حقایقی جالب در مورد سیگار و افراد سیگاری که شما را متعجب خواهند ساخت

حقایقی جالب در مورد سیگار و افراد سیگاری که شما را متعجب خواهند ساخت

سال ها پیش، زمانی که نخستین بار «سیگار» در بازارهای مختلف دنیا ارائه شد، بسیاری از مردم با اقبال چشمگیر خود به این پدیده، سود سرشاری را عاید شرکت های دخانیات کردند. مردم که پیش تر تنباکو را با شیوه هایی پردردسرتر و کم لذت تر مصرف می کردند، به یک باره با پدیده ای آشنا شدند که هم قیمت ارزان داشت، هم به سادگی تهیه می شد و هم به راحتی مورد استعمال قرار می گرفت.

رواج سیگار به عنوان یک پدیده اجتماعی به قدری سریع بود که فارغ از جنبه های منفی اش، همه به آن گرایش داشتند. برخی آن را مایه خوش تیپی دانستند، برخی دیگر به آن معتاد شدند، برخی دیگر از آن درآمدزایی کردند و عده ای نیز کورکورانه به مصرف آن تمایل پیدا کردند. کار به جایی رسیده بود که قهرمانان و شخصیت های مثبت فیلم ها غالباً تکه ای سیگار بر لب داشتند و با آن دلربایی می کردند.

اما با گذشت زمان و انجام تحقیقات علمی و پزشکی فراوان، رفته رفته آثار زیان بار سیگار کشف گردید و اطلاع رسانی به مردم برای پرهیز از این پدیده اعتیادآور آغاز شد. امروزه شاید دیگر سیگار آن وجهه افسانه ای خود را در بین مردم از دست داده باشد، اما این بدان معنا نیست که مصرف آن کاهش یافته است.

در این بخش، قصد داریم شما را با حقایقی جالب و شگفت انگیز پیرامون سیگار آشنا سازیم که شاید در تغییر دیدگاهتان نسبت به آن مؤثر باشد. با ما همراه باشید:

۱- هر نخ سیگار مساوی است با ۱۱ دقیقه از عمر

cigarette

طبق تحقیقات، استعمال هر نخ سیگار، عمر فرد سیگاری را ۱۱ دقیقه کاهش می دهد. دانشمندان همچنین معتقدند، سن افراد سیگاری در مقایسه با افراد عادی، به طور میانگین ۱۴ سال کمتر است.

۲- مجازند سیگار بکشند اما نمی توانند آن را بخرند!05D9384E0000044D-0-image-m-11_1456358042649

در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، مصرف سیگار (برای افراد زیر سن مجاز) هیچ گونه منع قانونی ندارد ولی خرید آن ممنوع است.

۳- غیرسیگاری ها نیز به اندازه سیگاری ها در معرض خطر هستند

boy

اگر خودتان سیگاری نیستید، زیاد به این دلخوش نباشید که از مضرات آن کاملاً مصون هستید. طبق تحقیقات انجام گرفته در کشور آمریکا، آمار مرگ و میر افرادی که به صورت غیر مستقیم در معرض دود سیگار بوده اند، ۵۰ هزار نفر در سال گزارش شده است.

۴- ارتباط هیتلر با سیگار

No-Smoking

نه نه، اشتباه نکنید! هیتلر به هیچ وجه سیگاری یا حامی سیگار نبوده است. برخلاف وجهه خراب هیتلر در زمینه انسان دوستی، باید بدانید که او نخستین فرد در تاریخ بوده که یک جنبش فراگیر ضدسیگار به راه انداخته است (حوالی دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی). جالب است بدانید، دانشمندان نازی، نخستین افرادی بودند که دریافتند سیگار عامل سرطان ریه است.

۵- تسخیر شده توسط شیطان

Rodrigo-de-Jerez

نخستین اروپایی که استعمال سیگار را فرا گرفت، فردی به نام «رودریگو دی خِرِز» بود. او پس از بازگشت به موطن خود، قصد داشت نحوه استعمال سیگار را به سایرین نیز آموزش دهد اما در حین این اقدام خود دستگیر شد. بازداشت کنندگان دی خرز معتقد بودند روح او توسط شیطان تسخیر شده است.

۶- آخرین موجی که سیگار به راه انداخت

Capture

در سال ۱۹۷۰، «نیکسون» رییس جمهور آمریکا، تبلیغات سیگار در تلویزیون این کشور را ممنوع اعلام کرد. با این که تاریخ تصویب این طرح یکم آوریل بود، اما اجرای کامل آن تا ژانویه سال ۱۹۷۱ میسر نشد.

در حالی که قرار بود اجرای قانون منع تبلیغ سیگار از اولین روز سال جدید (۱ ژانویه ۱۹۷۱) کلید بخورد اما به خاطر یک اتفاق خاص رسانه ای این امر با تأخیر مواجه شد. به خاطر پخش زنده یک مسابقه فوتبال آمریکایی فوق العاده مهیج در نخستین روز سال، اجرای قانون منع تبلیغ سیگار یک شبانه روز به تعویق افتاد تا شرکت های دخانیات از این فرصت استثنایی آخرین بهره برداری خود را بکنند.

جالب است که آخرین آگهی سیگار، دقیقاً در آخرین دقیقه روز اول ژانویه (موعد اولتیماتوم) پخش شد تا یک اتفاق خاطره آفرین رقم بخورد. بد نیست بدانید، آگهی مذکور متعلق به شرکت دخانیات «ویرجینا اسلیمز» بود.

۷- طعم سیگار

Cigarette

شاید نفرت انگیز باشد، ولی باید بدانید که عامل طمع دهنده به سیگار، ماده شیمیایی اوره است. محض اطلاع شما باید گفت که این ماده، بخش اعظمی از ادرار انسان را تشکیل می دهد.

۸- قند نهفته در سیگار

cigarette-and-ash-tray

در حالی که ۲۰ درصد از محتویات سیگار را قند تشکیل می دهد، بسیاری از افراد سیگاری مبتلا به دیابت (مرض قند)، از این حقیقت بی اطلاعند. سیگار نه تنها باعث سرطان ریه می گردد، بلکه می تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد. تازه، این موارد، تنها بخشی از مضرات تاکنون کشف شده سیگار هستند.

۹- سلامت عمومی افراد سیگاری

5080817976_a8f4d0311a_b

دستگاه ایمنی یک فرد سیگاری، در مقایسه با یک فرد عادی، فعالیتی به مراتب بیشتر دارد که این امر موجب کاهش سطح مواد «آنتی اکسیدان» در این افراد می گردد (آنتی اکسیدان ها مواد مغذی موجود در برخی غذاها هستند که می توانند از آسیب و تخریب بدن جلوگیری کنند). علی رغم این حقیقت، باید خاطر نشان کرد که دستگاه ایمنی افراد سیگاری، در مواجهه با حمله ویروس ها به بدن، واکنش پذیری سریعتری نشان می دهد.

۱۰- استعمال سیگار راهی برای اثبات ورود به سن بزرگسالی

Kids-Smoking

متأسفانه، بسیاری از کودکان و نوجوانان بر این باورند که با سیگار کشیدن می توانند به سایرین اثبات کنند بزرگ شده اند. علی رغم وجود قانون محدودیت برای خرید سیگار توسط افراد زیر سن مجاز، بسیاری از خردسالان با تهیه سیگار به صورت غیرقانونی و گاهاً پنهانی، به استعمال آن مبادرت می ورزند.

۱۱- دروازه ای برای اعتیاد به مواد مخدر

smoking

استعمال سیگار (یا بهتر است بگوییم تنباکو)، دروازه ای برای ورود به عرصه استعمال مواد مخدر است. بسیاری از افراد سیگاری، پس از آلوده شدن به سیگار، دیگر با استعمالِ صِرفِ این ماده دُخانی حس اقناع و ارضا پیدا نمی کنند و به سوی مصرف مواد مخدر خطرناک تر گرایش می یابند.

۱۲- حس خوشایندِ پس از مصرف

smoke

آثار پسامصرف سیگار، در افراد مختلف، متفاوت است. برخی از افراد، پس از مصرف سیگار، به حس آرامش می رسند و برخی دیگر مدعی می شوند تمرکز و هوشیاری بیشتر به دست آورده اند. «نیکوتین» موجود در سیگار عامل رضایت بخشی است که باعث می شود مغز انسان احساس کند به آنچه می خواهد رسیده است. به همین خاطر است که بسیاری از افراد سیگاری، به تداوم عادت خود اصرار دارند.

۱۳- رکورد سیگارکشی

Ardi-Rizal

«آردی ریزال»، پسر ۲ ساله اندونزیایی، در سال ۲۰۱۰، رکوردی شگفت انگیز را به نام خود ثبت کرد: مصرف ۴۰ سیگار در یک روز.

۱۴- باران سیگار

4

در سال ۱۹۱۷، در جریان جنگ جهانی اول و در ماجرای تسخیر اورشلیم توسط عثمانی ها، نیروهای بریتانیایی برای غلبه بر رقیب از یک استراتژی بدیع بهره بردند. آنها بر فراز اردوگاه های سربازان عثمانی، به وسیله هواپیما بسته های سیگار پخش کردند؛ اما نه سیگار عادی، بلکه سیگار آغشته به مقادیر زیادی از تریاک. بریتانیایی معتقد بودند، سربازان عثمانی پس از استعمال این سیگارها به قدری نشئه خواهند بود که یارای مبارزه نخواهند داشت. از قضا، اندیشه و ایده آنها مؤثر واقع شد.

۱۵- آمار مصرف سیگار

addict

در هر دقیقه، بیش از ۱۰ میلیون نخ سیگار در سراسر دنیا به فروش می رسد. در هر ۸ ثانیه، یک نفر به علت عوارض ناشی از مصرف سیگار، در گوشه ای از دنیا می میرد. همه این آمار به کنار، باید اذعان کرد که سیگار عامل ابتلا به ۲۵ درصد از سرطان های منجر به فوت است. در بین عوارض و اختلالات قلبی نیز، سیگار نقشی ۴۰ درصدی دارد.

۱۶- توطئه سیگارمحور

lead_960

تاکنون ۱۱ تحقیق علمی منتشر شده که نتایج آنها نشان می دهد مصرف سیگار باعث کاهش بروز «آلزایمر» (بیماری فراموشی) در افراد می گردد. البته سیگاری ها زیاد از این قضیه خوشحال نباشند. ۱۰ سال پس از انتشار این تحقیقات، کشف شد محققانی که اقدام به انتشار این ۱۱ مقاله علمی نموده اند، خود به طرزی غیرقابل انکار با شرکت های تولید دخانیات در ارتباط مستقیم بوده اند!

۱۷- پیشنهاد بی شرمانه و نامعقول

Philip-Morris

در سال ۲۰۰۱، یک کمپانی تولید سیگار موسوم به «فیلیپ موریس»، به دولت جمهوری چک پیشنهاد داد به حمایت از مصرف سیگار روی آورد. با چه هدف؟ افزایش مرگ و میر مردم. چرا؟ چون کاهش جمعیت باعث می شود دولت بتواند سرمایه گذاری بیشتری در حوزه های سلامت عمومی، حقوق بازنشستگی و تأمین مسکن افراد مسن داشته باشد. مطرح شدن این پیشنهاد، با واکنش بسیار منفی اذهان عمومی جمهوری چک مواجه شد تا جایی که کارمندان دولت از صحبت کردن پیرامون این قضیه منع شدند.

منبع: OhFact
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳۳ نظر

ورود

  • mostafa اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۶

    ۴۰ نخ در روز اونم توسط بچه ۲ ساله واقعا نارحت کننده بود 🙁

    • الیاس دی ۳۰, ۱۳۹۸

      بابا فوتوشاپه و گرنه بچه دوساله نمیتونه آب بخوره!!!

    • مسعود اسفند ۱۴, ۱۳۹۸

      ( ۱۰- استعمال سیگار راهی برای اثبات ورود به سن بزرگسالی )
      این مورد رو خیلی از پسر ها تو سربازی می بینن که افراد ۱۸ و ۱۹ ساله میخوان خودشونو مرد تر جلوه بدهند و سنشون رو بزرگتر کنند

  • Ali خرداد ۱, ۱۳۹۶

    (غیرسیگاری ها نیز به اندازه سیگاری ها در معرض خطر هستند.)
    پس منی که سیگار نمیکشم پاشم شروع کنم به سیگار کشیدن دیگه،حداقل سرطانم بگیرم کمتر میسوزم،اش نخورده دهن سوخته هم مصداقم نشه

    • فرهاد دی ۳۰, ۱۳۹۸

      اگر در کنار یک فرد سیگاری بنشینید و دود سیگار بهتون بخوره نترسید هیچ مشکلی براتون پیش نمیاد.

      • کیمیا بهمن ۶, ۱۳۹۸

        من از خدامه یکی کنارم سیگار بکشه چون بوی سیگار خیلی باحاله

  • ali خرداد ۱, ۱۳۹۶

    متاسفم برای بچه ۲ساله ….. ۴۰ نخ…….متاسفم برای پدرومادر بیخالش

    • masoud خرداد ۱, ۱۳۹۶

      سلام دوست عزیز توی کشور خودمون هم کم نیست کودکان معتاد و بی جا و مکان کاشکی ما خودمون رو هم میدیدیم نه فقط بقیه رو …… !

  • alireza آبان ۲, ۱۳۹۶

    من با خوندن این موضح خیلی ناراحت شدم و از این پس تصمیم میگیرم دیگه در باره سیگار چیزی نخونم

    • علی شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

      بیگ لایک ??

    • مانی دی ۳۰, ۱۳۹۸

      شما ها چه روحیه ضعیفی دارید که از سیگار بیزارید!؟ شما ها اگر از سیگار بدتون میاد از خونه بیرون نرید چون دود اگزوز ماشین خیلی خطرتاک تره.

  • حامد شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

    سیگار ادمو نعشه میکنه و این اصلا خوب نیست.

    • الیاس دی ۳۰, ۱۳۹۸

      اتفاقا سیگار خیلی هم خوبه و نعشگی هم خیلی خوبه

      • تکست مهدی آبان ۱۳, ۱۴۰۲

        سلام علیکم دوست عزیز
        واقعا نمیدانم هدفتان از این متن چه و میخواهید شخصیتتان را چطور جلوه بدید
        انسان های مثل من و شما که قدرت تفکر داریم باید تمام نوجوان ها وجوان هارا به صراط الی الله دعوت کنیم نه…..

  • همزه آذر ۱۵, ۱۳۹۷

    بابا بکش بره،هرچی باشه آرامبخش خوبیه

  • سهیل آذر ۱۶, ۱۳۹۷

    شما که میگین امونیاک در توالت بکار میره و درسیگارهم استفاده میشه بدونید که اونی که در توالت بکار می ره یه قسمت دیگشه و اونی که درسیگاره قسمت دیگش.

  • ShAyAn فروردین ۱۷, ۱۳۹۸

    به نظرم همین که یک نخ سیگلر ۱۱ دقیقه از عمر شما رو ‌کم می کنه از همه ناراحت کننده ار بود و من که سیگاری نیستم خیلی ناراحت شدم از اون هم ناراحت کننده تر کودک ۲ ساله بود که واقعا برای دنیایی که توش گیر کردیم متا سفم و افسوس تشکر

    • مانی دی ۲۹, ۱۳۹۸

      نه بابا فکر کنم الکی خواستن بزرگش کنن که بچه دو ساله سیگار میکشه وگرنه دروغ.

      سیگار بهمن بهترین سیگار جهان

    • الیاس دی ۳۰, ۱۳۹۸

      تو به فکر خودت باش و اگر از بوی سیگار بدت میاد برو تو بیابون تا اذیت نشی سوسول.

  • شاهد دی ۳۰, ۱۳۹۸

    اتفاقا سیگار خیلی هم خوب و باکلاسه و ضررش هم به کسی جز خودمون ربطی نداره و شما اگر از دودش بدتون میاد راه تون رو کج کنید و دور شید،،یا علی

    • علی شهریور ۱۳, ۱۳۹۹

      واقعا متاسفم من خودم بیش از ۵سال میکشم و هر روز احساس بدی دارم و همین امشب تصمیم ب ترک ک این لعنتی گرفتم سیگار جز رو سیاهی چیزی دیگه نداره شمام سیگار میکشی حدقل گمشو یک جا بکش هنوز بچه ای نمیفهمی سیگار ب مورور پاره میکنه آدمو وقتی سینت جر خورد احساس خفکی کردی خانواده حالشون ازت بد شد و مهم تر از این بعد چند وقت تو سیگار نمیکشی سیگار تورو میکشه بخدا ترک بهترین راه ک رسیدم انشالله موفق بشم و عقلی ب تو بده ک تو هم ترک کنی دست از این بک سال بازی ها برداری

      • عرفان دی ۲۶, ۱۳۹۹

        آقا علی به شما ارتباطی نداره برادر من،ما دوست داریم سیگار بکشیم،مشکلیه!؟؟؟!؟

  • وسترن بهمن ۱, ۱۳۹۸

    جونم سیگار،عشقم سیگار،زندگیم سیگار،رفیقم سیگار اصلا من با سیگار حال میکنم.

  • شروین بهمن ۶, ۱۳۹۸

    سیگار خیلی هم خوبه و چیزی باکلاسیه و همه ادم معروفا مثل استیو مک کویین جیمز دین و جان وین هم سیگار می کشیدن و اگرم خطر داشته باشه بایدبگم که چه بکشی و چه نکشی اخرش می میری پس سیگار بکش که با آرامش بمیری.

    • سهیل آبان ۱۳, ۱۴۰۱

      خودمم سیگاریما ولی سیگاری که ما میکشیم با اونی که اونا میکشن یکی نیس

  • ساسان فروردین ۲۰, ۱۳۹۹

    من که طرفدار سیگار هستم و سیگار خیلی جذابه و به مرد ابهت میده.،درضمن آرامبخش خیلی موثری است.

  • پرهام دی ۲۶, ۱۳۹۹

    پرچم رفقای با معرفت سیگاری بالاست.خخخخ

  • پیمان دی ۲۶, ۱۳۹۹

    من همیشه سیگار میکشم و اصلا قصد ترک ندارم.

  • بابک اسفند ۱۳, ۱۳۹۹

    سیگار محبوب ترین و با ارزش ترین محصول جهان است و من همیشه سیکار میکشم.

  • گروهبان اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰

    سیگار وینستون قرمر عالیه.

  • سید عارف حمودی تیر ۱۵, ۱۴۰۰

    من با افتخار میگم که سیگاری ام و سیگار خیلی چیز خوب و کم خطریه.???

  • امیر مهر ۶, ۱۴۰۰

    زنده باد ?سیگار? ??