فسیلی، وضعیت ما نگران کننده است.

سوختگی تنها یک بیماری نیست که با دوا و مراقبت های پزشکی و جراحی، برای همیشه درمان یابد. آثار روحی و روانی سوختگی بر قشرهای مختلف سنی متفاوت است و به همین خاطر، پرستاری و روان شناسی بیماران سوختگی، اهمیت بسیاری برای جامعه بهداشت و سلامت کشور دارد و در همین راستا، نخستین مرکز مشاوره بیماران سوختگی، سال قبل در بیمارستان شهید مطهری افتتاح شد.

گزارش امروز روزیاتو، شما را با انواع سوختگی، شیوه های عمومی درمان و همچنین ۲۰ پماد گیاهی و شیمیایی مطرح در این حوزه آشنا می کند.

قبل از ادامه بحث یادآوری می کنیم که استفاده از هر نوع پماد سوختگی و اقدام برای رفع هر گونه سوختگی بیمار، می بایست طبق نظر و تجویز پزشک باشد و ضروری است که باید از درمان های اینترنتی و خودسرانه! به شدت پرهیز کرد.

با ما همراه باشید.

انواع سوختگی

علم پزشکی، سوختگی را به ۳ درجه تقسیم بندی کرده است. هر درجه، علائم و شیوه مراقبتی خاص خود را دارد که در ادامه به اجمال معرفی می کنیم:

سوختگی درجه اول

در این نوع سوختگی، سوختگی سطحی بوده و فقط لایه خارجی پوست شما که اپیدرم نامیده می شود، آسیب می بیند. معمولا پوست قرمز شده و ورم می کند. البته در بعضی مواقع هم شاهد درد گرفتن ناحیه سوخته شده هستیم.

اگر این نوع سوختگی در ناحیه ران و باسن یا مفاصل بزرگ باشد، حتما برای درمان باید به پزشک متخصص مراجعه و از خود درمانی پرهیز شود.

سوختگی درجه دوم

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

سوختگی درجه دوم، شدید تر از سوختگی درجه یک بوده و حساسیت بیشتری دارد. وقتی که نخستین و دومین لایه پوست که اپیدرم و درم نامیده می شود، آسیب ببیند، سوختگی درجه ۲ اتفاق می افتد.

در این حالت، شاهد تاول های پوستی هستیم و پوست به شدت قرمز و لکه لکه می شود. درد شدید، از جمله علایم سوختگی درجه ۲ است که بر اساس باور غلط عمومی، افراد از یخ مالی برای کاهش درد استفاده می کنند. در حالی که این روش اصلا صحیح نیست. چرا که استفاده از یخ روی محل سوختگی، سبب می شود که بدن فرد، سرد شده و زخم بیشتر آسیب ببیند.

توجه داشته باشید که اگر وسعت این نوع سوختگی بیشتر از هفت و نیم سانتی متر نباشد، به صورت سوختگی درجه یک درمان می شود. اما اگر منطقه سوختگی بیشتر از هفت ‌و نیم سانتیمتر باشد و یا اگر سوختگی در دست ها، پاها، صورت، کشاله ران و یا باسن و یا مفاصل بزرگ باشد، درمان باید فورا انجام شود و به پزشک مراجعه کنید.

درمان سطحی سوختگی درجه ۱ و ۲

به جهت درمان سطحی سوختگی درجه ۱ و ۲، توصیه می شود که محل سوختگی را زیر شیر آب سرد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار داده یا آن را در ظرف آب سرد بگذارید. سرد کردن محل سوختگی باعث دور شدن گرما از پوست و کاهش ورم پوست می شود. مجددا تاکید می شود که باید از قرار دادن یخ روی محل سوخته خودداری کنید.

پوشانیدن محل سوختگی با گاز استریل، از جمله اقداماتی است که در فرآیند درمان ابتدایی باید در نظر داشت. توجه داشته باشید که همواره، از پارچه های کرکی و پرزدار یا پارچه هایی که ممکن است الیاف آن جدا شده و به دورن زخم فرو برود یا بچسبد، خودداری کنید. گاز استریل را سفت نبندید و محل سوختگی را فشار ندهید.

sokhte3

با باندپیچی کردن استریل و صحیح، از ورود هوا به محل سوختگی جلوگیری می کنید، درد را کاهش می دهید و از تاول زدن پوست محافظت می کنید.

برخی افراد، از داروهای ضد درد برای سوختگی استفاده می کنند که باید حتما بر اساس تجویز پزشک باشد.  این داروها از قبیل: آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و یا استامینوفن بوده که مصرف خودسرانه آن، به خصوص برای کودکان و نوجوانان و سنین بالا، آسیب هایی را به همراه دارد.

توجه داشته باشید که کودکان و نوجوانانی که در دوره نقاهت آبله مرغان و یا علائم شبه آنفلوانزا هستند، نباید آسپرین مصرف کنند. بهتر است با پزشک خود راجع به مصرف داروها مشورت کنید.

سوختگی درجه ۳

سخت ترین حد سوختگی بوده که در آن، کلیه لایه های پوست تخریب می شود و بافت پوست، آسیب جدی می بیند. بافت چربی، ماهیچه و حتی استخوان نیز ممکن است درگیر شوند و منطقه سوختگی ممکن است سیاه و خشک شود.

اگر همراه با سوختگی، دود هم استنشاق شود، مشکلات تنفسی، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و یا دیگر مسمومیت ها ممکن است رخ دهد.

برای این نوع سوختگی ها باید به پزشک مراجعه کنید و این کارها را ابتدا در دستور کار قرار دهید:

sokhte4

  • از بیرون در آوردن لباس فردی که مبتلا به سوختگی درجه ۳ (سوختگی شدید) است جدا خودداری کنید.
  • فرد سوخته را از دود و آتش دور کنید.
  • از قرار دادن یخ و ریختن آب بر سر و صورت فردی که مبتلا به سوختگی درجه ۳ است، خودداری کنید.
  • محل سوختگی را در آب سرد فرو نکنید. اگر منطقه سوخته را سرد کنید، دمای بدن به یکباره افت می کند و فشار خون و جریان خون بدتر می شوند و شوک رخ می دهد.
  • نشانه های گردش خون (تنفس، سرفه و یا حرکت) را بررسی کنید. اگر این نشانه ها وجود ندارد، شیوه های احیای قلب (CPR) را دنبال کنید. برای این کار، آموزش کمک های اولیه ضروری است.
  • اگر امکان داشته باشد، محل سوختگی را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.
  • منطقه سوختگی را بپوشانید. با گاز استریل یا با حوله مرطوب و تمیز،  منطقه سوخته را بپوشانید.
  • از دست زدن به محل سوختگی درجه ۳ خودداری کنید.

پماد کاهنده زمان ترمیم درد

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

یک شرکت دانش بنیان، چند سال پیش موفق شد، پماد سوختگی کاهنده زمان ترمیم سوختگی را تولید کند. پماد سوختگی ادیب، اکنون برای این کار در بازار است. پمادی حاوی مواد موثر چند گیاه است که هر یک نقش مهمی در ترمیم سوختگی دارند.

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

خاصیت آنتی باکتریال عصاره های گیاهی به کار رفته در پماد ادیب سبب می شود که بدون نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک های پیشگیرانه، از ایجاد عفونت جلوگیری کند.

پماد سوختگی ریکاو

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

پماد سوختگی معروفی که امروزه استفاده می شود، ریکاو نام دارد.

پماد سوختگی ریکاو بهترین پماد سوختگی و دارای اثرات سه گانه تسکین درد، پیشگیری از تاول است.

این پماد، محصولی از شرکت توسن دارو است که تنها دارویی است که در دارونامه ملی ایران، اثرات سه گانه درمانی را برای سوختگی دارا بوده و مورد استقبال بیماران قرار دارد.

این پماد، بهترین پماد سوختگی برای تسکین سریع درد و سوزش است و می تواند ظرف نیم ساعت از سوزش سوختگی درجه اول و دوم بکاهد.

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

توجه داشته باشید که انواع مختلف سوختگی، معمولا به سادگی به مسکن ها جواب نمی دهد و مدت زمان زیادی طول می کشد تا درد و سوزش محل سوختگی تسکین یابد که یکی از بهترین ویژگی های این پماد بوده و بیمار به استفاده از مسکن نیازی ندارد.

از ریکاو، برای انواع سوختگی های درجه اول، درجه دوم و درجه سوم و همچنین سوختگی های حاصل از لیزر درمانی ( که معمولاً از نوع درجه یک و بعضاً درجه دو است)، سوختگی پای بچه یا همان ادرار سوختگی استفاده می شود.

همچنین، عوارض ناشی از وجود کورتون در برخی پمادهای مورد استفاده در سوختگی پای بچه مانند هیدروکورتیزن، تریا مسینولون، بتامتازون و … را ندارد.

شقاق سینه مادر در هنگام شیردهی به دلیل خاصیت جلوگیری از ایجاد ترشحات به سرعت ترک روی سینه مادر را جمع می کند و چون ترکیبات این پماد پایه گیاهی دارد هیچ گونه اثر نامطلوبی بر نوزاد باقی نمی گذارد.

پماد سوختگی سیلور سولفات

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

پماد سولفادیازین نقره، برای پیشگیری و درمان عفونت زخم های سوختگی به کار می رود. به عنوان داروی کمکی جهت درمان کوتاه مدت عفونت زخم های پا و پیشگیری از عفونت محل برداشت پوست در پیوند پوست نیز کاربرد زیادی دارد.

استفاده از این دارو در سه ماهه آخر بارداری ممنوع است. در استفاده از این پماد، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در صورت وجود نقص عملکرد کبدی و کلیوی، از مصرف آن خودداری کنید.
  • در صورت بروز واکنش های آلرژیک، مصرف آن باید کاهش یابد.
  • مصرف دارو در نوازدان تا سن ۱ ماهگی به دلیل خطر بروز کرنیکتروس توصیه نمی شود.
  • درمان سطوح وسیع پوست با دارو ممکن است منجر به کسب غلظت های درمانی دارو در پلاسما و احتمال بروز عوارض جانبی یا تداخلات دارویی شود.

پماد تترا سایکلین

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

پماد سوختگی تتراسایکلین در دسته داروهای ضد باکتری قرار داشته و در هر ۱۰۰ گرم، ۳ گرم تتراسایکلین هیدوکلراید دارد.

پماد تتراسایکلین هیدروکلراید در درمان عفونت های پوستی خفیف ناشی از استرپتوکوکوس و سایر ارگانیسم های حساس به این دارو استفاده می شود.

این دارو برای پیشگیری از عفونت های باکتریایی پوستی و درمان زخم های پوستی ناشی از سوختگی و غیره استفاده می شود. تتراسایکلین موضعی ممکن است در عفونت های عمیق یا درمان باقیمانده های غیر ملتهب برخی زخم ها موثر نباشد. در ضمن آنتی بیوتیک های موضعی احتمالا” به میزان انواع سیستمیک در درمان آکنه بخصوص آکنه های ملتهب موثر نیستند.

برخی از موارد مورد استفاده پماد تتراسایکلین عبارتند از:

  • اثر آنتی بیوتیکی بر زخم
  • اثر چرب کنندگی در خونریزی بینی تامپون بینی
  • پانسمان زخم های بخیه شده

 پماد تتراسایکلین موضعی ۳ درصد عوارض جانبی هم دارد. آنتی بیوتیک ها و پماد تتراسایکلین نیز از این موضوع مستثنی نیستند و در صورت بوجود آمدن علایمی نظیر ناراحتی شنوایی، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ شدید، ناراحتی بینایی، تغییر رنگ پوست یا علایم پوستی نشانگر حساسیت دارویی حتما با پزشک خود تماس گرفته و راهنمایی وی را جویا شوید.

پماد سوختگی آلفا

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

پماد آلفا، یک ترمیم کننده کاملا طبیعی بوده و تاثیر خوبی در درمان انواع زخم ها و آسیب های پوستی دارد. در خراشیدگی و بریدگی ها و زخم های ناشی از بخیه های پوستی نیز کاربر دارد. یکی از خواص این پماد که محصول گروه رژودرم است، درمان مناسب سوختگی پوست و کنترل عوارض آن است.

آلفا در تسکین درد و سوزش ناشی از سوختگی از طریق حذف فاکتورهای تخریب گر و التهاب زا در بافت سوخته و ممانت از تولید مجدد آنها در طول مصرف دارو است. در این شرایط به علت رفع نکروز و حرکت بدون درد عضو سوخته از روز دوم جریان خون مناسبی برای زخم فراهم می شود از اینرو پس از زمان کوتاهی ترمیم پوست صورت می پذیرد.

در دوره درمان با این دارو از مصرف سایر داروهای موضعی روی زخم سوختگی خودداری شود. در اواسط دوره درمان احتمالاً زخم دچار سوزش می شود که نشانه بهبودی است. از خاراندن و تحریک زخم خودداری شود و در صورت عدم تحمل با مراجعه به پزشک داروی مناسبی برای کنترل خارش زخم دریافت شود ولی مصرف آلفا قطع نشود.

پماد برناگل

بهترین پمادهای سوختگی و شیوه استفاده از آن ها

پماد برناگل، از جمله پمادهای پر مصرف در زمینه سوختگی است.

پماد سوختگی برناگل به طور موثری در درمان عوارض زیر قابل استفاده است:

  • سوختگی درجه اول (آفتاب سوختگی و سوختگی های ناشی از مواد شیمیایی)
  • ۲- سوختگی های درجه دوم و درجه سوم

الف) سوختگی های درجه اول

(سوختگی های سطحی) پماد سوختگی برناگل باید درحد امکان سریعاً مورد استفاده قرار گیرد. یک لایه نازک (در حدود یک میلی متر) از پماد روی سطح سوختگی مالیده شود. بهتر است که زخم باز نگه داشته شود ولی در صورت نیاز می توان از پوشش سبک مانند گاز استریل استفاده کرد. ۴-۳ بار روزانه استفاده شود و در صورتی که سوختگی پانسمان شده باشد دو بار در روز استفاده گردد.

ب) سوختگی درجه دوم

مرحله اول – دور آبکی یا تاول

یک لایه نازک از پماد سوختگی برناگل روی سطح سوختگی مالیده شود و ۳ تا ۴ بار در روز تجدید شود. قبل از استفاده مجدد باقی مانده پماد قبلی و قابلیت ها و بافت های نکروزه آبکی با ملایمت تمیز شود. بهتر است که جراحت باز گذاشته شود ولی در صورت نیاز می توان از پوشش سبک مانند گاز استریل استفاده کرد و از یک لایه حدود ۳ میلیمتر از دارو، دوبار در روز استفاده شود.

مرحله دوم – دوره ترمیم

در این مرحله پماد سوختگی برناگل باید همانند قبل استفاده شود اما با دفعات کمتر (۲ تا ۳ بار در روز)

مرحله سوم – دوره نوسازی

پماد سوختگی برناگل باید همانند قبل از استفاده شود ولی تنها یک بار در روز

توجه: پماد سوختگی برناگل ممکن است در زمان نگهداری از لحاظ فیزیکی تغییر یابد به ویژه در گرمای فصلی اما در این موارد هم خاصیت خود را حفظ خواهد نمود. در طی درمان با این دارو از مصرف سایر داروهای موضعی روی زخم یا سوختگی خودداری شود.

پماد سوختگی ناژو

s13

پماد سوختگی ناژو، از جمله پمادهای سوختگی موجود در بازار است. پیشگیری و درمان التهاب ناشی از ادرار سوختگی در شیرخواران، تسکین سوختگی های خفیف و زخم های سطحی از جمله کاربردهای این پماد سوختگی است.

این پماد مورد تایید سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان است.

پماد ابوخلسا

s14

اخیرا پمادی وارد بازار شده است که با استفاده از عصاره گیاه «ابوخلسا» (هواچوبه)، برای درمان انواع سوختگی‌های درجه یک تا سه و همچنین زخم‌های عفونی مصرف دارد (خرید از دیجی کالا).

برای درمان انواع سوختگی‌ها ترکیبات دارویی فراوانی ارائه شده است که در این راستا با استفاده از گیاه «هواچوبه» یا «ابوخلسا» موثرترین ترکیبات دارویی را در این زمینه ارائه شده است. این دارو در قالب پماد به داروخانه‌ها عرضه می شود و برای درمان سوختگی‌های درجه یک تا سه، جلوگیری از تاول‌های جدید و درمان زخم‌های عفونی کاربرد دارد.

این پماد به نام «هربکس» به داروخانه‌ها عرضه شده است همچنین موثر در کاهش آثار زخم و بخیه بعد از عمل جراحی، بهبود زخم بستر و تسکین‌دهنده درد و التهاب است.

اثرات درمانی این پماد ناشی از عصاره هواچوبه است و  این پماد ترکیبی از عصاره ریشه گیاه “ابوخلسا” (هواچوبه)، موم زنبور عسل و روغن زیتون است. این ترکیبات موجب از بین رفتن تاول و نرم شدن محل سوختگی می‌شوند و اثربخشی آن با انجام مطالعات بالینی دقیق روی بیماران به اثبات رسیده است.

مهمترین خواص درمانی این گیاه ضدباکتریایی، ضدالتهابی و ترمیم‌کنندگی است از این رو این دارو برای درمان زخم‌های دیابتی و بستر قابل استفاده است. طول درمان با این دارو را بین ۲۰ تا ۳۸ روز است و بهتر است هر دو روز یکبار محل زخم با شامپوی بچه شسته شود.

پماد تریامسینولون

s15

از جمله دیگر داروهای مورد استفاده در سوختگی درجه ۱ می توان به این پماد اشاره کرد.

دارویی موضعی جهت رفع التهاب، خارش بدن و دیگر علایم پوستی است. ساز و کار فعالیت ضد التهابی این دارو هنوز نامشخص است. آزمایشات مختلفی از جمله آزمایش انقباض عروق برای مقایسه و پیش بینی توانمندی ها یا تاثیرات بالینی کورتیکواستروئیدهای موضعی انجام می شود.

کاهش خارش، قرمزی و تورم ناشی از بسیاری بیماری های پوستی از جمله مهمترین موارد مصرف پماد تریامسینولون اعلام شده است. در صورت هر گونه حساسیت به مواد تشکیل دهنده این پماد، توصیه می شود از مصرف آن اجتناب کنید و در صورت استفاده و مشاهده هر گونه علایم غیر طبیعی سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین در صورت نیاز به هر گونه عمل جراحی و مراقبت های پزشکی، پزشک خود را از مصرف این پماد مطلع سازید. این پماد تنها برای ناحیه خارجی بدن قابل استفاده است و از مصرف آن درون چشم, بینی یا دهان اجتناب کنید و در صورت استفاده سریعا ناحیه درون بدن را با آب سرد شستشو دهید. همچنین این دارو را باید دقیقا مطابق با نظر پزشک مصرف کنید، از مصرف بیش از حد آن جدا خودداری کنید.

در برخی از التهاب های پوستی از این دارو استفاده شود.

پماد هریکس

به گزارش ستاد علوم و فناوری های سلول های بنیادی، پماد سوختگی گیاهی «هربکس» یکی از دستاوردهای تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان ایرانی بوده که برای درمان سوختگی استفاده می‌شود.

پماد گیاهی سوختگی «هربکس» با استفاده از عصاره گیاه «هواچوبه» فرموله شده و اثربخشی آن با انجام مطالعات بالینی دقیق روی بیماران مورد مطالعه قرار گرفته و اثبات شده است.

عصاره روغنی هویج به کار رفته در این محصول به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالا، نقش بسزایی در خنـثی‌سازی رادیکال‌های آزاد داشته و همین امر موجب جلوگیری از پیری زودرس سلول‌های پوست می‌شود.

خاصیت محـافظت از پوست در بـرابـر پرتـوهای مضر ماورای بنفش کرم ضد آفتاب «هریکس» سبب شده تا این کرم ضد آفتاب دارای فرمولاسیون دو عملکردی باشد که علاوه بر محافظت پوست در برابر اشعه فرابنفش، پوست را تغذیه می‌کنـد.

ترکیبات طبیعی به کـار رفته در این محصول عسل، کالاندولا، چای سبز و دارچین است که به محافظت از پوست در برابر اثرات زیان‌آور نور خورشید مانند تیـرگی، پیری زودرس و سرطان پوست کمک می‌کند.

پماد هیدرودرم

s16

کرم بازسازی و ترمیم کننده پوست هیدرودرم دارای فرمولاسیون جدید و منحصر به فرد، با تحریک فرآیند تجدید ساختار سلولی و ممانعت از رشد باکتری ها و قارچ ها سبب تسریع در ترمیم بریدگی ها، زخم های سطحی و التیام پوست های حساس و آسیب دیده ناشی از پیلینگ، لیزر درمانی، میکرودرم ابریشن، اپیلاسیون، الکترولیز، رادیو تراپی، فیزیوتراپی می شود.

همچنین، التهابات ناشی از آفتاب سوختگی و سولاریم و سوختگی های درجه ۱ و ۲ را کاهش داده و به بهبود بیماری های پوستی نظیر اگزما، درماتیت آتوپیک و سایر درماتیت ها کمک شایانی می نماید (خرید از دیجی کالا).

پماد دسیتین

s17

درمان سوختگی و پیشگیری و درمان التهاب و تحریک پوستی شیرخواران و زخم سطحی از این پماد استفاده می شود. برای استفاده،  ۳ تا ۴  بار در روز به طور موضعی مصرف شود.

اثر عرق سوختگی و ادرار سوختگی و حتی چسب پوشک روی کشاله ران کودک نه تنها در نوزادی موجب سوزش و خارشش می گردد بلکه در بزرگسالی هم این اثرات بر پوست ماندگار خواهد بود.

عرق یا ادرار سوختگی در میان تمامی نوزادان شایع بوده و راه های پیشگیری و درمان آن هم متنوع است. کرم سوختگی دسیتین (Desitin) محصولی ممتاز به شمار می رود که توانسته به خوبی مورد توجه والدین قرار بگیرد.

بعد از هر بار شست و شوی کودک پس از تعویض پوشک با آب یا دستمال های مرطوب می توان از کرم سوختگی دسیتین (Desitin) روی پوست کودک بهره برد.

این محصول حاوی زینک اکساید و روغن کبد ماهی بوده و بدون داشتن مواد حساسیت زا جهت جلوگیری و ترمیم التهابات پوستی و ادرار سوختگی برای نوزادان از بدو تولد مورد استفاده قرار می گیرد.

کرم سوختگی دسیتین (Desitin) ساخت کشور فرانسه درمان سوختگی و پیشگیری و درمان التهاب و تحریک پوستی شیرخواران و زخم سطحی را به بار می نشاند. این محصول حاوی زینک اکساید ۴۰ درصد و روغن کبد ماهی liver pil cod است.

پماد رژودرم

s18

کرم رژودرم در هموار کردن و کاهش آثار زخم، سوختگی، جراحی و بخیه های قدیمی (یا همان اسکار) موثر است. در اسکارهای برجسته، رژودرم کاملا موثر است و باعث هموار شدن موضع و هماهنگ شدن رنگ آن با پوست اطراف می شود.

در مواردی که تنها تغییر رنگ وجود دارد رژودرم باعث هماهنگی بافت اسکار با پوست اطراف می شود. این اثر در خطوط روشن و سفید نا محسوس تر است و به اندازه خطوط تیره نیست. در اسکارهای فرورفته اثر رژودرم نسبی است به این معنا که اثر آن نسبت به اسکارهای برجسته و مسطح کمتر است. برای مطالعه بیشتر در زمینه روش مصرف رژودرم، اینجا را کلیک کنید.

پماد زینک اکساید

s19

زینک اکسید در ساخت مواد فراوانی در صنعت مانند پلاستیک، سرامیک، شیشه، سیمان، لاستیک (تایر اتومبیل)، نرم کننده، رنگ ها، موم ها، چسب، غذاها، باتری و… استفاده می‌شود. در پزشکی و بهداشت، زینک اکساید در ساخت پودر بچه، پمادهای پوستی، کرم ضد آفتاب، شامپو ضدشوره و… استفاده می‌شود.

پماد زینک اکساید در درمان ضایعات پوستی مستعد عفونت مانند سوختگی، اگزما، سوختگی پای نوزادان، خراشیدگی و گزش حشرات مفید است.

زینک اکسید، کم ضررترین ماده در کرم های ضد آفتاب است که از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماورای بنفش محافظت می کند. وقتی اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست نفوذ می کند، بافت را تخریب می کند، سرعت پیرشدن پوست را افزایش می دهد و پوست را خشک می کند.

s20

همچنین خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد. کرم های ضدآفتابی که دارای زینک اکسید هستند، از نفوذ اشعه ماورای بنفش به پوست و تخریب سلولی آن جلوگیری می کنند.

زینک اکسید (خرید از دیجی کالا) اثرات درمانی نیز روی پوست دارد و باعث بهبود زخم می شود. همچنین مشکلات ناشی از آفتاب سوختگی و خشکی پوست را کم می کند. تحقیقات نشان داده است زخم های پوستی در کسانی که دچار کمبود روی هستند، دیرتر بهبود می یابند.

وقتی پماد زینک اکسید روی محل زخم مالیده می شود، باعث می گردد بدن دارای مقدار زیادی روی گردد که برای ترمیم سلول های پوستی لازم است. همچنین این پماد زخم را مرطوب و تمیز نگه می دارد.

پماد کالاندولا

از پماد گیاهی کالاندولا برای درمان ادرار سوختگی کودکان، آفتاب سوختگی، بریدگی‌های سطحی و ترک‌های پوستی استفاده می‌شود. این محصول در بهبود گزیدگی حشرات نیز موثر است. پماد کالاندولا خاصیت ضد التهابی داشته و گردش خون را بهبود می‌بخشد؛ در نتیجه، می‌تواند پوست‌های حساس و ملتهب را تسکین و سرعت تولید سلول‌های جدید را افزایش دهد. ذکر این نکته ضروری است که این پماد سوختگی ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت باعث بروز حساسیت شود.

پماد کلاسنت

s21

برای بهبود زخم، جلوگیری از ایجاد جای زخم و گوشت اضافه و درمان سوختگی تا درجه سه و همچنین به جهت کمک به ترمیم پوست آسیب دیده ناشی از لیزردرمانی، بلافاصله پس از میکرونیدلینگ، جراحی پوستی، عوامل تنش مکانیکی به پوست مثل موزدایی، تراشیدن و قرمزی پس از لایه برداری استفاده می شود.

همچنین طی بارداری (از سه ماهه دوم) جهت تخفیف ترک های پوستی شکم، کاربرد دارد.

توجه داشته باشید که این پماد، نباید به چشم برخورد کند و درصورت وقوع، چشم کاملا با آب شسته شود. اگر تحریک پوستی رخ دهد، مصرف را قطع کنید و اگر تحریک باقی ماند، به پزشک مراجعه کنید (موارد نادر). دور از دید و دسترس کودکان نگهداری شود، فقط برای مصرف موضعی است. در سه ماهه اول بارداری مصرف نشود.

 بعد از پاک کردن پوست از این کرم استفاده کنید. صبح و شب مقدار کافی از کرم کلاسنت را روی نواحی آسیب دیده یا مد نظر پوست به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود (در صورت لزوم زیر کرم روز یا لوسیون بدن استفاده شود).

 پماد ضد سوختگی لاژکس

کرم سوختگی لاژکس باریج اسانس با اجزای فراورده ژل صبر زرد طبی، اسانس شمعدانی عطری و اسانس اسطوخدوس در ترمیم و ضد عفونی سوختگی های درجه یک و دو کاربرد قابل توجهی دارد.

با توجه به آزمایش های انجام شده روی افراد، محققین نتیجه گرفتند با توجه به عارضه SSD در مهار نسبی اپیتلیزاسیون و بر جای گذاشتن لکه‌ های سیاه در ناحیه زخم، داروی لاژکس می‌ تواند ضمن کاهش شدت درد و خشکی در ناحیه سوختگی، در پیشگیری از ایجاد عفونت نیز جایگزین خوبی برای سیلور سولفادیازین باشد.

اطلاعات بیشتر  را در این سایت مشاهده فرمایید.

پماد موستلا

s22

کرم پیشگیری و درمان سوختگی موستلا، با تاثیر سه جانبه علیه ناراحتی های پوستی ناحیه پوشک، از ایجاد ادرار سوختگی پیش گیری کرده و آن را به خوبی درمان می نماید. این محصول خوش ساخت از برند جهانی موستلا ساخت کشور فرانسه فاقد عطر و مواد نگهدارنده بوده و برای استفاده روزانه نوزادان و کودکان مناسب است.

هم چنین احساس سوزش و التهابات پوستی را تسکین داده و پوست نوزاد را ترمیم و درمان می کند. کرم پیشگیری و درمان سوختگی موستلا، حاوی عصاره آووکادو، عصاره آلکاسه آ و عصاره روغن آفتابگردان است که نشان دهنده حضور موثر مواد طبیعی در ساخت این کرم مرغوب به شمار می آید.

محصول پیش رو، به آسانی قابل استفاده بوده و تا ۹۵ درصد در فواصل تعویض دو پوشک باقی می ماند، هم چنین بوی بسیار خوشایندی داشته و به راحتی از روی دست پاک می شود.

از مشخصات کرم پیشگیری و درمان سوختگی موستلا، محافظت از پوست در برابر خیس خوردگی و تخریب آنزیمی ناشی از تماس با ادرار و مدفوع و نیز سائیدگی با لبه های پوشک، برطرف کردن التهاب و آزردگی های خفیف پوست و جلوگیری از رشد میکروب ها، برطرف کردن فوری قرمزی پوست و فعال نمودن نوسازی سلول ها بوسیله ویتامین های B5 و F و تسکین التهاب و نرمی پوست بوسیله ویتامین B5 است.

پماد سدیم هیالورونات:

سدیم هیالورونات مشابه مایعات اطراف مفاصل است و با حفظ رطوبت و جلوگیری از ترک‌خوردن یا آبسۀ پوست به‌عنوان روان‌کننده عمل می‌کند؛ این پماد سوختگی برای زخم‌هایی مانند زخم بستر، زخم پای دیابتی و زخم‌های سوختگی استفاده می‌شود.

پماد سوختگی مدرما:

ژل یا پماد سوختگی مدرما بهترین و مؤثرترین پماد برای برطرف‌‌کردن جای سوختگی یا هر نوع جای زخم است؛ این پماد همچنین حاوی مواد و لایه بردارهای دیگری مانند عصاره پیاز است که از خشکی پوست جلوگیری می‌کند؛ آلانتوئین اصلی‌ترین مادۀ موجود در پماد مدرما است که با آب‌رسانی به سلول‌های پوستی، آثار زخم را کاهش می‌دهد.

نکات مهم در درمان سوختگی

  • سوختگی های کوچک معمولا بدون درمان، بهبود می یابند. این سوختگی ها معمولا موجب تغییر رنگ پوست می شوند.
  • برخی سوختگی ها با عفونت همراه است. از نشانه های عفونت می توان به: درد زیاد، قرمزی، تب، ورم و یا ترشح اشاره کرد. اگر عفونت رخ دهد، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • از یخ استفاده نکنید. استفاده از یخ  روی محل سوختگی باعث می شود که بدن فرد بسیار سرد و موجب تخریب بیشتر زخم شود.
  • از مالیدن سفیده تخم مرغ، کره یا خمیردندان روی محل سوختگی خودداری کنید، زیرا این ها باعث عفونت می شوند.
  • تاول ها را نترکانید. ترکاندن تاول ها باعث گسترش عفونت می گردد.
  • از برنزه کردن پوستی که کمتر از یک سال از سوختگی آن می گذرد، اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث تغییر شدید رنگ پوست شود.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب را جدی بگیرید.

نکات مهم برای ترمیم جای سوختگی

  • سرد کردن، اولین اقدام موثر در برخورد با سوختگی‌های حرارتی از جمله سوختگی با آب جوش، بخاری و روغن داغ عنوان کرد.
  • این کار را می‌توان با استفاده از آب جاری، نوشیدنی خنک، نوشابه، شیر و هر نوع نوشیدنی دیگر انجام داد. زمانی که آب جوش روی ساق یا مچ پا ریخته شود باید پا را بلافاصله زیر آب سرد و جاری قرار داد و باید از درآوردن جوراب به شکل مستقیم خودداری کرد، زیرا این کار موجب می‌شود تا پوست پا نیز همراه جوراب کنده شود.
  • برای خارج کردن جوراب مصدوم در این مواقع باید با استفاده از قیچی جوراب را از کناره آن تا پایین قیچی کرد و به آرامی و بدون کشش آن را از سطح پوست جدا کرد.
  • در سوختگی‌های سطحی و درجه یک مانند سوختن دست با بخاری و اتوی داغ که با تورم و قرمزی سطح پوست همراه است، سرد کردن و سپس استفاده از پماد اکسیدوزنیک یا پماد روغن ماهی و حتی چرب کردن موضع با هر نوع روغن دیگر کفایت می‌کند.
  • در سوختگی‌های درجه دو که علاوه بر تورم و قرمزی و درد، تاول نیز در سطح سوختگی مشاهده می‌شود باید موضع را با گرفتن زیر آب سرد خنک کرده و حتی المقدور از ترکاندن تاول‌ها مگر در مواردی که خیلی بزرگ باشند، خودداری کرد.
  • در این نوع سوختگی‌ها باید با استفاده از سرم شست‌وشو یا کلروسدیم ۹ درصد محل موضع را با گاز استریل تمیز کرده و با گاز استریل نیز خشک کرد و سپس با استفاده از پماد سیلورسولفادیازین به قطر دو میلی‌متر تمام سطح سوختگی را پوشاند و روی آن را با گاز استریل و باند کشی بست.

بالا بودن آمار سوختگی در ایران

ما کمبود امکانات و تجهیزات در زمینه سوختگی داریم. این کمبود در بحث درمان باعث افزایش میزان مرگ‌ و میر شده است. مردم ما زیاد می سوزند، زیاد می میرند و اگر زنده بمانند، دچار ناتوانی ‌های بسیاری میی شوند که هزینه بهداشت و سلامت جامعه را به شدت افزایش می دهد. یک بیمار سوختگی نیاز دارد که حداقل ۲ پرستار از او مراقبت کند، این در حالی است که ما با کمبود پرستار نیز مواجهیم.

s23

بی ‌توجهی به موضوع سوختگی، حکایتی ۴۰ ساله است. هزینه‌های بالای سوختگی مشکل دیگر بیماران است. یک لباس سوختگی، چند میلیون تومان قیمت دارد. نوع ایرانی آن ۵ تا ۶ میلیون تومان است. برخی از پمادهای چندگرمی سوختگی، ۸۰ هزار تومان هزینه دارد و هیچ‌ کدام از اینها تحت پوشش بیمه نیستند.

امیدواریم، با همت دولت و نهادهای خیریه و بیمه ای و آگاهی عموم، اقدامات پیشگیرانه برای کاهش ابتلا به سوختگی و رفتارهای سازمانی گسترده برای حمایت از بیماران مبتلا به سوختگی در برنامه ششم توسعه کشور در دستور کار قرار بگیرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳۸ نظر

ورود

  • کیان اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۶

    یعنی واقعااا خسته نباشید جناب نویسنده عالی بود. واقعااا استفاده کردیم مطالبتون کاربردی و بسیار مفیده سپاسگزارم جناب

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۶

      سپاسگزاریم از حسن نظر شما خواننده گرامی

  • Sahari اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۶

    خیلی خوب بود. ممنونم اضافه کردم به بوکمارکم?⭐️⭐️

  • سایه اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۶

    خیلی خیلی مطلبتون مفید و کاربردی بود…خدا قوت

  • mina اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۶

    مطالب عالی بود و خیلی کامل .خیلی از پماد ها یی که معرفی شده بود رو استفاده کردیم و نتایج عالی بود .تشکر فراوان از شما

  • شیما اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۶

    فوق العاده استفاده کردم از مطالبتون درود بر شمااااااا ?

  • mohsen fakhari شهریور ۹, ۱۳۹۶

    عالی بود

  • فرخ آبان ۱۳, ۱۳۹۶

    سلام ، چند سال پیش لب برادر کوچکم موقع بازی طرف داخلش ترک خورده بود . شب بود و من دیدم تو خونه پماد نداریم . چند نوع مواد به ذهنم رسید و آنها را با هم قاتی کردم و پس از پاک کردن خونش بر روی ترکش زدم و گفتم برو بخواب . صبح وقتی بیدار شد نگاه کردم هیچ زخمی پیدا نکردم . حتی جای قرمز رنگ هم نبود که آنرا جای زخم فرض کنم

  • نصرت اله آذر ۷, ۱۳۹۶

    عالی و مفید

  • نصرت اله آذر ۷, ۱۳۹۶

    نحوه شتشوی ساعد که با اتش پوست ان بلند شده مطلب بگذارید

  • جواد دی ۲۹, ۱۳۹۶

    مطلب بسیار خوبی بود دستتون درد نکنه.یک تجربه بگم از سوختگی بچه ام که با آب جوش دستش سوخت و ما هم خیلی نگرانش بودیم و فکر میکردیم جای سوختگیش باقی بمونه خیلی زشت میشه و این حرفا .
    خلاصه یکی از دوستانمون پماد سوختگی ادیب درم را معرفی کرد که واقعا عالی بود بعد از اینکه پماد را بهش زدیم حدود ۵ روز طول کشید که اثری از سوختگی نماند و اصلا انگار که نسوخته است.من خیلی از این پماد راضی بودم و توصیه ام به همه نزدیکانم هم همین پماد بوده است.با اینکه گیاهیه ولی فوق العاده اثر گذار و خوبه .

  • کیان مرداد ۱, ۱۳۹۷

    با سلام ممنون بابت مطالب خوب شما تشکر فروش پمپ واکیوم https://parsvacuumpumps.com/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%85%DA%A9%D9%86%D8%AF%D9%87-250-%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%B9%D8%A8/

  • محمد باقر سرداری مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

    سلام
    مطالبتون بسیار مفید بود
    در مورد ریکاو باید بگم که واقعا عالیه و هم خودم برای بچه ام که پاش با چای داغ سوخته بود استفاده کردم که حقیقتا نذاشت تاول بزنه و هم به خاله ام که موقع آشپزی دستتش سوخته بود پیشنهاد دادم که اونم راضی بود

  • سمی شهریور ۲۴, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید من دخترم چند روز پیش دستش سوخته واینکه هم الفا گرفتم هم سیلور و ژالکس میخواستن ببینم که کدومشون بهتر نتیجه میده و جای زخم نمیتونه دخترم ۲سالشه من خیلی ناراحت دستش هستم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • علی زمانی شهریور ۲۴, ۱۳۹۷

      لطفا به داروخانه یا پزشک پوست مراجعه کنید

  • فاطمه شهریور ۳۱, ۱۳۹۷

    از بین موارد بالا کرم کلاسنت رو گرفتم و واقعا تاثیر داشت
    این سایتشه خواستید برید ببینید
    https://eapcom.com/products/burn-cream/colacent

  • غلام قادر دی ۶, ۱۳۹۷

    تشکر فراوان

    • علی زمانی دی ۶, ۱۳۹۷

      خوشحالیم که حدود ۴۰۰ هزار تن از هموطنان از این گفتار استفاده کردند. موفق باشید

  • علی تیر ۱۴, ۱۳۹۸

    من جای سوختگی روی صورتم دارم که حدودا ۲۰سال میشه .میخواستم بدونم این کرم ها به کار من میاد یا نه .اگه کرم دیگه هم صلاح میدونید معرفی کنید ممنون میشم

    • علی زمانی تیر ۱۵, ۱۳۹۸

      این کرم ها با مشورت متخصص پوست به کار شما خواهد امد. ما مجوزی برای معرفی دارویی نداریم.

  • آتناوکیلی شهریور ۲۲, ۱۳۹۸

    من ۱۵ روز در بیمارستان مطهری بستری بودم سوختگی ۲۵ درصد نوع دوم با آبجوش بود، واحد روانشناسی که فقط هر روز چندتا کارورز میفرستاد و اونا هم فقط بلدن بپرسن چی شده ، چه اتفاقی افتاده و فردا باز یکسری افراد جدید، در مورد پمادها هم من ریکاو و آلفا و سیکالفیت اون رو استفاده کردم موثر بودن تا حدودی، لباس سوختگی هم خریدم هیچ کمکی به گوشت اضافه نمیکنه ، رفتم همون ابتدا با سرمادرمانی گوشتها رو درمان کردم هزینه ش از لباس سوختگی هم کمتر شد .

  • سجاده فرش دی ۳, ۱۳۹۸

    بسیار مطالب مفیدی بود

  • محمد رامتین دی ۱۹, ۱۳۹۸

    دمتون گرم خسته نباشید ولی این انتقام قابل قبولی برای ما کرمانی های سینه سوخته وداغدار نیست ترامپ رو باید گوش مالی داد تا خنک بشه جگرمون

  • Maral فروردین ۲۴, ۱۳۹۹

    سلام من صورتم ۱ ساله با الکل ترکیبی که دکتر برای پوستم داده بود سوخته و اصلا درست نمیشه کسی میدونه چه پمادی برای سوختگی با الکل خوبه
    صورتم همیشه خشک میشه سوزش داره و قرمز میشه

    • سیامک گلمحمدی مرداد ۳, ۱۳۹۹

      ریکاو خوبه ؟ برا عفونت هم بکار میاد و اینکه شما تجربه دارید که تجربه آخرتون باشه میشه دوتا پماد رو هم زمان استفاده کرد؟

    • سودابه بهمن ۲۲, ۱۳۹۹

      سلام کالاندولا سیوند

  • saber خرداد ۷, ۱۳۹۹

    سلام همگی خوبین صورت من از بچگی سوخته جای زخمم قرمز کسی نیست بهم کمک کنه چجور کرمی استفاده کنم

  • علی آبان ۱۹, ۱۳۹۹

    سلام من مدت ۴ سال میشود که سوختم ولی چهار سال از سوختگی من میشود ولی تا هنوز لکه های مشکی اطراف گوش های من نرفته است آیا پماد وجود دارد تا لکه های مشکی را به رنگ پوست در بیاورد

  • مصطفی ثوابی آذر ۱۰, ۱۳۹۹

    سلام خسته نباشید مطالب کاملا مفید و اموزنده هستند برای من که کاربرد خوبی داشتند

  • mostafa آذر ۲۸, ۱۳۹۹

    عالی

  • محمد دی ۱۱, ۱۳۹۹

    با سلام،بسیار عالی و کاربردی،سپاس بیکران از لطف جنابعالی.????

  • سید محمد فتاحی معصوم دی ۱۱, ۱۳۹۹

    با سلام و عرض خسته نباشید،واقعا بینهایت از این مقاله استفاده کردم و با اینکه یه هفته ای میشد از سوختگی داخل ران رنج میبردم ،بسیار مفید و مصمر ثمر واقع شد،خداوند سلامتی بده به شما و همه عزیزانی که قلمی در مسیر بهبودی هر انسان به دست دارند.سپاس بیکران

  • ماریا اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰

    قیمتش چنده؟

  • کامران باران مهر ۲۶, ۱۴۰۰

    بعید از ریکاو مزخرف.