شوک در مجامع علمی؛ خوردن نمک باعث کاهش وزن می شود

شوک در مجامع علمی؛ خوردن نمک باعث کاهش وزن می شود

همه ما کم و بیش از مضرات خوردن نمک آگاهیم اما به تازگی، در پی انتشار نتایج حاصل از یک پژوهش، نظریه ای حیرت انگیز و جدید در مورد این بلورهای سفید رنگ ارائه شده است: نمک می تواند باعث کاهش وزن شود!

در حین پژوهشی که بر روی فضانوردان روسی انجام گرفت، نتایجی شگفت حاصل گشت. فضانوردان مذکور، پس از خوردن مقادیر معینی از نمک اظهار داشتند به شدت گرسنه اند. محققان این ادعا را این گونه تفسیر نمودند که خوردن نمک باعث آب شدن چربی های این افراد شده و گرسنگی آنها را مسبب گشته است.

nintchdbpict000323603999
با افزایش میزان نمک در رژیم غذایی، فضانوردان میل بیشتر به خوردن غذا نشان دادند

به اعتقاد متخصصان تغذیه، خوردن روزانه بیش از ۶ گرم نمک می تواند برای سلامتی مضر باشد. از دیگر سو، پیش تر عنوان شده بود، خوردن زیاد نمک باعث افزایش وزن می شود چون انسان پس از خوردن آن، آب بیشتر می نوشد و چاق تر می شود. با تمام این تفاسیر، نتایج حاصل از پژوهش انجام گرفته بر روی فضانوردان روسی، باعث حیرت مجامع علمی از جمله نخبگان دانشگاه هاروارد شده است.

دکتر «مِلانی هونیگ»، استادیار رشته پزشکی در دانشگاه هاروارد، در گفتگو با «نیویورک تایمز» واکنش خود را این گونه نشان داده است: «نتیجه پژوهش انجام شده شگفت انگیز و بدیع است. کاملاً مشخص است که پروژه به صورت دقیق و علمی پیش رفته است». دکتر «جیمز جانستون»، یکی دیگر از اساتید پزشکی نیز با ذکر عبارت «واقعاً جالب»، به انتشار نتایج پژوهش مذکور واکنش نشان داده است.

سرپرست تیم تحقیقات بر روی فضانوردان روسی، محققی آلمانی به نام دکتر «ینس تیتسه» بوده است. وی تحقیقات خود را در ایستگاه فضایی «میر» پیگیری نموده بود. پس از افزایش تدریجی نمک در رژیم غذایی فضانوردان، دکتر تیتسه مشاهده کرد افراد مذکور روز به روز میل کمتر به نوشیدن آب نشان می دهند. این مطلب دقیقاً مغایر با باوری بود که پیش از این در بین عموم رواج داشت. سابق بر این، همه اعتقاد داشتند خوردن نمک باعث افزایش عطش و ازدیاد نوشیدن آب می شود ولی اکنون حقیقت به گونه ای دیگر جلوه نموده است.

nintchdbpict000323603998
در ایستگاه فضایی میر، فضانوردان تحت ارزیابی های دقیق پژوهشی و پزشکی قرار گرفتند

از دیگر نکات جالب پژوهش مورد بحث این بود که فضانوردان، علی رغم نوشیدن حجم کمتری از آب در روز، به مانند سابق، دفع ادرار عادی داشتند. این امر مُبیّن این مطلب بود که آب موجود در بدن آنها به شیوه ای دیگر (غیر از نوشیدن) پدید آمده است. یکی از نظریاتی که می تواند وقوع این پدیده را توجیه کند این است که چربی موجود در بدن فضانوردان به آب مبدل گشته است.

تیتسه در این خصوص اظهار داشته است: «فقط یک راه برای توجیه پیشامد مذکور وجود داشت. افزایش نمک در بدن، منجر به تولید آب گشته است».

تیتسه، متعاقباً، تحقیقات خود را بر روی موش ها نیز ادامه داد و به نتایجی جالب دست یافت؛ موش ها با مصرف بیش از حد نمک، احساس گرسنگی بیشتر از خود بروز داده و نتیجتاً برای حفظ تعادل وزنی خود، ۲۵ درصد بیشتر از گذشته غذا خوردند.

با تمام تفاسیر فوق، بد نیست اشاره ای هم به آخرین توصیه های متخصصان تغذیه داشته باشیم: «سرانه مصرف نمک در بین مردم بسیار زیاد است. نمک زیاد باعث افزایش فشار و افزایش احتمال بروز عوارض پزشکی از جمله بیماری های قلبی و سکته است. نباید برای لاغر شدن، مصرف نمک را در رژیم غذایی افزایش داد. در حالت عادی، نمک جذب شده توسط بدن بسیاری از افراد، ۷۵ درصد بیشتر از حد مجاز است. این میزان نمک، به خودی خود در بسیاری از مواد غذایی از جمله نان، تنقلات و غذاهای حاضری وجود دارد. خطر مصرف بیش از حد نمک را جدی بگیرید».

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود