گالری گردی روزیاتو: از «تصویرگران ایتالیا» تا «اسب ها و لبخندها»

گالری گردی روزیاتو: از «تصویرگران ایتالیا» تا «اسب ها و لبخندها»

در آخرین روزهای اردیبهشت ۹۶، سرویس هنری روزیاتو همچون هفته های گذشته، نگاهی دارد به برنامه های هنری نگارخانه های پایتخت تا در جریان جدید ترین نمایش آثار هنرمندان تهرانی در گالری های شهر باشیم.

اگر قصد دارید تا گردشگری عصرانه بهاره را در نگارخانه های تهران سپری کنید، با گالری گردی امروز ما همراه باشید.

کرشمه خورشید

نگارخانه آریا تهران تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری، نمایشگاه آثار عکاسی انوس اوحدی در گالری آریانا را در معرض دید عاشقان مستند نگاری قرار می دهد. گالری آریانا در الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای فرشته، شماره ۹ قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن مراجعه کنید.

نمایش آثار پروین هانی طبایی

یکی از نقاشان جوان تهرانی، جدید ترین دستاوردهای نقاشی خود را تا ۲ خرداد ماه در گالری دید در معرض دید عاشقان نقاشی طبیعت قرار داده است. این رونمایی، به مناسبت افتتاح مکان جدید نگارخانه دید انجام می شود. گالری دید در ضلع شرقی خانه هنرمندان تهران قرار دارد.

گالری راه ابریشم

خبر بعدی اینکه نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «انباشت» از عصر جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه در گالری راه ‌ابریشم – پارک لاله افتتاح ‌‌شد. در این رویداد، سالومه سوزنچی، سمیرا داورفرا، سحر مختاری، فرزین فروتن و آرمین عبدی، جدید ترین دستاوردهای هنری خود را در معرض دید علاقمندان قرار می دهند.

اضافه می شود که «انباشت» دومین کارنمای مشترک این گروه است. اولین سری آثار در سال ۱۳۹۵ با عنوان «دَم» و براساس پروژه‌ی «تصویراتفاقی»، در گالری راه ‌ابریشم به نمایش در‌آمد.

ایده‌ی اصلی پروژه‌ی «تصویراتفاقی»، برمبنای انتخاب تصادفی یک تصویر از میان هزاران تصویری است که در رسانه‌های مختلف با آن‌ها مواجه می‌شویم. رسانه‌هایی که روزانه حجم گسترده‌ای از تصاویر گوناگون را در برابر دیدگان ما قرار می‌دهند.

تصاویری که خواسته یا نا‌خواسته در حافظه‌ی دیداری ما ثبت می‌شوند و بر آن تاثیر می‌گذارند. در شکل‌گیری آثار، ابژه‌ی بصری ابعاد سوبژکتیو پیدا کرده است؛ هریک از هنرمندان بعد از مواجهه با تصویر، بر اساس ذهنیت خاص و تجربه‌ی زیسته‌ی خود، به بازنمایی آن پرداخته‌ و در مرحله‌ی آخر با هویت اصلی تصویر منتخب مواجه شده‌اند.

برای  تماشای آثار به بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰ مراجعه کنید.

نگارخانه سایه

نمایشگاه انفرادی نقاشی های نادره حیکم الهی، در نگارخانه سایه تهران، میزبان عاشقان نقاشی مفهومی است. این رویداد تا بیست و هشتم اردیبهشت ماه پذیرای بازدید علاقمندان قرار دارد. در بیانیه نمایشگاه می خوانیم:

کارهای مجموعه اخیر نتیجه برخورد اولیه من با این حجم از درد و حرکت جمعی حاصل از آن بود و هر چند که مهاجرت پناهندگان همچون پرندگان گروهی انجام می گیرد.

پناهنده این مجموعه، هیکل انسان واحدی است که ایفاگر نقشی دردناک در سناریویی سرشار از ترس و خشونت است. روی سیاه جنگ را همه می شناسیم. اما تابلوهای این مجموعه گاه از امید به فردایی دیگر سخن می گوید از غریزه بقا در حرکتی جمعی برای فرار از نابودی و قساوت و بیرحمی، از میل رهایی از رفتن، رسیدن، ماندن و شروع نو می جوید.

مجموعه پناهنده شاید از انسان هایی سخن می گوید که در نتیجه زیاده خواهی هم نوع خود در می آیند، گذشته خوابی تیره و آینده امکانی نامحتمل است و تنها حقیقت موجود قدمی است که رو به جلو برداشته می شود برهنه و تنها رو در روی نیستی و بر لحظه اکنون هر چند در هراس مرگ هر چند به قیمت رفتن و فراموشی.

برای مشاهده آثار به نیاوران، خیابان جمشیدیه، خیابان امیدوار، کوی آقاخانی شماره ۳ مراجعه کنید.

نگارخانه شلمان

سفر آب، عنوان نمایشگاهی است که در نگارخانه شلمان تهران، به مناسبت نمایش آبرنگ های دکتر حسنعلی لقایی تا بیست و هشتم اردیبهشت ماه، پذیرای بازدید علاقمندان است. دکتر لقایی، دانش آموخته دکترای معماری از فلورانس ایتالیا، از نقاشان چیره دست عرصه آبرنگ بوده که تا کنون، نمایشگاه های متعددی در سراسر جهان برگزار کرده است.

آرت سنتر تهران

مروری بر آثار استاد کامبیز درم بخش، تا دوم خرداد ماه سال جاری در نگارخانه آرت سنتر تهران در معرض دید عموم قرار دارد. برای تماشای آثار به فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۷* باغ انجمن خوشنویسان ایران مراجعه کنید.آرت سنتر تهران در این لینک در دسترس است.

گالری ۲۶

گالری بیست و شش تهران، تا دوم خرداد ماه، مجسمه های هادی عرب نرمی را در معرض نمایش قرار می دهد. در بیانیه نمایشگاه می خوانیم:

مجموعه حاضر اولین سری مجموعه‌ی منطق الطیر است که در چند مرحله ارائه می شود. سری اول نگاهی آزاد به آغاز سفر، شخصیت مرغان و اوضاع و احوال آنها دارد.

با توجه به نظر عطار و نویسندگانی چون او، قهرمانان قصه نشانگر احوال تک تک انسان ها هستند و گوشه هایی از کاستی ها و تاریکی ها و همچنین روشنی ها و توانایی های وجودی شان را باز می تابانند.

با این نگاه می توان آن ها را خود نگاره هایی دانست که برای همه مصداق پیدا می کند، خودنگاره هایی همگانی! مجسمه هایی که آینه وار ما را به خودمان نشان می دهند. پرندگانی در آغاز سفر سیمرغ، هنوز نرفته و در جای خود مانده.

نگاره های مرغ-انسان، با تن پرنده و سر انسان، در ترکیب، موجودی خیالی و تمثیلی می سازد. این موجود خیالی در برخی فرهنگ ها به صورت ها و معانی گوناگون در متون و افسانه ها دیده می شود. از این رو گاه می توان بازتاب آن ها را در کشورهای مختلف از جمله ایران* نیز یافت.

در این مجموعه، این ترکیب افسانه ای، به معنایی تمثیلی و استعاره ای به کار رفته است تا آینگی شخصیت های سفر مرغان در منطق الطیر را به پیش چشم بیاورد و هم یاد آن خاطره ی ازلی را در انسان زنده کند: ((در ابتدای حالت مصَوّرِ به حقیقت… مرا در صورت باز آفرید… [و روزی] مرا بدین طریق اسیر گردانیدند.))**

گالری ۲۶ را در این نشانی مشاهده کنید.

نگارخانه بهنام دهش پور

نگارخانه بهنام دهش پور، نت ۲۷ اردیبهشت ماه، نمایشگاه آثار  نقاشی و حجم روی تخم شتر مرغ را در معرض دید عمومی قرار می دهد. در این رویداد، آثاری از :

عبدی اسبقی، الیکا ابراهیمی قاجار، عالمه باقریان، مهناز پسیخانی، عبدالحمید پازوکی، پونه جعفری‌نژاد، هیرو شیخ‌الاسلامی، ناصر عزیزی، نیلوفر قادری‌نژاد، ر ایکا میلانیان، فرزانه محجوبی، محمد هادی فدوی، پونه اوشیدری، سارا ابری، درسا اسدی، احمد آریامنش، فریماه تابعی، مهشید رحیم‌تبریزی، مجتبی رمزی، امیرحسین ردایی، علیرضا سعادتمند، رنه صاحب، اسدالله کیانی، بهداد لاهوتی، احمد محمدپور، گیزلا وارگا سینایی، ترانه ابراهیمی، علی رضوی، سیامک خازنی، آتیلا سابو، نفیسه شهدادی، اسدالله فقیهی، کمال‌الدین قطب عرضه شده است.

لازم به ذکر است بخشی از عواید فروش «آثار نقاشی» و تمامی عواید حاصل از «آثار نقاشی و حجم بر روی تخم شترمرغ» در این نمایشگاه صرف هزینه دارو و درمان بیماران مبتلا به سرطان خواهد شد.

برای مشاهده آثار، به خیابان شهید لواسانی (فرمانیه غربی)، روبروی مدرسه بوعلی، خیابان شهید جباریان (فروردین سابق)، کوچه مسجدی، کوچه مرمری، پلاک ۱۳ مراجعه کنید.

نگارخانه زیر زمین دستان

نامحسوس، عنوان نمایشگاهی است که در نگارخانه زیر زمین دستان تا بیست و نهم اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰، با نمایش آثار آقای بهشتی، میزبان گالری گردهای اردیبهشتی خواهد بود.

برای مشاهده آثار به خیابان فرشته، خیابان بیدار شماره ۶ مراجعه کنید.

نگارخانه فردا

دست هایم، عنوان نمایشگاه گروهی  نقاشی و طراحی است که تا بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در نگارخانه فردا تهران در معرض دید عموم قرار می گیرد. در این رویداد، آثار:

سارا آتش هوش – مهسا اینانلو – مریم اسکندری – کوثر برکت – ستایش بناساز داوود پیراسبقی – فرهاد توکلی – زهراجعفری – مونا حسین زاده – سمیه رحمانی – سلاله رستمی – آرش رضاپور – ستاره رضایی – مهسا رحیمی شهرزاد زمهریری -مریم زحمتکش – زهرا زمانی – مهدیه ساقیان – سینا سالاری  – ملیسا صباغی – بیتا صفایی – زینب صفرنژاد – احمد صفری – آزاده طاهری ملیکا طهماسبی – احسان علیزاده – رضا عمادی – سپیده فیروزی – مسعودفرخی داوود کاظمی کیا – ساحل گازرانی – شهرزاد گردبگلی- لاله ماهر حمیدرضا محمدی – محسن نویدی – سهراب نبی پور – ملیحه نعمتی به نمایش در آمده است:

گالری ثالث

نگارخانه ثالث تهران، مجموعه عکس های میریم فیروزی را تا سوم خرداد ماه در معرض دید عمومی قرار داده است. این نمایشگاه که کتابخوانی برای خیابان های تهران نام دارد، مستند نگاری جالب عکاس جوان پایتخت را در حوزه کتاب به تصویر می کشد.

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

ویترویوس معمار روم باستان برای اولین بار مفهوم خیابان را به کار گرفت و با توصیف مناظر خیابانی به سه دسته‌ی حزن‌انگیز، خودمانی و افسانه‌ای آرایش فضاهای شهری را از هم متمایز کرد.

اما میان آشفتگی مداوم تهران، تصاویر پیوسته حزن آلودترند تا افسانه‌ای. رابطه‌ی من و شهر همواره به امری پیچیده بدل می‌شود مادام که در حرکت ‌ام و تصاویر شهر چه حزن آلود و چه خودمانی بی هیچگونه توقفی پشت سر هم محو می‌شوند.

