۱۱ خوراکی که بر خلاف تصورات رایج، چندان هم گزینه های سلامتی به شمار نمی آیند

۱۱ خوراکی که بر خلاف تصورات رایج، چندان هم گزینه های سلامتی به شمار نمی آیند

برخی از تصورات رایج و اشتباه در مورد مصرف مواد غذایی سبب می شوند که افراد به خوراکی هایی روی آورند که در دورانی از تاریخ و به دلایل برخی از محرومیت های غذایی، مورد مصرف قرار می گرفتند. به عنوان مثال محدودیت های سربازان در طول جنگ های جهانی و حمل برخی از این مواد، روند جدیدی در مصرف خوراکی ها شکل گرفت که اکنون که حدود یک قرن از آن می گذرد همواره از آنها تبعیت می شود.

همچنین عدم توانایی مالی افراد برای خرید گوشت به منظور دریافت پروتئین نیز، خوراکی های جدیدی را به انسان معرفی کرد که فرهنگ استفاده از آنها هنوز نیز به قوت خود باقی است. بخش سلامت روزیاتو بر آن است که شما را با ۱۱ نمونه از این خوراکی ها آشنا کند و تاریخچه مختصری از برخی را نیز برای تان برشمارد. این فهرست را با هم مرور می کنیم:

آبمیوه

1

مسئله اصلی مصرف آبمیوه ها اینست که بر اثر گرفتن آب آنها مقادیر فراوانی از فیبر میوه که سبب سیر نگه داشتن افراد می شود، از دست می رود. در نتیجه مقادیر فراوانی قند و پروتئین اندک در آن باقی می ماند. زمانی که یک بیوشیمیست به نام «المر ملکولم»، در مورد کمبود ویتامین هشدارهایی را داد، کمپین هایی برای تولید آب پرتقال در آمریکا به وجود آمد که تصور می شد بتواند میزان ویتامین مورد نیاز مردم را تامین کند.

سریال های صبحانه

2

بسیاری از سریال های صبحانه، محتوی مقادیر فراوانی قند هستند و میزان پروتئین موجود در آنها کم است، به همین دلیل هم به ایجاد احساس سیری در افراد و تقویت ماهیچه های آنها کمک نمی کند که صد البته برای شروع یک روز پر فعالیت همانند رفتن به مدرسه، گزینه مناسبی به شمار نمی آید.

مولتی ویتامین ها

sss2

بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی هر روز مولتی ویتامین مصرف می کنند. زمانی که فردی یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد، نیازی به مکمل وجود ندارد. مطالعات فراوانی نشان داده اند که ویتامین هایی که از طریق خوراکی ها دریافت می شوند، زودتر از مکمل ها جذب بدن می شوند و مخاطرات کمتری را نیز برای بدن دارند.

محصولات بدون گلوتن

4

حدود یک درصد از مردم آمریکا توانایی تحمل گلوتن را ندارند و به بیماری «سلیاک» مبتلا هستند. کسانی که در این گروه قرار گرفته اند با خوردن گلوتن احتمالا تاثیرات منفی فراوانی را شاهد نخواهند بود که البته در افراد گوناگون تفاوت هایی نیز دارد. بسیاری از مبتلایان به این بیماری تقاضای بیشتری برای دریافت محصولات مرتبط با آن دارند. پیش بینی می شود که بازار محصولات بدون گلوتن تا سال ۲۰۲۰ با رشدی در حدود ۲۴ میلیارد دلار همراه باشد.

آب بطری

5

در واقع بسیاری از هزینه ای که برای خریداری آب های بطری پرداخته می شود، هزینه مرتبط با بسته بندی آن است. بد نیست بدانیم در بسیاری از موارد منابع تامین آب های بطری و معمولی یکی هستند. البته در مواردی نیز آب های بطری از چاه های شخصی برداشت می شوند. آب معدنی نخستین بار در سال ۱۷۶۰ میلادی توسط کمپانی به نام «جکسون اسپا»، به فروش آب معدنی برای مصارف درمانی اقدام کرد. امروزه بسیاری از کمپانی های معروفی همچون کوکاکولا و پپسی نیز، بطری های آب فراوانی را نیز تولید می کنند.

محصولات کم چرب

sss1

بسیاری تصور می کنند که مصرف محصولات کم چرب، می تواند به سلامتی افراد کمک کنند. این در حالی است که خطر ابتلا به سرطان سینه و بیماری های قلبی را کاهش نداده و سبب کم شدن وزن نیز نمی شوند.

در بیست سال پایانی قرن بیستم، اندیشه خطرناک بودن چربی برای بدن در میان اذهان عمومی شکل گرفت و همین امر نیز بسیاری از تولید کنندگان محصولات لبنی را تشویق به تهیه مواد لبنی کم چرب کرد. مطالعات اخیر نشان داده اند که بر خلاف این تصور چربی های موجود در آجیل، ماهی و آواکادو بسیار سلامت هستند.

اسموتی میوه

7

نمی توان گفت به دلیل وجود میوه در اسموتی ها، سلامت هستند چرا که حاوی مقادیر قابل توجهی قند بوده و کالری فراوانی نیز دارند. نخستین دستگاه مخلوط کن در دهه ۴۰ میلادی و توسط فردی به نام «ایتیو کوهنا» اختراع گردید. وی برای مقابله با آلرژی خود، از ترکیب میوه و سبزیجات استفاده می کرد.

آب نارگیل

8

علیرغم تصور عده زیادی که تصور می کنند آب نارگیل برای مقابله با کم آبی بدن و حتی سرطان مفید است، تضمین چندانی در آن وجود ندارد. همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی پتاسیم، گزینه چندان مناسبی به شمار نمی آید اما با این حال در مقایسه با انواع نوشابه ها مفیدتر تلقی می شود.

در سال های ۲۰۰۰ بود که سه کمپانی به تجارت آب نارگیل پرداخته و سودهای میلیون دلاری را نیز به همراه داشتند. آنها از طریق چهره های معروفی چون «ریحانا»، خواننده و هنرپیشه معروف، محصولات خود را تبلیغ می کردند.

کره بادام زمینی و مربا

9

استفاده از کره بادام زمینی به پروتئین موجود در آن مرتبط است که به علت گران بودن گوشت، به عنوان یک جایگزین به کار گرفته می شد. ساندویچ های کره بادام زمینی و مربا از ارزش غذایی کمتری در مقایسه با حمص، سبزیجات و یا گوشت بدون چربی برخودار هستند و تنها به منظور جبران عدم مصرف گوشت مورد استفاده قرار می گرفتند. مصرف مربا نیز در جنگ جهانی دوم در میان سربازان آمریکایی رواج پیدا کرد.

نوعی ترکیب خانگی و متشکل از تخم مرغ

11

نوعی ترکیب همانند املت وجود دارد که با یک عدد تخم مرغ، ۲ قاشق غذاخوری آرد، نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین، دو قاشق غذاخوری شیر، خامه، کره، ماست رقیق شده و یا هر محصول لبنی دیگری مانند شیر نارگیل یا شیر سویا تهیه می شود. سال های سال تصور می شد که تخم مرغ به دلیل دارا بودن کلسترول برای انسان مضر است اما مطالعات مرتبط نشان داده اند، که کلسترول موجود در تخم مرغ، برای انسان زیانی ندارد و این زیان متوجه حیواناتی چون خرگوش می شود. تا پیش از این پژوهش، مردم آمریکا از مصرف تخم مرغ تا اندازه فراوانی منع می شدند.

گرانولا

10

اگرچه مغز دانه ها در گرانولا وجود دارد اما به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی قند در داخل آنها گزینه بسیار خوبی به شمار نمی آیند. مصرف گرانولا در دهه ۷۰ میلادی در آمریکا رواج پیدا کرد.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود