با ۱۱ عادت معمول افراد حقیقتا شاد آشنا شوید

رابطه بیان احساسات با عمر طولانی

با ۱۱ عادت معمول افراد حقیقتا شاد آشنا شوید

زمانیکه سخن از شادی به میان می آید، تقریبا همگی ما به لذت های آنی می اندیشیم. به عنوان مثال یک غذای بسیار مطبوع، یک کتاب خوب و یا یک روز بدون دغدغه در ساحل دریا را به خاطر می آوریم و این لذت ها، سبب ایجاد شادی در ما می شوند اما بهتر است بدانیم این حس خوشنودی موقتی است چرا که مطالعات اخیر نشان داده اند شادی حقیقی و احساس رضایت از زندگی، اندکی متفاوت با طرز فکر برشمرده شده است.

2

در پژوهشی که در دانشگاه «پنسیلوانیا» و توسط محققی به نام «مارتین سلیگمن» انجام پذیرفت، صدها نفر از افراد بسته به روش های گوناگون بدست آوردن شادی در زندگی شان به سه گروه ذیل تقسیم شدند:

زندگی لذتبخش: این گروه شادی را در لذت بردن آنی می دادند. آنها طعم تمام لحظات زندگی را به خوبی می چشند. از این افراد به «جویندگان هیجان» یاد می شود.

زندگی شلوغ و پرمشغله: افراد این گروه شادی را با پیگیری احساسات خود و با سختکوشی بدست می آورند و آنقدر غرق در این کار هستند که گاهی با سردی و بی تفاوتی مواجهه می شوند اما همان طور که مشغول به مدیریت این روند هستند، به نظر می رسد که زمان به سرعت برای شان سپری می شود.

زندگی معنادار: این گروه توانمندی های خود را به آنچه باور دارند هدایت کرده و برای رسیدن به موقعیت بهتر تلاش می کنند. همین رسیدن به موقعیت بهتر در آنها ایجاد انگیزه می کند.

نتیجه بررسی های «سلیگمن» نشان داد که گروه اول تجربه اندکی از شادی را کسب می کنند این درحالی است که گروه های دوم و سوم، بسیار شاد هستند. تحقیق این پژوهشگر تنها یکی از هزاران مطالعه انجام شده در زمینه شادی است.

افرادی که در گروه های دوم و سوم قرار گرفته اند، نکته مشترک مهمی دارند که همانا شور و هیجان عمیق در آنهاست که به توانمندتر کردن خودشان و جهان اطراف شان می انجامد. مسلما افراد شاد، بسیار هدفمند هستند و اگر می خواهید جا پای آنها گذاشته و از عادات آنها آگاه شوید ادامه متن را دنبال کنید:

3

به جای آنکه در جایی بنشینید و منتظر باشید که شادی به سراغ تان بیاید، خودتان شادی را خلق کنید

هر ثانیه ای که وقت را با انتظار برای رسیدن به شادی تلف کنید، می توانید آن زمان را به ایجاد شادی اختصاص دهید. شادترین انسان ها، خوش شانس ترین، ثروتمندترین و یا خوش چهره ترین افراد نیستند بلکه افرادی هستند که برای رسیدن به شادی تلاش می کنند. اگر می خواهید شاد باشید باید آن را اولیت اول زندگی خود قرار دهید. به عنوان مثال زمانی که به دیگران کمک می کنید بیش از آنکه آنها را شاد کنید، این احساس شادی و رضایتمندی در خودتان شکل می گیرد.

اطرافیان خود را هوشمندانه برگزینید

شادی می تواند از فردی به دیگران انتقال پیدا کند به همین دلیل نیز بهتر است دوستان و اطرافیان خود را از میان افراد شاد انتخاب کنید. این کار سبب ایجاد اعتماد به نفس بیشتر و تحریک خلاقیت تان خواهد شد. برعکس حضور در میان افرادی با اندیشه های منفی سبب خواهد شد که آنها مدام از مشکلات خود با شما صحبت کنند تا در خودشان احساس بهتری را به وجود آورند. حتی معاشرت با یک فرد سیگاری، شما را نیز به یک سیگاری غیرفعال بدل خواهد کرد.

به اندازه کافی بخوابید

زمانی که به اندازه کافی می خوابید، مواد شیمیایی مغز به خوبی سمومی که در طول روز دریافت می کنید را خارج می کند و سبب بهبود وضعیت خلق و خو، تمرکز و کنترل بهتر بر خودتان نیز خواهد شد. زمانی که بعد از خواب کافی سرحال برمی خیزید، انرژی، تمرکز و حافظه بهتری دارید.

عدم خواب کافی به افزایش ترشح هورمون استرس می انجامد شاید به همین دلیل نیز افراد شاد به اندازه کافی می خوابند.

1

در لحظه زندگی کنید

تفکر به گذشته با ایجاد احساس پشیمانی، انرژی شما را از بین خواهد برد و اندیشیدن به آینده نیز سبب اضطراب تان خواهد شد. زمانی که نتوانید حقیقت محض حاضر در لحظه را دریابید، غیرممکن است که بتوانید شاد باشید.

برای زندگی در لحظه دو کار را انجام دهید: اول اینکه گذشته خود را بپذیرد چرا که اگر این کار را انجام ندهید، همین گذشته (چه خوب و چه بد)، آینده شما را نیز شکل خواهد داد. دوم، قبول کنید که هیچ اطمینانی در آینده وجود ندارد و نگرانی هیچ مکانی در اکنون و حالا ندارد. «مارک تواین»، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی در این باره چنین گفت: “نگرانی مانند پرداخت بدهی است که هنوز مقروض نشده اید.”

یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید

بسیاری از ما عادت به ستودن دوستان و آشنایان خود داریم اما از انجام این کار در مورد خودمان پرهیز می کنیم. آنچه هستید را بپذیرید و از توانمندی های خود قدردانی به عمل آورید. بسیاری از مطالعات و پژوهش ها نشان می دهند، این کار به انتخاب بهتر در زندگی، افزایش سلامت روان افراد و کاهش تمایل به تعویق انداختن کارها می انجامد.

شکرگزار آنچه به شما تعلق دارد باشید

این کار می تواند سبب بهتر شدن خلق و خوی شما شود چرا که ترشح هورمون کورتیزول را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد. در مطالعه ای که توسط فردی به نام «دیویس» و در دانشگاه کالیفرنیا به انجام رسید نشان داده شد، شکرگزاری روزانه در بهبود وضعیت خلقی افراد موثر بوده، سطح انرژی را افزوده و به سلامت جسمانی می انجامد. کاهش ترشح یکی از هورمون های استرس یعنی کورتیزول از دلایل اصلی این روند به شمار می آید.

ورزش کنید

حرکت دادن بدن حداقل به مدت ۱۰ دقیقه در روز، سبب آزاد شدن یکی از انتقال دهنده عصبی به نام «گاما آمینوبوتیریک اسید» شده، به آرامش مغز کمک کرده و ضربان ها را نیز در کنترل نگه می دارد. افراد شاد از این امر آگاه هستند و به همین دلیل نیز به با ورزش به بهبود وضعیت خلقی خود مبادرت می کنند.

4

ببخشید اما فراموش نکنید

در میان افراد شاد که از زندگی خود نیز رضایت دارند، شعار معروفی وجود دارد. آنها می گویند: “باری اولی که فردی مرا گول می زند، اوست که باید خجالت بکشد، اما بار دوم خودم هستم که شرمنده خواهم شد.” این افراد اگرچه فراموش نمی کنند اما دیگران را می بخشند. عدم بخشش سبب ایجاد عکس العمل های استرس آور می شود و همین استرس به سلامت روان فرد و در نهایت عدم شادی او خواهد انجامید.

البته بخشیدن دیگری بدان معنا نیست که برای بار دوم به همان فرد فرصت بدهید که سرتان را کلاه بگذارد بلکه بلافاصله خود را از آن جریان خارج کرده و از آینده و سلامت خود مراقبت کنید.

با احساسات خود ارتباط برقرار کنید

با توجه و اهمیت دادن به احساسات تان، به بهبود وضعیت خلق و خوی خود کمک خواهید کرد. در مطالعه ای نشان داده شد که میان طولانی تر شدن عمر و بیان احساسات ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. در این پژوهش به اثبات رسید افرادی که بیش از ۱۰۰ سال عمر می کنند در مقایسه با سایرین، بیشتر به بیان احساسات شان اهمیت داده اند.

تنها بر آنچه قادر به کنترلش هستید تمرکز کنید

یکی از دلایل شاد بودن برخی از افراد این است که تنها بر آنچه قادر به کنترل آن هستند تمرکز می کنند. به عنوان مثال اگر زمان طولانی برای رسیدن به محل کارشان می پیمایند، از این زمان برای گوش دادن به کتاب های صوتی استفاده می کنند.

تفکر رو به رشد داشته باشید

هسته مرکزی رفتارهای افراد آنها را به دو گروه افرادی با «طرز تفکر ثابت» و «رو به رشد» تقسیم می کند. در تفکر نخست تصور می کنید که امکان تغییر وجود ندارد و این امر سبب می شود در زمان برخورد با مشکلات ناامید شوید.

افرادی با طرز تفکرهای رو به رشد، باور دارند که می توانند با تلاش بیشتر وضعیت را بهبود بخشند. آنها از تغییر استقبال می کنند، چالش های زندگی را در آغوش گرفته و از هر کدام چیز جدیدی می آموزند.

6

همه این موارد را در کنار هم قرار دهید

انجام تمامی کارهایی که برشمرده شدند نه تنها بر میزان شادی و رضایتمندی شما در زندگی می افزایند بلکه از شما فرد بهتری نیز خواهند ساخت. می توانید برخی از این موارد را برگزیده و در انجام آنها برای خود تفریحاتی را نیز به وجود آورید.

منبع: heleo
بدون نظر

ورود