من با پناه گرفتن در میان دیوارهای خانه، آشفتگی حزن آلود تهران را در قلب خیابان ها باقی می‌گذارم. تخیلاتم میان دیوارهای آپارتمان شخصی‌ام با کتاب‌هایی که از سر و روی دیوارها بالا می‌رود، محبوس شده‌اند. هر روز ما مسافرین شهری تخیلات و آرمان‌هایمان را در خانه جا می‌گذاریم و بی آنکه در مناظر حزن‌آلود، خودمانی و افسانه‌ای تهران، نگره‌ای بیابیم، به همراه هزاران همسفر دیگر خیابان‌ها را به سرعت طی می‌کنیم.

آنقدر که مسیر سفر فراموش می‌شود و تنها مبدا و مقصد باقی‌می‌ماند. خیابان تبدیل شده است به محلی برای سبقت، نه مکانی برای پیمایش. مکانی که خاموش است، در حالیکه می‌تواند داستان زندگی جمعی را بگشاید. محلی باشد از همپوشانی تخیلات فردی، تا تخیلات و خاطرات جمعی شکل بگیرد.

نگارخانه نگر

خط نگاره های علیرضا شیر افکن، تا بیست و هشتم اردیبهشت ماه در نگارخانه نگر تهران در معرض دید علاقمندان نقاشی خط قرار دارد.

در بیانه نمایشگاه آمده است:

ارزش نقاشانه‌ی حروف که پیشینه در خوش‌نویسی سنتی و «علم نقطه و حرف» در فلسفه‌ی ایرانی دارد، در دوران معاصر به تجربه‌ی افق‌های دیگری رسیده است. شکل‌گیری «جنبش سقاخانه» در دهه‌ی چهل شمسی را به هیچ وجه نمی‌توان حرکتی «هویت‌مدار» یا بازگشت به گونه‌ای «نوسنت‌گرایی» در نقاشی معاصر ایران دانست.

آن‌چه برخورد نقاشانه با خطاطی دربر دارد، صرفاً آمیختگی خط و نقاشی نیست، چرا که خوش‌نویسیِ سنتی پیشاپیش واجد «ترکیب‌بندی» و مولفه‌های بصری خاص خود بود. آفرینشِ«بافتاری نوین» برای خط در دوران معاصر برآمده از تعاملی جدید میان خط و نقاشی بود که اجازه می‌داد حروف را از طریق نوعی «سازمان زدایی رنگی» از معانی و شکل‌های تثبیت‌شده‌ رها کنیم.

به نحوی که گویی با «شطحی رنگی» از حروف در «دیدار حیرت» مواجه‌ایم. روزبهان شیرازی در کتاب شرح شطحیات به مراتب و مقامات حروف در فهم حقیقت اشاره می‌کند.

آثار علیرضا شیرافکن همه‌ی این پیشینه‌ی فشرده‌شده را در خط-نقاشی‌های خود منعکس می‌کنند. موسیقیِ حروف در کار او به تدریج برای شکل‌دهی به نوعی «بافتار پیچیده از حرف و رنگ» به خدمت گرفته می‌شود، که حروف در کژریختی و رفتار سماع‌گونه‌ی خود بدان دچار شده‌اند.

از آن‌جا که شیرافکن «نقاشِ هستی»است، حروف را نه برای باز-نماییِ‌ (re-presentation) طبیعت، بلکه برای گونه‌ای «طبیعت‌زدایی» نوین به خدمت می‌گیرد که درون خود به یک جهان و طبیعتِ جدید بدل می‌شود: طبیعت حروف و خط، هم‌چون حروفی که از حنجره‌ی پرنده‌ای بیرون می‌پاشند. این گونه نقاش با یک عملیاتِ هم‌زمان ِ«گسست-پیوست» که در پرتو فاصله‌گذاری با خط و نقاشی سنتی ایجاد شده است.

گالری گلستان

نمایشگاه نقاشی حسین چراغچی، تا بیست وهشتم اردیبهشت ماه هر روز ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدید علاقمندان به نقاشی قرار دارد.

برای مشاهده آثار به خیابان دروس، خیابان کماسایی شماره ۳۴ مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگانه نگارخانه گلستان به این لینک بروید.

نگارخانه سهراب

راز پرسشگر، عنوان نمایشگاه هانیه دربندی است که تا سوم خرداد ماه در  نگارخانه سهراب در معرض دید عموم قرار دارد.

نگارخانه هما

آثار احمد مرشدلو، در زمینه طراحی و نقاشی تا ششم خرداد ماه در  نگارخانه هما تهران در معرض دید گالری گردهای تهرانی قرار دارد.

در بیانیه اثر آمده است:

احمد مرشدلو نماینده ی جریان مشخصی از نقاشی معاصر است . مردم حاشیه، زنان و مردان معمولی موضوع اصلی آثار اوست. این هنرمند انفعال را ایده ی محوری کارهایش می داند و معتقدست انسان بدون کنش تفاوت چندانی با طبیعت بیجان ندارد و او در پی نمایشی چنین واقعیتی ست.

قرارست اولین کتاب آثار این هنرمند به همراه گفتگوی شهروز نظری با احمد مرشدلو با عنوان «چشم سر» در افتتاح نمایش اخیرش در گالری هما رونمایی شود. طراحی و خلق کتاب را استودیو ۰۰۹۸۲۱ و ایمان صفایی به عهده داشته و پروژه ساخت کتاب نیز توسط هویار اسدیان انجام شده است.

این قطعات کم نظیر از ۲۲ اردیبهشت تا ششم خرداد در گالری هما روی دیوار خواهد رفت.

بنیاد لاجوردی

تا سی و یکم خرداد ماه، بنیاد لاجوردی تهران، میزبان نمایش آثار شماری از هنرمندان جوان تهرانی است.

نمایش «دیگر- دیگرگونگى؛ حکایت شیخ صفى و هر چیز گستردنى» زیر مجموعه ی پروژه «کیوریتوریال به عبارت دیگر» ۲۲ اردیبهشت ماه در بنیاد لاجوردی افتتاح شد. در این نمایشگاه، «فرش» به عنوان چیزى گستردنى در بررسی رشته‌اى از مناسبات اجتماعى و حرفه‌اى در حوزه هنر نقشی مفهومى ایفا مى‌کند.

این نمایشگاه پژوهش محور، زمینه‌هاى گوناگونی را در بر می‌گیرد و نگرشی متفاوت به تلفیق‌های هنرمندانه، نهادى و سازمند ارایه مى‌دهد. این رویکرد در دو بخش اصلى – که در ارتباط با یکدیگرند و در گونه‌هاى متفاوت بازنمایى حضور دارند- عملى شده است.

یک بخش شامل برگزیده‌ای از آثار هنرى که در آن‌ها «فرش» و یا هر شکل/مفهوم گستردنى، به چالش کشیده شده، واسازى شده، یا به‌عنوان امکان‌هاى جایگزین بازتولید شده است؛

بخش دیگر شامل بسترى دیدارى، شنیدارى و نوشتارى که از ماده‌هاى پژوهشى، آرشیوى و مستند ترکیب شده است.

فرهاد احرارنیا، بیتا قزل ایاغ، ایرین انَستس و رنه گبرى، سهند حسامیان، ندا رضوى پور، سعید روانبخش، بویه سادات نیا، حسین والامنش در این نمایشگاه آثار خود را معرفی کرده اند. مدرس و طراح برنامه: فرشته موسوی است.

علاقه مندان می توانند تا سی و یکم خرداد ماه، همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این نمایش در بنیاد لاجوردی به نشانی تهران، خیابان نجات الهی، خیابان سپند (شرقی)، ساختمان شماره ۳۲، پلاک ۲۰، طبقه همکف دیدن کنند.

نگارخانه آرته

مادی، عنوان نمایشگاهی است که در نگارخانه آرته تهران توسط مارال اقبالی بر پا شده و عکس های خود را در معرض دید عموم گالری گردها قرار می دهد. در بیانیه نمایشگاه می خوانیم:

مادی جانم حالا بعد گذشت سالی عکس‌هایت تنها نسخه‌ی عینی توای است که از دست داده‌ام! به هر عکست که نگاه می‌کنم انگار زمان متوقف شده و تو از تاریخ بیرون می‌آیی ولی در عین حال تمام عکس‌ها لحظه‌ای است که گذشته است و من باز هم تو را از دست می‌دهم.

خوشحالم که یکی از بزرگترین آرزوهای مرا واقعیت بخشیدی. برای تمام روزهایی که کنارت بودم و راهی برای آرام کردنت نداشتم مرا ببخش شاید امروز جبران روزهای بی‌قراری‌ات باشد و باز برایت می خوانم: می گذرم تنها از میان گل ها… گه به گلستان ها گه به کوه و صحرا… آرام بخواب مادی من.

نگارخانه دلشگا

اسب ها و لبخندها، عنوان نمایشگاهی است که توسط پورنگ پیر عطایی تا اول خرداد ماه سال جاری در نگارخانه دلشگا تهران در معرض دید علاقمندان به گالری گردی قرار می گیرد.

نگارخانه ۷ ثمر

نگارخانه هفت ثمر تهران، تا ۲۷ اردیبهشت ماه، میزبان نمایشگاه تاپیسری های فاطمه چاووسی نسب است.

نگارخانه وطن

نگارخانه وطن، تا بیست و نهم اردیبهشت ماه در نگارخانه برسام، پذیرای بازدید علاقمندان به هنر اسکیس و کروکی است که سمیرا کاظمی، جدید ترین آثار خود را به نمایش گذاشته است.

نگارخانه لاله تهران

مصوران برجسته ایتالیا، عنوان نمایشگاهی است که در نگارخانه لاله تهران تا ۱۵  خرداد ماه پذیرای بازدید گالری گردهای عاشق  هنر ایتالیا است.

این نمایشگاه با عنوان «مصوران برجسته ایتالیا»، حاوی ۶۳ اثر تصویرسازی از ۱۷ هنرمند شاخص و برجسته درعرصه تصویرگری ایتالیا است که با همکاری انجمن تصویرگران ایران و نگارخانه لاله برگزار می شود.

ایتالیا به عنوان میهمان افتخاری، امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور داشته و به همین مناسبت با دعوت انجمن تصویرگران ایران این نمایشگاه ساماندهی شده است.

شایان ذکر است برنامه ریزی این مجموعه توسط موسسه فرهنگی ایتالیا در مادرید و برلین با همکاری نمایشگاه کتاب کودک بلونیا انجام شده و پس از برگزاری نمایشگاه در شهرهای یادشده، سفر جهانی خود را آغاز کرده و پس از حضور در چندین کشور اروپایی و آسیایی،… اکنون به تهران رسیده و در نظر است پس از اتمام تاریخ نمایشگاه به چند شهر دیگر ایران نیز سفر کند.

آیین گشایش نمایشگاه روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۹۶ با حضور اعضای انجمن تصویرگران ایران و دیگر مسولان در نگارخانه لاله برگزار شد.

LIMITED EDITION

عنوان نمایشگاهی است که این روزها در نگارخانه هپتا تهران در معرض دید عموم گالری گردهای اردیبهشتی قرار دارد.

نمایشگاهی از گروه بین‌المللی «اتحادیه‌ طراحان» «اتحادیه‌ طراحان» (Union of Designers) در سال ۱۳۹۴، با رویکرد اجتماعی-فرهنگی و هدف آگاهی و بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی نسل امروز و آینده بشر، با حضور ۹۰ طراح بین‌المللی پوستر تاسیس شد.

اتحادیه طراحان دارای ۵۰ عضو در بخش اصلی و ۴۰ عضو (از ۲۴ کشور جهان) در بخش افتخاری است. اتحادیه طراحان، با انتخاب «آب» به عنوان موضوع اصلی به برگزاری سلسه نمایشگاه‌هایی حول مساله «بحران آب» اقدام کرد؛ اولین نمایشگاه متشکل از ۵۵ اثر و با حضور ۵۱ طراح از کشورهای مختلف جهان در کشور کره‌ی جنوبی برگزار گردید.

با توجه به گستردگی بحران آب در ایران، اکنون ایران میزبان این نمایشگاه است. نمایشگاه «Limited Edition» نمایشگاهی است که طراحان مختلفی از سراسر جهان در آن با طراحی پوستر‌هایی با موضوع بحران آب، بر اهمیت توجه به این مساله تاکید داشته اند.

گالری هپتا: ایرانشهر شمالی، روبروی پارک هنرمندان، بعد از خیابان شاداب، بن بست نیکو شهر، پلاک ۳ قرار دارد.

خط مونتاژ

عنوان نمایشگاهی است که در گالری طراحان آزاد تهران تا بیست و نهم اردیبهشت ماه ارائه شده است. خانم لاچین، در این نمایشگاه جدیدترین دستاوردهای هنریش را عرضه می کند.

پانته‌آ لاچین در تهران به‌‌دنیا آمد و امروز در برلین مشغول به کار و زندگی‌ست. آثارو رویکرد تجربی‌ او با تمرکز بر ادراک -کشف پتانسیل‌های ارتباطی (در ناهماهنگی) – شخصیت می‌یابند … بیانیه‌ی هنرمند، توضیحات مکتوب وی در مورد آثارش است. ارایه‌ی شفاهی مختصرْ به منظور درک بهتر بیننده و توضیح اثر انجام می‌پذیرد.

هدف بیانیه: اطلاع‌رسانی، ارتباط با مفهوم هنر و یا چارچوب اثر است، بنابراین ممکن است آموزشی، توصیفی و یا در ذات خود منعکس‌کننده باشد.

میوت

میوت، عنوان نمایشگاهی است که در نگارخانه مریم تهران در معرض دید عموم تا سوم خرداد قرار دارد. در این نمایشگاه، آثار هنرمندانی چون:

رعنا آذرمنش، نرگس ابراهیمی، مریم استکی،‌الهام جزنی، فرشته جعفری فرمند،‌ عباس خانقلی،‌ سمیرا خدایی، فاطمه رحمانی، سعیده رضایی بدر، سارا ساوالان پور، مهرزاد سبزواری، ‌انیس سلطانی، مریم سیف، ‌نازنین طهائی، نرگس طهماسبی، ‌شیوا عاصمی، سولماز عبدیان، سارا علیمحمدی، نسترن عنبری، ‌غزل فتح الهی، ‌فروغ فروزنده، فاطمه قاسمی،‌ مریم میرزاجانی و آیدا ویژه ارائه شده است.

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

در لابه لای هیاهوی زندگی امروزی، به یکباره گویی میان زمین و آسمان معلق می مانی و هراسان از همهمه ی اطرافت، در جستجوی آرامشی حقیقی، با چشمانی باز اما بی صدا، به سانِ دنیای ساکت زیر آب، به رنگ ها و سفیدی کاغذت پناه می بری و خالق تصاویر خاموشی می شوی که شاید فریادشان در بی صدا بودنشان نهفته است.

اما رساتر از همیشه خود را به گوش می رسانند. در این هنگام است که به یکباره واژه ی «میوت» (MUTE) در پس ذهنت حک می شود و پی می بری به ژرفای معنای آن.

امروز، مربع آبی ها با تنظیم پیچ صدای وجودشان روی عدد صفر، شیواتر و بلندتر از همیشه، بی پروا و بی هراس از هر نا شنیده ماندن و گنگ بودن گویش شان، به زبان تصویرخلق می کنند بی صدایی شان را و این بار خالقان ناگفته ها و خاموشی ها می شوند. خالقانی که هر یک با تصاویرخود فریاد می زنند حقیقتی انکار نا شدنی را، که هر صدایی گواه بر بودن نیست و میتوان بی صدا تر از همیشه به جاودانگی رسید.

به اطلاع می رساند، ۸ گالری در خانه هنرمندان ایران در خیابان ایرانشهر تهران نیز در اردیبهشت و خرداد امسال، برنامه های متنوعی را برای گالری گردهای تهرانی در کنار نمایش فیلم های سینمای هنر و تجربه فراهم کرده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود