آبشار گردی در بهار؛ از «لونک» تا «ویسادار»

آبشار گردی در بهار؛ از «لونک» تا «ویسادار»

در گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو، برای آن دسته از طبیعت گردهایی که به گردشگری خودمانی و هیجان انگیز به جای سفر به مقصدهای لوکس داخلی و همسایه علاقمند هستند، برخی از مقصدهای آبشارگردی در اردیبهشت را مرور کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

با ما همراه باشید.

سفر به گیلان و بازدید از لونک

در گیلان، سوباتان و جواهر ده، از بهشت های رویایی اردیبهشت ایران در سرزمین های شمالی به شمار می روند. اگر به گیلان رفتید، تماشای آبشار لونک را فراموش نکنید که یکی از جاذبه های تماشایی طبیعت این خطه از سرزمین هزار رنگ ایرانیان است.

ab2

سفر به لونک، شگفت انگیز است. چرا که شما می بایست از یکی از رویایی ترین جاده های ایران گذر کنید. خیلی تفاوت نمی کند که از چه مسیری به دیدار آبشار لونک برویم. باید دل به دریا زد و از جاده سیاهکل-دیلمان، رهسپار یکی از شگفتی های طبیعت ایران شد. جایی که جشنواره ای از طبیعت سرسبز، همچون تابلوهای نقاشی، طبیعت زیبای گیلان را در معرض دید عاشقان ایرانگرد قرار می دهد.

ab11
مسیر رویایی سیاهکل به دیلمان

مسیری کوهستانی و جنگلی که هر لحظه، چشمان ژرف نگر عاشق پیشه را از تماشای مناظر جذابش، سیر نمی کند. رقص باد در شالیزارهای مسیر آبشار لونک، یکی دیگر از جذابیت های طبیعی است که اگر مسافر این مقصد شدید، همچون تماشای باغ های چای، تماشاگر راز گیلان شوید.

ab3

جاده کوهستانی و شگفت انگیز سیاهکل به دیلمان همچون اسالم به خلخال، طبیعتی رویایی در اردیبهشت دارد. آبشاری به نام لونک در آنجا قابل مشاهده است که از دو آبشار تشکیل شده و همچون فرزندان دو قلو، در آغوش طبیعت جای گرفته اند. پهنای هر یک، بیش از هجده کتر بوده و آب از ارتفاع شش متری به رودخانه شیم، سرازیر می شود.

ab10
آب بازی در اطراف آبشار لونک

اطراف آبشار، طبیعت زیبایی دارد. همانطور که در تصویر بالا و پایین مشاهده می کنید، در اطراف این جاذبه طبیعی گیلانی ها، مسیرهایی برای گردشگری عصرانه وجود دارد که برای عاشقان جنگل نوردی در اردیبهشت و دیگر ایام سال، توصیه می شود.

ab4

در این مسیر، رودخانه خروشان، با صدای خاص خود، نوید بخش برقراری حیاتی دیگر در اطراف لونک می دهد. رودخانه ای که از زیبایی های منطقه بوده و به دلیل قرار گرفتن در دره، گاه اختلاف سطح آن با مسیر به بیش از یکصد متر می رسد.

ab9
مسیر پله پله شدن در اطراف آبشار لونگ استان گیلان

سوژه های عکاسی آبشار و مناطق اطراف، برای طبیعت گردها و سلفی گیرهای طبیعی، فرصت های خوبی را فراهم می کند که در نظر داشته باشید. در این منطقه جنگلی، امکاناتی همچون منقل های بتُنی برای کباب، سرویس بهداشتی و آب لوله کشی برای طبیعت گردها فرهم شده و مسیر حرکت نیز برای رفاه حال گردشگران، به صورت پله پله است.

ab5

البته در آن سوی جاده و در روبروی آبشار لونک، معمولا شاهد برپایی ایستگاه های عرضه و معرفی و فروش صنایع دستی استان گیلان و مازندران هستیم.

پوشش گیاهی منطقه

ab6

پوشش گیاهی زیبای این منطقه، از راش، ممرز، توسکا، خرمندی و انجیری تشکیل شده که البته گیاهان دارویی نیز این جشنواره سبز رنگ یافت می شود. گل های رنگارنگ بهاری استان گیلان، طبیعی جذاب را در معرض دید اردیبهشت گردها قرار داده است.

البته زمستان این منطقه نیز همچون پاییز هزار رنگ، جذابیت های خاص خود را دارد که به نسبت بهار و تابستان، از میزان گردشگرانش کاسته می شود.

چگونه به آبشار لونک برویم؟

ab7

اگر قصد اردیبهشت گردی یک روزه یا چند روزه در گیلان به مقصد آبشار لونک دارید، باید به سمت جاده سیاهکل بروید. از آنجا راه دیلمان را در پیش بگیرید و بعد از طی کردن بیست کیلومتر، به آبشار خواهید رسید. فاصله آبشار تا رشت، مرکز استان گیلان حدود شصت کیلومتر است و از سیاهکل و دیلمان نیز حدود بیست کیلومتر برآورد می شود.

توجه داشته باشید که تماشای گل سوسن چلچراغ، سر به زیر ترین گل ایران و از گل های کمیاب جهان، در اطراف این منطقه قرار دارد. تماشای کوه درفک و منطقه سرسبز دیلمان و غار اسپهبدان و چشمه آب معدنی لاریخانی، از جمله دیگر جذابیت های گردشگری در اطراف لونک گیلانی ها به شمار می رود.

ab8

سفر به شیرآباد گلستان

یکی دیگر از مقصدهای اردیبهشت گردی ایران را باید در یکی از گلستان های ایران، استان سرسبز گلستان در شمال غرب کشور جستجو کرد.

گلستان، سرزمین جنگل های چند میلیون ساله ابر، یکی از مقصدهای طبیعت گردی ناب ایران زمین است. اگر به شیرآباد این استان سفر کنید، چند آبشار را بازدید کرده و طبیعت بکر منطقه، آبشار گردی را در کنار جنگل نوردی در اختیار گردشگران هیجانی قرار می دهد.

ab20

روستای شیر آباد، یکی از مقصدهای دیدنی روستاگردی در استان گلستان به شمار می رود. جایی که، طبیعت، جلوه دیگری از رقص قلم نقاش طبیعت را بر روی بوم گلستانی ها، در معرض دید عاشقان ایران قرار می دهد. در میان دره ای زیبا و پوشیده از درختان تنومند، پارک جنگلی شیر آباد قرار دارد که به زعم گردشگران، یکی از شاهکارهای طبیعت ایران است.

ab9

مجموعه ای از ۱۲ آبشار بزرگ و کوچک که با نام آبشارهای شیر آباد شناخته شده و هر یک، شکوهی دیدنی دارند. جشنواره ای از آبشارهای جذاب را می توان در اردیبهشت گردی گلستان شاهد بود. شیب های تند رشته کوه های البرز در ناحیه شرقی ایران، چشمه های پر آب زیادی را همچون دیار آبشارهای ایران (استان لرستان) سبب شده که دیدنی های بسیاری در دامنه کوه قلعه ساران دارد.

این دوازده آبشار، در امتداد یکدیگر بوده و به صورت پلکانی در مسیر رودخانه خروشان شیرآباد قرار گرفته اند. دیدن یکی کافیست تا شما را برای تماشای بقیه ترغیب کند.

این منطقه زیبایی های فراوان داشته و به همین خاطر، در فهرست میراث ملی طبیعت ایران ثبت شده است.

ab10

آبشارهای بزرگ و کوچک

دنیایی مملو از آبشارهای بزرگ و کوچک پیش روی اردیبهشت گردها در استان گلستان قرار داده که یکی پس از دیگری خودشان را به شما نشان می دهند تا برای ادامه ی مسیر وسوسه شوید.

آبشار اول برای همه در دسترس است اما برای رسیدن به بقیه ی آبشارها نیاز به آمادگی جسمانی و کمی تجربه ی جنگل نوردی دارید. آبشار اول بیست و پنج متر و آبشار دوم دوازده متر ارتفاع دارد و عمق حوضچه های آنها به ترتیب به هشتاد و یک متر و هشتاد متر می رسد. آخرین آبشار، بزرگترین آبشار این مجموعه با ارتفاع حدود سی متر است که حوضچه‌ هایی به عمق چهل و هشتاد متر در پای‌ دیواره‌ خود دارد.

ab11

برای تماشای آبشارها، باید به قلب جنگل بزنید و در مسیر خود، محور زببایی های این طبیعت بکر شوید. درختان سر به فلک کشیده و نسیم خنک، و تماشای آسمان آبی منطقه که از لابلای درختان خود را به شما نشان می دهد، لوکیشن جذابی برای سلفی گیرهای طبیعت فراهم می کند.

ab18

بخش هایی از مسیر به صورت پله پله و پل های چوبی قرار دارد که در تصویر بالا مشاهده می کنید.

ab19

اگر به این منطقه سفر کنید، حتما افرادی را در طول بهار و تابستان مشاهده خواهید کرد که تنی به آب زده و از طراوت هوای منطقه استفاده می کنند.

ab12

دره نوردی و صخره نوردی در این منطقه، از جمله ورزش های هیجان انگیزی است که صخره نوردان انجام می دهند.

 غارهایی طبیعی

از جمله مقصدهای گردشگری زیر زمینی استان گستان، باید به غارهای اطراف منطقه شیر آباد اشاره کرد. یکی از آنها غار شیرآباد نام دارد که در ارتفاع حدود سیصد و شصت متری از سطح دریا و پس از آبشار اول قرار گرفته است. قطر دهانه ی این غار حدود ده متر بوده و آب سردی در کف آن جریان دارد که به رودخانه شیرآباد سرازیر می شود.

ab13

به دلیل داشتن شرایط مطلوب و وجود آب در درون غار، گونه هایی از مهره داران و بی مهرگان نظیر گاماروس، عنکبوت، خرچنگ آب شیرین، خفاش، قورباغه جنگلی و گونه در حال انقراض سمندر غارزی ایرانی در آن زندگی می کنند. علاوه بر این غار، می توان از غار دیو سفید نیز نام برد که در مسیر آبشارها واقع شده است.

پوشش گیاهی و جانوری

ab14

محیط پیرامون آبشارها، کوهستانی و جنگلی است و گونه هایی از گیاهان مانند ممرز، افرا، انجیلی، توسکا، همیشک، داردوست، خزه، سرخس و قارچ های رنگارنگ در آن دیده می شود. این منطقه زیستگاهی طبیعی برای جاندارانی همچون مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشی و گربه جنگلی می باشد و تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

بهترین فصل تماشای آبشار

ab15

در بهار و تابستان، بهترین فصل سفر بوده و زیبایی های محیط، سحر انگیز است. در پاییز، طبیعت به هر برگ درخت، رنگ متفاوتی می دهد و تصویری تازه خلق می کند. لباس سپیدی که در زمستان، طبیعت بر تن منطقه می کند، عروس فصل های سال می شود.

چگونه به این منطقه برویم؟

هر جای ایران پهناور که تشریف دارید، خود را به استان گلستان برسانید. در شش کیلومتری جنوب شهرستان خان بین، روستای شیر آباد قرار دارد که چند کیلومتر که از روستا دور شوید، آبشارهای دوازده گانه، مشخص می شود.

ab16

از طریق جاده آسفالته ای که در شهرستان خان بین وجود دارد، می توان به شیر آباد رفت. با گذر از روستا و طی مسافتی در حدود سه کیلومتر، به پایان جاده می رسید. پس از حدود یک کیلومتر جاده خاکی، به پارکینگی رسیده و از آنجا باید یک شیب تقریبا تند را طی کنید تا به نزدیکی آبشار برسید.

فاصله آبشارها خیلی زیاد نیست. اما حداقل یک ربع پیاده روی و جنگل نوردی نیاز دارد. به همین خاطر، حتما کفش مناسب و لباس خوب در اختیار داشته باشید. فاصله این آبشارها از گرگان، حدود شصت کیلومتر و از علی آباد کتول، حدود بیست و شش کیلومتر است.

ab17

فاصله این آبشارها از آزاد شهر نیز حدود سی کیلومتر بر آورد می شود. اگر به این منطقه رفتید، دیدار از آبشار کبودوال علی آباد کتول و همچنین تماشای دریاچه رامیان که نگین فیروزه ای ایران زمین است را فراموش نکنید.

آبشار ویسادار

ab31

آبشار بعدی که در این گفتار معرفی می کنیم، ویسادار است که سومین آبشار مرتفع سرزمین سر سبز گیلان است. شکل خاص دیواره صخره ای این آبشار، ویژگی منحصر به فرد آن بوده که در کمتر آبشاری شاهد هستیم. فضای اطراف آبشار و دسترسی راحت به آن، امکان خلق یک روز خوب را به خانواده ها می دهد.

ab21

شاید برای شما سوال باشد که ویسادار به چه معناست.

ویسادار یک واژه تالشی بوده که زبان شناسان، معنای دقیقی را برای آن عنوان نکرده اند. اما حدس ها و گمان های زیادی راجع به آن زده می شود. برخی می گویند این واژه از ریشه ی کلمه ی ووزه دار ( vuza dâr ) به معنی درخت گردو بوده و عده ای دیگر از کارشناسان، معتقدند، ویسادار از دو بخش ویسا به معنی ارسال کردن و دار به معنی درخت تشکیل شده است.

ab30
خرید عسل طبیعی منطقه در نزدیکی آبشار معمولا عرضه می شود

در حال حاضر هیچ قطعیتی در مورد این ریشه تالشی وجود ندارد اما به نظر بسیاری از کارشناسان نام این آبشار در زبان گیلکی به معنای سایه درخت بید است.

آبشار ویسادار بر سر راه رودخانه ی لمیر قرار دارد. آب این رودخانه از کوه های تالش که به گردنه الماس نیز شهرت دارد، سرچشمه می گیرد و پس از گذر از منطقه پره سر به دریای خزر ( کاسپین )، می ریزد. رودخانه ی لمیر باعث بوجود آمدن آبشار دیگری به نام اوویار در پایین همین محوطه شده است و جزو دیدنی های اطراف این آبشار به حساب می آید.

ab22
جاده منتهی به ویسادار رضوانشهر در بهار

جاده منتهی به این آبشار همچون ۲ آبشاری که در بالا به آن اشاره کردیم، فوق العاده زیبا است. جاده ای که با درختان تنومند احاطه شده و هر چه بیشتر می رویم، تصاویر روح نوازتری به چشممان می خورد. آبشار ویسادار را شگفتی طبیعت گیلان باید دانست که آب از ارتفاع ۱۵ متری از فراز ساختاری سنگی به شکل نیم دایره، روی صخره ای تیره رنگ جاری می شود که حکم دیواره آبشار را دارد.

ab23
جاده در پاییز

این دیواره به صورت لایه لایه بوده و در طی زمانی طولانی، به شکل امروز در آمده است. آب پس از سقوط در حوضچه ای می ریزد که توسط همین دیواره ها احاطه شده و همچون دنیایی متفاوت به نظر می رسد.

آبشار ویسادار، از جمله شگفتی های طبیعت ایران زمین بوده و بسیاری از عاشقان طبیعت گردی شمال کشور را به سمت خود جذب می کند.

دیدنی های آبشار

ab24

اگر به این آبشار رفتید، گزینه های مختلفی پیش روی شما است. تماشای آبشار از روی پل، فرصتی فوق العاده برای عاشقان سلفی گیری در طبیعت است. آبشار ویسادار، کمی پایین تر از سطح زمین اطرافش قرار دارد. برای آنکه بتوانید به بالای آبشار دسترسی پیدا کنید، پله های صخره ای در کنار آن ایجاد شده تا به بالای صخره های دیواری آبشار بروید.

در منطقه ای که آبشار قرار دارد، دکه های فروش صنایع دستی و لبنیات و فروش مواد غذایی محلی است که معمولا عسل طبیعی خوشمزه منطقه را می توان از خانم ها یا آقایان محلی تهیه کرد. عسل طبیعی ویسادار، در واقع یکی از سوغات این منطقه است. البته در همه جای ایران، در خرید لبنیات محلی، مراقب باشید.

ab25

در نزدیگی آبشا ویسادار، کلبه هایی به شیوه سنتی ساخته شده که امکانات متنوعی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. برخی از آنها، قهوه خانه های سنتی هستند که امکان نوشیدن چای در منطقه ای سرسبز را به گردشگران اردیبهشتی می دهند.

ab31
کلبه هایی که در اطراف آبشار ویسادار وجود دارد

بهترین فصل دیدار عروس گیلانی ها

ab26

برای تماشای این آبشار زیبا، بهار و تابستان،‌ هوای منطقه همه جوره همراه و همگام شما است. در پاییز، هوای منطقه سرد می شود و زرد رنگ شدن برگ درختان منطقه، جشنواره ای هزار رنگ هزار نقش را روبروی دیدگان شما به تصویر می کشد.

در زمستان، بارش برف سبب می شود که آبشار یخ بزند و جذابیت دو چندانی پیدا کند.

چگونه به آبشار ویسادار برویم؟

ab27
طبیعت زیبا ویسادار رضوان شهر، یکی از مقصدهای عالی برای عکاسی طبیعت است

راه رفتن به آبشار را در نظر داشته باشید. هر جای ایران هستید، به استان گیلان سفر کرده و به سمت شهرستان رضوان شهر حرکت کنید. شانزده کیلومتری شهر پره سر، دهستانی ییلاقی به نام ارده است که نزدیک آن، روستایی به نام آووییار قرار دارد.

البته از سمت رشت به آستارا نیز می توان به آبشار رسید. سه راه احمد، روستای سکره سرا (صیقل سرا) و روستایی اووییار و لمیر، مقصدهایی که برای رسیدن به آبشار ویسادار باید از آنها گذر کنید.

ab28
ویسادار، سومین آبشار مرتفع گیلان و از جمله آبشارهای مرتفع کشور است

فاصله آبشار از مرکز رشت، حدود یک صد کیلومتر بوده و از رضوانشهر و هشتر تالش نیز، کم تر از بیست و پنج کیلومتر مسافت را باید طی کنید. در واقع مسیر آسفالته و مشخص آبشار ویسادار، اردیبهشت و تابستان هر سال را به یکی از مقصدهای گردشگری جذاب آژانس های توریستی کشور تبدیل می کند.

ab29
اردیبهشت گردی در وایسادار در کنار آب تنی در این منطقه، انتخابی خوب برای گردشگران هیجانی است

اگر به سمت آبشار ویسادار رفتید، بازدید از آبشار آسیابگا که در امتداد رودخانه شفارود قرار دارد را در نظر داشته باشید. ساحل جنگلی گیسوم گیلان، یکی از دیدنی های گیلان است که همچون گردنه حیران، نباید فراموش کنید. آبشار لاتون و جنگل فندقلو از جمله مقصدهای گردشگری اطراف آبشار است که در اردیبهشت گردی و تابستان گردی در نظر داشته باشید.

توصیه های اردیبهشت گردی در گیلان

  • آخرین اطلاعات گردشگری و اقامتی استان گیلان را همواره از اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی استان بدست آورید.
  • در سفر به گیلان، توصیه های تریپ ادوایزری ها و لونلی پلنتی ها را در نظر داشته باشید.
  • مقصد های آبشار گردی، در همه ایام سال نیازمند تجهیزات کافیست. همواره از تجهیزات تابستانی و بهاره خوبی برخوردار باشید.
  • مناطق آبشار گردی گیلانی ها، مناطق کمتر شناخته شده برای عموم گردشگران است. تلاش کنید تا محیط زیست منطقه آسیب نبیند.
  • اگر عاشق آبشار گردی در ایران هستید، آبشارهای لرستان و کردستان را در نظر داشته باشید.
  • فرسودگی پل آهنی آبشار ویسادار در پره سر رضوان شهر در اواخر اسفند سال ۹۵، با هشدار رسانه ها همراه شد. در نظر داشته باشید.
  • لرستان و فارس، علاوه بر گیلان، از جمله مقصدهای آبشار گردی هیجانی در ایران است.
  • همواره برای رزرو هتل و بلیط هواپیما، از درگاه های خدماتی زورق و پین تا پین استفاده کنید.
  • برای آگاهی از جدید ترین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان، درگاه های آرمان سفر و دنیای سفر را مرور کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود